Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rood kopje

rood kopje

05-04-2011 om 13:32

Klacht over schoonmaak in woonzorgcentrum, waar?

Als je het idee hebt dat er in een woonzorgcentrum waar een famillielid woont slecht wordt schoongemaakt waardoor deze steeds diarree en overgeef klachten heeft, waar kun je dat dan melden als het centrum er zelf niks mee doet? GGD? Andere instantie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

05-04-2011 om 13:39

Als ergens

slecht wordt schoongemaakt zijn daardoor meestal geen diarree en braakklachten. Dat is hooguit als er in de keuken zeer onhygienisch gewerkt wordt waardoor voedselvergiftiging kan ontstaan.
Is al uitgesloten dat de client zelf eenm afwijking heeft waardoor deze klachten steeds ontstaan?

Een klacht indienen kan in eerste instantie bij de instantie zelf; en/of bij de OR.
Anders moet je een inspectie op gaan zoeken. Maar welke instantie dat precies is........... weet ik niet.
Gaat het om een instelling voor ouderenzorg?

rood kopje

rood kopje

05-04-2011 om 13:46

Koentje

inderdaad, het gaat om een ouderenzorginstelling. De persoon waar het om gaat heeft net 2 weken in het ziekenhuis gelegen vanwege soortgelijke klachten, is daar helemaal door de molen gehaald, niks "bijzonders" te vinden behalve een te laag gehalte aan witte-bloedlichaampjes, maar dat schijnt al langer te zijn. Deze persoon was binnen 1 dag in het ziekenhuis van de diarree af, en 2 dagen nadat deze persoon weer op het eigen adres was, was het mis. als het iets uit de keuken zou zijn, dan moeten meer ouderen voedselvergiftiging hebben neem ik aan. Maar dat lijkt er niet op. En als ik zie hoe smerig de badkamer en wc er momenteel uitzien, dan vermoed ik toch dat het daarmee te maken heeft.

Sancy

Sancy

05-04-2011 om 16:12

Igz

Klachten worden in eerste instantie door de instelling zelf behandeld. Doorgaans spreek je eerst de verantwoordelijk manager aan. Als deze de klacht niet naar tevredenheid afhandelt, ga je verder als je dat wilt. Daarvoor is er als het goed is zowel een klachtencommissie als een vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris in dienst bij de instelling of is er een klachtencommissie waarbij het woonzorgcentrum is aangesloten.
Op de site van de Inspectie voor de Gezondheidszorg kun je meer informatie lezen: http://www.igz.nl/actueel/veelgestelde-vragen/vragen_over_klachten/index.aspx

rood kopje

rood kopje

05-04-2011 om 21:49

Persoon is weer opgenomen

vandaag, in het ziekenhuis, vanwege de klachten.

Virus en opname

Als het echt een buikgriepvirus is dat erg besmettelijk is zou dit familielid niet zo snel worden opgenomen. Want dan is de oorzaak duidelijk......en daar is wat aan te doen en de zorg is te verlenen ín het woonzorgcentrum. Ook staan ziekenhuizen niet bepaald te trappelen om zo'n besmettelijk iemand op te nemen....die zou in qurantaine moeten worden opgenomen om de rest van de patiënten in het ziekenhuis (doorgaans kwetsbare mensen) niet te besmetten.........
Zijn er signalen dat het op meer plekken zo is in dat woonzorgcentrum? In de algemene ruimten b.v. (trap,hal,recreatieruimte) Kan je erachter komen hoe vaak de kamer word schoongemaakt wanneer dit familielid niet ziek is? En zijn dat allemaal algehele schoonmaakbeurten of kleine tussendoor poedelwasjes? Dat zijn dingen die je mee kan nemen wanneer je gaat klagen waar je het ook doet.
Wil je snel actie en de eerst verantwoordelijk verzorgende doet niks dan kan je naar de verantwoordelijke voor het huis (directeur, afdelingshoofd, locatiemanager), die is verantwoordelijk voor de algehele zorg dus ook voor de schoonmaak. Helpt dat niet dan kan je naar de klachtencommisie/functionaris.
Die moet vrij makkelijk te bereiken/vinden zijn. W.s. is er wel een algeheel infoboekje wat bij opname word verstrekt en waar het in staat,soms vind je ook info in folders die in de hal staan b.v.
Doorgaans worden klachten die via de klachtenfunctionaris binnen komen wél snel behandeld,als het goed is ziet de cliëntenraad erop toe dat dit naar tevredenheid gebeurd. Een klacht bij het ministerie duurt doorgaans lang voor daar wat mee gebeurd.
En ik neem aan dat je snelle actie wil. Je kunt ook allebei doen, dan heb je snelle actie en gebeurd er ook wat via het ministerie en heb je controle erop dat het goed gebeurd.
Schoonmaak is vaak wel 1 van die dingen die in deze tijd van bezuinigingen en veranderdende financiering het eerste sneuvelt in het goed draaien van een woonzorgcentrum, waaraan je het eerste kan zien dat het niet zo 'goed' gaat financiëel gezien dan. Het kan ook een 'tijdelijk' probleem zijn, dat er veel (schoonmaak)personeel ziek is b.v. en ze geen goede tijdelijke vervanging kunnen vinden (ik doe maar een gok).
Een woonzorgcentrum in de problemen is iets dat helaas de laatste tijd steeds vaker voorkomt. Er zijn veel veranderingen gaande in de financiëring en vooral kleinere zelfstandige huizen hebben geen 'buffer' of de capaciteit om dat flexibel op te kunnen vangen. Ons huis is onderdeel van een grote stichting en er is pas nog een huis met ons gefuseerd dat ook in de problemen is gekomen (nou ja gefuseerd, erbij aangesloten is een beter woord) dat uitte zich ook o.a. in slecht onderhoud gebouw en slechte schoonmaak en het management lag met elkaar overhoop. Op last van de inspectie moésten ze verplicht een grote 'partner' zoeken om bij aan te sluiten.
Dus het komt wel degelijk voor.
groeten albana

ilsepilse

ilsepilse

06-04-2011 om 18:21

Oggz?

bij de GGD

rood kopje

rood kopje

06-04-2011 om 23:12

Vandaag

wat spullen gehaald voor famillielid uit het woonzorgcentrum en een verzorgster gesproken. Er heerst dus kennelijk wat. Neem dan een verminderde weerstand, ouderdom enz en je hebt gewoon een probleem. Badkamer zag er nu op het 1e gezicht weer netjes uit, maar ik weet niet of het echt ontsmet is natuurlijk.

Ontsmet?

Nou ik weet het niet zeker hoor (en ben nu niet op werk dus kan het niet navragen) maar volgens mij worden woon en badruimtes van bewoners niet 'ontsmet' maar gewoon schoongemaakt. Zoals bij jouw en mij, als mijn kinderen ziek zijn heb ik ook nog nooit de toiletten 'onstmet' jullie wel dan?
Er zijn wel aangescherpte protocollen die in werking gaan op het moment dat er een besmettelijk virus is. Maar dat zijn meer dingen om besmetting (naar andere bewoners b.v.) te voorkomen en om extra schoon te maken bij diegene die ziek zijn omdat het logische gevolg is dat het er in de toiletruimten nu eenmaal sneller vies is door het veelvuldig gebruik ervan.
Maar dan moet je meer denken aan wegwerpdoeken i.p.v. herbruikbare doeken en de was appart van de andere was uitkoken en extra handenwasprotocol inclusief veelvuldige desinfectie etc.
Houd er ook rekening mee dat ouderen niet altijd meer zo vlot zijn en daardoor het toilet niet altijd kunnen halen of zichzelf goed verzorgen (wat ze soms wel per se nog zelf wíllen b.v.) waardoor knoeibeurtjes rond het toilet aan de orde van de dag zijn. Normaliter word daar a lá minuut wat aangedaan mist het gezien word door de zorg. Maar het kan maar zo dat je op bezoek komt en familielid net naar toilet geweest is en dat niet helemaal niet goed is gegaan en de zorg nog niet op de kamer is geweest dus het niet weet en jij het dan ziet.
groeten albana

Chloor

Volgens mij is dit achterhaalt. Schoonmaakpersoneel mag van de arbo-wet niet meer met chloor werken. Voor de rest (alles wegwerp en appart wassen e.d.) gebeurd dit wel volgens mij. En er zijn speciale (nog betere) handschoenen en schorten voor peroneel bij de zieken. Ook scheiden we de mensen zoveel mogelijk (wat niet altijd lukt, mensen zijn soms erg eigenwijs).
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.