Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kinderdiëtist?

Wij hebben voor ons zoontje van 4 een verwijzing naar een dietist gekregen, dit ivm zijn slechte eetpatroon.
Nu wil ik het liefst naar een kinderdietist, maar ik heb geen idee waar deze gevestigd zijn. Iemand toevallig ervaring met een kinderdietist? En dan het liefst in de regio Rijnmond?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sanneke*

Sanneke*

04-02-2009 om 17:38 Topicstarter

@pelle

Even snel, want ons ukkie van 8 maanden is ziek en brult al de hele dag....
Welke info zou je nog willen hebben?

Tineke

Tineke

04-02-2009 om 21:10

Vierkante koekjes

Hier dus een kind dat een vierkant koekje moet leren eten, als het een rechthoekige gewend is. Of haribo-beertjes -zomaar alle kleuren door elkaar-, of spaghetti -ligt steeds in andere vormen op zijn bord-, of friet dat net wat dunner of dikker uitvalt.
Dat maakt het eetprobleem hier wezenlijk anders dan dat van Sanneke, wat niet wil zeggen dat het probleem van Sanneke niet heel hinderlijk en vervelend is.
Toch kunnen trucs zoals ik ze toepas, misschien wel helpen. We eten via de schijf van vijf, iedere dag moet er iets uit elke groep gegeten worden. Dat is de benzine die een mens nu eenmaal nodig heeft. Heel structureel gaan we te werk.
Iets nieuws mag inderdaad dagenlang bekeken worden, en geroken. Het is een hele stap als iets nieuws op zijn bord mag liggen. Hij hoeft er nog niets mee te doen. We proberen voor hem het product zo goed mogelijk te beschrijven. "het vierkante koekje smaakt hetzelfde als het rechthoekige", of "dikkere friet is iets zachter dan de dunne friet", of "ananas smaakt zoet, maar het voelt wat draderig"
Dat maakt proeven minder eng. En vervolgens is het de kunst dat hij aan het geproefde went, dus lange tijd steeds opnieuw aanbieden. Als hij het durft te eten, dan gaat het product in zijn map, een plaatje plus eigen beschrijving, om niet te vergeten hoe het smaakt en voelt in zijn mond.
In sommige tijden gaat hij snel vooruit, maar bij ziekte gaat hij achteruit, en kunnen we weer opnieuw beginnen met het uitbreiden van zijn eten.

Asa Torell

Asa Torell

04-02-2009 om 21:13

Ja veel zoetigheid

Dat viel me ook op. Ik kan me wel voorstellen dat dat er in sluipt als je kind veel andere dingen niet lust. Maar als je het zo op een rijtje ziet staan zie je dat het wel veel is. Hier drinkt zoon bijv. 1 beker melk en de rest van de dag heel erg verdunde limonade. Dat laatste is puur voor de lekker in plaats van water, niet omdat ie naar mijn idee nog meer nodig heeft want 300 ml zuivel is genoeg. Volgens mij zou Sanneke dus ook haar kind behalve de ochtendfles, de rest van de dag op water/thee/limonade kunnen zetten. En een deel van de snoep/koek kunnen vervangen door een niet-zoet koolhydraat zoals een cracker. Misschien dat hij dat niet eet maar aan het alternatief, het snoepje, mist hij ook niks. Ik bedoel natuurlijk niet dat hij nooit iets lekkers mag maar ik denk dat het echt vrij veel is, hier krijgt zoon lang niet elke dag een koekje en zeker niet en koek en snoep. Zoon eet hier verder goed dus ik heb makkelijk praten, dat geef ik meteen toe. Ik denk ook niet dat het deels schrappen van de snoep verder zal uitmaken voor wat Sannekes zoon eet maar het lijkt me ondertussen wel gezonder.

Asa Torell

Asa Torell

04-02-2009 om 21:19

Kaatje (ot en toch niet)

Ik had het misschien al eens genoemd maar hier heeft die draad (van een jaar terug ongeveer) waarin jij hebt geprobeerd, anderen te laten nadenken over 'waarom moet kind alles lusten' echt veel indruk gemaakt. Sindsdien snap ik dat namelijk ook niet meer en ik ben echt veel softer geworden met niet-lusten, er komen hier regelmatig boterhammen voorbij als alternatief. Ook denk ik niet meer dat ze alle beleg moeten lusten 'voor het geval ze anders buiten de deur alleen pasta willen'. Dit gaat overigens over gemakkelijke eters dus het staat even los van deze draad, maar ik heb er veel aan gehad (en de kinderen ook ) dus wilde je even bedanken!

Petr@

Petr@

04-02-2009 om 22:53

Asa

Is het heel veel moeite voor jou om de link van die reactie van Kaatje hier te plaatsen? Of een kopie ervan hier te plaatsen?
Ik heb die discussie denk ik gemist, maar ben wel heel nieuwsgierig nu!

gr.
Petr@

Asa Torell

Asa Torell

04-02-2009 om 23:14

Petr@

Hoi Petra,
ik denk dat je er zo middenin valt. De draad in zijn geheel (lang!) is makkelijk te vinden met zoeken op hutspot of stamppot in de rubriek Algemeen, het begon namelijk met een stampotbuffet wat kinderen niet lustten. Dit is in elk geval de centrale vraag van Kaatje:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=37590485308829363167&archief=1&zoek=hutspot&thread=126448&forumsel=1&forum=1&post=2003424
Ikzelf schrijf daar trouwens onder mijn vorige nick jms, ik weet niet of je al kunt lezen in de draad dat Kaatje me overtuigt .

Pelle

En ik heb een kind die het nog geen eens durft te ruiken en aan te raken ook niet na weken maar je hebt gelijk wat je zegt dat Sannekekind meer mogelijkheden lijkt te hebben, gelukkig.

Kaatje

Mijn hemel alsof je het over mijn zoon hebt ! hij eet bv ook alleen maar kroepoek van de chinees, van die plakken en niet die plakken uit de suppermarkt want daar zitten te veel "golven" in, het moet plat zijn. Hij eet alleen rechte korsten en geen ronde enz.

Pelle

Een zorgenkind is het niet,zo ervaar ik het niet wel een 6 weken te vroeg geboren jongen die te hard gaat in zijn ontwikkeling en een discrepantie heeft tussen zijn verstandelijke en emotionele ontwikkeling met daarbij een hoge faalangst. Hij projecteerd waarschijnlijk al zijn angst op het eten, heeft in het verleden eerdere angsten moeten overwinnen en dat kon ik zelf aan maar deze keer hebben we de hulp van Bureau Jeugdzorg ingeroepen. Hij is anders, dat wel en afgelopen dinsdag een afsluitend gesprek gehad met de leidsters van de peuterspeelzaal die zo maar even in de groep gooiden vanuit het niets dat het hun niks zou verbazen als hij hoogbegaafd zou blijken (gelijk maar even duidelijk, deze mening deel ik (en mijn man) totaal niet ! ) Wij zitten dus al in het begin van een traject omdat door de huisarts geconstateerd is dat het geen medisch of opvoedkundig probleem is maar angst ten grondslag ligt en een gedragsprobleem wat doorbroken moet worden. Bureau jeugdzorg heeft echter ook nog geen idee wat ze er mee aanmoeten dus nu starten we volgende week een geheel nieuw traject.

De manier die kaatje beschrijft, zo zijn ook wij bezig maar het succes is nog niet bevredigend en dan druk ik het vriendelijk uit. Omdat Ron gezond is en goed groeit hebben we er niet echt een "probleem" mee maar sociaal gezien gaat het een probleem worden zeker nu hij naar de basisschool gaat en zelf in de gaten krijgt dat hij anders met eten omgaat. Onze wens voor 2009 is dat hij patat leert eten ivm de kinderfeestjes e.d.

Prulletje

Prulletje

05-02-2009 om 23:17

Ehh... liesje?

Liesje: "Wel een 6 weken te vroeg geboren jongen die te hard gaat in zijn ontwikkeling en een discrepantie heeft tussen zijn verstandelijke en emotionele ontwikkeling met daarbij een hoge faalangst. Hij projecteert waarschijnlijk al zijn angst op het eten, heeft in het verleden eerdere angsten moeten overwinnen".
Ik weet niet precies wanneer je een kind een "zorgenkind" noemt. Maar helemaal doorsnee is hij toch niet, lijkt mij. Angsten overwinnen en angsten projecteren op het eten? Ik zou me ernstig zorgen maken.

Prulletje

Prulletje

Het klinkt allemaal heel heftig maar dit is als je onze zoon onder een vergrootglas legt. Het is een kind wat zowel sociaal als verstandelijk hoog scoort. Een gezellig, altijd vrolijk ,makkelijk kind (in de opvoeding) die we helpen met zijn faalangst om te gaan (wat ook niet bijzonder is op bijna vier jarige leeftijd.) Er zijn op dit moment geen "problemen" dat klinkt raar maar een eetprobleem in de vorm die onze zoon heeft, dus wel heel goed brood eet en drinkt maar "alleen" avondeten en wat daar op lijkt finaal weigert en altijd gezond is en goed groeit, is dus geen probleem zolang je er zelf geen probleem van maakt (en idd zijn voedingswaardes goed in de gaten houd). Het enige waar ik me zorgen over maak is dat als we zijn oplossing om met zijn angst om te gaan (bepaald voedsel weigeren) wegnemen wat er dan gaat gebeuren, er moet dus iets voor in de plaats komen. Ik heb 1 voordeel, ik ben gediplomeerd psychosociaal therapeut en heb ooit voor de doelgroep kinderen gekozen. Ik oefen mijn beroep niet meer in het beroepsleven uit maar het helpt me wel onze zoon te begrijpen en hem te steunen en op tijd hulp te zoeken zoals nu bij bureau jeugdzorg. Maar nee een zorgenkind vind ik het niet. Ben ik een moeder die bezorgt is ? zeker, is niet iedere moeder dat ?, wil niet iedere moeder dat zijn of haar kind vrij van zorgen is en huppelend door het leven gaat ? Huppelend gaat hij door het leven en nu graag met wat meer zelfvertrouwen en daar werken we aan en omdat ik er te dicht op zit en dit eetprobleem ook mijn pet te boven gaat zoeken we hulp.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.