Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

05-02-2013 om 11:53

Keelpijn, hoe verzachten?

Mijn kind van 13 ligt met koorts op de bank. Ze heeft erge keelpijn. Wat kunnen we doen om de keel wat te verzachten? Ik denk er aan om vanmiddag de huisarts te bellen voor advies, maar wat kunnen we in de tussentijd doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

05-02-2013 om 11:57

Bellefleur

Thee met honing, waterijsjes, dat soort dingen. Beterschap!!

Strepfen

Dat zijn strepsils met een pijnstiller erin.

Keeltabletjes

Hier gaan er al geruime tijd grote hoeveelheden keeltabletjes doorheen, van AH. Suikervrij. Staan bij de drop en de kauwgum, in kartonnen doosjes. Kruidvat heeft zijn eigen variant. Dropjes doen vermoedelijk precies hetzelfde, maar hier zit geen suiker in, dus beter voor de tanden.

Nadeel van die dingen: als je in slaap valt met zo'n tabletje in je mond kwijl je vlekken in je beddengoed, want ze zijn donkerbruin (maar het gaat eruit in de was)

Groeten,

Temet

mix

mix

05-02-2013 om 13:23

Zuigen zuigen zuigen

en het maakt niet uit waar op, het gaat erom om de doorbloeding van de keel te verbeteren: betere doorbloeding is minder pijn.
Daarnaast idd lekker ijs eten, koude yoghurt/vla, op ijsblokjes zuigen enz.

Jamilla

Jamilla

05-02-2013 om 15:01

Trachitol

Hier werkt trachitol altijd erg goed. Gewoon bij de drogist te koop, bij ons is keelpijn dan in 2 dagen over.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

05-02-2013 om 20:13

Tijmsiroop

Tijmsiroop wil ook nog wel helpen.

Beterschap. Keelpijn is echt heel vervelend.

Sneeuwitje

Geerdien

Geerdien

05-02-2013 om 21:37

Hibitane

Helpt hier altijd. Jammer dat ie alleen maar verkrijgbaar is in sinaasappelsmaak, de oude neutrale smaak was prettiger.
Trachitol ben ik geen fan van, het verdoofd echt je tong en keel, vind ik dus een heel vervelend gevoel. Beterschap!

Heel vies

Het is echt heel vies, maar het helpt wel erg goed bij keelpijn: gorgelen met zout water!

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2013 om 09:15

Ijs

Ik had nog een beetje sorbetijs in de vriezer, en dat heeft ze opgelepeld. Verder heeft ze de hele dag niets gegeten. Ik bied haar telkens drinken aan, maar omdat het slikken zo'n pijn doet gaat dat ook maar lepeltje voor lepeltje. Ik vind haar wel heel ziek. Ik ben niet direct ongerust, maar wel alert. Wanneer zouden jullie de huisarts bellen?

krin

krin

06-02-2013 om 09:47

Slikken

Als slikken zo moeilijk gaat, kan ze inmiddels ook een heuse bacteriƫle keelontsteking hebben, en daar helpt alleen een ab-kuur tegen. Zitten er witte stippeltjes in haar keel? Is haar huig zo groot dat die in de weg zit bij het slikken?
Van wiki:
Bij de volgende kenmerken is de kans op een bacteriƫle keelontsteking tamelijk groot (>50%):
koorts
keelpijn
vergrote halsklieren
niet hoesten
gezwollen tonsillen met witte punten.

Ik zou zo'n beetje nu de huisarts bellen, eerlijk gezegd. Op ijsklontjes sabbelen kan ook lekker zijn.
Sterkte voor je dochter!

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2013 om 09:56

Witte puntjes

Ik heb geen witte puntjes gezien. Maar ik mocht ook niet zo lang kijken Echt lekker zit het me niet. Ze viel gisteren steeds in slaap, en vannacht had ze voortdurend koortsdromen. Ze is nu alleen thuis, ik ben aan het werk.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2013 om 10:51

Bellefleur

Als het je niet lekker zit, dan vind ik dat reden genoeg om te bellen. Sterkte!

Bellefleur

Bellefleur

06-02-2013 om 11:11

Werken

Ik ga eerder van mijn werk weg, en ga dan kijken hoe het er bij staat thuis. Soms is het niet leuk om een werkende moeder te zijn. En ja, er is ook een vader in beeld, maar die werkt op op 80 kilometer afstand. Ik op 3,5.

bertje1

bertje1

06-02-2013 om 15:23

Ijs

ijslollies, heerlijk verzachtend. verder strepsils en (trek) drop. Koortsdromen hier ook gehad, ze zagen de hele wereld draaien!

Sjansje

Sjansje

06-02-2013 om 16:21

Hier net achter de rug

2 Weken geleden klaagde mijn dochter ook over keelpijn. Ze wilden nog wel naar school, maar eenmaal weer thuis werd ze al snel echt goed ziek. Koorts, koud, rillen, keelpijn en moe...zo moe....De dag erna had mijn man precies hetzelfde. Saampjes hebben ze zo een paar dagen in bed gelegen, als ze een uur achter elkaar wakker konden blijven was dat veel. Ook koortsdromen, zweten en totaal geen eetlust. Drinken ging er wel goed in. En ijslollies, dropjes, fishermans friends, trachitol, strepsils enz.
Na een dag of 4 was er bij allebei nog weinig verbetering, (er kwam nu ook hoesten en snotneuzen bij...)dus toch maar eens met dochter naar de huisarts. Conclusie: Griep. Geen keelontsteking, of zo, dus geen antibiotica nodig. Uitzieken, en dat kon wel een dag of 10 duren. Daarna was de kans groot dat de moeheid nog een hele tijd zou blijven.
En inderdaad, na ongeveer een week was de koorts overdag weg (wel 's nachts nog verhoging), de keelpijn werd minder en ze konden zowaar de hele dag wakker blijven. Ook weer wat meer eetlust. Maar eer dat ze echt weer een beetje energie terughadden waren we wel 10 dagen verder.

De huisarts raadde ons aan om in plaats van paracetamol ibubrofen te geven. En ze kreeg codeine voor het hoesten. Verder steeds insmeren met dampo, flink neusdruppelen en tijmsiroop.

Als je dochter dit ook heeft: Het is een hele gemene griep! Beterschap!

Ef

Ef

06-02-2013 om 20:56

Opletten

Dat ze wel voldoende drinkt. Vooral met koorts, zeker 1,5 liter per dag. Als ze telkens in slaap valt kan dat een signaal zijn dat ze aan het uitdrogen is en dan moet je wel snel contact opnemen met de huisarts. Let op dat ze goed te wekken is en dan ook helder en goed aanspreekbaar.

Sap van vruchten met zachte schilletjes

is heerlijk voor je keel bij keelpijn. Van een conservatoriumstudent. En het helpt, eigen ervaring.

Bellefleur

Bellefleur

07-02-2013 om 09:27

Het gaat alweer wat beter

Gistermiddag was ze eventjes koortsvrij. Het is een gemene griep, maar een lief kind. Ze is 13, en neemt graag wat afstand. Maar nu is ze heerlijk knuffelig. Ik krijg er niet genoeg drinken in, maar ze begint alweer een klein beetje te eten: appelmoes enz. En ze begint haar broer al weer een beetje te pesten Ben benieuwd of de rest van het gezin ook geveld raakt.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2013 om 10:41

Sjansje

Het is inderdaad een hele gemene griep, mijn man begint eindelijk een beetje op te knappen.

Fiorucci en Bellefleur

Fiorucci en Bellefleur

07-02-2013 om 11:31

Fijn

Fijn dat het beter gaat!!!
Het is gewoon absurd hoe lang erna je nog slap blijft.
Kan me niet herinneren dat dat ooit eerder zo is geweest.
Maar ja, gelukkig net op tijd opgeknapt hier voor de carnaval

Sjansje

Sjansje

07-02-2013 om 11:33

Schuld van de griep?

Maar bovenstaande is dus door mij (sjansje) getypt....

Tango

Tango

07-02-2013 om 13:57

Judith-t

Wat voor vruchten bedoel je dan zoal? Misschien kun je dat er nog even bijzetten, want vind het (dan) wel een bruikbare tip.

Vruchten

Appels, peren .. dat soort velletjes
Geen ananas, geen sinaasappels.

Tango

Tango

07-02-2013 om 19:21

Aha, nu snap ik hem

Ananas en sinaasappels lijken me ook te scherp voor de keel.

Bellefleur

Bellefleur

13-02-2013 om 10:19

Vervolg

Kind is nog steeds niet opgeknapt. Ze heeft griep, keelontsteking, dubbele oorontsteking. Antibiotica en paracetamol om de koorts onder te drukken. Ik vind het wel heftig!

Fiorucci

Fiorucci

13-02-2013 om 13:56

Jeetje

Dat is zeker heftig, wat naar zeg, sterkte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.