Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kind ronde mond na eten wrsch. allegie. wat te doen?

Ha, mijn zoontje (4,5) heeft heel vaak een rode huid rondom zijn mond tijdens en na het eten. Dat heeft ie al heel lang, en ik heb daar niet echt heel veel aandacht aan besteed omdat het ook snel weer wegtrok. Maar nu wordt het steeds erger en roder en blijft het langer zitten.

Hij heeft als baby een koemelk allergie gehad en ik vermoed dat deze rode mond ook een allergische reaktie is. Hij heeft verder geen allergische verschijnselen of eczeem, normale ontlasting en geen buik of darmklachten.
Maar wat te doen met die rode mond? Hij eet heel gevarieerd en ik zou niet weten hoe we kunnen achterhalen waar ie wellicht allergisch voor is. De vaste voeding hebben we destijds stap voor stap opgebouwd geheel volgens de regeltjes van de dietist maar hij heeft toen nooit allergisch gereageerd op iets. Toen ie 2 was was ook de koemelkallergie weg.

Iemand tips? Gaat het wellicht weer vanzelf over? Naar de dokter? Smeren met wat? BLoedprikken op allergie of kan dat nog niet op deze leeftijd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Toch zelf uittesten

door per voedingsmiddel te kijken of er reacties op komen. En dan zou ik eerst een aantal voedingsmiddelen proberen waarvan bekend is dat er vaak allergisch op gereageerd wordt zoals, citrusvruchten, appels, noten, tomaten etc.
Neef van mijn man kan bijv. geen tomaten eten of hij heeft een rode huid rond zijn mond. Idem dito met zoete zuivel.
Je kan sommige voedingsmiddelen ook voorzichtig uittesten door ze rond de mond op de huid te smeren, klein stukje huid natuurlijk. Bij bijv. vruchten of tomaten is dat heel makkelijk te doen met het sap.

Allergietesten kunnen denk ik wel maar dat zou ik pas doen als de klachten zo vervelend worden dat je er echt snel vanaf wilt, wat overigens helemaal geen garanties geeft. 't Geeft nl niet altijd voldoende resultaten, maar wellicht sluit het een aantal voedingsmiddelen meteen uit. Sterkte voor je zoontje en hopelijk gaat het snel beter

Puck

Puck

02-03-2010 om 22:40

Ook zelf uittesten

Hier ook allergische kinderen. Als je vermoedt dat het door iets in zijn voeding komt dan is de methode van Pilsje prima om mee te beginnen. Behalve rond zijn mond kan je daar ook de huid aan de binnenkant van zijn elleboog voor gebruiken, die is ook erg gevoelig. En je zou een voedingsdagboekje bij kunnen houden: opschrijven wat hij eet en wanneer hij een reaktie krijgt. Zo kun je proberen een patroon te ontdekken.

jopi

jopi

02-03-2010 om 23:33 Topicstarter

Doe ik

Dank pilsje en puck, ik ga inderdaad maar eens beginnen met de tomaten test. Zoonlief is dol op tomaten en eet ze bijna dagelijks, liefst rauw. Als blijkt dat ie er allergisch voor is (geworden) dan is dat wel een klein probleem voor zn favoriete eetpatroon (pastasauzen, pizza etc.).

Hoe schadelijk is het als je kind toch voedingstoffen binnenkrijgt waar ie allergisch voor is? Bouwt ie dan ook allergie op voor andere stoffen? Want stel dat ie allergisch is voor tomaat, dan moet ie al zn lievelingseten missen.. Ik vermoed dat ie daar echt wel een rode mond voor over heeft.

Goh, ga mn voedselallergie-kennis maar weer es opfrissen. Ik dacht 2 jaar terug klaar te zijn met dat hoofdstuk.

gr Jopi

Puck

Puck

03-03-2010 om 09:01

Jopi

Ja, hoe schadelijk is het als je allergenen binnen krijgt. Goh, ik heb eigenlijk geen flauw idee terwijl ik toch ruime ervaring heb met allergiën. Maar allergische reacties zijn vooral voor de persoon zelf lastig denk ik, niet direct echt schadelijk voor de gezondheid zou ik zo instictief zeggen. En verder is het volgens mij niet zo dat als je maar blijft eten van iets waar je allergisch voor bent je om die reden allergisch wordt voor andere dingen. Maar het is wel zo dat als je een allergische aanleg hebt je ook andere allergiën op kunt bouwen en dat kan op jonge leeftijd, maar ook op volwassen leeftijd. Ook als er allergiën in de familie zitten dan is de kans dat je allergiën ontwikkeld groter.
Tomaten is overigens wel een erg bekende allergeen en dan zijn rauwe onbewerkte produkten vaak meer irriterend dan tot moes gekookte. Maar het lijkt me heel goed om daar mee te beginnen. Als je echt het vermoeden hebt dat dat de boosdoener is dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je het een paar weken uit het menu schrapt en dan weer een keer geeft (eliminatie-provocatie). Als de klachten verdwijnen en dan ineens weer opkomen na het provoceren dan is de kans wel erg groot dat het betreffende voedingsmiddel de boosdoener is. Als het tomaten betreft dan zou je ook nog eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de pitjes eruit haalt en alleen het vruchtvlees geeft. Mijn schoonmoeder krijgt van de pitjes rode uitslag maar alleen tomatenvruchtvlees gaat wel goed.
Succes.

Puck

Puck

03-03-2010 om 09:03

Vergeten

Op de site www.kindereczeem.nl kun je trouwens ook veel informatie vinden over allergie.

koentje

koentje

03-03-2010 om 09:48

mijn zoon

had dit ook na het eten van mayonaise; als dit op zijn huid rond zijn mondje kwam werd het al snel knalrood. Ik ben er toen vanuit gegaan dat dit voor de binnenkant van zijn lijf ook niet goed kan zijn en geef het niet meer. Yogonaise gaat wel goed

kaatje1972

kaatje1972

03-03-2010 om 10:05

Ook mayonaise

Mijn dochter en neefje hadden ook altijd last van rode vlekken rond hun mond als ze mayonaise hadden gegeten. Maar die link was vrij makkelijk te leggen eigenlijk omdat ze allebei bijna direct reageerden op die mayo Bij jouw kindje zal het waarschijnlijk wel iets anders zijn want ik neem niet aan dat hij dagelijks mayonaise eet Succes met uitproberen!

Kaatje1972

Yaron

Yaron

03-03-2010 om 10:52

Mayonaise, jam

Mijn zoon heeft ook een rode mond na het eten van mayonaise en na het eten van een boterham met jam of echte boter. Bij de mayonaise en de boter denk ik dat het van het vet komt, maar bij de jam weet ik het niet, hij heeft het bij alle soorten.

Jakiro

Jakiro

03-03-2010 om 11:18

Ook mayo

Ook onze dochter heeft het na het eten van mayonaise. Een hele rode mond.
Persoonlijk denk ik dat het geen allergische reactie is, maar aangezien ze een tere huid heeft, gewoon een overgevoeligheid.
Bij een allergie zou ik toch meer en langere reacties verwachten (en steeds erger naarmate ze meer eet)
Als ze 3x met haar vinger onder haar neus wrijft is het ook rood.
Dochter is overigens (net als haar moeder) een mayonaise monster.
Jakiro

Yaron

die reactie op jam heeft misschien met de vruchten te maken waar de jam van gemaakt is, lijkt je ook niet? Allerlei vruchten kunnen allergeen zijn tenslotte.

Puck

Puck

03-03-2010 om 13:22

Pilsje

Ik denk dat het bij de jam niet komt door de vruchten. Volgens mij zijn er weinig mensen die voor alle vruchten allergisch zijn en de allergenen in jam zijn zo geïnactiveerd door het koken dat dat niet een meest waarschijnlijke oorzaak is.

Henriette123

Henriette123

03-03-2010 om 14:53

Kan wel van jam

Volgens mij zitten er in veel jamsoorten aardbeien, ook iets waar veel mensen allergisch voor zijn.
Overigens kregen twee van onze kinderen na het eten van citrusfruit, manderijnen aen aardbeien uitslag rond hun mond. De een vannaf de eerste fruithap, de ander vanaf een jaar of vier. Zij hadden deze klachten ook na het eten van jam.

Yaron

Yaron

03-03-2010 om 15:00

Fruit

Ik denk niet dat het van de vruchten komt, hij eet alle soorten wel vers en dan heeft hij er geen last van. Het rood om zijn mond is overigens na een uurtje wel weer weg, is dat bij jullie ook zo?

Inderdaad puck

de factor verhitting zag ik over het hoofd puck.
Goed verhitte/gekookte etenswaren zijn inderdaad nauwelijks allergeen meer. Niet goed over nagedacht, sorry. Blijft wel vreemd dat het kind toch zo reageert op jam....

Puck

Puck

03-03-2010 om 17:06

Pilsje

"Blijft wel vreemd dat het kind toch zo reageert op jam"
Ja, maar in allergiën- en overgevoeligheidsland is alles een beetje vreemd: alles kan en er is soms geen pijl op te trekken.

jopi

jopi

03-03-2010 om 20:36 Topicstarter

Inderdaad

Er valt geen peil op te trekken. Vanavond heeft ie rauwe tomaat gegeten en totaal geen reaktie.
Gister dus een knalrode mond door het eten van pizza. Ik dacht dus door de tomatensaus. Hmmm.... Er zat vanalles op die pizza...

Manlief vroeg zich af of de roodheid niet puur een reaktie of overgevoeligheid van de huid kan zijn en of dat het ook meteen duidt op voedselallergie. "Slecht voor de mond is ook slecht voor de binnenkant" zei iemand in dit draadje. Dat ben ik ook geneigd om te denken, maar is dat ook zo?

Puck

Puck

03-03-2010 om 20:50

Jopi

Zolang de gevolgen beperkt blijven tot een tijdelijk rode mond en er verder geen klachten zijn dan lijkt me het wel mee te vallen met dat "slecht voor buiten, slecht voor binnen". Maar dat is puur mijn persoonlijke visie, niets onderbouwd ofzo. Op het moment dat er ook dingen als darmproblemen of astmatische klachten mee gaan spelen dan is het denk ik belangrijker om de allergenen te vermijden, maar je kunt het ook niet altijd vermijden. Ik heb hooikoorts en ga echt niet binnen blijven van maart tot augustus.

Lou

Lou

03-03-2010 om 21:08

Kaas?

Door die rauwe tomaat die wel goed gaat en die pizza die niet goed gaat, denk ik ineens aan wat mijn dochter had: altijd een vuurrode schrale mond na kaas, en vooral smeerkaas. Het is vanzelf overgegaan, trouwens.

jopi

jopi

03-03-2010 om 21:55 Topicstarter

Tnx ladies!

Voor het meedenken...

Mayonaise, jam, kaas, citrusvruchten.. ik ga ze deze week eens stuk voor stuk proberen. Mayonaise eten we vrijwel nooit, maar kaas en jam bijna dagelijks.

Goed om je nuchtere visie te horen Puck. Ik wil uiteraard wel graag weten waardoor zn rode mond komt, maar zolang hij geen andere allergische klachten krijgt hoef ik me niet enorme zorgen te maken als ik niet op korte termijn kan achterhalen wat de reaktie geeft. Maar ik ga daar uiteraard wel mn best voor doen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.