Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anna

Anna

05-04-2010 om 16:52

Is skaten dom als je knieen zwak zijn?

Ongeveer twee jaar geleden wilde ik dolgraag een buitensport beoefenen, kwam uit op hardlopen..

Goed aangepakt naar mijn idee, me aangemeld bij een beginnersloopgroepje en geheel onder begeleiding van een trainer begonnen met hardlopen. Echter, na 3x trainen verging ik van de pijn in de knieen en raadde de trainer me aan om eerst te stoppen en naar de huisarts te gaan.

Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk bleek na meerdere onderzoeken dat het kraakbeen in de knieen min of meer "beschadigd" is (oorzaak onbekend, ik kan er al jaren mee rond hebben gelopen voor het ontdekt werd).

Ben heel trouw fysio gaan doen en nu geheel pijnvrij.. Hardlopen, daar waag ik me niet meer aan..

Het mooiere weer komt er echter aan, zou skeeleren een alternatief kunnen zijn ? Is dat erg belastend voor je knieen of valt dat mee ?

Zijn er (ex) skeeleraars onder ons die daar meer van weten ?

groet Anna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt eraan waar je skate

Ga je op de stoep of ongelijke wegen dan kunnen je knieen zeker wat te verduren krijgen. Hoe ongelijker de wegen hoe hobbeliger de terugslag en dat voel je op langere termijn.

Dus hoe gladder je weg waarop je skate, hoe mooier, en dan heb je geen last van je knieen.

Puck

Puck

05-04-2010 om 20:59

Belasting

Met gerichte fysio kan je een heleboel doen. Ik heb een slechte meniscus en door heel veel oefeningen te doen doe mijn kniebanden e.d. versterken is mijn knie nu zo stabiel geworden dan ik zonder problemen kan hardlopen.
Bij skaten heb je behalve de belasting van de schokken die je op moet vangen ook nog eens het zijdelings afzetten. Ook dat is een extra belasting voor je knie en volgens mij ben je daar nog sneller mee geblesseerd dan met hardlopen. Ik zou overleggen met je fysio of dit een verstandige sport is of dat je misschien toch weer kunt gaan hardlopen en dan heel voorzichtig opbouwen en met de juiste schoenen. Niet zomaar een paar uit de winkel rukken, maar laten aanmeten na een goede loopanalyse.

Knie

Skaten lijkt me niet geweldig voor je knieen.Overleggen met je fysio is een goed idee.

Carmen

Carmen

05-04-2010 om 22:10

Mijn twee centen

Ik heb geen knieproblemen, dus daar kan ik niet over mee praten. Maar ik vind skaten minder belastend. Bij hardlopen krijgt je been bij iedere stap een "dreun", het skaten gaat veel geleidelijker. Hmmm, lastig om uit te leggen, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Carmen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-04-2010 om 08:17

Skeeleren

Ik heb rug- en nekklachten alsook hypermobiele gewrichten en zwakke enkels. Hardlopen is een grote no-no voor mij (extreem belastend voor voeten, enkels en knieen) maar skaten doe ik graag en veel zonder enig probleem! Koop goede skates en neem eerst skate-lessen. Stippel routes uit op mooie gladde wegen en neem onderweg af en toe een pauze. Overigens is zwemmen nog steeds de minst belastende sport En wat denk je van iets als Nordic Walking? Mijn moeder doet dat graag en zij heeft ernstige artrose en osteoporose.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-04-2010 om 09:38

Ook flexibele banden

Ik heb ook elastiekjes in plaats van banden, en herken je verhaal over hardlopen: niet verstandig. Mijn fysio (jaren geleden) leerde me de spieren juist goed te trainen, waardoor je je banden ontlast. Skeeleren is voor mij veel gemakkelijker dan hardlopen. Het geeft minder impact op je gestel. Ik zou het gewoon rustig aan opbouwen, met begeleiding.

groet, Mamvantwee

Puck

Puck

06-04-2010 om 10:59

Huh? mam van twee

Anna geeft aan dat ze beschadigd kraakbeen heeft en zegt niets over flexibele banden...

Mamvantwee

Mamvantwee

06-04-2010 om 11:39

Puck

Ik zie dat mijn reactie twee in een was: reactie op Elisa die het heeft over hypermobiliteit (vandaar die banden) en reactie op Anna als het gaat om de impact op je gestel bij hardlopen vs skeeleren.

Beetje verwarrend, inderdaad...!

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.