Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MLN

MLN

27-09-2008 om 19:04

Kind van 2 jaar hoge koorts-spoedvraagje

Wat is wijsheid? Zoontje donderdagnacht wakker geworden met 39,5 graden koorts. Gisteren koorts de hele tijd geschommeld tussen 39 en 40 graden. Vanochtend 38,4, vanmiddag 37,6 en een uur geleden weer 40,2 graden. Hij eet redelijk, drinkt goed is alert, hij speelt enz. maar is wel een beetje loom af en toe van de koorts. Hij lijkt verder geen pijn te hebben en koorts zakt ook na een paracetamol. Ik heb zelf zoiets van: gelinkt aan bovenstaande symptomen heeft het weinig zin om naar ha te gaan. Mocht het maandag nog zo zijn qua koorts dan ga ik wel even langs. Man is echter helemaal in paniek (koorts is er toch niet voor niets enz) en neemt me kwalijk dat ik nog geen dokter heb gebeld. Zou het zinvol zijn om alsnog huisartsempost te bellen voor een afspraak of zal ik gewoon wachten tot maandag??? Nogmaals, hij is verder niet 'ziek', hij heeft alleen maar koorts.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

27-09-2008 om 19:12

Altijd gewoon bellen, die huisartsenpost

Echt waar hoor, het geeft jezelf zoveel prettiger gevoel als je je twijfels kunt delen. Ik heb volgens mij ook wel eens zoiets gedaan en toen stelden zij een belafspraak voor zodat de dienstdoende huisarts die avond laat zou bellen om te horen hoe het was gegaan in de uren daartussen, om zonodig dan alsnog een bezoek te plannen. Voor hen is dit ook een prima oplossing die niet zoveel mankracht en voor jou wachttijd kost en het kind thuis kan blijven (anders moet je ermee op sjouw). Dus gewoon bellen en zeggen dat je het even niet weet.
Sterkte!
Angela

MLN

MLN

27-09-2008 om 19:21

Heb al gebeld...

We gaan toch even. Om 20.15 afspraak, gewoon even voor de zekerheid. Laat nog wel weten hoe het afloopt.

Lynna

Lynna

27-09-2008 om 20:31

Goed dat je gaat

Ik ging met zo'n ziek kind ook altijd naar de huisarts en vooral omdat ze op die leeftijd niet aan kunnen geven waar de pijn zit. Ik heb ook eens hetzelfde gedacht als jij, mijn man wilde perse toch naar de huisarts en toen bleek hij keelontsteking en oorontsteking te hebben. Sindsdien ging ik na een dag koorts altijd!

Beterschap met je kind!

MLN

MLN

27-09-2008 om 21:36

Griep!

Volgens ha gewoon een griepje. Oren, longen enz. allemaal prima. Reacties goed, geen rare rode vlekken ofzo. Dus veel drinken en uitzieken. Toch wel fijn dat ik even gegaan ben. En bedankt voor jullie snelle reacties!

Zelf

Ik ga er bij mijn zoontje op af of hij levendig is. Zo levendig als normaal natuurlijk niet, maar is hij bijv. nog geintereseerd in een boekje, filmje,spelletje enz.En heel belangrijk is: drinkt hij goed en spuugt hij niet. Want als hij niet goed drinkt en wel spuugt is er wel een reden om vlot de huisarts te bezoeken.Of als het te lang duurt. Grote kans dat hij vandaag of morgen opeens weer 36.8 heeft, is hier vaak het geval. Mijn zoontje heeft ook weleens een dag koorts gehad en dan was het opeens over.
Als je man zo in paniek is, is het misschien goed de huisarts even te bellen, dan krijgt hij waarschijnlijk dit verhaal te horen.

Ik let wel altijd op tekenen van meningitis (nekstijfheid, of hij vlekjes heeft gekregen op zijn lichaam enz.) Meer info daarover vind je hier:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=718

groetjes Damajo

Jesse_1

Jesse_1

28-09-2008 om 22:22

Hoe hoort het

(Uit: patiëntenfolder van het NHG)
".....Kan het kwaad?
Koorts kan geen kwaad, ook hoge koorts niet. Koorts zelf is geen reden voor ongerustheid en hoeft niet behandeld te worden.
Zodra het lichaam de ziekte de baas is, daalt de temperatuur vanzelf weer.
Wat kunt u er zelf aan doen?
Het is niet noodzakelijk de temperatuur te verlagen met medicijnen. U kunt wel andere maatregelen nemen als uw kind koorts heeft.
Geef uw kind extra te drinken. Een waterijsje kan verkoeling geven. Kinderen met koorts hebben meestal geen zin om te eten. Dat is niet erg. Dwing het kind niet te eten.
Een kind met koorts hoeft niet in bed te blijven, maar zorg er wel voor dat het genoeg rust krijgt. Meestal zoekt het kind zelf wel een plekje op waar het graag is. Het kind hoeft ook niet per se binnen te blijven.
Zorg dat de ruimte waar uw kind is, niet te warm is. Leg uw kind niet onder veel dekens of een dik dekbed. Een lakentje is voldoende, want uw kind moet de lichaamswarmte kwijt kunnen. Als uw kind het koud heeft of rilt, dek het dan tijdelijk extra toe.
Uw kind kan het beste dunne kleding dragen die losjes om het lichaam zit. Zo kan het kind de lichaamswarmte het beste kwijt.
Een ziek kind heeft behoefte aan een veilige, vertrouwde omgeving. Geef uw kind wat extra aandacht als het daarom vraagt; doe bijvoorbeeld een spelletje of lees wat voor.
Kinderen die ouder zijn dan drie maanden, mogen paracetamol hebben als ze zich erg ziek voelen of als ze pijn hebben. Vraag bij de apotheek of drogist naar de juiste dosering. (Als paracetamol niet helpt zegt dat niets over de ernst van het ziek zijn.)
Wanneer naar de huisarts?
Neem direct contact op met uw huisarts als een kind met koorts:
zieker wordt en gaat overgeven;
zieker wordt en ook nog diarree krijgt;
zieker wordt en veel minder drinkt dan normaal;
kreunt of huilt en niet te troosten is;
benauwd is;
suf wordt of niet gemakkelijk wakker te krijgen is;
puntvormige donkerrode vlekjes krijgt op de romp, op de ledematen en/of op het oogslijmvlies.
Ook als uw kind langer dan drie dagen koorts heeft, kunt u het beste even contact met uw huisarts opnemen. Dit geldt ook voor een kind dat na een aantal koortsvrije dagen opnieuw hoge koorts krijgt. Is uw kind jonger dan drie maanden, bel dan op de eerste koortsdag.
Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts."

***

Zelf maak ik me niet zo snel zorgen over een kind met koorts, zolang deze goed aanspreekbaar is.

Tijd terug zaten we wel dezelfde dag nog op de HAP, omdat zoon vrij plotseling hoge koorts kreeg en lag te kermen van de buikpijn (rechtsonder -> waar de blindedarm zit).

Jesse

MLN

MLN

29-09-2008 om 15:30

Goede info

Heel duidelijk dit verhaal. Aantal zaken wist ik wel maar staan toch nuttige tips bij. Ook handig om mijn man te laten lezen.....misschien iets minder paniek volgende keer.
En Jesse: ben nu dus wel benieuwd wat het dan was met die buikpijn. Hoe is dat afgelopen? Gr. ML

MLN

MLN

30-09-2008 om 14:02

Plekjes?

Kan inbeelding zijn maar net met verschonen dacht ik kleine rode puntjes op zijn buikje te zien. Nu had ik mijn bril niet op en dan ben ik erg kippig dus als hij straks wakker is dan check ik nog een keer. Wel al twee dagen koortsvrij en begint ook weer streken te vertonen!

Jesse_1

Jesse_1

30-09-2008 om 14:11

Mln

Klinkt als de zesde ziekte. Heb je dat ook maar gehad .
En wat ons zoontje die dag had is nog een beetje onduidelijk. Bij de huisartspost (waar hij weer opgeknapt was... - je ZOU ze toch!) constateerden ze een blaasontsteking. Erg merkwaardig dus (is zeldzaam bij jongetjes zónder voorgeschiedenis). Eenmaal weer thuis werd hij weer suf/apatisch en kwam de koorts weer omhoog, dus wéér naar de huisartspost, waat hij weer opgeknapt aankwam... .
Hij heeft een AB-kuur gehad tegen de blaasontsteking, maar uit lab-onderzoek van de urine bleek dat hij geen blaasontsteking had. Ik weet het dus niet meer, en hou het er maar gewoon op dat hij gelukkig geen verdere onderzoeken oid hoeft.
Jesse

MLN

MLN

02-10-2008 om 14:05

Loom

Afgelopen twee dagen een kind in huis wat niet het mijne is. Zo lui en loom en slaperig....ach gosj. Gaat overal liggen met zijn duim in zijn mond of hangt een beetje voor de tv. Gelukkig vandaag weer een beetje de oude. Plekjes zijn minimaal gebleven, met name op zijn romp zitten ze en het oogt als een wat vage uitslag. Eet wel als een bouwvakker en heeft sinds vanochtend ook weer streken! Gelukkig maar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.