Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

jade

jade

09-06-2010 om 09:58

Is deze vriend een alcoholist?

Hallo,

Ik hoop dat iemand me een antwoord kan geven. Ik heb plotseling het vermoeden dat een vriend van ons een alcoholprobleem heeft. Ik heb dat vermoeden een paar jaar geleden al wel eens gehad, maar dat werd door hem ontkent, en weggepraat.
Maar toen ik hem laatst weer op een doordeweekse middag om 1 uur al een biertje zag drinken, kreeg ik toch een vreemd gevoel. Verder heeft hij de volgdende kenmerken:

Ik zie zijn handen regelmatig trillen
Hij heeft verteld iedere ochtend over te moeten geven (al jarenlang)
en heeft last van brandend maagzuur
En een aantal maanden geleden was hij ook een tijdlang ziek, een pijn in zijn rug/buik, waarvan ik nu vermoed dat het er ook mee te maken kan hebben
Laatst was hij ook wekenlang ziek, met hoge koorts, ging maar niet over, ik vond het vreemd. Hij is overigens ook een hevige roker.

Ik krijg ook het idee dat deze vriend van ons over dingen liegt. Ik kan er de vinger niet op leggen wat het precies is.
Ik vermoed dat hij alcoholverslaafd is. Maar ik weet het natuurlijk niet zeker. En hoe kan ik dit bij hem aankaarten? En hoe kan je zo iemand helpen? Ik weet zeker dat hij het zal ontkennen, en boos zal worden.

Ik maak me ook wat zorgen omdat hij alleen de zorgen over een kind heeft. Hij lijkt overigens verder goed te functioneren, maar hij is een gladde prater, die iedereen naar zijn hand praat.

Groetjes,
Jade

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je kan hem niet helpen

Hij moet zichzelf willen helpen. Je kan hem wijzen op de huisarts, die dit probleem misschien al herkend heeft en op Alcoholics Anonymous. De AA is een van de meer succesvolle manieren om een alcoholverslaving te verslaan maar degene die het probleem heeft moet er zelf mee aan de slag.

Wat je vertelt, 's middags drinken, 's ochtends overgeven, trillende handen en een mogelijke pancreatitis zijn inderdaad tekenen van alcoholmisbruik maar de enige die dat met zekerheid kan zeggen is hij zelf.

Vang zijn kind op en als het nodig is kan je het AMK informeren. Maar veel mensen die alcohol misbruiken functioneren verbazingwekkend goed.

Mariel

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-06-2010 om 18:37

Alcoholisme

Ja, zou heel goed kunnen dat je vriend alcoholist is. Het vervelende is dat je er niets aan kan doen zolang hij zelf niet eerst erkent dat hij een ziekte heeft die alcoholisme heet en hulp nodig heeft. Ik heb veel ervaring met alcoholverslaafden (uit alle lagen van de samenleving) en het is een hele rottige ziekte om vanaf te komen omdat sociaal drinken in onze maatschappij meer dan geaccepteerd is; het wordt zelfs aangemoedigd. Iemand die alcoholist is zal nooit sociaal kunnen drinken dus hij zal nooit meer alcohol mogen nuttigen. Vergeet ook niet dat iedere verslaafde, of het nou om alcohol, drugs, eten of gokken gaat verslavingsgedrag vertoont zoals liegen, bedriegen en manipuleren. Ja, tot op zekere hoogte kunnen alcoholisten "normaal" functioneren maar dat is maar schijn. Als zo iemand alleen de zorg heeft voor bijv. een kind lijdt dat kind er hoe dan ook onder. Zonder uitzondering. Want het drinken en de behoefte aan drank is prioriteit nummer een voor zo iemand en daar moet alles voor wijken. Wat jij kan doen is naar de site van de Al-Anon gaan http://www.al-anon.nl/ en eerst zelf meer over dit onderwerp lezen. Probeer er dan voorzichtig met die vriend over te praten en laat hem desnoods iets van die site lezen of de site van de AA http://www.aa-nederland.nl/index19.php De AA (of enig ander 12-stappenprogramma/kliniek) levert de beste resultaten op als het gaat om genezing; beter dan Jellinek, behandeling met medicijnen etc. Maar dan moet je vriend eerst onder ogen zien dat hij een probleem heeft en dat hij er iets aan moet doen, met hulp. De huisarts in vertrouwen nemen is ook erg belangrijk. Zonder steun red je vriend het niet. En hou zijn kind goed in de gaten; ik heb teveel trieste dingen meegemaakt met kinderen van verslaafden en als je dat kan voorkomen is zo'n leven weer gered. Onthou goed dat alcoholisme een ziekte is die alleen maar erger wordt; geestelijk, emotioneel en ook lichamelijk. Het feit dat die vriend van je al behoorlijk wat lichamelijke klachten heeft is een veeg teken. Zijn slokdarm, alvleesklier en lever zijn waarschijnlijk al aardig beschadigd en maag en hersenen zijn waarschijnlijk ook al aangetast. Hoe oud is hij trouwens? Het is nooit te laat om een verslaving aan te pakken en te overwinnen! Succes...

jade

jade

10-06-2010 om 08:46

Bedankt

bedankt voor jullie reacties. Ik ben ergens bang om hem te confronteren, omdat ik hem nooit echt zie drinken. (behalve dan laatst en een paar jaar geleden overdag toen ik onverwacht langskwam) En toen ik hem heellang geleden wel eens vroeg of hij veel dronk, reageerde hij een beetje boos, zo van: ik ben geen alcoholist!
Maar aan de andere kant heeft hij zoveel kenmerken die zo dubieus zijn...
Hij is overigens een alleenstaand pleegouder, zijn kind is niet zijn biologische kind. Dus jeugdzorg en nog een andere instantie hebben in principe af en toe contact met het gezin. Maar ik ben bang dat deze man iedereen om de tuin leidt. Hij heeft denk ik ook tegenover mij gelogen over doktersbezoeken. Hij zegt dan tegen mij dat hij naar de dokter is geweest, maar dan vind ik het antwoord van de dokter raar, dat ik er niet echt in geloof dat ie is geweest. Of dat de dokter dat antwoord heeft gegeven.
Deze man is overigens 52. Zijn kind 10.

Ik zal er eens over gaan denken hoe ik een gesprek hierover kan aanpakken..

Polly Shearman

Polly Shearman

10-06-2010 om 12:45

Je zorg uiten

Hou het bij jezelf, ga dus niet beschuldigen.
Zeg iets als: waarschijnlijk zie ik het verkeerd hoor, maar ik maak me erg zorgen over je alcohol gebruik. Ik heb het idee dat je het zelf niet controle hebt en onbedoelt te vaak te veel drinkt. Maar dat is hoe ik het zie, en waarom IK me zorgen maak om je.
Hoe zie jij dat????

heb trouwens andere postings niet gelezen, dus misschien herhaal ik alleen maar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.