Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

knobbeltje

knobbeltje

22-12-2011 om 19:59

Knobbeltje in borst - weer geleide punctie

Een poosje geleden voelde ik een knobbeltje in mijn borst, vlak naast mijn tepel, ter grootte van een erwtje. Door mijn huisarts ben ik doorverwezen voor een mammogram. Na de mammogram is ook een echo gemaakt. Volgens de arts gaf de echo geen alarmerend beeld maar wilde hij het wel opvolgen. Er waren twee opties zei hij; of over drie maanden weer kijken of een punctie. Omdat mijn moeder tien jaar geleden is overleden aan borstkanker (geen erfelijke vorm) besloot hij om een punctie te doen. Vooral voor mijn gevoel van zekerheid, zo zei hij.
Deze punctie is echter mislukt dus volgde een geleide punctie (met een echo).
Nu zijn de resultaten binnen van deze punctie, de huisarts belde mij. Hij vroeg of ik soms nog borstvoeding gaf of zwanger was. Beiden niet (voor het laatste voor de zekerheid nog even testje gedaan). Hij stelde dat er dan een chirurg een 'hapje' uit mijn borst moest nemen voor verder onderzoek. Ik was nogal overdonderd -mede door dat bv/zwanger verhaal- en heb niet goed uitgevraagd. Dus ik hoop dat iemand hier me eea kan uitleggen. Ik heb de 28e een afspraak gekregen bij chirurgie (heeft de HA gemaakt en kreeg ik op voicemail te horen) en ga ze denk ik morgenochtend ook even bellen (waren vanmiddag al dicht toen ik vm hoorde) om een beter beeld te krijgen maar hoe eerder uitleg of tips voor vragen etc, hoe fijner.
Ik verstond iets over een cytologisch of histologische punctie? weet iemand dit?
En hoe kan het materiaal duiden op een zwangerschap of op kanker?
Waarom is er weer een punctie nodig?
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
dank,knobbeltje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik kan je niet helpen maar

ik wil je wel sterkte wensen met wachten,dat lijkt me erg vervelend! Of weet je iets meer nu?

knobbeltje

knobbeltje

25-12-2011 om 12:25

Dank je lillian

Heb arts in ziekenhuis gesproken en die heeft mij verzekerd dat er nog steeds een kans is dat er niks is.
Daar gaan we dan voorlopig maar even van uit.
Dank je wel voor je lieve bericht.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

25-12-2011 om 14:52

Ook hier niet maar

ook ik wil je net als lilian sterkte wensen. Wachten in onduidelijkheid is zo moeilijk. Ik hoop dat je snel een heel goede uitslag mag krijgen!

Punctie

Zowel bij een cytologische als een histologische punctie worden er wat cellen of weefsel uit je borst weggenomen om die later in het lab te kunnen onderzoeken. Bij een histologische punctie wordt een holle naald gebruikt, die ziet er niet echt prettig uit maar het onderzoek zelf valt wel mee. De huid wordt met een spray verdoofd.
In sommige gevallen kan dezelfde dag al een uitslag gegeven worden, in sommige gevallen duurt dat een weekje.
De relatie met zwangeschap zie ik niet,maar ik ben geen dokter.
Als het kan, neem dan iemand de 28e mee,2 horen meer dan een. Judith

knobbeltje

knobbeltje

26-12-2011 om 23:53

Mix en judith70

Dank voor jullie reacties.
Ondertussen had ik ook begrepen dat de histologische punctie meer materiaal 'ophaalt' zodat ze meer/beter kunnen onderzoeken. Judith, jouw verhaal van de holle naald past daar dus bij. Ik vrees het onderzoek niet. Misschien dat het onaangenaam is maar ik weet waarvoor het is. Ze hebben idd gezegd dat ik een week moet wachten op de uitslag. Gelukkig kan mijn man mee naar beide afspraken, moet alleen nog voor woensdag een verhaal verzinnen tegen oudste waarom we samen weggaan en zij achterblijven bij oppas. Maar da's een detail.
Natuurlijk vrees ik de uitslag het meest, maar kan nu niks anders doen dan wachten en hopen ... Raar hoor, zeker in deze dagen.
Dank voor jullie meeleven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Veel sterkte

ervaring heb ik niet, wel zit ik in zo'n beetje hetzelfde traject vwb slechte cellen op de cervix en krijg ik deze week een scan van een borst(ook iets niet in de haak). lastig hoor, vrolijk zijn tegen de kids tijdens deze lange wachtweken... hou je taai!

Petr@

Petr@

27-12-2011 om 14:54

Knobbeltje en zofia

Voor allebei draaien de duimen voor een goede uitslag!

Petr@

Petr@

29-12-2011 om 22:02

Knobbeltje

Hoe ging de punctie? Het zal vast geen pretje geweest zijn, maar het wachten op de uitslag zal dat ook niet zijn! Heel veel sterkte deze week, er wordt aan je gedacht...

Petr@

Petr@

29-12-2011 om 22:03

Zofia

Heb jij de scan al gehad? En weet je nu al iets meer?
Jij ook heel veel sterkte, ook aan jou wordt gedacht!

knobbeltje

knobbeltje

30-12-2011 om 20:27

Helaas...

Heb ik slecht nieuws gehad. Heb borstkanker. Het voelt vreselijk onwezenlijk. Nu hopen dat het niet uitgezaaid is, niet agressief is en niet genetisch is....
Ben er stil van...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wat erg

Ik ben stil en verdrietig en sla virtueel even een arm om je heen. Weet je al wat meer over het vervolgtraject?

Flash back

7 jaar geleden, op Oudejaarsdag, kreeg ik dezelfde boodschap als jij. Een onwezenlijk gevoel, en weten dat niets ooit meer hetzelfde zal zijn. Proberen de kinderen nog een ongecompliceerd oud- en nieuw te geven, terwijl je zelf al weet dat er een moeilijke tijd aan komt.
Maar: het is nu 7 jaar later, en ik ben er nog.

Jij zult er ook door komen en een kracht in jezelf vinden waarvan je niet wist dat je die had.

Probeer niet te ver door te denken: 1 stapje tegelijk is genoeg. En tegen de tijd dat je er behoefte aan hebt, en je er aan toe bent: op www.de-amazones.nl/ vind je lotgenotes en een heleboel informatie die je goed van pas kan komen. Daar zitten vrouwen die precies weten wat je doormaakt.

Ik wens je heel veel sterkte toe.

Petr@

Petr@

30-12-2011 om 21:13

Nee he!

Ook ik geef je een dikke virtuele knuffel... wat een klote uitslag...
Heel veel sterkte de komende tijd! Ik duim voor je dat je er op tijd bij bent en dat het net zo goed afloopt als bij Rixt.

liefs,
Petr@

Ely

Ely

30-12-2011 om 21:53

Dank, dank, dank

Voor jullie steun en medeleven.
En dank Rixt voor het real life voorbeeld van de goede afloop. Oudste is nog op en zit aan top gear gekluisterd. Raar om hier te zitten en er niet over te kunnen praten...
Volgende week hoop ik weten over uitzaaiingen, hopelijk geen dus! Stap voor stap maar.
Hebben oudste wel verteld dat ik geopereerd moet worden omdat het praktisch niet voor hem verborgen te houden is maar gezegd dat er niks aan de hand is...
Dank ook Petr@ voor je kaars...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-12-2011 om 22:32

Sterkte!

He bah, wat een vreselijk naar nieuws! Ik wil je ontzettend veel sterkte toewensen/. Een dikke knuffel!

Biene M.

Biene M.

30-12-2011 om 22:56

Ely

Bah, wat een naar bericht. Veel sterkte met wat er komen gaat.

Liefs

Ely

Ely

30-12-2011 om 23:48

Oeps

Stom
Maar nog steeds bedankt voor de steun!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sascha2

Sascha2

31-12-2011 om 00:42

Jeetje

Ik wens je heel veel sterkte toe. Wat een naar einde van dit jaar en wat een moeilijk begin van het nieuwe jaar. Ik hoop op een goede genezing.

Fiorucci

Fiorucci

31-12-2011 om 07:17

Veel sterkte

Wat een naar nieuws, zo vlak voor een nieuw jaar. Ik wens je een goed herstel toe en veel sterkte!

Rafelkap

Rafelkap

31-12-2011 om 08:13

Ely

Wat een afschuwelijk bericht voor je! Heel veel sterkte en ik hoop mee dat je er weer goed bovenop gaat komen.
Misschien toch niet teveel verzwijgen voor je kind (weet niet hoe oud het is), ze merken het vaak toch wel.

Ely

Heel veel kracht toegewenst bij het verwerken van dit nare nieuws. Ik wens je nog meer kracht en alle goeds toe voor de komende periode !
G

Jade

Jade

31-12-2011 om 12:27

Ach, wat erg

Heel veel sterkte toegewenst, met alles op je pad wat er nog komen gaat.

Ely

Jemig meid wat een rotnieuws! Heel veel sterkte en veel lichtpuntjes voor komend jaar gewenst!

krin

krin

31-12-2011 om 15:30

Ely

Wat een schrik! Ik hoop met je mee op gunstige vervolguitslagen, en succes met wat er op je weg komt.

Ely

Ely

31-12-2011 om 16:41

Hartverwarmend

Al jullie reacties. Wat doet me dit goed, dank jullie wel.

Ik heb mijn omgeving deels op de hoogte gebracht, het voelt als de pret bederven dus de rest komt nog wel.

Daarom dit warme bad extra fijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar bericht

Wat een naar rot bericht. Bijna 2 jaar geleden had ik dezelfde diagnose. Operatie, bestraling en chemotherapie gehad en het gaat nu weer prima. Borstkanker is, indien niet uitgezaaid, een kanker die goed behandeld kan worden, met een goede prognose. Hou vol en hou moed!! En neem het, zoals Rixt al zei, stap voor stap, niet te ver voor uit kijken. Heel veel sterkte en een dikke virtuele knuffel!!

Tanneke

Tanneke

01-01-2012 om 02:52

Sterkte(lang)

Heel veel sterkte gewenst de komende maanden.

Ik heb het hele borstkanker circus inmiddels achter de rug en het is ook onwezenlijk en eigenlijk allemaal erg onduidelijk vind ik. Er komt nogal wat op je af he? Met alle beslissingen over wat te doen en uitzoeken wat het allemaal inhoud en wat het beste is.

Ik heb wel een beetje een idee wat het te maken kan hebben met zwangerschap.
In mijn geval maak ik teveel oestrogeen aan en daardoor ontwikkel ik vaak cysten. Knobbels en bobbels die altijd komen en gaanm afhankelijk van de menstruatie cyclus.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het met die hormonen te maken heeft dat ze wilden uitsluiten dat je niet zwanger bent of borstvoeding geeft ofzo.

Bij mij verdwenen die knobbels vanzelf weer,maar hebben een soort verkalkingen (micro) achter gelaten en dat heeft zich tot erger ontwikkeld.
Ook punctie gehad, en slecht nieuws erna. Ik ging voor een bobbel naar de dokter, omdat dat er een was die niet wegging. Na een scan bleek dat die knobbel gewoon weer zo'n cyste was, maar vlak ernaast ontdekten ze dus die kanker. Was er zeer op tijd bij en gelukkig dat ik ben heengegaan!

Toen de hele uitzoekerij over welk soort operatie (wel of niet afzetten, wel of niet bestralen etc.)
Ik heb gekozen voor een gedeeltelijke borst afzetting.(hier heet het een partial mastectomy. We wonen in USA en geen idee welke term er bij jullie word gebruikt)
Die operatie op zich viel mee,maar het duurt best een tijd voor je weer helemaal de oude bent. Je bent een week of twee uit de running ,maar ik kon wel zelf koffie zetten en douchen enzo hoor. Het goede nieuws is, dat je een tijdje niet kan stofzuigen en wassen en zware boodschappen tillen!

Er zijn ook een aantal lympheklieren uit de oksel holte gehaald om te kijken of het uitgezaaid was. Dat was gelukkig niet het geval.

Je bent, ook doordat je die lympheklieren kwijt bent, niet zo vlug weer helemaal de oude wat je arm betreft, het trekt nog steeds een beetje,maar niet echt pijnlijk.

Een aantal maanden na de operatie, als de hele boel weer geheeld is, kreeg ik 6 weken bestraling, elke ochtend, behalve in het weekend. Die bestraling duurt op zich maar 3 minuten ofzo, dus het is erin en eruit.Ze hebben bij mij een soort van kleine zwarte rondjes getattoueerd(schrijf je dat zo?) en op de punten word dat apparaat ingesteld en hoef je niet elke keer te meten,maar kun je gaan liggen en ben je zo weer buiten.
Ik heb gekozen voor geen Chemo therapie.

De eerste 4 weken nergens last van gehad, maar in de vijfde week kreeg ik een zon-verbrand gevoel in de borst en de huid was erg rood en gevoelig.
Met speciale creme de hele dag maar smeren, wijde shirts aan en bh uit zogauw ik thuis kwam. Vooral puur katoen dragen, was dat.
En tegen die tijd werd ik ook best moe,maar als je veel blijft bewegen, genoeg slaapt en goed eet, dan is het te doen. Als je erbij gaat zitten de hele dag word je moedeloos.

Inmiddels ben ik exact een jaar verder (kreeg de diagnose een paar dagen voor kerst vorige jaar).
Ik voel me helemaal de oude, behalve dan dat mijn borst iets groter is dan de andere, ook al is er een stuk uit. Komt door die bestraling en doordat de lymphe vloeistof een nieuwe baan moet vinden,omdat er een paar klieren weg zijn. Dat geeft af en toe een beetje een "lammig" gevoel,maar het gaat veel beter.

Nou, dat is mijn verhaal. Ik weet niet of je erop zat te wachten,maar mijn ervaring is dat ik het prettig vond om " gewone" verhalen te horen, over hoe het dan precies gaat enzo.
Die medische taal en het hele proces vond ik zo onduidelijk!

Ik wens je het allerbeste en onthoud dat het nu allemaal erg onwezenlijk en moeilijk is,maar dat er iets aan gedaan kan worden. De weg lijkt lang en onduidelijk,maar als je eenmaal die operatie hebt gehad, dan ga je werken aan het beter worden!

Heel veel liefs van mij en als je meer wil weten, dan ben ik blij om te antwoorden, voorzover ik het antwoord weet. Het is erg persoonsgebonden natuurlijk allemaal en de een is de ander niet...

T

Tanneke

Tanneke

01-01-2012 om 02:57

Zeg weer wat raars

Heb het net nog even doorgelezen en als ik schreef " je bent een week of twee uit de running" dan bedoel ik niet dat je na twee weken weer alles kunt doen ofzo.
Ik wil het niet te makkelijk afschilderen en bedoelde meer in de trant van "dan is het ergste voorbij" .

Je bent niet weer de oude na 14 dagen.Maar je kunt gewoon weer meer. Ik liep niet met de wasmand te slepen ofzo,maar bracht weer zelf mijn zoon naar school, ging weer ergsn koffie drinken enzo.Dat soort.

ik kan van alles meer vertellen over hoe het is,maar ik weet ook niet wat voor stadium je bent en OF je het uberhaupt wil weten. Zo niet, dan heb ik mijn best gedaan en zo ja, dan ben je meer dan welkom om me te mailen.

2012

2012 begint voor jou en je familie erg donker. Ik hoop dat 2012 voor jullie veel licht gaat brengen.

Zelf heb ik in feb 2011 de diagnose gehad. Na operatie en chemo ben ik inmiddels weer gedeeltelijk aan het werk. Als je vragen hebt, dan stel je ze maar.

Sterkte met het vertellen, dat zijn de naarste gesprekken geweest

Asa Torell

Asa Torell

01-01-2012 om 14:22

Sterkte

Wat een rotnieuws! Hopelijk brengt 2012 je gauw lichtpuntjes in de vorm van een meevallende uiteindelijke diagnose.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.