Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

08-02-2012 om 11:57

Koorts en uitslag

Wie herkent dit: zoon van bijna 5 kreeg gisteravond opeens hoge koorts. Paar uur later had hij rode uitslag op- en erge jeuk aan zijn voeten. In de uren daarna breidde de uitslag zich uit tot zo'n beetje over zijn hele lichaam. De jeuk is echter nog steeds vooral aan zijn voeten (hij ligt aan 1 stuk door je 'schurken'). Vanmorgen bij de huisarts geweest. Die kon het niet thuisbrengen. Geen roodvonk leek haar in ieder geval (te weinig aanwijzingen voor), dus conclusie: een virus met uitslag. Gaat vanzelf wel over.
Zijn handen en voeten zijn helemaal rood en de huid verdikt en wat hobbelig/ruw. De rest van het lichaam is de uitslag meer verspreid. In oksels en liezen wat erger, maar het zit echt overal.
Ik heb zo'n beetje op internet gezocht maar kan echt helemaal niks vinden dat hier op lijkt. Dus ik vraag het maar eens hier: iemand wel eens zoiets meegemaakt? Oh ja, Zoon heeft in het najaar een besmetting met lyme gehad (en is toen behandeld met A maar volgens de huisarts kon dit daar niks mee te maken hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-02-2012 om 13:35

Netelroos

is het niet gewoon netelroos. Heb wel eens gelezen dat dat ook na koorts kan optreden.

Irene

Irene

08-02-2012 om 13:45

Geen netelroos

Nee ik heb daar ook naar gekeken, maar dat lijkt er echt totaal niet op. En de jeuk is nog steeds alleen bij zijn voeten -?- Ik heb nu een koude natte doek om zijn voeten gewikkeld, want hij wordt echt gek van de jeuk. Kan zometeen bij de apotheek wat koelzalf en pilletjes tegen de jeuk op halen. Hopelijk helpt dat. Verder is hij ook echt ziek. Hoge koorts, ligt alleen maar stil op de bank, wil niets eten...

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2012 om 15:37

Mja

Ik denk toch wel aan roodvonk, eerlijk gezegd...dat gaf bij mijn zoon hetzelfde beeld.

toja

toja

08-02-2012 om 15:39

Heb je

Hem iets gegeven zoals paracetamol of iets anders? Mijn zoon heeft ook eens zo'n reactie gehad, maar dat was na een paracetamol smelttablet. Hij had hele 'plakken' op zijn voeten (dik en rood) en hij werd gek van de jeuk. Hij bleek niet tegen de hulpstoffen in de smelttablet te kunnen en kreeg dus een allergische reactie daarop. Koelzalf hielp goed tegen de jeuk, net als koude natte lappen.
Sterkte, hopelijk gaat het snel over!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2012 om 18:32

Die tong

Die tong kan ook nog een paar dagen na de uitslag ontstaan, even voor de duidelijkheid...

Irene

Irene

08-02-2012 om 19:54

Lastig

Alles wat ik over roodvonk vind is toch net een beetje anders. Zoon heeft ook geen keelpijn en aan de tong is niets te zien (maar dat kan dus nog komen begrijp ik). Huisarts had ook naar urine gekeken, want bij roodvonk zit daar dan meestal eiwit in. Dat was niet zo.
Ik heb me suf geprakkiseerd over wat hij kan hebben gegeten/aangeraakt enz. waar hij zo op kan reageren, maar er is niets nieuws langsgekomen voor zover ik weet. Dus ik weet het niet. Als het zo;n allergische reactie is als jij beschrijft, Toja, hoe lang duurt dat dan ongeveer?
Zijn voeten zijn er nog steeds het ergst aan toe. Nu inmiddels tot een stuk boven de enkel, rood, bobbelig, dik, warm en steeds meer opgezwollen. Hij kan er nu ook niet meer goed op staan. Verder nog steeds uitslag op elk plekje van zijn lichaam. Ik heb nu tabletjes tegen de jeuk (Hydroxyzine) en heb hem helemaal ingesmeerd met koelzalf. Ik hoop dat hij zo wat kan slapen... en dan maar afwachten hoe het vannacht en morgen verder gaat.

toja

toja

08-02-2012 om 21:13

Irene

Dat is moeilijk te zeggen. Mijn zoontje heeft namelijk antihistamine ( of zoiets) gekregen. Daarna duurde het nog een paar dagen voordat het echt begon weg te trekken. Het was net of de uitslag van af zijn voeten omhoog kroop. Die waren dik en rood en bobbelig. Hij heeft geen uitslag in zijn gezicht had.
Hopelijk gaat het snel beter met je zoontje, hou hem maar goed in de gaten. Heb zelf geen ervaring met roodvonk gelukkig, maar op school heerst het wel las ik.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

09-02-2012 om 09:00

Roodvonk

Hier zelfde gehad. Eerste dag hoge koorts en uitslag. De andere tekenen van roodvond kwamen pas enkele dagen later.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-02-2012 om 11:32

Roodvonk

Mijn dochter had ook geen frambozentong bij de roodvonk, maar wel keelontsteking. Dat kon ik niet zien, de huisarts wel. Eiwitten in de urine had ze trouwens ook niet, ik begreep dat dat een complicatie van de roodvonk is (omdat het dan op de nieren slaat), maar gelukkig lang niet altijd is.
De uitslag die je omschrijft is wel heel herkenbaar. Die wordt inderdaad gevolgd door vervellen, omdat de huis "verbrand" is. M'n dochter had trouwens ook grote wallen onder haar ogen.
Ik zou morgen nog eens terug gaan naar de huisarts, om nog een keer te kijken. Misschien zijn de symptomen dan veranderd.

Irene

Irene

09-02-2012 om 21:24

Vandaag

Vandaag ging het eigenlijk best goed. Minder koorts, de uitslag minder vurig, minder jeuk en meneer had weer wat praatjes! Eind van de middag nam het allemaal weer wat toe, dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Maar ik heb goede hoop dat 'ie snel weer opknapt, van wat het dan ook is...
Overigens heeft hij de afgelopen 2 nachten zulke gruwelijke nachtmerries gehad. Echt totale paniek, gillen en wegduiken, en dan niet wakker te krijgen. Vreselijk! Hopelijk is dat nu over.

Irene

Irene

10-02-2012 om 20:32

Huu? wat is dit nu weer?

Vanavond ging zoon naar de wc. Bleef lang weg, dus ik even kijken. Hij vroeg of ik even af wilde vegen. Ik zag -dacht ik- nog een flinke keutel aan zijn billen zitten, die er donker bruin/rood uitzag. Bij het vegen bleek het vast te zitten en toen ik beter keer zag ik dat het zeg maar de binnenkant van zijn darm was die naar buiten was gestulpt. Toen ik er zachtjes tegenaan duwde ging het weer naar binnen. Het deed geen pijn, volgens zoon. En hij heeft al anderhalf jaar chronisch diarree dus al te veel persen hoeft hij ook nooit.
Ik ben er wel van geschrokken. Is dit zorgelijk? Komt het vaker voor? He bah, waarom heeft hij nou altijd van die rare dingen??

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-02-2012 om 13:51

Aambei?

Hoewel die ook best pijn kunnen doen. Ik zou maar even bij de huisarts checken.

Tinus_p

Tinus_p

11-02-2012 om 16:57

Aambei ja

Irene:
"en toen ik beter keer zag ik dat het zeg maar de binnenkant van zijn darm was die naar buiten was gestulpt."
Dat is exact de beschrijving van een aambei

Irene

Irene

11-02-2012 om 19:20

Vreemd

Hoe komt een kind met chronische diarree nou aan aambeien? Sowieso niet echt een kwaal voor kinderen, toch? En zou het dan niet pijnlijk moeten zijn? Wat naar buiten stulpte was echt zo groot als een pingpongballetje zoiets. Nou ja, vandaag niks raars gezien, we hebben voor de zekerheid maar wel tegen zoon gezegd dat hij bij het poepen niet moet persen en dat wij wel even komen afvegen (om te kijken). En ik denk dat ik maandag de huisarts nog maar even bel...

Chronische diarree

Is er al gekeken naar de oorzaak van die chronische diarree ? Overigens kan obstipatie ook (overloop)diaree veroorzaken en daar passen aambeien (en persen op je ontlasting) dan weer bij.
G

Irene

Irene

12-02-2012 om 14:02

Galaxias

Ja dat is uitgebreid onderzocht. Ook nog wat diëten geprobeerd. Niet echt iets uitgekomen. In het najaar heeft zoon een stevige AB kuur gehad (iv.m. lyme) en toen is de diarree opeens minder geworden. Daar was de kinderarts toen wel verrast over... Sindsdien is zijn ontlasting niet meer waterdun (zoals daarvoor) maar nog steeds wel erg zacht. Zoon poept meestal zo'n 2x per dag en ik ben er vaak genoeg bij (een vast moment is namelijk 's avonds zo rond het tandenpoetsen) om te weten dat dat altijd heel makkelijk gaat.
Eigenlijk heeft zoon altijd maar rare dingen. Hij heeft al best wat onderzoeken gehad (i.v.m die diarree, maar ook toen hij vorig jaar zomaar opeens een longontsteking had. Zijn oudere broer heeft een afweerstoornis dus dat was ook aanleiding om even verder te kijken. En verder omdat hij erg klein is, hij bungelt zo'n beetje op de -2,5groeilijn) maar daar komt nooit echt iets uit.
De koorts en uitslag zijn weer weg trouwens, al kan ik niet zeggen dat hij erg fit is. Ik denk niet dat het roodvonk was, want daar zijn verder geen aanwijzingen voor bij gekomen, en hij is ook wel snel opgeknapt dus.

Chronische diarree

Op veel jongere leeftijd had mijn zoon chronische diarree, eigenlijk vanaf zijn geboorte. Op alles onderzocht, zelfs op tropische parasieten. Volgens de kinderarts een peuterdiarree, maar niet heus. Pas toen zoon mee ging doen met het koemelkeiwitvrije dieet van zijn jongere zus hield het op. Nu kan hij wel wat koemelkeiwit verdragen maar nog steeds als hij bijvoorbeeld een pak chocolademelk opdrinkt heeft hij er last van.
De kinderarts constateerde wel een koemelkeiwitallergie maar vond dat niet zo indrukwekkend en het kon volgens hem de problemen niet verklaren, maar niet heus dus.

Irene

Irene

12-02-2012 om 15:56

Annej

Dit hebben we een aantal weken met een streng dieet (onder begeleiding van een diëtist) uitgeprobeerd. Zonder enig effect...

Irene

Als je in die periode echt elk spoortje koemelkeiwit hebt kunnen weglaten lijkt koemelkeiwitallergie dan ook niet de reden. Hopelijk lukt het wel om uit te vinden wat het is. Of dat het vanzelf ophoudt. Heb je ook laten testen op allergie? Er zijn meer zaken die allergische reacties teweeg kunnen brengen. Het kan een hele puzzel zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.