Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

karin

karin

07-09-2009 om 14:58

Kan mijn dochtertje krentebaard hebben als ze kleine bultjes of blaasjes heeft!

Ons dochtertje heeft vorige week gespeeld met een kindje wat krentebaard had,hij liet mij dat zien maar zei ik moet vanmiddag naar de doketer ik weet noiet wat het is een soort korst die jeukte,maar ik zie nu op vrij veel plaatsen vooral buik en benen kleine bultjes en mijn dochtertje was vannacht ook wakker en huilde een kwartiertje,maar ik wist niet wat het was,ik weet nu niet wat ik moet doen,zouden jullie voor de zekerheid even langs de huisarts gaan,ze is vanmorgen ook naar de peuterspeelzaal geweest,want ik zie pas net die kleine bultjes!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
karin

karin

07-09-2009 om 15:07

Las dat het bij de mond begint maar ik zie alleen een beetje op

Ik lees nu dat het bij de mond begint,maar ik zie niets alleen op haar kin is wat gekrabt,maar ik weet niet ofdat al was!

Minet

Minet

07-09-2009 om 15:08

Twijfelachtig

Het zou kunnen dat het krentenbaard is, maar iets anders is natuurlijk ook goed mogelijk. Bij twijfel gewoon even langs de huisarts.

Hier ook

Mijn zoontje heeft ook krentenbaard of impetigo. Het is begonnen op zijn knie (naast de wonde van een kapot gevallen knie) en onder zijn arm. Het zijn blaasjes in grillige vorm (dus niet zo'n blaasjes als bij waterpokken) en er komt vies, troebel vocht uit en doet ook pijn. Het begint niet noodzakelijkerwijze rond de mond. Het ontstaat meestal naar aanleiding van een verkoudheid. De stafylococ is verantwoordelijk voor de infectie. Advies van de kinderarts: droog houden met eosine en nageltjes kort houden, dat ze zeker niet krabben gaan. Het smet erg. Indien het zich snel vermenigvuldigt, fucidinezalf aanbrengen (=antibiotische zalf) Kinderen tss 2en 6 jaar zijn er erg gevoelig voor.Het is iets dat tot echte epidemieën kan leiden op scholen of opvangen. Hopelijk ben je hier iets mee? Op zich kan het geen kwaad, alleen als het zich ernstig uitbreid is er een oraal antibioticum nodig om het te bestrijden.
groetjes Linda (mama van brent, bijna 3,5jaar) en succes

Mamvantwee

Mamvantwee

07-09-2009 om 15:41

Bij ons hielp smeren met sudocrem

Onze dochter heeft ook eens krentenbaard gehad, en wij moesten van de huisarts smeren met zinkzalf. Daarmee droogden de plekjes snel op, het hielp goed (zag er alleen niet uit).

Was zelf goed en vaak je handen, want het is erg besmettelijk!

Puck2

Puck2

07-09-2009 om 16:40

Hoeft niet bij de mond te beginnen

Karin,
Ik zou het wel even in de gaten houden. Blaasjes kunnen idd het begin zijn van krentenbaard/impetigo. Als het dat is dan is het verstandig om naar de dokter te gaan om een tube fucidinezalf voor te laten schrijven. Het is erg besmettelijk en vaak is smeren met Sudocrem onvoldoende om het over te laten gaan. Overigens weet ik niet waar je gelezen hebt dat het bij de mond begint maar dat is compleet flauwekul. Krentenbaard kan zich overal op het lichaam ontwikkelen. Mijn jongste heeft al een paar keer krentenbaard gehad en daarvan nog niet één keer in het gezicht, laat staan rond de mond.

mar-ank

mar-ank

07-09-2009 om 17:26

Grote plek

Mijn dochter heeft een paar jaar geleden krentenbaard gehad op haar been. Wij dachten eerst dat het een opengekrabde, ontstoken muggenbult was. Dat was op vrijdag. Op zaterdag was het een plek van een centimeter doorsnede. Toen kregen we het advies om haar in een bad met badedas te zetten. De volgende dag was de plek al 3 cm en vochtig en het vel eraf. Het zag er heel naar uit, en ze had er veel last van. Maandagochtend meteen naar de huisarts. Conclusie; niks geen ontstoken muggenbult: krentenbaard! Toen heeft ze antibioticazalf gekregen en zijn we dagen bezig geweest met wassen met jodiumshampoo, gaasjes met zalf er op, etc. etc. Inmiddels had ze ook op het tegenoverliggende been plekjes en later ook nog op haar buik. Alles insmeren en insmeren tot alles weg was. Het is allemaal weer helemaal goed gekomen.

Maar mijn conclusie; bij twijfel: naar de huisarts!

Begint met bultje of blaasje

Ze zijn er hier net allebei weer vanaf gelukkig. Niet naar huisarts geweest trouwens, ik zag wat het was en had fucidin in huis.
Dit keer goed het begin kunnen observeren bij de jongste: bij haar begon het met een klein blaasje, ongeveer een millimeter in doorsnee dat openging en daarna een steeds groter korstje werd.

Grappig is dat de behandeling van land tot land verschilt.
In Nederland wordt gezegd dat je absoluut niet met pleisters in de weer mag. In Australie mag een kind pas weer naar school als allen plekken met waterdichte pleisters zijn afgeplakt...

Had bij dochterlief de uniek mogelijkheid om beide methodes te proberen. Ze had 2 plekken, 1 in haar nek, ander onder haar oksel. Die in de nek schuurde langs haar truitje wat ze vervelend vond, die hebben we voor de variatie maar eens afgeplakt. Die onder het oksel met fucidin behandeld. Weinig verschil. Onder de pleister was iets sneller weg, maar die was meteen al kleiner.

Geen pleister

als je de pleister moet verschonen komen er allemaal kleine wondjes(haartjes die je mee trekt), dan breid het zich weer uit, dat vertelde onze huisarts me
krulleke

Roos Vicee

Roos Vicee

08-09-2009 om 11:11

Hier de hele zomervakantie gehad

Hier begon zoon van 8 direct aan het begin van de zomervakantie. Vlak daarvoor had hij een schaafwond opgelopen die maar niet helemaal genezen wilde. Laatste schooldag (bloedheet) was er een groot waterfeest dus waarschijnlijk heeft hij het daar opgelopen (achteraf hoorde ik dat meerdere kinderen het hadden gehad).
Het begon met een paar kleine blaasjes op handen en benen, die open gingen en erg snel groter werden. Tijdens een logeerpartij naar een vreemde huisarts geweest die het aanzag voor ontstoken exceem en warmteallergie oid. Zalfjes meegekregen en antihistaminepilletjes. Natuurlijk hielp dit niet en twee dagen later weer thuis, toen de plekken nog weer groter waren geworden (8cm doorsnee soms al) naar een vervangende arts die me direct gelijk gaf, ja het is idd krentenbaard mevrouw.
Advies was: idd smeren met fudicin (3x per dag) en daarnaast alle mogelijke twijfelplekjes direct insmeren met sudocreme. Met sudocreme isoleer je de plekjes en kan er niets in of uit komen waardoor je dus erger voorkomt.
Zoon heeft na 3 weken uiteindelijk toch een antibioticakuur gekregen. We kregen het maar niet onder controle. De plekken gingen weg maar er bleven ook maar nieuwe bijkomen. Hij zat er van top tot teen helemaal onder.
Daarnaast kregen mijn dochters van 12 en 17 het ook. Die van 12 had het gelukkig snel onder controle maar die van 17 heeft er nog 4 weken mee gelopen (bleef gelukkig beperkt tot haar benen) en daarna alsnog een kuur gevraagd.
Dus als je twijfelt, gelijk smeren met sudocreme! Advies van de arts was trouwens dat als je al smeert met fudicin, als de fudicin is ingedroogt en je nog niet toebent aan nog een keer smeren, ook te smeren met sudocreme, dus dubbelop.

Lisa

Lisa

08-09-2009 om 14:38

Hier ook lang geduurd

Mijn tweeling van 19 mnd heeft het ook (erg) gehad, één van de twee heeft zelfs twee kuren antibiotica gehad om het onder controle te krijgen. Kan dus heel hardnekkig zijn en zeker laten behandelen door de huisarts, eerst fucidin maar als het zich uitbreidt dan gauw weer terug naar huisarts. Bij een begon in het in een schaafwond op de knie en bij de ander op de wang, dus plek zegt niet alles volgens mij.

Succes!

groetjes Lisa

Pleister lostrekken?

Die haal je natuurlijk pas weg als het wondje weg is! Met babyolie om de lijm op te lossen. 't Moet namelijk met waterdichte pleister.

Dirksmama

oke, als je hem zo behandeld met pleister, heb je het ook gedaan zonder zalf,maar als je zalf smeert en het zit op een rotplek mag je er geen pleister opplakken, ik heb ook weleens waterdichte pleisters geplakt maar die blijven ook niet altijd goed zitten.
Hier mogen de kinderen officieel van school ook niet komen als ze krentenbaard hebben, van de ha mogen ze wel gewoon als je er maar vanaf blijft en goed je handen wast.

sierlo

sierlo

09-09-2009 om 09:03

Wassen en verschonen

Ik heb hier een kind van 7 dat met 3 weken zn eerste krentenbaard voorval had (aan zn teentje!) en in de tussen liggende jaren zo een 8 keer gehad. Schijnt iets te zijn dat hij zelf veroorzaakt intern ofzo, preciese verhaal weet ik niet.
Naast de fudicin (die hier standaard in huis is met herhaal recept) hoef je alleen maar net te doen of je kind hoofdluis heeft Na elk moment in bed, bed afhalen en heet wassen, elke dag (liefst vaker) schoon goed aan (ook jassen als het vanaf de romp zit) etc. Je blijft jezelf namelijk besmetten, wij zijn er ondertussen zo handig in dat we meestal na 3 dagen weer krentenbaard vrij zijn. Smeren en wassen dus, verder aan de lucht laten drogen. Heel veel succes ermee. En ja meestal komt er een "gele" korst op, soms lijkt het op een schaafwond en soms blaasjes etc, kan allemaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.