Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mix

mix

09-11-2011 om 16:42

Kaas en allergie

Ik was info aan het zoeken op internet maar kan mijn specifieke vraag niet vinden, vandaar hier.
Hoe zit het met kaas en allergie is mijn vraag en dan met name:
Ik weet dat het vaak de melkbestanddelen zijn die voor de allergie zorgen. Ik weet ook dat kaas de aanmaak van histamine stimuleert.(tenminste, dat las ik)
Wat ik mij in het bijzonder afvraag: kaas gemaakt in de lente-/zomermaanden, bevat dat nu ook meer pollen en kan kaas dan tijdelijk in die maanden een heftiger allergische reactie geven?
Dus dat je ook op pollen reageert? Of is dat tijdens het pasteuriseren van de melk bij verhitten op 60/70 graden(las ik) verloren gegaan?
Ik had nl een discussie met iemand die soms heftig op kaas reageerde en andere keren weer niet. Die vroeg zich af of dat dan aan de pollentijd kon liggen.

Enfin, dit is wat ik weet en mijn vraag erbij, hopelijk kan iemand een linkje of informatie geven waar het antwoord duidelijk wordt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke67)

(Janneke67)

09-11-2011 om 19:33

Nou?

Ik heb hooikoorts (en een immunotherapie gehad) voor boom- en graspollen. Ik heb ook nog eens een lactose-intolerantie. Geen last van yoghurt en honing, wel van melk. Als ik trouwens wel veel zuivel eet/drink op een dag heb ik weer wel last van veel winderigheid

Maar ik heb geen last van kaas. Dat komt waarschijnlijk omdat er in goudse (vacuumverpakte) kaas geen lactose en galactose zit. Dat kan ook de reden zijn dat die persoon er de ene keer wel last van heeft en de andere keer niet. De ene keer misschien verse kaas gegeten en de andere keer verpakte kaas??

Groetjes Janneke

Dat zal ook de reden zijn

mix

mix

09-11-2011 om 20:17 Topicstarter

Astma patient en janneke

astma patient: ik heb geen idee of er honing wordt gegeten, dat kan ik morgen even vragen.

janneke: persoon haalt kaas bij de supermarkt (in land hier ver vandaan), ik moet even vragen of het vers is.

Ik weet idd dat het meestal andere bestanddelen zijn van de kaas die niet worden verdragen. Maar ik vond de vraag zo interessant over of pollen eigenlijk nog in die kaas zitten (voorheen in de melk dan...hmmm is er dan nog een pol over?)en of je dan daar nog last van kon hebben. Vooral Graskaas en Meikaas die kort gerijpt worden en waar meer beta-caroteen in zit enz. Ik denk wie weet zitten die pollen er dan ook nog in.
Zelf krijg ik jeukende lippen van heel oude kaas, maar deze persoon eet uitsluitend jonge goudse kaas.

amk

amk

09-11-2011 om 20:56

Lijkt me niet

koe eet gras met pollen en ademt die dingen in. Die komen niet 1 op 1 in de melk terecht. Melk van een koe is niet anders (qua samenstelling wel, qua bereiding niet) als moedermelk. Bij ons zitten er ook geen pollen in. Behalve dat deel dat er tijdens vervoer en overpompen bij zou kunnen komen. En dat is heel weinig want gesloten systemen. Tenzij je natuurlijk bij een kleine zelfkazende boer zou zijn die dat midden in een weiland doet.

mix

mix

09-11-2011 om 23:33 Topicstarter

Amk

dus je bedoelt dat door die 4 magen van de koe de pollen allang hun werk niet meer doen als ze in de melk (evt) zouden komen? Dus ook de minideeltjes(???), kunnen geen reactie meer geven? (dacht bv aan kruiden oid bij vrouwen die borstvoeding geven, maar bij de pollen werkt dat anders?)

Puck

Puck

10-11-2011 om 08:39

Lijkt me niet

Ik heb deze redenering ook nog nooit gehoord terwijl ik toch hele ernstige pollenallergie heb.
Ten eerste is pollen met name een inhalatieallergie. En eiwitallergie en lactoseallergie is meer een opnameallergie. Zelfs als er actieve pollen in de kaas zouden zitten dan komen die niet echt vrij. En verder denk ik dat de koeien bij het naar binnen werken van hun gras best een heleboel pollen naar binnen krijgen maar dat die door het hele proces in de koe en daarna in de kaasfabriek allan geinactiveerd en gesneuveld zijn waardoor het immuunsysteem er niets meer van herkent.
En verder is de verklaring dat iemand die niet tegen koemelkeiwitten kan maar wel tegen kaas en youghurt als volgt: door het verzuren van de melk worden de melkeiwitten in stukjes gebroken/voorverteerd waardoor ze soms wel door het lichaam geaccepteerd worden. Pepti-zuigenlingenmelk is volgens mij op dat principe gebaseerd.
En heb je een link naar het artikel waarin staat dat kaas de aanmaak van histamine bevordert? Ik weet volgens mij best veel van allergiën en het mechanisme erachter, maar ook daar heb ik nog nooit van gehoord; zou het wel eens willen nalezen.

mix

mix

10-11-2011 om 10:21 Topicstarter

Puck

"Histamine vindt men in heel veel voedingswaren: gegiste kazen, worsten, bepaalde conserven, wijnen…Het is dus telkens nodig uit te maken wat het aandeel in het ziekteproces is van allergie, pseudo allergie en histamine intoxicatie."
http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.a/Aller%282%29.htm
Ongeveer halverwege de pagina onder het kopje:
PSEUDO ALLERGIE
UITLOKKENDE FACTOREN in de VOEDING

Ik heb gezocht op google oa op :bevordert kaas de aanmaak van histamine.
Ik ben zelf ook behoorlijk allergisch, en heb het meer bij oude kaas trouwens
Of de genoemde site met de genoemde prof. een betrouwbare is mag iemand anders beslissen, zoveel kaas heb ik daar niet van gegeten
Maar ik vond het op meerdere sites terug en dan bedoel ik niet de natuur/homeosites, alleen waren de artikelen daar te kort voor om te noemen.

amk

amk

10-11-2011 om 11:05

Hier wordt iets heel anders gezegd

In gegiste kaas zit niet alleen melk. (in geen enkelke kaas overigens, om kaas te maken moeten stoffen worden toegevoegd aan de melk)

Sommige gisten / schimmels en bacterien produceren histamines (als ze flink gepest worden) Die histamines kunnen eventueel een reactie veroorzaken als je daar gevoelig voor bent.

Maar ze zitten dus niet in de melk. En pollen zitten er zeker niet in.

mix

mix

10-11-2011 om 13:16 Topicstarter

Mooi

dan kan ik dat doorgeven, duidelijk bedankt voor het meedenken en uitleggen allemaal

amk

amk

10-11-2011 om 18:46

Kijk maar

in je link staat een lijstje met kazen.
Het zijn allemaal schimmelkazen. Nu zullen de meeste schimmelstammen die voor dit soort kazen gebruikt worden helemaal geen histamines kunnen produceren. (Is een hot-item in kaasland (heb meerdere verzoeken voor verklaringen op mijn buro liggen momenteel))

Het kan dus wel, maar de kans dat het gebeurt is klein. Echter over verre buitenlanden durf ik geen uitspraak te doen. Binnen de EU en de US en Australie is de wetgeving mbt hygiene erg strict, zeker voor de grote kazerijen. Maar wat een kleine boer in bv een land als Iran doet, daar hebben wij als leverancier ook regelmatig onze twijfels bij.

mix

mix

10-11-2011 om 22:57 Topicstarter

Amk

Het gaat om jonge goudse kaas, ik denk gewoon daar geproduceerd. (normale stad in afrika, goed ontwikkelde stad)Ik las dat de naam goudse niet beschermd was enkel als het gouda holland was als ik het goed heb onthouden. Ik neem dus aan dat het uit het land daar vandaan komt. Andere vrienden van mij zorgden in een ander land daar voor 75% van de melk die voor kaasmaken werd gebruikt, vandaar dat ik dat aanneem.
Over de hygiene durf ik geen uitspraken te doen, weet wel dat ze daar andere prioriteiten hebben.
Maar nav van jouw verhaal is dus zeker de gewone kaas een kleine kanshebber op het produceren van ten eerste een schimmel en daarna de evt. kans op histamine.

rhoos

rhoos

12-11-2011 om 19:49

En nog een andere invalshoek....

wanneer iemand veel last heeft in de pollentijd (hooikoorts) kan deze persoon juist in de deze periode misschien ook meer last hebben van zijn/haar andere allergien, omdat zijn systeem al zoveel te verduren heeft door de hoeveelheid pollen in de lucht.
Dat verklaart dan misschien het verschil in reageren de een of de andere keer.
groetjes
rhoos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.