Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jacquel

Jacquel

30-06-2012 om 10:24

Kauwtabletten

Al een paar keer heb ik kauwtabletten gekocht. Ik dacht dat het een soort Fruitella-consistentie zou hebben. Maar het is korrelig, niet echt prettig. En de vitamine C-tabletten zijn ook nog eens enorm zuur.

Wat is de reden dat er kauwtabletten zijn? Wordt de werkzame stof dan beter opgenomen? Of vinden mensen kauwen gewoon prettiger en kan ik de tabletten dus ook met water innemen?

Overigens, volgens mij is er niets veranderd aan de vitamine-C tabletten, maar werden ze vroeger aangeprezen als zuigtabletten, en nu dus als kauwtabletten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja vies he? die vitamine c

Ik kreeg er meteen kramp van in mn keel/mond en daarna erge maagzuur. Ik heb ze voorgelegd aan de rest v h gezin, voorheen dol op die tabletjes maar deze winter raakte ik ze niet kwijt
Ik denk dat je ze ook gewoon door mag slikken, volgens mij maakt dat toch niet zo veel uit?

Jacquel

Jacquel

30-06-2012 om 16:24

Tja

Van homeopatische korreltjes ben ik gewend dat die langzaam onder de tong moeten oplossen. En omdat die vitamine C-tabletten zo goor zijn, dacht ik dat het belangrijk was om die ook langzaam in je op te nemen. Want waarom zou je er anders op zuigen of kauwen? Maar kennelijk zijn er dus mensen die ze lekker vinden?!?

bertje1

bertje1

01-07-2012 om 10:59

Eh waarom c?

C is zo'n beetje het laatste waar je een tekort aan krijgt.. waarom neem je extra C?

Jacquel

Jacquel

01-07-2012 om 11:40

Bertje

Ik ben verkouden, ontstoken keel en mijn stem kwijt. Baal, baal, want al de tweede keer in een jaar. Ik weet dat meningen verdeeld zijn over vitamine C, maar aan de andere kant kan het, vziw, geen kwaad om even een overdosis te nemen.

Helaas

Een "overdosis" of extra aan vitamine C heeft geen nut, want dat plas je gewoon weer uit. Vit C hebben we helemaal niet extra nodig, laat staan dat het instant zou helpen. Met keelpijn zou ik waterijsjes eten of ergens op zuigen, dropje, zuurtje, maak niet niet uit. Wat mijn keel vaak wel zachter maakt, zijn yoghurtgums.
Sterkte met je verkoudheid!

mix

mix

01-07-2012 om 16:01

jacquel overosis

"Te veel vitamine C
Een teveel aan vitamine C kan schadelijk zijn, hoewel het overschot wordt uitgeplast. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree en een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine.

In het verleden werd gedacht dat hierdoor het risico op de vorming van nierstenen groter was, maar dit is nooit bevestigd in onderzoek. Nierstenen bestaan namelijk uit oxalaten."
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-c.aspx

Knurf

Ik ga er voor het gemak vanuit van jacquel niet 5 keer per week patat eet, maar aardappelen, groente en fruit. Als je gevarieerd eet, hoef je echt niet extra vitamines te slikken.

Jacquel

Jacquel

02-07-2012 om 14:01

Even terug naar de vraag: wat is het nut van kauwtabletten?

Zijn die er alleen omdat sommige mensen dat een prettige manier van innemen vinden? Of neem je door te kauwen de werkzame stof beter op dan wanneer je de tabletten gewoon doorslikt?

Vic

Vic

02-07-2012 om 14:42

Vies

Ik bedacht dat kauwtabletten misschien wel zo vies zijn om te voorkomen dat mensen (kinderen) ze als snoepjes gaan eten. Ik heb i.i.g. wel paracetamolsmelttabletten in huis omdat de kinderen geen tabletten kunnen slikken. De 120 mg paracetamol heb je ook in kauwtabletten (vies i.d.d. ik heb er wel eens een handje van genomen toen ik niets anders in huis had), maar 500 mg alleen in smelttablet.

Jacquel

Jacquel

02-07-2012 om 19:42

Juist niet, vic

Ik heb ooit kauwtabletten van de Hema gekocht, omdat die werden aangeprezen als heel lekker. Ze zouden smaken naar bosvruchten. Het potje slingert nog ergens bijna vol rond.

Vic

Vic

02-07-2012 om 21:47

Jacquel

Ja, dat zeg ik. Ze zijn echt niet lekker en je neemt ze dus alleen als het niet anders kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.