Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koortslip 1 x per 3 jaar, is dit een actief herpesvirus? En dus besmettelijk?

Beste Forumleden,

Nu heb ik op mijn 60ste nog een leuke man leren kennen. 
Maar hij had een fikse koortslip. En vertelde...1 x in drie jaar deze koortslip. 
Zouden jullie mij willen helpen? Weten jullie of hij een  actief herpesvirus bij zich heeft? En? Is dit besmettelijk? 

Ja en ja. Niet kussen en zéker geen orale seks (dit wil je echt niet down under!) totdat dit helemaal genezen is. Daarnaast vaak handen wassen, hij vooral, geen glazen delen etcetera.

MRI

MRI

10-08-2021 om 14:28

En als hij het heeft, ABSOLUUT niet bij baby's in de buurt komen, levensgevaarlijk. 

Herpes is besmettelijk op het moment dat het actief is. Dus op het moment dat hij een koortslip niet zoenen, goed handen wassen, geen glazen delen etc. Op het moment dat zijn koortslip weg is, kan dat wel weer omdat het virus dan inactief is en niet besmettelijk.

Het herpesvirus is een van de meest voorkomende virussen bij de mens. In
Nederland is 50% tot 70% van de inwoners drager van het virus.

ik heb dat ook heel af en toe, toch zijn mijn partner en kinderen nooit besmet geraakt. Je moet alleen oppassen op het moment dat je blaasjes hebt. Ik blijf altijd ver uit de buurt van mensen met een koortslip, want bij mij lijkt de besmetting wel door de lucht te vliegen.

Het herpesvirus is besmettelijk maar meer dan de helft van de Nederlandse bevolking is drager (schrijft ook brendaatje al). Bij een deel van de dragers breekt het virus soms uit en een ander deel van de dragers heeft die uitbraken niet maar is toch drager. Mooie kans dat jij dus ook al drager bent (zeker omdat je niet erg jong meer bent dus veel kans dat je dit eerder tegengekomen bent).

McGonagall, het heeft voor jou geen zin meer om mensen met een koortslip te mijden. Je hebt het virus al. 
Mijn dochter ook. Bij haar is er meestal een uitbraak na weinig slaap. Mijn man heeft tot een jaar of 40 a 50 geleden ook wel koortslippen gehad. Mijn zus had het ook en ik twee of drie keer heel licht, rond mijn twintigste.
Ik kus mijn dochter dus gewoon als ze een koortslip heeft, maakt dan niks uit.

Het koortslipcreme-zalfje is overigens een wondermiddel. Echt een van die weinige medicijnen die werkelijk goed en snel helpt. Je moet dat in huis hebben en zodra iemand de tintelingen voelt of al een enkel blaasje heeft, meteen die dag enkele keren smeren. 
De koortslip blijft dan klein en het duurt minder lang.

De eerste keer in mijn leven dat ik een koortslip had was net toen ik mijn eerste werkdag had bij mijn eerste echte baan. Helemaal top. Verder nog één keer gehad, op vakantie, ook zo'n fijne timing.
Als de blaasjes zijn ingedroogd tot korstjes is het niet meer besmettelijk.

Gaat vooral om je eigen weerstand. En natuurlijk die van hem.
Veel mensen hebben het latent bij zich dus wat je al hebt, hoef je niet te krijgen. Stress kan het uitlokken. Als je bijvoorbeeld beide met onderhuidse spanningen zit, kan het wat eerder oplaaien. 

Als je gevoelig bent voor herpes, matig met argininerijke voedingsmiddelen als noten. Extra lysine slikken kan schelen en ook andere stoffen als zink en vitamine C zijn belangrijk.  

---

---

11-08-2021 om 13:39

MMcGonagall schreef op 10-08-2021 om 15:58:

ik heb dat ook heel af en toe, toch zijn mijn partner en kinderen nooit besmet geraakt. Je moet alleen oppassen op het moment dat je blaasjes hebt. Ik blijf altijd ver uit de buurt van mensen met een koortslip, want bij mij lijkt de besmetting wel door de lucht te vliegen.

Dat is inderdaad een beetje raar. Baby's hebben het virus nog niet en kunnen er heel erg ziek van worden dus daarom moet iemand met een koortslip oppassen bij baby's maar jij hoeft niet extra op te passen bij anderen. Je bent al besmet, het komt vooral op in perioden van een slechte afweer of andere oorzaak maar niet omdat het door de lucht vliegt van anderen naar jou. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.