Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koorts

Mijn dochtertje heeft behoorlijke koorts (40,0). Ze ligt nu te slapen, maar haar paracetemol-zetpil is bijna uitgewerkt. Is het nu beter om haar wakker te maken voor een nieuwe pil of kun je haar beter laten slapen en pas een nieuwe pil geven als ze wakker wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

17-12-2008 om 12:48

Laten slapen

ik zou haar laten slapen, werkt ook genezend denk ik altijd maar. Je kutn haar altijd nog een zetpil geven als ze wakker word.

sterkte ermee

Mamvantwee

Mamvantwee

17-12-2008 om 12:58

Laten slapen ja

Paracetamol is eigenlijk niet nodig, want koorts is een effectief middel van het lichaam om de infectie te bestrijden. Als je kind pijn heeft, is het natuurlijk wel goed om het rust te geven door een pijnstiller )paracetamol dus).

Van slapen wordt je kind weer beter hoor. Meestal dan...

ayla

ayla

17-12-2008 om 13:22

Daarbij

was ik altijd zo blij als ze dan eindelijk sliepen dat het echt niet in me opkwam om ze wakker te maken.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-12-2008 om 14:26

Da's waar

Pelle, daar heb je gelijk in.

Tinus_p

Tinus_p

17-12-2008 om 14:27

Doel paracetamol

Lies:
"Is het nu beter om haar wakker te maken voor een nieuwe pil of kun je haar beter laten slapen en pas een nieuwe pil geven als ze wakker wordt?"
Het hoofddoel van paracetamol geven, is ervoor zorgen dat je kind zich beter voelt en daardoor beter slaapt. Koortsverlagen is geen doel op zich. Een kind wakker maken om paracetamol te geven is dus het paard achter de wagen spannen.

Rieke

Rieke

17-12-2008 om 15:16

Doel van paracetamol

is wel om koorts te verlagen. van hoge koorts >40 kan een kind koortsstuipen krijgen.

Tinus_p

Tinus_p

17-12-2008 om 16:26

Rieke

Rieke:
"is wel om koorts te verlagen. van hoge koorts >40 kan een kind koortsstuipen krijgen"
Bekend misverstand; koortsstuipen ontstaan als de koorts snel stijgt. Paracetamol is juist berucht omdat het zorgt voor fluctuaties in de koorts, en daarmee de kans op koortsstuipen _groter_ maakt.
Gezien de kleine kans op een koortsstuip, zou ik daar verder geen rekening mee houden, behalve als je kind er al ooit 1 heeft gehad.

mama 78

mama 78

17-12-2008 om 22:37

Stuip

Ik heb het drie keer meegemaakt, bij mijn kinderen, een koortsstuip en dat is zeker geen pretje, dat kan ik je wel vertellen. Ik ben dus altijd heel zenuwachtig als mijn kinderen maar een beetje koorts hebben.
Daarom, als ik merk dat ze koorts hebben en ik vertouw het niet, geef ik al een zetpil. Want het kan zijn dat mijn kinderen gevoelig zijn voor stuipen. Ik heb ook een middeltje in huis liggen om te gebruiken mocht het weer gebeuren, een spuitje in de anus.

Maar om bij het onderwerp te blijven: ik zou ze idd. laten slapen, en zodra ik maar wat hoor, ga ik er al heen. Dan maak ik ze wakker en gelijk paracetamol. Dan slaap ik zelf ook geruster, want ik lig dan echt te waken!

Ik geloof overigens niet dat paracetamol kans op koorstsstuiopen groter maakt. Ik heb altijd advies gekregen (o.a van huisarts en ambulancedienst) om meteen te koelen en paracetamol te geven om de koorts te onderdrukken.

Ik hoop niet dat ik je bang heb gemaakt met dit verhaal....maar ik herken heel goed je bezorgdheid. Ik zit er zelf ok altijd mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.