Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Asa Torell

Asa Torell

13-12-2011 om 20:40

Kiezen sealen

Tandarts kwam er mee dat de kiezen van zoon (7) geseald zouden moeten worden. Klopt het dat dat volkomen de standaard is tegenwoordig? Voor mij kwam het nogal uit de lucht vallen. Iemand die een reden kan geven om het te doen of juist te laten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

13-12-2011 om 20:48

Doen

Mij was veel ellende bespaard gebleven als mijn kiezen geseald waren.

Alleen vind ik 7 wel jong, hij heeft toch nog melkkiezen? Bij mijn oudste werd ook pas geseald vlak voordat ze op haar 11e of 12e een beugel kreeg.

Tango

Tango

13-12-2011 om 21:24

Sealen

Ik dacht dus ook altijd dat ze dit pas op latere leeftijd deden bij de grote-mensen kiezen, maar hier adviseerde onze tandarts het ook bij onze zoon, die toen pas 5 of 6 was. Ik vond het geen succes en dat is zacht uitgedrukt. Het was eigenlijk gewoon een drama, maar dat lag absoluut meer aan degene die het bij hem deed dan aan de handeling. Ik heb er destijds nog een draadje over gestart.
Wat ik je kan adviseren is laat het bij voorkeur bij je eigen tandarts doen, als die vertrouwd is voor je zoon en laat de tandarts goed uitleggen wat er gaat gebeuren. Bij ons gebeurde dat dus niet en dat heeft mijn zoon bijna een trauma voor de tandarts opgeleverd. Uiteindelijk zijn bij hem maar twee van de vier kiezen geseald en hebben we in overleg met de tandarts de andere twee onbehandeld gelaten.

sinas

sinas

13-12-2011 om 21:31

Zodra

een blijvende kies door is, sealen ze hier. En dat kan dus al met 7 zijn ja. Bij mij is het vroeger ook gedaan. Ik ga niet zeggen dat ik geen gaatjes heb, maar het ergste is pas gekomen ná de bevallingen.

Clowntje

Clowntje

13-12-2011 om 22:01

Hier ook

Dochter is 6,5 en heeft al 4 grote mensen
Kiezen die geseald zijn. Ging heel goed. Doen z

Clowntje

Clowntje

13-12-2011 om 22:02

Was nog niet klaar

Doet onze tandarts standaard als de nieuwe kiezen door zijn.
Zou het gewoon laten doen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-12-2011 om 23:49

Sealen

Ja hoor, ik heb de kiezen van zoon (bijna 11 en zo goed als klaar met wisselen) allemaal laten sealen. Dit ging in een paar etappes/behandelingen.
Het sealen zelf stelt niets voor en de kans op gaatjes in die kiezen, juist die je moeilijk schoon kan houden en waar tandplak zich makkelijk kan nestelen, wordt een stuk kleiner.

4-jarige

Mijn dochter is 4 en bij haar zijn 2 melkkiesjes geseald. Ze heeft heel veel ribbels op haar kiesjes en had in 2 anderen al een gaatje, omdat er door die ribbels moeilijk helemaal schoon te poetsen is. Daarom zijn de andere 2 kiesjes uit voorzorg geseald.
Ik heb ook weleens van iemand gehoord wiens dochter "kaastanden" had. Dan is er geloof ik nauwelijks glazuur of heel zacht glazuur. Bij haar zijn toen ook de melkkiesjes geseald

Eentonig

Hier ook, voor mij was het ook nieuw, maar de "6 jaarskiezen" zoals de tandarts ze noemt (eerste volwassen kiezen) zijn geseald met 5 jaar al (zoon was er vroeg bij). Is standaard tegenwoordig.

Laten doen!

hier twee kinderen met gesealde kiezen. Als ik eerlijk ben vond ik de behandeling niet veel voorstellen. Goed ze moeten even zitten, maar als degene die het doet duidelijk en helder uitlegt wat ze aan het doen is, dan hoeft het volgens mij geen probleem te zijn.
Het doet ook geen pijn. Dat scheelt al wel om te weten denk ik.

Hier is het trouwens gedaan rond de leeftijd van 6/7.

groetjes van Purk

Asa Torell

Asa Torell

15-12-2011 om 09:43

Bedankt!

Nou, dat is dan wel duidelijk, het is inderdaad de standaard en we gaan het laten doen. Overigens maak ik me over zoons pijn niet veel zorgen, de reden om het niet te doen zou zijn dat ik me niet graag overbodige behandelingen (als het dat zou zijn, blijkbaar niet dus) laat aanpraten.

MM.

MM.

15-12-2011 om 12:03

Beetje laat

Bij onze tandarts is het sealen juist niet standaard, mijn kinderen hebben geen gesealde kiezen omdat de tandarts het bij hun gebit en goede mondhygiëne niet nodig vond. Ze zijn nu 13 en 15 en hebben allebei nul gaatjes.
Overigens kunnen gaatjes ook weleens onder de seallaag ontstaan, dan duurt het alleen langer voor ze worden ontdekt.
Groet MM

En nog later

ben ik, spuit elf. Kinderen hier altijd geseald zonder problemen, maar mijn oudste knarsetandt ze er met enige regelmaat uit. Hij had dus ieder half jaar wel weer een of twee sealings nodig.

100%mama

100%mama

20-12-2011 om 11:55

Sealen en mm

de gaatje onder een sealent worden alleen te laat ontdekt als je TA geen controle foto's maakt elke 2 jaar

Hier nog eentje die later is....sealen wordt gedaan om de groeven in de kiezen op te vullen zodat de kiezen gladder worden en makkelijker te poetsen zijn. Een extra bescherming om het maar zo te zeggen en wordt voornamelijk uitgevoerd bij kinderen en heel soms bij volwassenen die "gesloten groeven" hebben (de rest kan gewoon beter poetsen, hahaha). De motoriek om goed te poetsen ontbreekt tot het ongeveer 10-11e levensjaar van een kind en zo geef (buiten het zelf mee poetsen) je het een extra bescherming tegen gaatjes. Geen overbodige luxe dus hoor!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2011 om 22:39

Klopt 100%mama

Sealen heeft niets te maken met het al dan niet hebben van een goede mondhygiene.
Onze tandarts doet het ook standaard bij alle kinderen. Mijn zoon is nu bijna 11 en de tandarts heeft de boel tot nu toe zo'n drie keer moeten sealen. De groeven in zijn kiezen waren behoorlijk diep.
Verder raadde zij aan om tot ongeveer het 11e jaar nog na te poetsen als zoon het zelf had gedaan. Zoon heeft een uitstekende mondhygiene (0 gaatjes, net als zijn moeder maar om achterin de mond goed te poetsen is een handje helpen tot die leeftijd ook geen overbodige luxe, net als sealen. En evt. gaatjes worden dankzij de periodieke controlefoto echt wel op tijd ontdekt. Maar sealen kan wel degelijk het ontstaan van gaatjes helpen voorkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.