Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fientje

Fientje

02-06-2015 om 20:22

'k snap 't toch niet helemaal (wie betaalt jeugdzorg)

Als een kind een doorverwijzing krijgt van de huisarts naar een kinderpsychiater, wie betaalt die rekening dan?

* Als het de gemeente is, waarom moet ik dan verzekeringsgegevens opgeven en geeft de psychiater aan dat zij met verzekeraars x en x een contract heeft?

* Als het de verzekering is, waarom staat in de voorwaarden van de psychiater dan: "Kinderen (..) moeten door de jeugdhulpaanbieder worden aangemeld bij de gemeente waar het kind of jeugdige is ingeschreven. Er wordt door behandelaar informatie verstrekt, die nodig is om voor vergoeding in aanmerking te komen, zoals BSN en postcode van het kind of jeugdige".

Ik geloof dat ik toch niet zo goed heb opgelet . . Kan iemand het mij misschien uitleggen?

Fientje

Deels, deels en deels

http://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zorgverzekering2015/meer-over-zorg-2015-overzicht/hoe-zit-het-met-de-awbz-en-de-zorgverzekering/

Zorg wordt voor een deel rechtstreeks door de gemeente betaald. Een deel is medisch en wordt door de zorgverzekeraar betaald (denk bijvoorbeeld aan medicatie) en een deel in de wet langdurige zorg (langer dan een jaar psychiatrische zorg bijvoorbeeld).

En dan moet de gemeente wel een contract hebben met de zorgaanbieder of er moet ter plaatse een PGB geregeld worden. Net hoe de gemeente het zelf bedacht heeft.

Het is er een stuk minder eenvoudig op geworden.

De zorgaanbieder moet ook een contract hebben met de zorgverzekeraar want anders wordt je rekening niet volledig betaald. Er is wel vrijheid van artsenkeuze, maar dan mag je bijvoorbeeld 20 procent zelf betalen als je zorgaanbieder geen contract heeft met jou zorgverzekeraar.

Tine

Tine

03-06-2015 om 11:27

Goeie vraag

Dat vraag ik me ook af Fientje. Geulukkig hebben wij er niet mee te maken maar ik snap het ook niet.
AnneJ jouw link gaat vooral over langdurige zorg. En ergens gaat het over psychologische hulp aan minderjarigen, dat zit niet meer bij de zorgverzekeraars. Maar hoe zit het dan met niet langdurige psychiatrische hulp? Zorgverzekeraar of gemeente?

De gemeente

https://www.hoeverandertmijnzorg.nl/jeugd/jeugdzorg/ggz

1e lijn, bij de huisarts in de praktijk, de POH bijvoorbeeld, nog steeds de zorgverzekeraar.

Verder de gemeenten. Afgezien van medicatie, dan weer de zorgverzekeraar.

"Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de jeugd-GGZ. Ook als de behandeling langere tijd duurt. Dit staat in de Jeugdwet. Jeugd-GGZ zit niet meer in het basispakket van de zorgverzekering. Zorgverzekeraars kunnen deze hulp wel via een aanvullende verzekering aanbieden.

Gemeenten zorgen voor de kwaliteit, toegang en beschikbaarheid van hulp aan jongeren met psychische problemen en stoornissen.

Een klein deel van de jeugd-GGZ blijft de zorgverzekeraar betalen, namelijk:

Behandeling van lichte psychische klachten door de huisarts of praktijkondersteuner GGZ.
Medicijnen tegen psychische aandoeningen voor jongeren die niet in een instelling zitten (ofwel: medicijnen die u zelf met een recept bij de apotheek kunt ophalen)."

onduidelijkheden

http://www.onderwijsconsument.nl/wie-verantwoordelijk-voor-zorg-op-school/

De zorg op school wordt op dit moment heen en weer geschoven tussen gemeente en zorgverzekeraar, dan gaat het voornamelijk om medisch somatische zorg zoals bij kinderen die blind zijn of epilepsie hebben.

Of er wordt over een kind dat al jaren in een pleeggezin is met een PGB geoordeeld dat opname in een instelling (naturazorg) geindiceerd is en dat alleen betaald wordt zodat het kind zijn gezin dreigt kwijt te raken.
Nou ja, die dingen komen in het nieuws, hopelijk zodat ze ook opgelost worden.

four

four

03-06-2015 om 13:21

jeugd GGZ

De jeugd GGZ wordt altijd door de gemeente betaald. Nooit door de zorgverzekering, het zit namelijk niet meer in het pakket. Dit geldt dus ook voor het voorschrijven van medicijnen door psychiaters.

Fientje

Fientje

03-06-2015 om 13:44

ok . .

dank voor jullie reacties.

Ik ben nog eens kritisch door de mail gaan lezen van de psychiater en ik geloof dat het er toch goed staat. Vooral die splitsing tussen behandeling tm 17 jaar en boven de 18 wordt toch goed beschreven. Maar in de inleiding worden zaken weer gecombineerd en dan krijg je dus die vermenging: verzekeringsgegevens aan gemeente geven etc. Daar raakte dan weer door confuus . .

gr Angela

Tine

Tine

04-06-2015 om 08:08

Snap het nog niet

De link van AnneJ is van het minsterie en zal dan toch wel kloppen? ('medicijnen tegen psychische aandoeningen...ophalen.') Four waar heb jij dan gevonden dat ook die medicijnen uit de verzekering zijn gehaald?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.