Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Knalrood en open plekken bij plassertje kleuter

Het onderwerp zegt het al. Mijn kleuter heeft vaak rode pijnlijke plekken die later gaan jeuken. Dit loopt van haar schaamlippen tot rond haar anus. Heel vreemd. Ze heeft het nu al een jaar en het was eerst een paar dagen per week. Als het minder werd, kwam het weer na een paar dagen. Huisarts gaf steeds andere adviezen (sudocreme wat heel pijn deed. Zinkzalf. Talkpoeder, schimmelzalf, hormoonzalf, maar niks hielp)
Nu heeft dochter er ongeveer drie maanden geen last van gehad, tot vorige week. Het leek wel of er blazen en pukkeltjes opzaten. Ze kon niet slapen van de pijn en de jeuk. Het was een dag weg en nu is het weer begonnen. Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest en het is op kweek gezet, moet ik minimaal een week wachten. Huisarts heeft ook op herpes getest omdat het een beetje zo uitzag. Ze deelde mijn mening dat het vreemd is omdat zowel haar vader als ik, een ook dochter nooit een koortslip hebben gehad.
Ik vind het voor mijn dochter elke keer heel vervelend en naar.
Kent iemand dit?
Groetjes,

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spruw?!

Hallo,
Je verhaal doet mij denken aan spruw (schimmel die normaal in de mond zit). Onze dochter heeft dit ook gehad en soms heeft ze er nog last van, bij haar is het begonnen toen ze nog heel jong was. Ze had het zelfs in haar darmen wat heel veel pijn opleverde. Wij kregen van de huisarts een combinatiezalf met zink en een schimmeldodend middel. Ook kreeg ze medicijnen om in te nemen. Hoop voor je dochter dat het gauw opgelost word.
Succes

pranja

pranja

24-06-2009 om 20:23 Topicstarter

Spruw als baby

Als baby heeft ze heel vaak spruw gehad in haar mond.
Maar eigenlijk nooit bij haar vagina. Dat is gekomen toen ze vier was.Ik heb bij de vorige kweek gevraagd of ze ook op candida konden testen, want volgens mij komt spruw daarvandaan? Toen kwam er niks bijzonders uit, raar genoeg.
Had jouw dochter ook van onderen vervelende plekken?

Lys Lionne

Lys Lionne

24-06-2009 om 22:23

Psoriasis inversa

Dit werd, na jaren tobben met rode, jeukende, open (en dus zeer pijnlijke) plekken geconstateerd door de dermatoloog: psoriasis inversa. Zat ook nog een fijn schimmeltje tussen wat de boel nog erger maakte. Maar met een door de apotheek speciaal gemaakte zalf kregen we het onder controle en nu wordt er voornamelijk nog protopic gesmeerd (ook elders op het lichaam). Als de huisarts er nu dus niet uitkomt: meteen door laten sturen naar de dermatoloog!!

Rembrand

Rembrand

24-06-2009 om 23:14

Dermatoloog.

Lijkt het je geen puik idee om na een jaar tobben een keer een doorverwijzing voor de dermatoloog te vragen.
Het klinkt mij ook in de oren als schimmel. Blijkbaar is je kind hier gevoelig voor omdat ze dit ook in haar mondje heeft gehad. Via het maagdarmkanaal is de reis naar "beneden" snel gemaakt
M.

pranja

pranja

25-06-2009 om 14:03 Topicstarter

Idee

Een puik idee lijkt het me inderdaad. We lopen voor meerdere zaken bij de kinderarts. En ook hij heeft het natuurlijk gezien, maar dat was voor de 'blaren'periode.
Alleen een schimmel kan het haast niet zijn, maar ik denk wel dat er een schimmel bij is gekomen. Vanmorgen de huisarts gebeld en gevraagd of er haast achter de uitslag gezet kan worden, maar het staat op kweek en het kan niet sneller dan binnen een week.
Was een wakkere nacht en het ziet er nog naarder uit. Ik heb stiekem zitten huilen omdat ik het zo zielig vind.
Ook zo raar: omstreeks de roodheid kreeg ze ook pijn in haar scheenbeen waardoor ze heel moeilijk loopt. Vanmorgen naar fysio gegaan die niks vreemds voelde. Wel haar voet en heup 'rechtzette' maar dat veranderde niks in de pijn in haar been.
Ik probeer een link te vinden, maar het kan net zo goed toeval zijn.
Dank voor het meedenken mede-forummers.

pranja

pranja

25-06-2009 om 14:11 Topicstarter

Lys lionne

Ik heb even zitten googelen op jouw verhaal. Ik vond ook dit: artritis psoriatica wat regelmatig samengaat met de door jou beschreven psoriasis.
Alleen zijn de psoriasis plekken dan vaak in de liezen en bij dochter is het echt bij de binnenste schaamlippen.
Ook heeft ze pijn in haar been, maar ze wijst op haar scheenbeen, niet op een gewricht. Gewrichten pijn past bij artritis psoriatica. Wel is ze heel erg moe (ook een symptoom van de artritis), maar of dat komt door een ontsteking, door het slechte slapen, door het moeilijk lopen is moeilijk te zeggen.

Sancy

Sancy

25-06-2009 om 14:47

Pranja

Dat klinkt pijnlijk en naar zeg. Ik begrijp dat de kinderarts de 'blaren' niet gezien heeft? Misschien is het een idee om er een foto van te maken nu het weer zo erg is, zodat je die kunt tonen als je het bij een volgende afspraak minder acuut is? Een verwijzing naar een dermatoloog zou ik ook aanraden.

pranja

pranja

25-06-2009 om 18:52 Topicstarter

Sancy

Dank voor je suggestie. Ik heb vanmorgen inderdaad geprobeerd een foto te maken. Je zou denken dat het met een digitale camera makkelijk gaat. Niet echt. Het ziet er veel beter uit dan het in werkelijkheid is.

We lopen/liepen bij een dermatoloog vanwege vroeger eczeem. Deze adviseerde hormoonzalf op die plekken, wat de kinderarts weer geen goed idee vond. Fijn hè, al die meningen

wilma66

wilma66

25-06-2009 om 23:45

Misschien

Mischien licht het aan de kledingstof.

Mijn dochter die toen klein was had dat ook , en ik merkte het ineens op.
Ik dacht lijkt wel of het aan de kleidng stof licht.

Op 1 of ander manier ging ze meer zweten toen ze bepaalde broeken droeg.

Of misschien aan de wasmiddel, een persoon die ik kan die kon niet tegen wasmiddel die kreeg ook uitslag.
Maar die kreeg het over het hele lichaam.

EN die ging over op neutraal wasmiddel

en was toen helemaal af van de uitslag

Allergie?

alle rare dingen ik op altijd heb hebben altijd een allergische verklaring, ook dingen waarvan je niet verwacht dat ze met allergie te maken hebben.

pranja

pranja

26-06-2009 om 17:05 Topicstarter

In ieder geval streptokokken a

Net belde de huisarts dat nog niet alle uitslagen binnen waren maar dat er in ieder geval streptokkoken A gevonden zijn. Ze noemde het een nare bacterie en heeft een zevendaagse orale antiobicakuur voorgeschreven. Nu sprak ik net iemand wiens zoon het ook heeft gehad op de huid en bacterie was bezig zich naar binnen te vreten. Zij kreeg voor die plekken fucidin, antibioticazalf en vond het vreemd dat onze huisarts dit niet voorschreef.
Het moeilijk kunnen lopen kan zijn dat de bacterie ook in een gewricht is gaan zitten, maar dan moet er roodheid en zwelling aan te pas komen en dat is niet zo.
Bovendien heeft ze last van scheenbeen en niet van gewricht.
Voor haar been moet ik maandag weer terug komen.
Groetjes van Pranja

Puck2

Puck2

26-06-2009 om 21:42

Pranja

Pranja: "Nu sprak ik net iemand wiens zoon het ook heeft gehad op de huid en bacterie was bezig zich naar binnen te vreten. Zij kreeg voor die plekken fucidin, antibioticazalf en vond het vreemd dat onze huisarts dit niet voorschreef. "
Fucidin is een prima middel om mee te beginnen als het om een paar plekjes gaat. Maar als het zo heftig en al zo langdurig is als bij jouw dochter dan werkt een algehele antibiotica-kuur van binnenuit vaak effectiever. Is gewoon dus zwaarder geschut en dat lijkt me bij jouw kind zeker op zijn plaats. Sterkte met haar.

pranja

pranja

26-06-2009 om 22:29 Topicstarter

Puck?

Denk jij dat het nut heeft om ook op de plekken fucidin te smeren?

Het duurt eigenlijk niet heel zo lang. Vorige week had ze het een aantal dagen en na twee dagen zogenaamd weg, kwam het weer terug.

Ze heeft wél al een jaar last van roodheid van onderen maar dat komt niet door de streptokokken. Ik denk omdat het daar vaak rood is en ze dus krabt, er nu een bacterie bij gekomen is.
Waarom het vaak zo rood is weet ik niet. We wassen in Neutral, hebben wc-papier zonder kleurstoffen en parfum etc.

Ik hoop toch zo dat het allemaal snel een stuk beter gaat.
Dank voor de reacties.

Puck2

Puck2

27-06-2009 om 15:53

Pranja

Ik weet niet hoe snel jouw arts orale antibiotica voorschrijft. De mijne niet gauw in ieder geval als het ook met een zalfje af zou kunnen. Die start eerst met fucidin en heeft dat onvoldoende effect dan pas komen de pillen te voorschijn. In jouw geval voegt fucidin dan denk ik niet veel meer toe omdat ze de antibiotica al van binnenuit krijgt.

pranja

pranja

28-06-2009 om 18:39 Topicstarter

Snel

Mijn arts schrijft snel antibiotica voor.
Nikus dank voor je suggestie. Wc-papier hebben we al veranderd, kind draagt altijd alleen maar katoen, we wassen in Neutral. Juist omdat het een allergisch kind is, zijn deze maatregelen allemaal al getroffen. En met enige regelmaat verzin ik weer eens wat anders (zoals het wc papier maar weer eens veranderen).

Gisterenavond is er weer een blaar bijgekomen en heeft ze s nachts anderhalf uur gehuild van de pijn en de jeuk. Antibiotica slaat - tot nu toe - niet echt aan lijkt het.
'T is nog doormodderen.

Puck2

Puck2

29-06-2009 om 09:39

Heel snel.....

... een doorverwijzing naar de dermatoloog regelen lijkt me absoluut op zijn plaats. Als ik het goed heb moest je vandaag terug voor haar beentje toch? Ik zou gelijk vragen of ze je doorverwijst naar de dermatoloog. Ik weet niet hoe snel antibiotica zichtbaar effect heeft bij huidinfecties, maar meestal is het resultaat bij gewone infecties (blaasontsteking, luchtweginfecties) toch wel vaak snel zichtbaar. Fucidin bij krentenbaard heeft hier ook meestal al binnen 2 dagen een merkbaar effect. Sterkte met je kleine meid.

Puck2

Puck2

29-06-2009 om 16:10

Nikus, cavilon?

Ik had nog nooit van barriere creme gehoord maar even googelen levert volgens mij op dat het gewoon barrierecreme heet en dat er een merknaam is die Cavilon is. Maar wat ik zo tegenkom is het ook gewoon merkloos te verkrijgen.

pranja

pranja

29-06-2009 om 20:15 Topicstarter

Nikus en puck

Ik ga die creme eens navragen. Dochter reageert heel snel op crèmes, ze kan ook niet tegen wolvet en dat zit er vaak in. Vandaag bij de huisarts zag haar vagina er redelijk rustig uit, maar net bij het naar bed brengen is het rond haar billen (ik vind het woord anus zo'n vreselijk woord. anus. anus. oke getikt. Brrr) weer knalrood.
Ik ga morgen bellen en vragen of huisarts wil regelen dat als het zo rood is, ik diezelfde dag kan komen.
Anders sta ik op een wachtlijst en heb je kans dat ik op een 'rustige-van-onder-dag' kom. Huisarts was trouwens zeer tevreden over de werking van de antibiotica, maar luisterde niet echt naar het feit dat ik zei dat het na een paar uur weer knalrood kan zijn.

We hebben dus het probleem van het vurige rood en nu van de streptokkoken plus mogelijk andere oorzaken. Maar voor die al een jaar durende roodheid (met wel periodes van rust) wil ik naar een dermatoloog. Inderdaad! Dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.