Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ineke

Ineke

12-03-2009 om 11:21

Kan ik bedrijfsarts van mijn man inlichten?

Mijn man is al jaren moe, heeft nergens zin in, vaak boos. Zijn ook al in therapie geweest en daarin werd gezegd dat hij waarschijnljk een gemaskeerde depressie heeft, d.w.z. op zijn werk gaat het prima, doet hij ook met veel plezier, maar thuis wil hij altijd veel rust en dat is lastig met een gezin. Thuis is hij dus altijd moe en heeft nergens zin in.
Ik zie er altijd al tegenop als hij weer thuis komt en de weekends zijn ook nooit gezellig als hij er is.
Nu was hij gisteren bij de besrijfsarts omdat hij meedeed aan eem lichamelijke test over fit zijn. Hij heeft zich laten keuren en het enige was dat hij iets overgewicht heeft en daar ook wat aan wil doen. Daar staat dan ook een afspraak voor binnenkort.
Verder was er een gesprek over of hij goed in zijn vel zat en hij had daarop geantwoord dat het allemaal prima was, ook thuis.
Jammer dat ik het te laat hoorde van dat gesprek anders had ik misschien de arts kunnen inlichten om toch meer door te vragen over zijn lusteloosheid. Zou ik alsnog contact met die arts kunnen opnemen daarover? Of is dat raar?
Van mij neemt hij niets aan, ook niet dat hij iets aan zijn overgewicht moet doen, maar als een ander het zegt doet hij dus wel wat. Dus iemand moet hem zeggen dat hij misschien wel depressief of zo is.
Hij zelf heeft er dan kennelijk geen last van, maar de kinderen en ik wel!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

12-03-2009 om 11:55

Zeker bedrijfsarts niet

Die is daar helemaal niet voor bedoeld; de bedrijfsarts moet beoordelen of je ziek/arbeidsongeschikt bent, en of de arbo-omstndigheden in orde zijn. Dat gedoe met fitheidstesten is al branchevervaging.

krin

krin

12-03-2009 om 13:27

Hoe zou jij dat vinden?

Jij komt bij de bedrijfsarts en die meldt dat je man hem heeft benaderd, achter jouw rug om. Dat je volgens je man slecht in je vel zit. Dat je man zegt dat er thuis niks uit je handen komt. Dat je man denkt dat je mooi weer speelt op je werk. Als mij dat zou gebeuren, zou ik me flink te kakken gezet voelen. Je man is volwassen, die mag zelf bedenken wat hij aan de bedrijfsarts kwijt wil en wat niet.
Ik begrijp dat je het uit bezorgdheid zou willen doen, maar dit lijkt me niet de manier. Zo schep je alleen meer afstand tussen je man en jezelf. Als jij je man iets aan zijn verstand wilt brengen (dat jij (!) last hebt van zijn gedrag, thuis), kun je het niet maken dat via de bedrijfsarts te spelen. Thuis is thuis, werk is werk. Een gezamenlijk bezoek aan de huisarts lijkt me dan meer aangewezen. Zodat jij je ei kwijt kan met een derde erbij. Het lijkt me moeizaam leven met een latent depressieve man, maar je kunt hem niet dwingen er iets aan te doen, en zeker niet zo.

Vic

Vic

12-03-2009 om 16:28

Tinus

Sommige werkgevers stellen hun werknemers in de gelegenheid om, gratis en op vrijwillige basis, een (arbeids-) geneeskundig onderzoek te ondergaan. Dan wordt er gekeken naar o.a. bloeddruk, cholestrol, gewicht, fietstestje. Toch mooi meegenomen?

Tinus_p

Tinus_p

12-03-2009 om 16:39

Vic

Vic:
"Sommige werkgevers stellen hun werknemers in de gelegenheid om, gratis en op vrijwillige basis, een (arbeids-) geneeskundig onderzoek te ondergaan. Dan wordt er gekeken naar o.a. bloeddruk, cholestrol, gewicht, fietstestje. Toch mooi meegenomen?"
De waarde van dat soort onderzoeken is omstreden.

Vic

Vic

12-03-2009 om 19:18

Tinus

Waarom?

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2009 om 10:25

Vic

Vic:
"Waarom?"
Ten eerste vanwege het recht op niet-weten.
Ten tweede omdat de voorspellende waarde van dit soort metingen en de zin van de bijbehorende 'interventies' niet altijd even duidelijk is.

Vic

Vic

13-03-2009 om 11:15

Vrijwillig

Als je het niet wilt weten, doe je er niet aan mee. Medische keuringen zijn alleen verplicht als je werk doet waarvoor je aan bepaalde (fitheids-) eisen moet voldoen. Bij ons wordt de keuring niet gedaan door de bedrijfsarts maar door een onafhankelijke sportkeuringsgroep. Ik heb diverse collega's die op deze manier achter bepaalde kwalen zijn gekomen (hoog cholestrol, hoge psa-waarde, hoge bloeddruk) en daarna zijn doorverwezen naar hun huisarts voor verdere behandeling.

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2009 om 11:29

Medicaliseren

Vic:
"Ik heb diverse collega's die op deze manier achter bepaalde kwalen zijn gekomen (hoog cholestrol, hoge psa-waarde, hoge bloeddruk) en daarna zijn doorverwezen naar hun huisarts voor verdere behandeling."
En waarom geen aidstest?
Dat heet medicaliseren en is niet per se goed. Ik kan het eeuwige riedeltje over vals-positieven en de nadelen van behandeling wel gaan afsteken, maar dat heb ik vaak genoeg gedaan. Bedrijfsartsen horen hierbuiten te staan.

Vic, theorietje

Als de betreffende werknemers gewoon helemaal niet naar hun huisarts gingen met hun pas ontdekte kwalen, wat dan? Wat had de bedrijfsarts hiermee gedaan?

Vic

Vic

13-03-2009 om 17:15

Genista

Niets. De keuringsarts heeft geen banden met de werkgever, behalve dat die de rekening betaalt. Ik heb ook niets gemerkt van een opvolgactie van de keuringsarts (hij heeft mij ook geadviseerd).

Niets gemerkt

Maar die bedrijfsarts weet het nu wel. Dat je niets van enige vervolgacties gemerkt hebt, kan inhouden dat hij er niets mee doet, of dat je het eventueel later nog tegen je gebruikt ziet worden.

Tirza G.

Tirza G.

13-03-2009 om 23:24

Hoor ik daar in de verte

het EPD zachtjes roepen?

Tirza

Sascha2

Sascha2

15-03-2009 om 13:50

Inderdaad

Bedrijfsartsen zijn er alleen om te controleren of een zieke werknemer daadwerkelijk niet in staat is om zijn/haar werk te verrichten, alhoewel mijn ervaring is dat bedrijfsartsen zelf vaak graag meer taken op zich nemen.
Vrijwillige testen waarbij gezondheidsaspecten een rol spelen? Die zou ik zelf niet bij een bedrijfsarts laten verrichten. Je weet nooit of de resultaten tegen je gebruikt kunnen en zullen worden. Mooi voorbeeld is wat mij in november overkwam. Ik viel helaas uit op mijn werk, de bedrijfsarts vertelde dat het kwam doordat ik nog borstvoeding gaf. Hij belde me zelfs twee uur later op om te vertellen dat een kind van negen maanden toch echt geen borstvoeding meer nodig heeft. Een krappe week later bleek de oorzaak van mijn klachten: ppd. Weer terug naar arboarts, die doodleuk beweert dat een ppd wordt veroorzaakt door borstvoeding en dat het dus een privé-oorzaak is. Dit doortrekkende naar een fitheidstest waaruit bijvoorbeeld een te hoog gewicht naar voren komt. Op dat moment is er misschien geen aanleiding om de mogelijke gevolgen te zien. Maar stel dat je na een paar maanden met vage klachten uitvalt. Ik kan me zomaar inbeelden dat een arboarts vervolgens zal zeggen, dat je gewicht te hoog is en dat dat nu eenmaal gezondheidsrisico's met zich brengt. Een vorm van eigen schuld waarvoor de werkgever niet zou hoeven op te draaien...
Nee, fitheidstesten etc. zou ik zelf niet door arboartsen of werkgeversgezinde organisaties laten verrichten. Overigens ook niet door mijn verzekeraar (een jaar of twee geleden kwam een bus van de verzekeraar op het bedrijfsterrein rijden, waarin je allerhande testen zou kunnen laten verrichten). Wie weet wat er gebeurt met de resultaten. Mocht je willen weten of je gezond bent of niet, dan kan je huisarts je begeleiden/adviseren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.