Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marianne

Marianne

02-10-2008 om 16:22

Is er iets te doen tegen een (zenuw)tic?

Onze zoon van 6 heeft eigenlijk al sinds een jaar last van een soort tics. Eerst likte hij voortdurend over zijn bovenlip. Dat was begonnen toen hij verkouden was, maar hij bleef er maar mee doorgaan. De lip werd helemaal rood, schraal, klovig, maar dat hield hem niet tegen. Een paar weken geleden kwam er een nieuwe tic, een soort van extreem neus ophalen. Ook dit is ontstaan tijdens een verkoudheid, maar hij gaat er maar mee door. Het werkt me vreselijk op de zenuwen, maar ik probeer er niets van te zeggen, hij doet het duidelijk niet expres. Ik heb er ook al rustig met hem over gepraat, of er een reden is waarom hij het doet, waarom hij er niet mee kan stoppen, maar hij weet het niet. Als we erover praten wordt het juist heftiger. Hij doet het vaker als hij ontspannen is (tv kijken) maar ook wanneer hij zijn huiswerk maakt. Zijn vriendjes plagen hem er soms ook al mee. Heeft iemand hier ervaring mee, en is er wat aan te doen? Tips om ermee om te gaan als ouder? Negeren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*Sophie*

*Sophie*

02-10-2008 om 17:10

Hoi marianne

Als je op de volgende site bij de 'zoek'functie
'kind tics' intypt, dan kun je er van alles over lezen. http://www.tourette.be/

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat jouw kind GTS zou hebben, maar ik heb wel eens gelezen dat tics op deze leeftijd (zoals die van jouw kind) best vaak voorkomen en ook weer weggaan. Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb. Aangezien ik wel veel op deze site heb gelzen in het verleden, kan het goed zijn dat ik het op deze site heb zien staan. Snap je?
Ik heb zojuist al even gezocht, maar ik kan het niet zo snel vinden en ik moet nu aan het koken :- (

Succes met zoeken of anders gewoon met lezen ;- )

groetjes, Sophie

Tamara

Tamara

02-10-2008 om 17:36

Geen tip wel ervaring

Hallo Marianne,
Ik heb er wel ervaring mee, maar geen tips
Toen ik klein was knipperde ik heel erg met mijn ogen, en voor mij gevoel kwam dat doordat een nichtje van mij dat ook deed en ik dan ook dat gevoel kreeg, maar ik doe het niet meer en zij nog steeds, ik heb ook een periode gehad dat ik kuchte, en mijn vader kon daar boos om worden, maar dat maakte het voor mij alleen maar moeilijker omdat ik me dan in moest houden, dat is ook vanzelf weer over gegaan, en af en toe heb ik nog wel eens iets, dan doe ik dat een poosje en gaat het weer over.
mijn dochter moest altijd perse met de bovekant van haar tenen over de grond, en ook dat is weer over gegaan.
Eerlijk gezegt denk ik, geen aandacht aan schenken.
Kijk nu ik er over lees en over na denk krijg ik het zelf ook weer haha

Groetjes Tamara

koentje

koentje

02-10-2008 om 22:38

Hier ook ervaring

met keelschrapen tic, neus ophalen, tegenwoordig ook een soort krampachtige vertrekking met zijn gezicht en het langst aanwezig de tic om tussen duim en wijsvinger stof heen en weer te wrijven...

Vooral inderdaad geen aandacht aanbesteden. Het enige wat helpt is even afleiden. Hoe erg je je er ook aan stoort, laat je irritatie niet blijken of zorg dat je even niet bij elkaar bent of zo. Hij kan er echt niets aan doen en het wordt door die spanning alleen maar erger.

Als het iriitatie oplevert op school, probeer ze daar ook te overtuigen dat ze hem niet gaan aanspreken erop. Maar laat hem desnoods even alleen in een hoekje werken of laat hem even de klas iuitgaan voor een klusje of zo.

bertje1

bertje1

03-10-2008 om 09:48

Pfff

nou nou je hebt echt niet meteen tourette hoor!!!
mijn zoon en ook dochter hebben ook tics gehad. Gaat veelal vanzelf over en het is vaak gecombineerd met stress. Ontspannen is belangrijk. Soms heb ik er niets van gezegd maar soms ook wel omdat het anders helemaal niet over ging! Bij dochter (ook lip likken) pleister opgeplakt ( bijna litteken ervan!!)

*Sophie*

*Sophie*

03-10-2008 om 10:59

Bertje?

"nou nou je hebt echt niet meteen tourette hoor!!! "
------------------

Huh???? Wie schrijft dat dan?

Marianne

Marianne

03-10-2008 om 13:46

Bedankt

We gaan dus maar verder met negeren en hopen dat het snel overgaat.

Hier ook

Hallo,
wat een toeval, ik wilde hier net een draadje over starten,eerlijk waar.
mijn zoon dus ook. de tic die hij nu heeft? eerst links,dan rechts over zijn mondhoeken wrijven en dan over zijn mond(of andersom) omdat zijn hoeken vochtig worden zegt hij. het wordt nu al rood dus.

eerder had hij al twee vingers in de neus, dan onder de neus en in de mond.

ik vind het best storend en ook een beetje zielig. idd ook als hij ontspannen tv kijkt.

Het is dus "normaal" en komt vaker voor lees ik.
kan het ook iets anders zijn?

bertje1

bertje1

05-10-2008 om 10:12

Hoii

bovenaan wordt meteen verwezen naar een website van tourette

annedaan

annedaan

06-10-2008 om 20:03

Helaas....ervaring mee!

Titel zegt het al, helaas hebben ook wij hier ervaring mee!
Onze zoon (5 1/2) heeft met grote regelmaat lange periodes van tics.
Net als ik denk, nu ga ik naar een arts, is het weer over. Blijkbaar kan het toch gewoon weer over gaan.
Helaas komt het hier wel altijd terug. Een oorzaak daar komen we niet achter. Ik wijt het wel aan spanning. (zoals nu sinterklaas etc..)
Wij proberen het hier te negeren, dit lukt niet altijd.
Worden er soms zelf hypernerveus van.
Hier gaat het ook echt in rituelen. Nu is het bijv. schouders ophalen/draaien, kuchen.
Hebben ook gehad: eerst knipperen, dan keelschrapen, kuchen en dan met zijn hand lang zijn plasser en dan langs de neus. En dan weer van voor af aan.
Ik zou het een langere periode aanzien en kijken of je kind zich lekker/happy voelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.