Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MvM

MvM

17-10-2008 om 16:39

Kaasmolaren

Ook nog nooit van gehoord? Ik ook niet! En mijn kleintje van 2,5 heeft ze.
Een kleine 2 weken geleden begon hij met zijn handjes in zijn mond stoppen en ook na het eten aan te geven dat hij pijn had in zijn mond. Ik kon niets zien, had er ook geen goede verlichting voor, en vond het vreemd dat zo'n kleintje klaagde over kiespijn! Daar leek het tenminste op. Affijn, vandaag bij de tandarts geweest en die zag dus zgn kaasmolaren: er zit zó weinig glazuur op zijn tanden en kiezen dat ze gewoon afbrokkelen. Ze zijn geler en doffer dan gezonde tanden mèt glazuur. De tandarts had het zelfs over kiezen trekken - ik schrok me kapot!! Volgende week hebben we nu een afspraak bij de kaakchirurg, in eerste instantie voor een second opinion en dan een stappenplan, vermoed ik. Het heeft niets te maken met slecht poetsen of teveel suiker eten, het is een erfelijke aanleg óf een gevolg van een moeilijke zwangerschap/bevalling. In zijn geval het eerste want de zwangerschap en bevalling waren prima.
Ik zie het al helemaal voor me dat mijn mooie kleine jongen in zijn puberteit met implantaten, kronen en/of een kunstgebit zit... zo'n kleintje moet nu dus al onder narcose om 2 of misschien wel 4 kiezen te laten trekken. Afgezien van het feit dat ik me er vreselijk onder voel, vraag ik me af of er nog anderen zijn die zoiets hebben meegemaakt? Wat staat ons te wachten? Op korte maar ook op langere termijn?

Moeder van Mark

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen kennis, maar...

MvM, ik weet hier zelf niets van, maar misschien moet je vragen dit draadje te verplaatsen naar 'gezondheid', want er zit minstens éen iemand op dit forum die professioneel met gebitten bezig is.

Iets heel anders: grappig dat jouw zoontje (neem ik aan) Mark heet, ik hoor die naam bij kleine kinderen echt nooit meer, terwijl hij onder mijn generatiegenoten heel veel voorkomt,

Maar terug naar het onderwerp: heel veel sterkte ermee. Maar heb je gehoord of dit zich ook bij het blijvende gebit zal voordoen?

Groeten,

Temet

MLN

MLN

19-10-2008 om 12:08

Geen glazuur

Ik heb als kind ook een ziekte aan mijn melkgebit gehad, had geen glazuur op mijn tanden. Hoe de ziekte heette....geen idee. Helaas niemand meer in leven die ik dat kan navragen. Ik weet nog wel dat als ik in iets hards beet, appel ofzo, dan was ik alweer een tand kwijt. Moest ook vaak naar tandarts om tandjes/kiezen te laten trekken. Heb daar ook echt een tandartstrauma aan over gehouden... Heb nu echter een goed gebit, geen gekke dingen meer, gewoon glazuur enzo dus bij mij was het iets wat puur en alleen van toepassing was op mijn melktandjes.

MvM

MvM

19-10-2008 om 14:04

Temet en mln

Dank voor jullie reacties, ik dacht later idd ook dat het misschien meer reacties onder een andere draad zou opleveren. Ik zal 'm verplaatsen, dank voor de tip. Mag dat eigenlijk zomaar of moet ik even forumbeheer vragen?
Geen idee (nog) wat het betekent voor zijn blijvende gebit, dat hopen we wel zsm te horen.
Klopt, de naam Mark hoor je idd haast niet maar we vonden het allebei gelijk een goeie naam, en eigenlijk ook de enige waar we het over eens konden worden...

MLN - dat trauma willen we liefst voorkomen natuurlijk! Volgens mij zijn ze tegenwoordig wel meer gericht op goed voorlichten, op alle leeftijden dus ook nog zo jong, en anders kan ik daar ook wel tips voor gebruiken.

MvM

MvM

MvM

22-10-2008 om 15:34

Wat mag je eten als je geen glazuur hebt?

Sini, bedankt voor je reactie, dat is een hele opluchting te horen dat er snoepmomenten staan ingepland. Helemaal geen snoep of zoetigheid meer lijkt me zo lastig voor zo'n kleintje, zeker omdat hij echt nèt chocopasta heeft ontdekt.
Wat mag je allemaal wel geven en wat echt niet, is daar iets meer over te zeggen? En dan bedoel ik nu, nu hij nog deze zwakke melktanden heeft . Ik heb weer rijstwafels gekocht, en soepstengels, en veel hartig beleg voor op brood. Maar mag honing ook? Of rozijnen? Of juist niet?

Alvast dank,
Moeder van Mark

Onze jongste ook

hier heeft/had onze jongste ook kaasmolaren. 3 stuks kiezen compleet (dus niet met vlekjes, maar helemaal all-over the place dus). alle 3 de kiezen op dezelfde plek in het gebit. zover wij kunnen nagaan geen erfelijke factoren. en al die oorzaken die barbara noemt spelen hier ook niet...of het moeten die niet-na-te-gane oorzaken zijn (zoals die borstvoedingsoorzaak). kind had geen traumatische geboorte of andere problemen tijden zwangerschap/geboorte. toen ze baby was nooit ziek geweest. onze tandarts stuurde ons eerst nog naar een speciale kinderkliniek in nijmegen voor een second opinie. of zijn conclusie wel goed was. het enige wat erop zat was trekken.(vandaar dat doorverwijzen, tandartsen zijn huiverig om te trekken bij zulke jonge kinderen.) dat was na een poging tot vullen toen er binnen korte tijd al een gat in zat (die er weer uitbrokkelde). dochter kon er niet eens mee kauwen. die kiesjes brokkelden zo af...ze waren helemaal 'week' met een vinger kon je erop drukken dan voelde je ze al een beetje 'veren', niet hard zoals een goede tand. er was geen houden/beschermen aan....ze zijn al getrokken toen ze 3 was. dat is niet zo goed voor je blijvende gebit. je kaak ontwikkeld zich dan niet voldoende/goed. dus zeker moet je dan een beugel. er is in nijmegen nog gekeken om veertjes tussen de andere kiezen te doen (die wel goed waren) om de ruimte 'open' te houden. maar ook gezien haar leeftijd en de maandelijkse controle (1,5 uur rijden, maal 2=3 uur!) leek hun dat niet aan te raden. het zou ook de andere goede tanden geen goed doen en behoorlijk wat problemen kunnen geven met wisselen enzo. dus dat was geen échte optie. het was meer kiezen tussen 2 slechten. zoiets....
een groot gedeelte van haar blijvende gebit is nu door en tot nu toe heeft ze alleen een 'molaar' op 1 voortand. en die is niet doorendoor. alleen voor op de voortand zit een poreuze 'vlek' zonder glazuur(is qua kleur wit). die is geseald. wordt extra vaak geseald zelfs. en zodra ze een beugel krijgt komt daar een soort 'kokertje' omheen om 'm te beschermen (omdat het met een beugel moeilijker is om je tanden schoon te houden). na de beugel is het plan om de vlek 'uit te lepelen' en 'm te vullen met witte vulling.
dochter heeft geen trauma overgehouden aan de kiezentrekkerij en het vullen. de prikken vondt ze wel érg pijnlijk (voor de verdoving). de eerste 2 kiezen heeft de tandarts zonder verdoving getrokken. de laatste was gebroken en moest écht verdoofd worden. de pijn die ze had voor het trekken (van die kapotte kiezen) is meer blijven 'hangen'. dus het trekken was meer een opluchting voor haar. ze moest laatst 4 goede kiezen trekken (wel melkgebit) omdat die eruit moesten omdat de blijvende er al achter zitten en geen centje pijn hoor...
ik denk dat als een tandarts rustig is en geduldig en het kind geruststeld dat het best allemaal meevalt. je moet geen onhandige boe-man-tandarts hebben die geen 'klik' heeft met kinderen. doordat haar kaak te klein is gebleven (door die kiezentrekkerij) komen haar blijvende tanden niet op de goed plek door...dus moet de melktanden er door de tandarst uitgehaald worden. w.s. zal haar blijvende gebit nooit in d'r mond gaan passen, maar dat weten we pas zeker als alles door is en de beugel erin.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.