Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

andrea2

andrea2

09-06-2012 om 23:09

Knieklachten

Hoi allemaal,

Even een vraag voorleggen, wat zouden jullie doen?

Dochter (12) is op kamp tijdens een nachtspel gestuikeld en met haar knie op een boomstronk terecht gekomen. Direct veel pijn maar knie was nog wel belastbaar. Ze hebben haar met een paracetamolletje naar de tent gestuurd en het daarbij gelaten. De dagen erna heeft ze alles meegedaan. Gefietst terug, (flink stuk) gezwommen. Alles wel met pijn, maar ze heeft doorgebikkeld. Thuis zijn we, na het een kleine week aan te zien, naar de huisarts gegaan. Hij adviseerde gewoon te blijven belasten. Het leek hem een kneuzing.

Nu klaagt dochter dat de knie steeds op slot gaat, af en toe zo pijnlijk is dat ze hem niet aan kan raken. Hij is stijf 's ochtends... Het enige wat ik zie is dat hij iets dikker is. Het voelt heel plaatselijk, net onder de knieschijf, warm aan.

Wat denken jullie...Past dit nog bij een kneuzing? Afwachten? Of er toch mee terug naar de dokter?

Alvast mijn dank voor het meedenken.

Groet,

Andrea2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2012 om 23:45

Ik zou

toch maar weer naar de ha gaan. De pijn hoort na zoveel dagen af te nemen en niet erger te worden.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-06-2012 om 19:45

Naar de dokter

onze zoon (14) had afgelopen winter iets soortgelijks. Acute overbelasting bij gym, beetje pijn maar met paracetamol goed te doen. Toen winterhike van scouting (15 km wandelen) en daarna veel meer last van zijn knie. Toen pas zijn we naar de dokter gegaan, en uiteindelijk bleek het een flinke ontsteking in zijn kniegewricht te zijn waarmee hij ruim 2 weken in het ZH gelegen heeft en daarna nog weken aan de AB en bij de fysio. Het was een infectie met Lyme, die waarschijnlijk bij een eerder kamp opgelopen was, maar pas na die overbelasting tot uiting kwam.
Mocht de arts bloed willen prikken (of vraag daar zelf om), laat dan in ieder geval ook testen op Lyme als je dochter vaak kampeert in het bos. Zelfs als je nooit een rode kring gezien hebt (hadden wij ook niet, wel kleine teken die altijd snel verwijdert zijn). Overigens is aantone van Lyme in het bloed nog wel lastig, daar moeten ze echt gericht naar zoeken na een kweek van enkele dagen.
Sterkte, Marjoleine

mar

mar

10-06-2012 om 21:07

Verder onderzoek

Twee opties:
terug naar de huisarts: klachten worden niet minder en slotklachten zijn vaak een reden tot verder onderzoek.

naar een fysio: die zal in ieder geval onderzoek doen (vaak beter dan de huisarts) en bij twijfel je weer naar de huisarts sturen.
In principe is er een trauma geweest (dus mag je niet rechtstreeks naar de fysio), maar je bent al bij de huisarts geweest en die denkt kneuzing. Volgens de huisarts is er dus niets ernstigs aan de hand en kun je naar de fysio.

Prakje

Prakje

11-06-2012 om 06:28

Dit lijkt op wat mijn zoon heeft

En dat is het syndroom van osgood schlatter: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Osgood-Schlatter

Hij loopt er al het hele schooljaar mee, en kan niet mee gymmen. Fietsen lukt hem wel gelukkig (elke dag 25km). Gaat vanzelf weer over, kan alleen wel lang duren

Het heeft wel ff geduurd voor de huisarts de diagnose had... Begon ook met gekneusd etc.

Jet Burg

Jet Burg

11-06-2012 om 10:02

Moest er ook aan denken...

Osgood-Schlatter. Heb het ook gehad. Al heb ik er nu nog wel wat last van.
Is er een foto gemaakt? Daar zou het op te zien moeten zijn.

Sterte met zijn knie.

Jet Burg

Jet Burg

11-06-2012 om 10:03

Sorry haar knie natuurlijk

mar

mar

11-06-2012 om 10:52

Osgood Schlatter is niet waarschijnlijk. Andrea schrijft niet dat haar dochter al knieklachten had. De oorzaak van de knieklachten is dus de val.
Het zou ook een slijmbeursontsteking kunnen zijn, die kunnen ook getriggerd worden door een val/stoot etc. Maar het is gissen. Er is genoeg reden om terug naar de huisarts of fysio te gaan.
Zaken als Lyme , Osgood Schlatter etc kan allemaal, maar is niet logisch op dit moment. Als er verder niets te vinden is zou je verder kunnen zoeken naar dit soort aandoeningen.

caton

caton

11-06-2012 om 12:28

Weer naar ha

Ooit heb ik me verstapt bij het sporten en kreeg veel pijn aan mijn knie. Naar de eerste hulp gegaan, maar daar zeiden dat er niets aan de hand was (ook al kon ik er amper op staan). Een week later naar de huisarts omdat ik pijn bleef houden, ook hij zei niets aan de hand. Weer later terug naar de ha, die me toen maar doorverwees naar de orthopeed. Een scan en kijkoperatie verder bleek er van mijn meniscus niets meer over te zijn. Dat gaf dus de klachten (pijn, stijf, dik enz). Mijn tip: ga weer naar de ha en vraag een verwijzing.

Prakje

Prakje

11-06-2012 om 19:12

Osgood-schlatter kan wel hoor (mar)

Zoon had hier helemaal geen knieklachten, tot hij bij de gymles is gevallen op zijn knie. De trigger van Osgood Schlatter is vaak een trauma (val/stoot). Ook kan hij nu weer direct last krijgen als hij zich stoot, de knie overbelast etc. advies is "stoppen als het pijn doet". Omdat hij meestal weer een paar dagen last heeft na een overbelasting, gymt hij niet mee.

Hij is overigens net 13, zelfde leeftijd als dochter van Andrea toen hij het kreeg.

Terug naar huisarts

en door laten sturen. Naar fysio, of naar orthopedie.
Als haar knie op slot gaat, kan het goed zijn dat de meniscus beschadigd is. In ieder geval moet er nog een keer (goed) naar gekeken worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.