Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

boarder

boarder

22-01-2009 om 10:09

Knak in knie, wel of niet snowboarden?

Afgelopen zaterdag heeft onze zoon (9) tijdens zijn eerste sprong op onze nieuwe trampoline zijn knie bezeerd. Volgens eigen zeggen voelde/hoorde hij een knak in de lucht en schreeuwde het toen uit. Kon die dag niet lopen en knie werd dik. Volgende dag verbandje er omheen gedaan en lopen ging toen weer redelijk. Probleem is dat hij zijn knie op dit moment nog niet goed kan buigen en strekken, lukt maar een paar graden. Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts eerder was na overleg niet zinvol aangezien voor onderzoek eerst de zwelling minder moet zijn.

Maar nu het volgende probleem over 3 weken gaan we voor het eerst op skivakantie met de kinderen. Wie geeft me de hoop dat we gewoon op vakantie kunnen . Of wie laat me weten dat we die vakantie beter kunnen annuleren .

groeten boarder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

22-01-2009 om 10:52

Ligt er aan

Ligt aan wat er met die knie is en hoe geod hij kan snowboarden. Als hij voor het eerst gaat zal hij toch grotendeels op de grond zitten, dus dan wordt die knie niet zoveel belast. Mijn zoon (10) had van het voorjaar ook last van zijn knie, echter daar was geen knak gehoord. Er was wel een lichte zwelling onder de knieschijf. Dit was puur overbelasting (deed mee aan een tennistoernooi), hij moest ijsmassages doen en bovenbeen rekken. 2 dagen rust en daarna wel weer rustig trainen, maar geen wedstrijden. Voor en na de training ijsmassage en rekken. Na 10 dgen was het over. Maar ik denk dat als er een knak is gehoord en de knie was zo dik dat ze er niet naar konden kijken, dat het langer gaat duren. Balen hoor, sterkte ermee.

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 12:05

Voorste been of achterste?

Ik denk dat het ook kan uitmaken of het zijn voorste been is of het achterste. Met snowboarden gebruik je je voorste been toch iets meer dan je achterste. Als de blessure meevalt, het zijn achterste been is en hij niet gaat jumpen, zou het best goed kunnen gaan.
Sterkte met de knie.

Kari1

Kari1

23-01-2009 om 10:08

Knielen en hurken

dat is wat je als snowboarder, en zeker als beginnende snowboarder, de hele dag doet. Ja, je zit veel (op je knieën of je billen), maar je moet dus ook heel vaak weer opstaan, met dat board onder je voeten. Daarvoor moet je je knieën vaak en veel FLINK buigen en weer strekken.
Maar 3 weken is nog een redelijke tijd en kinderen genezen vaak verbazend snel (als er niet iets echt structureel kapot is). Annuleren kan altijd nog...je kunt het best eerst nog even aankijken.
Kari

Inge M

Inge M

23-01-2009 om 20:46

Heel belastend voor je knieën (board)

Maar toen ik het probeerde kon ik al skiën.
Oh, wat deed het snowboarden veel pijn aan je knieën.
Maar ik weet niet meer of leren skiën ook pijnlijk is voor je knieën. Ik dacht het niet.
Dus mocht de blessure nog niet helemaal weg zijn, dan kan je zoon ook gaan skiën. Is ook leuk hoor!

Hillary

Hillary

23-01-2009 om 21:34

Ook zwaar

Ik vind skien ook zwaar hoor voor de knien, heb nog last van mijn rechterknie na een skivakantie van 2 weken in de kerstvakantie. Gewoon overbelasting volgens mij. Had ooit een skileraar en die zei: "skiing is kneeing"

Hillary

Hillary

23-01-2009 om 21:35

Hoeveelheid sneeuw

Vergeet nog te zeggen. Met skien is het ook extra zwaar als er een dik pak sneeuw ligt of grote hopen, wat ik dus dit jaar had. Neem aan dat dat voor boarden ook geldt. Maar dat weet je dus pas als je er bent.

Kari1

Kari1

23-01-2009 om 21:57

Anders

Hillary, skiën in hopen sneeuw is idd knee-killing, dat geldt voor boarden veel minder. Maar als je het nog moet leren (en uit het bericht van boarder begrijp ik dat ze voor het eerst gaan?) is boarden veel zwaarder voor je knieën, vanwege dat eindeloze opstaan uit zit. Op ski's kun je blijven staan, dat scheelt een heeeel stuk. Ik ben het eens met Inge M. Als de knietjes nog niet helemaal lekker willen dat is leren skiën ook een optie. Boarden kan dan volgend jaar..
Kari

reina

reina

24-01-2009 om 10:42

Met zo'n vraag zou ik naar de huisarts gaan. Misschien is het verstandig als hij een brace draagt bij het snowboarden oid.

Kari1

Kari1

24-01-2009 om 12:14

Nou

dan moet je wel een HA hebben die niet alleen iets weet van knieën maar ook van snowboarden en skieën...dan kun je bij een sportarts waarschijnlijk meer kennis en kunde verwachten.
Een kniebrace bij snowboarden is weinig zinvol. Snowboarders lopen geen knieletsel op, die breken hun polsen/armen/sleutelbeen/schouder uit de kom. Het zijn de skiërs die hun benen breken en hun knieën verdraaien.
Je moet onderscheid maken tussen het leren en het doen. Met leren snowboarden bezeer je je knieën niet maar heb wél goed functionerende knieën nodig! Honderd keer per dag van volledig gebogen naar gestrekt (zitten-opstaan-zitten-opstaan). Als dat niet gaat door een eerder opgelopen blessure dan heb je een probleem, en dat verhelp je niet met een brace.
Leren skiën is lang niet zo knie-belastend. Dat komt pas als je met grotere snelheden steilere hellingen af gaat.
Kari

Guinevere

Guinevere

24-01-2009 om 13:13

Haha kari

"Met leren snowboarden bezeer je je knieën niet" zeg je? Dan moet je het niet gaan leren op ijzige sneeuw, mijn knieën waren echt bont en blauw! Verder sluit ik me overigens wel bij je aan. Skiën is inderdaad belastender voor je knieën dan snowboarden met al dat draaien en soms wrikken. Als "boarder" nu ook nog even wil verschijnen????

reina

reina

24-01-2009 om 14:28

Kari

Ik ken toch echt wintersporters die alleen mogen snowboarden met een brace! En ja, je moet een arts hebben met verstand van zaken (of hij kan advies inwinnen bij een collega), maar ik zou toch meer vertrouwen hebben in een arts, dan in wiilekeurige reacties via het internet.

Kari1

Kari1

24-01-2009 om 19:48

helemaal waar Guinevere, ik bedoelde, en dat had ik dus moeten zeggen: met (leren) snowboarden bezeer je de BINNENKANT van je knieën niet . Voor die buitenkant maakt het gebruik van flink stevige kniebeschermers overigens al veel goed.
Reina, ik geloof je meteen. Maar dat is bij boarden toch veel zeldzamer dan bij skiën, omdat boarden veel knie-vriendelijker is. (eh, knie-binnenkant-vriendelijker dus
Kari

boarder

boarder

24-01-2009 om 21:30

Proberen

Bedankt voor jullie reacties. We zijn vrijdag bij de arts geweest en die gaat uit van een kneuzing van de knie en niet direct van letsel aan de kniebanden waar ik zelf bang voor was. Hij gaf aan dat het lichaam van een kind snel hersteld en dat hij zelf aan kan geven of het wel of niet lukt. Bij pijn stoppen. We hebben het 'geluk' dat we nog twee snowboardlessen in nederland geboekt hadden en dan kan hij daar proberen of het lukt. Zoals het er naar uit ziet gaan we dus gewoon op vakantie. Zag het even niet meer zitten van de week bedankt voor jullie reacties. O ja het is zijn achterste been en hij gaat dit jaar voor het eerst wintersporten en heeft gekozen voor snowboarden.

Groeten Boarder (die zelf skiet )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.