Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

vraagteken

vraagteken

24-02-2012 om 15:23

Is 'in coma' minder erg dan dood?

Ik vraag me dat af...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fasti

Fasti

24-02-2012 om 16:11

Erger

Zelf van nabij meegemaakt. Uiteindelijk werd de "stekker" eruit getrokken. Heel moeilijk maar toch opluchting.

dc

dc

24-02-2012 om 17:22

Lijkt me ook

Je kunt niet aan een echt rouwproces beginnen. Het lijkt me echt vreselijk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-02-2012 om 17:42

Coma

In coma is veel erger dan dood. Bij de dood kan je afscheid nemen en rouwen. Bij iemand die in coma ligt kan dit niet. Je blijft hopen omdat je een warm lichaam ziet dat ademhaalt terwijl de hersenen al wel dood zijn.
Ik zou zo iemand niet langer laten lijden en de stekker eruit laten trekken. Dat is voor iedereen het beste.
Mijn moeder heeft al heel lang geleden een niet-reanimerenverklaring ondertekend zodat ze zeker weet dat als zij in coma/vegetatieve toestand terechtkomt de artsen niet onnodig haar leven rekken.
Ik respecteer haar beslissing en mocht het ooit zover komen, zal ik die zeker naleven. Hoe ontzettend moeilijk dat ook is en blijft.

Vic

Vic

24-02-2012 om 18:31

Moeilijk hoor

Mijn moeder heeft na een herseninfarct lange tijd in coma gelegen. Na een gesprek met de neuroloog waren wij als familie al min of meer aan het nadenken over het beëindigen van de beademing. Daar waren we het onderling niet over eens, wat alles nog een stuk moeilijker maakte. Uiteindelijk is mijn moeder, tegen alle verwachtingen in, toch bij gekomen. Ze is wel, in alle opzichten, een totaal andere persoon geworden met aanzienlijke beperkingen op alle vlakken. Omdat zij niet meer weet hoe ze voorheen was, denk ik niet dat ze een mindere kwaliteit van leven ervaart. Dat is met mensen die langdurig in coma liggen ook zo. Ze beseffen dat niet. Het idee om dan maar te stoppen met het toedienen van voedsel vind ik ook een afschuwelijk idee. Je zou haast gaan hopen op een hartaanval o.i.d.

Voor wie?

voor degene die in coma ligt weet ik niet wat erger is,want wat ervaart een coma patient?hoort hij dingen ,voelt hij dingen? of ervaart zo iemand helemaal niets?
en voor de mensen er om heen lijkt het mij erger om met een comapatient te moeten leven dan met een dode.
Maar dan zou het wel heel zeker moeten zijn dat de comapatient nooit meer bij kan komen,en weet je dat altijd zeker?

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 08:07

Maar....

Ik vermoed dat vraagteken deze vraag stelt nav de toestand van prins Friso. Als ik het goed begrepen heb, ademt Friso zelfstandig en is hij niet hersendood. Dan kun je weinig anders dan afwachten. Er is geen stekker om uit te trekken....

Tineke

Tineke

25-02-2012 om 10:10

Rare vraag

Leed laat zich niet zo vergelijken.
Maar vooral: je hebt niks te kiezen.

Zus

Zus

25-02-2012 om 12:05

Hersendood

Met hersendood wordt meestal bedoeld dat de grote hersenen (hersenschors) niet meer actief zijn, teveel beschadigd. Dan zul je niet meer bijkomen en bewustzijn hebben. Ademen wordt geregeld door de hersenstam, die is ook de laatste die bij zuurstofgebrek eraan gaat. Eigenlijk heel naar,je lijf is erop gericht om zo lang mogelijk in leven te blijven, met of zonder bewustzijn...

sinas

sinas

25-02-2012 om 13:36

Zelfstandig ademen?

Volgens mij las ik toch ergens dat hij nog niet zelfstandig ademde, dat ze nu de beademing gingen afbouwen in de hoop dat hij het dan zelf weer ging doen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-02-2012 om 14:16

Coma

Hij ligt nu in coma en wordt beademd. Over een paar weken zal dan moeten blijken of hij in vegetatieve toestand komt en dus ook zelf gaat ademen en misschien zelfs gaat reageren op prikkels of dat hij in coma blijft.
Maar na 25 minuten zuurstoftekort, een hartstilstand en dan nog 50 minuten gereanimeerd te zijn kan je er helaas wel van uitgaan dat hij nooit meer bij bewustzijn komt. En dan moet zijn naaste familie en het behandelend team beslissen of ze hem de rest van zijn leven laten vegeteren of dat ze hem laten overlijden. Maar feitelijk is hij al dood. Hij zal nooit meer een menswaardig bestaan kunnen leiden.

bibi63

bibi63

25-02-2012 om 14:23

Ademen

Volgens mij ademt hij juist wél zelf. Dat maakt het zo moeilijk, want dan valt er inderdaad geen 'stekker' uit te trekken. Behalve geen voedsel toedienen natuurlijk. Ik denk toch de aankomende maanden aanzien en dan verder beslissen?
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 14:29

Inderdaad

Hij is van de IC af, en ademt zelf, heb ik begrepen.
En ik bedacht net dat stoppen met voeding ook een vorm van behandeling staken is natuurlijk, dus in die zin kan het wel.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 14:43

Ook bij hersendood wordt op gegeven moment besloten: nu gaat de stekker uit. En daar is hier geen sprake van, schrijf ik duidelijk volgens mij. Ik reageerde op diegenen die het hadden over die beslissing, en dat is niet im frage in dit geval. Ik weet dat coma een diepe bewusteloosheid is,dankje.

sinas

sinas

25-02-2012 om 16:31

Niet duidelijk blijkbaar

of hij nu wel of niet beademd wordt, blijkt uit diverse berichten op internet: http://nieuwsuit.com/2012/prins-friso-overleden/

Dus in die zin is het ook lastig speculeren.

Als moeder

Vind ik het verschrikkelijk en ik heb erg te doen met de koningin. Daar ligt je kind ook al is die dan in de 40. Kan me bijna niet voorstellen dat er voor haar een hiërarchie is in wat erger is op dit moment. Ook niet voor Mabel trouwens.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-02-2012 om 16:39

Speculeren

De Oostenrijkse artsen hebben gisteren geen uitspraak gedaan of hij wel of niet wordt beademd. Uit de uitspraak dat de familie op zoek gaat naar een revalidatiecentrum, maken Nederlandse artsen (er waren er gisteren diverse op TV) echter op dat hij zelfstandig ademt. Zou hij dat nog niet doen, dan is er nog helemaal geen sprake van het zoeken naar een revalidatieplaats, want moet hij in het ziekenhuis op de IC blijven.
Ik heb begrepen dat jij - als je in coma raakt - binnen een paar weken zelf gaat ademen, en anders overlijdt.

sinas

sinas

25-02-2012 om 18:25

ik heb toch ook niet gezegd dat hij hersendood is?

sinas

sinas

25-02-2012 om 19:12

Ja p

dat bedoel ik, hij is inderdaad niet hersendood, althans, als je de berichten mag geloven. Dus ik snap niet goed wat je aan mij bedoelt. Nou hoe dan ook, is dit wel een menswaardig bestaan voor Friso?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-02-2012 om 19:21

Friso

Men is (nog) niet heel erg specifiek geweest over de huidige situatie van Prins Friso maar uit de verklaring van de behandelend neuroloog kan je concluderen dat 1. hij ook vindt dat de reanimatie te lang heeft geduurd 2. het hersenletsel zodanig is dat hij zeer waarschijnlijk nooit meer zal ontwaken. 3. mocht hij ontwaken hij in een vegetatieve staat zal blijven verkeren.
Zou Friso in een Nederlands ziekenhuis liggen, zou men de behandeling staken en de natuur haar gang laten gaan. Echter in het buitenland gelden andere protocollen.
Prinses Mabel moet nu gaan beslissen of ze haar man naar een revalidatiecentrum in Engeland of in Nederland laat brengen. Bij de keuze van het land moet ze dus ook in overweging nemen of ze Friso de rest van zijn leven wil laten verzorgen of dat behandeling gestaakt wordt. Als Friso zelf ademt zal dit inhouden geen sondevoeding meer geven, geen antibiotica etc. totdat de natuur haar gang gaat en hij overlijdt. Als hij beademt wordt houdt dit in hem loskoppelen van de beademing.
Ik sprak vanmorgen een IC-verpleegkundige en die zei dat dit toch wel het afschuwelijkste nieuws is. Je moet letterlijk beslissen over leven en dood; schipperen tussen (irreele) hoop en vrees. Prinses Mabel heeft geen echtgenoot meer, maar een patient en de kinderen zullen Friso nooit meer als vader meemaken. In een seconde is een mensenleven zomaar weggevaagt...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-02-2012 om 19:25

Sinas

Nee, dat is beslist geen menswaardig bestaan. Niet alleen niet voor Friso zelf, maar vooral niet voor zijn vrouw, kinderen en andere familie. Die kunnen niet verder, echt rouwen en definitief afscheid nemen.
De rest van je leven (en hij is pas 43!) in een bed liggen aan allerlei slangen en apparatuur? Ik snap heel goed dat mijn moeder bij voorbaat heeft geregeld dat ze dat nooit wil mocht het zover komen. Afschuwelijk. Dan maar liever meteen dood.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 19:39

P nogmaals

Nogmaals, ik reageerde op berichtjes die het hadden over 'de stekker eruit', en wanneer je daartoe beslist. Dat is volgens mij pas aan de orde als iemand hersendood is. En volgens mij is daar bij Friso geen sprake van. Vandaar mijn reactie.

jessica 5

jessica 5

25-02-2012 om 19:47

Ook al ligt hij nog aan de beademing......

Dat wil nog niet zeggen dat hij niet vanuit het z.h overgeplaatst zou kunnen worden naar een revalidatie centrum. Ook daar in een revalidatie centrum liggen er comapatiënten aan de beademing en wordt hun lichaamstemperatuur op peil gehouden.
http://www.wzh.nl/nieuwberkendael/algemeen/74/402/276/coma

sinas

sinas

25-02-2012 om 20:02

Maar

dan komt de volgende vraag om de hoek, het koningshuis is nogal gelovig, mogen zij dus wel de beslissing nemen over wel of niet behandelen, in het kader van hun geloof dus?

jessica 5

jessica 5

25-02-2012 om 20:05

Nog even terug komend op het reanimeren

Deze uitzending is ook de moeite waard om eens te bekijken.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1111833

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-02-2012 om 20:48

Katholiek

Ja, ook al hang je het katholieke geloof aan dan heb je het recht om die beslissing te nemen.
Er kan een moment aanbreken waarop voortzetting van medisch ingrijpen tot een moreel verkeerde handeling wordt, “een behandeling waarbij tussen lasten van behandeling en het erdoor gecontinueerde leven van de patiënt een wanverhouding bestaat.” Het beeindigen van behandeling wordt dan in dat geval niet gezien als euthanasie maar als het niet op deze (kunstmatige) manier verlengen van het leven. Ook vanuit de katholieke visie is iemand daar ten volle toe gerechtigd.

Fiorucci

Fiorucci

25-02-2012 om 21:06

Elisa

Volgens mij zijn de leden van het koninklijk huis protestant.

Protestant

Je kunt het religieus duiden maar het is ook gewoon menselijk. Als iemand geestelijk al bij God is en je houdt alleen een lichaam in stand dan heb je een goede reden om daar een eind aan te maken.

sinas

sinas

25-02-2012 om 22:37

maar ik vraag me dus af hoe dat dan nu zit. Is niet hersendood wel of niet dood? Is hij wel of niet hersendood? En mogen ze dus nu, vanuit hun geloof, besluiten dit te stoppen, op welke manier dan ook?

speculaas

speculaas

25-02-2012 om 23:15

Hersendood?

Net zo goed als dat er geen duidelijkheid is maar alleen speculatie over al of niet zelfstandig ademen of beademd worden, is er ook geen duidelijk bericht geweest over hersendood zijn of niet. Maar misschien heb ik iets gemist? P, waar heb jij gehoord of gelezen dat hij niét hersendood is?
In Nederland zou het beloop waarschijnlijk anders zijn geweest, b.v. de volgens de reanimatieprotocollen wordt er geen 50 min. doorgegaan met reanimeren. En wat dat stekker eruit trekken betreft, in veel buitenlanden hoort dat niet tot de mogelijkheden. Zelfs het aftasten van wat zou het beste zijn wel of niet zal niet plaatsvinden, out of the question.

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2012 om 08:11

Speculaas

Je gaat toch geen revalidatiekliniek zoeken voor iemand die hersendood is? En de arts vertelde dat de familie op zoek ging naar een dergelijke kliniek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.