Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hanna

Hanna

15-05-2010 om 18:56

Knieklachten bij dochter van 12, wie herkent dit?

Hallo allemaal,

Mijn dochter (12 jaar) is in de winter tijdens een potje zaalvoetbal op haar knieën gevallen en kan vanaf dat moment steeds veel pijn in der knieën. Haar knieën waren na de val allebei dik en blauw. En zijn nu nog steeds wisselend dik, afhankelijk van hoeveel ze gelopen of gefietst heeft. Daarnaast heeft ze nog steeds iedere dag pijn en is hardlopen al helemaal niet meer te doen.

De huisarts adviseerde toen om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Deze heeft haar tot een maand of twee geleden begeleid. Maar haar klachten werden na eerst een beetje herstel niet minder, maar alleen maar meer.

Ze is toen doorgestuurd naar een orthopeed om het te laten uit zoeken. De conclusie was een kraakbeen probleem. Ze maken één knie een mri en de andere knie niet, maar de boodschap was, het is een rotklacht en leer der maar mee leven, want we kunnen er niets aan doen. Het gaat nog een aantal jaren duren (tot ze ongeveer 18 is) als het al beter zal worden.

Zijn er ouders die deze klachten na een val op de knie bij hun kind herkennen en waarbij de klachten toch nog binnen een redelijke termijn beter zijn geworden?

Hebben jullie toen ook zo snel de boodschap gekregen dat je er niets aan kunt doen, dat het afwachten is tot het beter wordt en anders pech? Dit heeft volgens mij voor een 12 jarige nogal wat gevolgen voor de toekomst?

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,
Hanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2010 om 22:40

Ikzelf. Het kraakbeen achter m'n knieschijven is niet glad en dat doet pijn. Bij mij is het na een botsing bij het sporten begonnen, bij een knie. Later kreeg ik ook last van de andere knie (die overbelast werd doordat ik de andere probeerde te ontzien)
Ik heb er vooral in m'n pubertijd veel last van gehad. Wat uiteindelijk goed werkte was een brace met een gat voor de knieschijf en een siliconen ring er omheen. Die zorgde dat de knieschijf soepel bewoog en na verloop van tijd het kraakbeen ook weer gladder werd. Ik heb die het eerste half jaar continu (buiten bed dan) gedragen, later minder, als ik er last van kreeg, tijdens het sporten. Ik kon er dan ook van alles mee doen.
M'n knieen zijn nog steeds een zwakke plek, maar ik kan gewoon (soms wel wat pijnlijk) alles doen: ik ben altijd blijven catchen bij softbal (dan zit je op je hurken), blijven skieen, bergwandelen (hoewel naar beneden lopen pijnlijk is) Ik heb mezelf wel af geleerd om met meerdere treden tegelijk de trap op en af te rennen. Als ik in de bergen wandel gebruik ik naar beneden toe wandelstokken. Ook fysiotherapie hielp wat: om de spieren in m'n bovenbeen sterker te maken en vooral om het kraakbeen weer wat gladder te maken.
Maar vooral die brace. Ik wou dat ik die jaren eerder gekregen had. Ik had deze: Bioskin Hinged kneeskin 2S van http://www.braceadvies.nl/index1.html maar dit: http://www.bracecentrum.nl/index.php?item=otto-bock-hinged-knie-brace&action=article&group_id=11&aid=104&lang=NL is volgens mij hetzelfde principe. (patella is de knieschijf, zie het artikel in de link van de eerste link)

Succes voor je dochter!

Hanna

Hanna

17-05-2010 om 08:00

Bedankt voor je reactie

Bedankt voor je reactie.

Mag ik vragen wat er aan diagnostiek is gepleegd voordat je de boodschap kreeg dat je er maar mee verder moest? Heb je met het maken van bijvoorbeeld een studiekeuze nog rekening gehouden met je knieklachten? Heb je er in je puberteit nog op een andere manier dan pijn last van gehad?

Mijn dochter heeft last van allebei haar knieën. Ze kan niet rennen, knielen en lang lopen. Zaken als sport of lekker met vriendinnen naar de stad zijn eigenlijk niet meer mogelijk. Ze fietst wel veel, waardoor de kracht in haar bovenbenen in ieder geval op peil is. Ik vind het lastig om hiermee om te gaan, omdat dit de komende jaren een behoorlijke beperking geeft. De opmerking dat ze er maar mee moet leren leven, zonder dat er echt goed gekeken is, heb ik moeite mee. Het maken van een MRI van één knie en niet van twee knieën, terwijl ze vanaf het begin last heeft gehad van beide knieën heeft denk ik te maken met de kostenbesparing en ik vind dit absoluut een afkalving van de Nederlandse gezondheidszorg.

Hanna

Tijgeroog

Tijgeroog

17-05-2010 om 09:09

Hanna

De diagnostiek was puur voelen en vragen door de orthopeed. Geen MRI ofzo. Dat was een jaar of 15 geleden. Een meisje uit m'n sportteam had een paar jaar terug hetzelfde, ook zij heeft geen MRI gehad.
Voor m'n studiekeuze heeft het niet uitgemaakt, en verder was ik behoorlijk koppig, dus ik ben heel veel dingen blijven doen, met pijn. Maar ik heb tijdens een muziekfestival wel eens op een stoel in het rolstoelvak gezeten, omdat het na een paar optredens echt niet meer lukte om te blijven staan. En als ik in de stad ben kan ik alleen maar doorlopen, niet slenteren. Gaan stappen heb ik nooit veel gedaan, ik ben er het type niet voor maar het stilstaan was ook niet leuk. Dat heb ik gelukkig niet als een gemis ervaren.
Maar ik zou inderdaad geen genoegen nemen met de boodschap dat er niets aan te doen is. Ik heb zelf zoals ik al schreef heel veel baat gehad bij die brace, die zorgde er voor dat ik acuut minder pijn had, maar heeft zeker ook een genezende rol gespeeld. Ik heb 3 paar versleten en ze ook in latere jaren nog regelmatig uit de kast gehaald als we in de bergen gingen wandelen of als het opeens weer pijn deed. In dat laatste geval konden ze na een paar dagen weer in de kast, als ik het zonder braces probeerde te doen ging de pijn niet weg.
Dus ik ben het met Pelle eens, ik zou inderdaad eens met iemand anders gaan praten, hoewel ik (door mijn persoonlijke ervaringen) op zoek zou gaan naar een andere orthopeed. Eentje die je dochter wel een brace wil geven.
Ken je deze link al?
http://www.viasana.nl/Basis.aspx?Tid=3838&Sid=3104&Hmi=51&Smi=2248&PRINT=TRUE

joep

joep

17-05-2010 om 10:04

Cesartherapie

Behalve dat een brace inderdaad zinvol is kan de cesartherapeut je dochter leren hoe ze zelf tijdens belasting haar knieen kan gebruiken zonder het kraakbeen te irriteren. Cesartherapeuten zijn hier veel beter in dan de normale fysio. Je kan hier ook zonder verwijzing naartoe en behandeling wordt uit de basisverzekering vergoed.

Podoloog

mijn dochter had dezelfde klachten en ook vanaf een val en op dr 12de. Op haar 13de was het storend voor gym, en het fietsen naar school. Daarom toch maar weer naar de huisarts, die verwees toen door naar podoloog. Hebben we geprobeerd en idd. het heeft heel goed geholpen!
T is een idee, je zou het kunnen proberen? Sterkte allebei.

Hanna

Hanna

17-05-2010 om 18:19

Bedankt voor de informatie

Bedankt voor jullie reacties.

De sportfysiotherapeut was degene die aangegeven heeft dat er reden was voor verder onderzoek. Het klopt dat ze daar anders naar klachten kijken dan bij een 'gewone' fysiotherapeut. Er is vanaf het begin gestart met trainen en dat heeft de eerste paar weken ook wel geholpen, alleen werden de klachten daarna niet minder. De klachten zijn trouwens erger dan niet kunnen meedoen met gym.

Een second opinion is wat mij betreft nog te vroeg, ik vind dat behoorlijk onderzoek betekent dat je twee knieën bekijkt en niet dat je aanneemt dat een MRI van een knie uitsluitsel geeft over de andere knie. Als de arts mijn ons kan uitleggen waarom dit wel zo is, vind ik het goed en anders zullen ze toch ook van de andere knie een MRI moeten maken wat mij betreft.

Het is me wel duidelijk dat de kans dat ze iets vinden niet zo heel groot is en dat het ermee leren leven, met eventueel een brace, cesartherapie of steunzolen of iets dergelijks best aanwezig is.

We gaan dus om te beginnen inzetten op het nog goed bekijken van de andere knie en anders gaan we die andere dingen voorstellen.

Ik blijf me een beetje afvragen of wanneer dochterlief op hoog niveau gevoetbald zou hebben, ze dan ook dit beleid zouden kiezen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Hanna

Hanna

Hanna

17-05-2010 om 19:01

Pelle

De fysiotherapeut wil eerst onderzoek voor hij verder gaat met behandelen, hij vertrouwt haar knieën niet. Tijdens het consult bij de orthopeed werd meteen gezegd dat het waarschijnlijk blijvend letsel is. Dit overviel me echt behoorlijk.

Het nog niet vragen om een second opinion is eigenlijk omdat ik me vooral afvraag of dit zinvol is. Een arts zal niet zomaar zeggen dat er niets aan te doen is, hij zal zelf toch ook beseffen hoeveel invloed zo'n mededeling heeft op het leven van een kind. Als hij dat nog niet heeft, zal hij dat aan het eind van het consult over twee weken wel hebben. Wanneer hij dan nog zegt dat er niets aan te doen is, ga ik me dan afvragen of we er nog iets mee moeten gaan doen. Ik denk dat als je het niet veranderen kunt, het signaal naar het kind ook duidelijk moet zijn. We kunnen dan altijd over een tijdje nog beslissen om er nog eens naar te laten kijken.

Dit zeg ik vanuit een bepaalde ratio, maar gevoelsmatig ben ik gewoon boos en vind ik dat ze veel harder moeten kijken, nog erger, ze moeten zorgen dat die klachten over gaan en vraag ik me af of ze ook zo gelaten zouden reageren als het de dochter de minister president was.

Hanna

Tijgeroog

Tijgeroog

17-05-2010 om 22:57

"ga maar tennissen"

Ik kreeg van de orthopeed het advies om maar te gaan tennissen. M'n orthopeed had een stropdas met tennisrackets... M'n vaders was er later met heel andere klachten en die moest ook maar gaan tennissen. Vanaf toen verdachten wij hem ervan voor z'n clubbelangen te gaan en hadden er minder vertrouwen in. Als ik niet van m'n klachten af was gekomen was ik daarom ook naar een ander gegaan.
Als ik de links die ik je gegeven heb teruglees gaat het volgens mij over het probleem wat je dochter heeft, en wat ik ook gehad heb. En er staat ook dat er verschillende mogelijkheden zijn om de klachten te verminderen of te verhelpen. Als mijn orthopeed dan zou zeggen dat er niets aan te doen is geeft mij dat geen vertrouwen en zou ik ook eens met een ander gaan praten. Zeker omdat je dochter op een leeftijd is dat ze lekker moet kunnen bewegen en doen met haar vriendinnen.
En wat betreft het voetballen: ik denk dat je helemaal gelijk hebt. En dan had ze ook niet een maand of langer hoeven wachten op een afspraak bij de orthopeed. Ik ben bang dat je er niet veel aan kunt doen, tenzij je een berg geld meeneemt en naar een privekliniek gaan. Daar komen die voetballers ook...

Hanna

Hanna

18-05-2010 om 06:39

Gelukkig golfde hij niet

Ga maar tennissen, daar wordt je echt blij van als je komt met pijn aan je knie.

De klachten die in de link staan kloppen, maar eigenlijk staat er zoveel als, er is pijn aan het kniegewricht en zou kunnen komen door overbelasting of een mechanische (aanleg)fout of door hormonen in de puberteit. Dit is een soort paraplu diagnose waarvan ik eigenlijk denk wat heb ik hier nu aan. Ze is gevallen op haar knie, dat betekent dat de kans dat er een beschadiging zit bestaat. Is het beleid dan hetzelfde als wanneer het om een hormonaal probleem gaat?

Deze arts had niet op de feiten vooruit moeten lopen. Die had van twee knieën een MRI moeten laten maken, als het bij een knie geïndiceerd is, is het dat bij de andere knie ook (en ze lag toch echt met twee benen in dat apparaat) en had pas na onderzoek uitspraken moeten doen over verloop en gevolgen. Dan was het ook niet leuk geweest, maar dan was de onrust anders geweest.

Ondertussen heb ik een behoorlijk lijstje met vragen voor de arts, ik weet niet of hij daar echt heel bij van zal worden.

Hanna

fysio

fysio

18-05-2010 om 17:27

Tja

Uit je verhaal krijg ik de indruk dat het inderdaad retropatellaire chondropathie is, blijkbaar opgewekt door de val die je dochter gemaakt heeft. Normaliter is dit heel goed door fysiotherapie op te lossen of in ieder geval te verbeteren, maar het kan zijn dat ze bij zware belasting nog een tijd restklachten blijft houden. Vraag is dus wat de fysio tot nu toe heeft gedaan....

Mocht je er niet uitkomen met de orthopeed dan kun je het volgende doen:
1. sportarts raadplegen (kan zonder verwijzing, kijken zeer goed naar de mogelijke oorzaak en oplossing van de klachten. heb ik hele goede ervaring mee)
2. sportfysiotherapeut (gericht trainingsprogramma op haar sport gericht)
3. osteopaat (ik stuur inmiddels aardig wat mensen met klachten die niet overgaan m.n. na valpartijen naar een osteopaat en heb hele goede resultaten gezien. Door die val kan een minieme verandering in het bewegingsgedrag van de knie/enkel/heup/rug zijn ontstaan, waardoor de knieklachten in stand blijven)

Een brace raad ik in principe af, tenzij een revalidatiearts of orthopeed anders adviseert. Door een brace werken de spieren toch minder hard en in feite verzwak je ze.

M.b.t jouw opmerking dat jouw dochter sterke beenspieren heeft vanwege het fietsen: dat kan, maar hoeft niet zo te zijn. Fietsen is een andere beweging dan bv lopen en ook de samenwerking van de spieren tijdens het bewegen is heel belangrijk. M.n. bij het soort knieklachten van jouw dochter is er een specifieke bovenbeenspier die getraind wordt, plus heel veel coördinatie.
Neem het voorbeeld van een bodybuilder die heel veel spierkracht heeft, maar er weinig mee kan en een balletdanser, die ook aardig wat spierkracht heeft, maar er ook nog gecompliceerde bewegingen mee kan maken.

Hanna

Hanna

18-05-2010 om 21:55

Reactie

Beste Fysio,

De orthopeed waar ze naar toe gaat is ook een sportarts en ik heb op zich best vertrouwen in zijn deskundigheid. Ik vind alleen de manier waarop hij communiceert vooruitlopend op feiten niet handig.

Ook bij de fysiotherapeut heb ik geen enkele twijfel aan zijn deskundigheid. Hij is ook fysiotherapeut van een van de grotere voetbalclubs hier in de omgeving. Hij heeft vanaf het begin met haar geoefend en ook spierversterkende oefeningen gedaan. Hij gaf aan dat er niets mis is met haar spierkracht in haar bovenbeenspieren.

De osteopaat zal ik in ieder geval overwegen, net zoals terug naar de fysiotherapeut voor aanvullende behandeling. Maar eerst ga ik even afwachten wat de orthopeed ervan vindt.

Bedankt voor je reactie.

Groet,
Hanna

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.