Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ayla

ayla

03-03-2009 om 15:10

Klysma bij kind

is er iemand die ervaring heeft met het geven van klysma's bij kinderen?
Gisteren bleek bij de ka dat ondanks de laxeermiddelen de obstipatie bij dochter nog steeds niet weg is, haar darmen zitten nog duidelijk vol. We moeten nu zelf 2 klysma's aan haar geven. Ik zie hier echter vreselijk tegenop, dochter wil nog niet eens een zetpil, laat staan een klysma.
Hoe moeten we dit aanpakken en wat kunne we verwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-03-2009 om 16:04

Verzet

Op de rug en benen omhoog, en op de buik met billen omhoog, zijn allebei nogal vervelende posities die automatisch weerstand oproepen.
Misschien op de knieen op de grond, met de buik op het bed? Of als dat te hoog is, met de buik op een poef of zo? Dat lijkt me minder akelig voor je dochter.
En verder iemand bij haar hoofd die haar afleidt denk ik, met moppen of verhaaltjes.
Verder heb ik helaas geen tips, sterkte ermee.

yadira1980

yadira1980

03-03-2009 om 18:37

Mag ik vragen..

welke laxeermiddelen er al geprobeerd zijn? ik neem wel aan dat je niet over 1 nacht ijs gaat voor je bij een kind een klysma laat zetten, maar toch..er zijn zoveel verschillende opties qua laxeren...

ayla

ayla

03-03-2009 om 20:11

Viel mee

haar op ons bed geinstalleerd met een filmpje, wel uitgelegd wat er moest gebeuren, ze vond het eigenlijk spannend, manlief bij haar hoofd en haar benen vasthoudend. Eerst was ze aan het giechelen. Bij het inbrengen even au maar daarna viel het haar mee. Ze is daarna gelukkig flink wat ontlasting kwijt geraakt. Volgens vond ze de buikpijn erna erger dan de klysma zelf.

Yadira, ayladochter heeft u al bijna 2 jaar obstipatie, we zijn begonnen met roosvicee laxo, we dachte toen na een paar maanden dat het beter ging. Echter afgelopen zomer bleek dat ze nog steeds obstipatie had en daar ook urineweginfecties van kreeg. Toen eerst de gewone tips van wc houding, veel drinken en vezelrijk eten. Maar dat hielp niet. Toen forlax, hielp ook niet, nu al een tijd movicolon, dit blijkt echter ook niet afdoende te helpen. Ondertussen heeft ze wel iedere dag buikpijn.
Nu wil de ka het goed aanpakken en haar 'leegmaken' hij is bang dat het anders te lang gaat duren.

Gelukkig ayla

dat het meeviel.
Een klysma moet je echter altijd toedienen als de persoon die het krijgen moet op zijn linkerzij ligt. Heeft iets te maken met de ligging van de darmen... Op de rug is echt niet fijn...

Rembrand

Rembrand

04-03-2009 om 08:49

Tips bij het geven van een klisma.

Je kan de klisma ( met het dopje erop ) een tijdje in een bakje warm water leggen. De vloeistof is dan wat aangenamer van temperatuur.
Verder voor het inbrengen een flinke klodder vaseline aan het tuutje doen zodat hij makkelijker naar binnen gaat.
Daarna proberen om het zolang mogelijk op te houden zodat de klisma zijn werk kan doen.
M. ( heel wat klisma's aan kraamvrouwen moeten geven

ayla

ayla

04-03-2009 om 08:50

Vanmorgen

was ze lekker vrolijk en ik had het idee dat haar buik toch wel wat platter was. Maar dat kan ook mijn inbeelding zijn.

Moet wel even met de ka bellen vandaag want het recept was voor 6 halve Klyken en dat vind ik wel wat erg veel. En ik weet ook niet wat ik moet doen met de halve klyx die ik van gisteren over heb. Er een beetje ontlasting in de klyx terecht gekomen dus ik dnek niet dat ik dat nog kan gebruiken.

ayla

ayla

04-03-2009 om 09:00

Kinderpoli gebeld

en onze arts werkt uiteraard alleen op maandag, zul je altijd zien. Volgens andere arts moesten we doen wat we afgesproken hadden en de rest bewaren. Volgens mij waren dat dus twee klyxen. Alleen gisteravond dus 1 gehad, kan ik nu beter een paar dagen wachten of moet ik die direct achterelkaar geven.

bedankt voor de tips trouwens, ik zal de volgende keer het flesje eerst in warm water leggen.

Weet iemand trouwens hoe het voelt, probeer me een beetje in te denken hoe het voor haar moet zijn, doet het pijn, kriebelt het, wat voel je?

Niet te warm!

Pas ervoor op dat het clysma te warm wordt, even laten liggen in handwarm water moet genoeg zijn (liever iets aan de koude kant dan te warm)

Verder moet je het zakje, waarin de vloeistof zit, dichtgeknepen houden bij het eruit halen, anders ´zuigt´ het weer aan (ontlasting in de vloeistof)

Succes en ik hoop dat het helpt!

Spraakverwarring

Volgens mij hebben we het hier over een klix ( is ongeveer 120 ml vloestof) is iets anders dan een microlax, dat jij , rembrand ws aan die kraamvrouwen gaf. Inderdaad op de zij, en dichtgeknepen eruit halen.
Volgnes mij wordt een klix meestal niet vaker dan om de dag gegeven.

ayla

ayla

04-03-2009 om 12:59

Klix

Met een klix bedoel ik eigenlijk een kant en klare klysma, het is een flesje gevuld met vloeistof en een tuit eraan. dat flesje moeten we ongeveer half leegspuiten

Gevoel

Mijn man heeft een tijd iedere dag een klysma moeten zetten bij zichzelf.
Inderdaad op linkerzij ivm ligging darmen.
Het gaf altijd een raar gevoel, je voelt iets glijden, maar het deed geen pijn.
Hij warmde hem gewoon altijd even op in zijn handen, want koud was echt niet lekker.
Hij gebruikt nu nog Forlax 10 mg, magnesium en bisacodyl 20 mg per dag en meestal gaat het daarmee nu goed, maar af en toe nog een klysma.

Zelf

Ik geef mezelf om de dag een klysma (alleen met een ander doel, het is een ontstekingsremmer die ik juist in mijn darmen moet houden).

Voor het gebruik leg ik de klysma een paar minuten in warm water (klysma moet niet te warm zijn) en smeer hte tuutje plus anus in met vaseline. Ik lig op mijn linkerzijde en spuit het ongeveer in 1 a 2 minuten in.

Het voelt absoluut niet vervelend en doet ook niet zeer. Voor jou dochter is het daarna natuurlijk wel wat vervelend, ze krijgt wsl een beetje krampen en aandrang om te poepen. (voor een darmonderzoek krijg ik ook zulke klysma's ivm reiniging van de darmen)

Succes ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.