Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Madge

Madge

30-03-2009 om 09:33

Kan 's ochtends de dag niet aan...

wie herkent dit?
Ik word bijna elke ochtend 'naar' wakker en dan denk ik; oh nee ik moet weer; eruit, kinderen, en/of naar m'n werk, enz enz. Rond 10 uur is het meestal wel over maar vooral op mijn twee vrije dagen (ma en do) heb ik er veel last van, vooral maandag. Ik ben een echt avondmens en in de loop van de dag word ik steeds gezelliger
Maar die ochtenden zijn erg, ik kan niet relativeren en zie alles somber in en ben niet vooruit te branden. Wie herkent dit?
Madge

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

30-03-2009 om 10:14

Normaal?

Ik herken het wel, maar voor mijzelf heb ik niet het idee dat het heel abnormaal is. Als mijn wekker gaat heb ik echt de pest in. Het is altijd een heel gedoe om op tijd de kinderen in de kleren te hebben, eten te geven en op tijd op school. Als ik daarna in de auto zit op weg naar mijn werk valt er een last van me af. Op mijn werk word ik pas echt wakker na mijn eerste kop koffie, en dan heb ik de rest van de dag geen problemen meer. Ik ben trouwens ook geen echt avondmens, zo rond een uur of 23.00 wil ik wel in bed liggen.

niemie

niemie

30-03-2009 om 14:27

Yep

Ik herken het helemaal. Het heeft ook niets te maken met een ochtendhumeur ofzo. Het is zoals Madge zegt; opzien tegen de dag. Het gekke is dat het achteraf meestal wel meevalt, die dag )
En toch is het de volgende ochtend precies hetzelfde liedje.

Madge

Madge

30-03-2009 om 14:57

Ja sinilind,

dat zijn op zich goeie tips. Ik heb nu ook wel een hele drukke volle week achter de rug. Dan raak ik sneller in de stress. En vaak laat en met drank etc helpt ook niet. Het gekke is dat ik met een kater soms nog wel jolig wakker word maar pas een paar dagen later een dip krijg.
Alles 's avonds klaarzetten doe ik al. Ik slik ook multivit vrouw van de kruidvat. Misschien eens een ander merk proberen?

Sascha2

Sascha2

30-03-2009 om 16:14

Madge

Misschien helpt een vitaminecomplex met flink wat B-vitamines je (bijv. B50 van een natuurvoedingswinkel), en een magnesiumcomplex. Die beide geven mij vaak net even een extra zetje.

Marieke

Marieke

30-03-2009 om 21:07

Bloedsuiker

Een (mogelijk) lichte depressie en drank zijn al genoemd. Roken maakt het ook moeilijker om 's ochtends op te starten. Ook een te lage bloedsuiker maakt je 's ochtends langzaam en prikkelbaar. Ontbijt je wel? Domweg suiker gebruiken verplaatst de dip alleen een paar uur, je kunt beter ontbijten met volkoren brood, fruit of sap.
Als je het idee helpt dat je het leven te somber ziet, kan Sint Janskruid helpen. Je moet het wel minimaal 2 weken slikken voor het effect heeft en het vermindert de werking van de pil, dus die combi is niet handig.

Heel herkenbaar

Ja, erg herkenbaar. Geen kwestie van ochtendhumeur, maar een diep 'niet willen'. Bij mij heeft de ervaring inmiddels geleerd dat zoveel mogelijk in een ritme blijven het beste is, en daarbij dwing ik mezelf het eerste half uur van de dag niet na te denken of ik iets wel 'leuk' vind, of 'zin' heb. Dat is namelijk niet zo, maar het leven moet gewoon even geleefd worden, zeker met kinderen. Na dat eerste half uur gaat het allemaal wel. Dus ik sta op en doe mijn ding, zorg voor de kinderen en zo rond de eerste kop koffie ben ik een beetje mens.
Zodra het vakantie is, ik ziek ben of we anderszins uit ons ritme zijn gaat het veel slechter. Net als in mijn studietijd overigens, toen niks verplicht was en ik nergens voor mijn bed uit hoefde te komen. Hoezeer ik ook kan verlangen naar vakantie, dan is het begin van de dag nog véél moeilijker. Vandaag had ik me ziek gemeld; al weken 's ochtends het gevoel dat het niet ging, en vandaag dus een soort gepland ziek geweest en lang geslapen. Maar eigenlijk is het dan alleen maar erger, want de somberheid mixt dan zo lekker met het schuldgevoel. Morgen dus weer aan het werk!

Wat nou de oorzaak is? Zeker een voor depressie gevoelige persoonlijkheid (lang antidepressiva geslikt, met name voor angstklachten, nu al twee jaar zonder pillen en redelijk stabiel), een absoluut avondmens en twee kleine kinderen, beide nog in de luiers, die dus direct een beroep op me doen 's ochtends, en nog geheel verzorgd moeten worden.

Mijn advies dus; verstand op nul, en vertrouw erop dat het iedere dag rond 10 uur opklaart! Tot die tijd maar even op de automatische piloot..

Jesse_1

Jesse_1

31-03-2009 om 14:35

En daarom...

... vinden de meeste hartaanvallen 's ochtends om een uur of 6 plaats: mensen die wakker worden en bij wie de stress meteen toeslaat bij de gedachte aan een drukke dag, zorgen etc.
Nu hoef je niet meteen bang te zijn voor een hartaanval (hoop ik), maar het is dus een algemeen verschijnsel.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.