Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

18-03-2009 om 22:22

Kleren zitten onprettig (kleuter)

Onze zoon van bijna 5 jaar heeft een IgA deficientie (verminderde weerstand) en is vaak ziek. Tussen het zoek zijn door zit hij niet lekker in zijn vel en is hij snel moe.
De laatste maanden heeft hij daarbij echt last van zijn kleren. Niets zit hem lekker en hij loopt voortdurend te pulken en trekken (vooral in zijn hals/nek aan de hoofdopening van trui/shirt). Hij draagt ruimzittende katoenen kleding. Aan zijn huid is absoluut niets te zien (althans niet daar, in zijn knieholten en op armen en wangen heeft hij soms wel wat eczeemachtige plekken). Soms trekt hij iets aan wat hem om ons onduidelijke redenen zo onprettig zit dat hij niet weet hoe snel hij het weer uit moet krijgen. Herkent iemand dit en/of weet iemand wat wij hieraan zouden kunnen doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-03-2009 om 09:24

Irene

Mijn zoontje heeft last van 'tactiele overregistratie'. Dat betekent dat hij (zachte) aanrakingen vaak heftiger voelt dat eigenlijk zou moeten. Zoals jeuk, felle zon op de huid, een aai over zijn rug of iemand die tegen hem aan stoot. Meestal gaat het prima, maar geregeld kan hij er 'overprikkeld' van raken. Als peuter weigerde hij bepaalde kleding aan te doen. Dat zat voor zijn gevoel niet goed, jeukte, schuurde of wat dan ook maar. Dat lijkt dus wel op wat jij beschrijft. Zou juist strakke kleding wat voor hem kunnen zijn? Mijn zoontje vindt stevige aanrakingen/druk (en lekker strakke kleding) juist wel erg prettig.
Sterkte!

Misschien toch allergie

mijn nichtje had wel wat eczeem-achtige plekken die jeukten. Toen schoonzus is gaan wassen met Neutral (ik kan zelf ook slecht tegen allerlei wasmiddelen) was het probleem zo verdwenen, misschien is dat een idee om te proberen?
(ik kan bijv. erg slecht tegen Ariel en andere wasmiddelen geven vaak ook problemen)

Ik denk

dat je het inderdaad moet zoeken bij die tactiele overgevoeligheid. Nu moet ik zeggen dat ik ndjes van shirts soms ok verschrikkelijk vind, en dat komt dan door het stiksel. Te hard garen, uisteekseltjes van garen, en natuurlijk de merkjes, die als ze eruit geknipt zijn nog steeds irriteren. Je zou haast z'n shirts binnenste buiten aantrekken!

koentje

koentje

19-03-2009 om 20:10

Uhhhhh

Dit doet mij het eerst denken aan een sensorische integratie probleem. Hier kan een training voor gegeven worden. Dit is hetzelfde in principe hetzelfde als wat de anderen bedoelen met tactiele overgevoeligheid. Hierbij zijn het verwerken van allerlei prikkels heel moeilijk en niet goed in balans waardoor de verwerking niet goed tot stand komt en er gauw sprake is van overprikkeling. Je kunt er op googelen en via huisarts een verwijzing vragen voor een fysiotherapeute die ook aan sensorische integratietraining doet.

Maar het kan even goed ook een allergie zijn die hij ineens heeft ontwikkeld of dat je een ander wasmiddel of verzachter bent gaan gebruiken. Want gaat het om kleding waar hij eerder geen last van had?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-03-2009 om 23:26

Sensorische integratie

De tactiele overregistratie van mijn zoontje maakt inderdaad deel uit van een sensorische integratie stoornis. Koentje, wat bedoel je precies met 'training'? Uiteraard zijn wij ook bij een periode bij een kinderfysiotherapeut geweest. Maar daarmee verdwijnt een prikkelverwerkingsprobleem niet. Het heeft ons vooral geleerd wat zijn probleem nu eigenlijk is, en wat handvatten om hiermee om te gaan, want dat kan sterk per kind verschillen. Ik associeer 'training' met: je gaat leren om iets andere manier te doen zodat je geen last meer hebt (zoals je bijvoorbeeld traint om zindelijk te worden). Dat lijkt mij hier niet aan de orde. Of heb jij andere ervaringen?

Borstelen en gewrichtsdruk?

Dat heeft tochmet die training te maken? Schijnt te helpen...

koentje

koentje

20-03-2009 om 13:33

Ja, er

zijn echt wel therapien/trainingen noem het zo je wilt, waardoor de verschijnselen minder worden en het kind lekkerder in zijn velletje zit allerlei dingen soepeler gaan, om dat hetgeleerd heeft de prikkels beter te verwerken. Vraag me niet hoe dat werkt want zo deskunduig ben ik niet. Er is wel een interessant boek over 'Uit de pas' van kranowitz!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-03-2009 om 13:48

Dan bedoelen we hetzelfde

Dan bedoelen we hetzelfde. Ja, er is wel degelijk (wat) verbetering mogelijk met fysiotherapie, borstelen etc.

Guinevere

Guinevere

20-03-2009 om 17:39

Borstelen

Borstelen schijn je gedurende een lange tijd 3 keer per dag 15 minuten oid te moeten volhouden wil je er resultaten van zien. Ik heb er dus voor bedankt, dat ga ik echt niet volhouden. Zoonlief van 6 leert in de praktijk steeds beter omgaan met zijn overgevoeligheid op zijn huid. Ik wordt alleen wel bij het minste geringste beschuldigd van kietelen.

Lys Lionne

Lys Lionne

20-03-2009 om 18:57

Vaker!

Wij hebben het borstelprogramma wel gevolgd (ivm tactiele ónderregistratie) en dat moet de eeste weken zelfs elke 2 uur met aansluitend nog het geven van diepe druk. Enorm intensief, maar gelukkig voor ons, ook erg effectief. Wij hebben dit overigens gedaan in de zomervakantie, zou niet weten hoe ik het ander had moeten aanpakken.

Salie

Salie

20-03-2009 om 19:29

Borstelen

Hoi,

Wij hebben dat ook gedaan bij dochter. Twee keer per dag. In de ochtend voor het aankleden en in de avond voordat de pyama aanging. En eventueel tussendoor. Ik vond het niet intensief en het heeft zeker geholpen. Ben blij dat we dat gedaan hebben.

Gr. Salie

Irene

Irene

20-03-2009 om 19:40

Bedankt

Bedankt voor jullie reactie's. Ze geven weer ideeen om wat uit te proberen. Overigens heeft onze zoon er niet altijd last van. Soms maandenlang niet/nauwelijks en dan ineens weer heel erg. Hoe slechter hij verder in zijn vel zit, hoe meer last heb ik het idee. Al is het niet te zeggen wat er eerst is...
In ieder geval ga ik hem om te beginnen eens een poosje 's ochtends wassen als hij uit bed komt, uitproberen of een strak (onder)shirt hem lekkerder zit en nog eens een ander wasmiddel uitproberen (heb nog neutral staan i.v.m. uitproberen effect op jongere zoon met eczeem)

Iris

Iris

21-03-2009 om 16:57

Hoogsensitief?

Is nog niet genoemd geloof ik, maar kinderen die hoogsensitieg zijn of supergevoelig kunnen ook niet goed tegen kleding die onprettig zit. Hoogsensitief wil zeggen dat alle zintuigen op scherp staan. Ze ruiken eerder vieze luchtjes, ze kunnen slecht tegen lawaai of licht, van teveel indrukken gaan ze zich terugtrekken.
Vooral labeltjes in kleding, naden kunne erg irriteren. kan ook van een gevoelige huid komen, maar dat gaat vaak samen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.