Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koper of mirena spiraal?

Hoi,

Omdat wij voorlopig geen kindjes erbij willen, heb ik besloten om als anti-conseptie een spiraaltje te nemen.
Maar welke voor en nadelen zitten aan de mirena spiraal en aan de koper. Zijn er bijvoorbeeld toch zwangerschappen ontstaan en zo,ja was het kindje dan wel gezond,( ga ervan uit dat deze kans kleiner is dan bij de pil, maar wil het toch weten. ) Van de pil werd ik zwaarder en was somber. Graag zou ik reacties van andere lezen.

groetjes lynn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mirena

Ik heb alleen ervaring met de Mirena en dat is mij heel goed bevallen, toen ik eenmaal gestopt was met vloeien. Dat vond ik wel een nadeel, nadat het spiraaltje geplaatst was bleef ik een paar maanden bijna continue vloeien.
Ik heb hier op het forum een aantal keer gelezen dat het invloed zou hebben op je libido en andere lastige bijwerkingen maar daar heb ik verder geen last van gehad.

Overigens ken ik wel 2 gezinnen die na het plaatsen van een koperspiraaltje toch nog zwanger raakten, uiteraard niet de bedoeling maar die kindjes zijn gezond op de wereld gekomen.

Mirena

Ik heb nu 3 maanden een Mirena en ik ben er nog niet blij mee. Ik heb toch stiekem veel last van de hormonen, ook al is het hormoongehalte heel laag. Daarbij heb ik tot nu toe bijna continue bloedverlies, niet heel hevig, maar het is er wel. Huisarts heeft aangeraden het een half jaar de tijd te geven, als ik me dan nog steeds zo naar voel door de hormonen zal dat waarschijnlijk niet veranderen en laat ik hem eruit vissen.
Mijn schoonzusje heeft jaren een koperspiraaltje gehad. Bij haar was het nadeel dat haar menstruatie veeeeeeeeel heviger werd dan zonder spiraaltje.

Koperspiraal

Ik heb een aantal jaar een koperspiraal gehad. Plaatsen deed wel even pijn (had nog geen kids gehad, dat schijnt ermee te maken te hebben). En menstruatie was wel heftiger, maar dat vond ik niet zo erg.
Geen invloed op humeur, libido, gewicht enz. En daar ben ik wel erg gevoelig voor.

Wat weegt voor jou?

Een Mirena geeft hormonen af, wel minder, maar ze kunnen je wel beinvloeden. Door de hormonen onderbreekt het je cyclus (geen eisprong). Met een Mirena kun je 6 maanden of langer vrijwel continue vloeien.

Een koperspiraaltje laat je cyclus intact, maar je menstruatie kan zwaarder en heviger worden. Het voorkomt dat een bevruchte eicel zich innestelt, en niet iedereen kan daar mee leven.

MariaV

MariaV

04-02-2009 om 09:16

Koperspiraal

Ik heb ook al jaren een koperpiraal, en dat bevalt prima. Ik kan niet goed tegen de hormonen die in de pil zitten. Mijn gynaecoloog legde me uit dat de Mirena gemaakt is voor vrouwen met een (zeer) hevige menstruatie. Nu gebruiken veel vrouwen de Mirena, ook zonder hevige menstruatie, maar veelvoorkomende bijwerkingen zijn toch last van de hormonen (net als bij de pil), voortudrend bloedverlies, en bij een groep blijft de menstruatie na verloop van tijd helemaal weg. Al die bijwerken apart waren voor mij al reden genoeg om geen Mirena te willen. Daarbij gaf ik nog borstvoeding toen ik een spiraaltje wilde, en ik wilde ook geen hormonen voor mijn baby. Voor mij was de keuze dus gemakkelijk.
Ik heb geen bijwerkingen van het koperspiraaltje als het gaat om gewicht, libido, humeur. Wel is mijn menstruatie iets langer en heviger geworden, maar het is allemaal nog heel normaal. Geen bloedbaden 's nachts ofzo, ik heb ook genoeg aan normaal maandverband/tampons en een of twee dagen gebruik ik super. Verder is mij uitgelegd dat het koper in het kopersiraal ervoor zorgt dat de zaadcellen niet goed meer kunnen bewegen, waardoor de kans op bevruchting minimaal is. Komt het toch tot een bevruchting, dan is de kans op innesteling minimaal. Ik heb geen enkele moeite met dit principe, het gebeurt immers zonder voorbehoedsmiddelen ook regelmatig dat een innesteling mislukt zonder dat je het merkt. Maar goed, dat is heel persoonlijk. Nee, geen enkel voorbehoedsmiddel is 100% betrouwbaar, maar een spiraaltje kun je gelukkig nooit vergeten. Wij gebruiken dit totdat mijn man zich laat steriliseren, hopelijk voordat ik aan een nieuw spriaaltje toe ben, het moet nl elke 5 jaar vervangen worden. Oh ja, het plaatsen vond ik een fluitje van een cent, maar dat verschilt ook van persoon tot persoon. Een koperspiraaltje is wel kleiner dan een Mirena.
Groeten,
Maria

Vic

Vic

04-02-2009 om 16:12

Koperspiraal

Ik heb een jaartje een mirena gehad. Wat een ellende! Werken deed hij wel want mijn libido verdween totaal. Verder had ik continue last van tussentijdse bloedingen, migraine, gewichtsverlies, haaruitval. Sinds anderhalf jaar heb ik een koperspiraal. De eerste vijf weken na plaatsing heb ik continue gevloeid, vervolgens had ik het eerste half jaar een zwaardere menstruatie. Daarna werd mijn menstruatie weer normaal (licht). Verder heb ik totaal geen bijwerkingen gehad. Het plaatsen was best pijnlijk, maar dat is binnen een minuut gebeurd.

Anouschka

Anouschka

05-02-2009 om 07:21

Mirena

Ik laat a.s. maandag een Mirenaspiraal plaatsen. Nu heb ik een beetje op internet rond gesnuffeld en dat had ik beter niet kunnen doen. Wat een horrorverhalen kom je daar tegen. Ik was totaal niet zenuwachtig maar nu beginnen de kriebels toch te komen. Ik weet dat ik me er niet teveel van moet aantrekken en dat voor iedereen de ervaring anders is, maar toch..... Een voordeel dat ik heb gelezen is dat je ervan kunt afvallen. Ik ben al bijna 17 kilo kwijt maar vecht nog met de laatste 5. Wie weet helpt de Mirena mij een beetje mee!

Wat is het toch dat mensen nooit de positieve verhalen vertellen maar alleen de negatieve? Hetzelfde als je zwanger bent.... iedereen kent wel iemand die iets verschrikkelijks heeft meegemaakt. En dat is nu net iets dat je niet wilt horen.

Maar goed, we wachten rustig af. Succes met je keuze.

Anouschka

Anouschka

Anouschka

05-02-2009 om 14:22

Berber

Ik heb pijnstillers gekregen die ik een uur van te voren moet innemen.

De verhalen waar het om gaat:
- helse pijn bij het inzetten
- maandelange bloedingen
- hevige buikpijnen
- spiraaltjes die "spontaan" verdwenen zijn
- spiraaltjes die in de baarmoeder groeien en operatief verwijderd moeten worden
- enz. enz. enz.

Internet is niet altijd fijn.......

Blij van jou een ander verhaal te horen.

Groetjes,

Risama

Risama

05-02-2009 om 17:56

Anoouschka

Ik heb 7 jaar geleden een Mirena laten plaatsen, heb daarvoor ook enkele jaren een koperspiraal gehad. Het plaatsen was niet pijnloos, maar wel goed te doen. Het verwijderen 5 jaar later idem. Ik heb toen een maand of 2 veel gevleoid, daarna was het afgelopen en menstrueerde ik niet meer. Buikpijn alleen de eerste 2 dagen na plaatsing en licht, pijnstillers waren niet nodig.

3 weken geleden heb ik er weer eentje laten plaatsen, dit keer tot vorige week af en toe wat zeer licht bloederig slijmverlies en nu sinds een paar dagen echt bloedverlies. Ik vermoed echter dat dit gewoon een menstruatie is, ik ben 6 maanden geleden bevallen en had nog niet gemenstrueerd. Het neemt nu al weer af.

Verder zelfde ervaringen als 7 jaar geleden. Ik kende de verhalen niet dat je er van af zou vallen, dat zou wel lekker zijn ivm de laatste zwangerschapskilo's!

Risama

Mama Marjan

Mama Marjan

05-02-2009 om 20:26

Mirena

Ik heb 2 maanden geleden een Mirena laten plaatsen. Ik was best zenuwachtig voor het plaatsen maar ik heb het gewoon niet eens gevoeld. En niet dat ik me groot hou of stoer voordoe: ik hoorde wel vanalles maar voelde niets, ik had geen pijnstilling genomen. Erna wel heel lichte krampen gehad gedurende een paar uurtjes.
Nu heb ik wel bijna dagelijks bloederige afscheiding. Niet veel, maar ik hoop dat het niet te lang duurt.
Ik zou me er niet te druk om maken, je weet nooit hoe het voor jou voelt. Volgens mij is bij elke vrouw de " bezenuwing" van de baarmoedermond anders. Ik heb zelf een aantal keren Mirena's geplaatst bij vrouwen, sommigen vinden het pijnlijk, anderen voelen er niets van. Ontspannen zijn werkt het beste, al is dat niet altijd een reeel advies als je met je benen wijd moet gaan liggen
Succes ermee!

Mamvantwee

Mamvantwee

06-02-2009 om 09:03

Mirena

Hier ook een Mirena, sinds 3 jaar. Het inzetten voelde ik wel, een soort van een prikje, maar eigenlijk stelde het niets voor. De huisarts vertelde me ook precies wat hij ging doen, dat scheelt.
De eerste 4 maanden had ik regelmatig (tot permanent) licht bloedverlies, maar zo weinig dat ik geen verband ofzo hoefde te gebruiken. En daarna stopte het gewoon en nu ben ik nooit meer ongesteld. Ik vind het fijn dat ik nog wel mijn cyclus merk (inclusief lichte pms) maar nooit meer hoef te klooien met tampons e.d.

Toch herken ik je twijfels wel hoor. Ik zit ook te vaak op internet. Ik lees ook die verhalen, ook op dit forum, en vrees dan ook allerlei nare bijwerkingen. Ik heb zelfs overwegen om over te stappen op eenkoperspiraaltje, maar ja, daar zitten ook weer nadelen en risico's aan. Dus ik laat het maar zo. Over 2 jaar moet-ie weer vervangen worden, dan ga ik wel een gesprek aan met de huisarts.

Hier een mirena

Ik heb nu bijna drie jaar terug een mirena laten plaatsen, met de pil had ik veel migraine, met de mirena niet.
Ik heb een aantal weken licht gevloeid, toen elke maand een paar dagen een beetje, en na ongeveer een half jaar is mijn menstruatie helemaal weggebleven.. heeeerlijk
Ik merk inderdaad nog wel mijn cyclus, helaas met bijbehorende migraine, je kunt niet alles hebben blijkbaar.
Voordeel vind ik verder ook nog dat er geen eicellen zijn die bevrucht kunnen raken, ik zou dat idd bij de koperspiraal een naar idee vinden.
Ank

Mamvantwee

Mamvantwee

09-02-2009 om 13:25

Eisprong kan nog wel hoor

Ank1, met de Mirena wordt in principe alleen de baarmoeder een onaangename plek voor de al dan niet bevruchte eicel, maar de eisprong wordt niet direct onderdrukt. Dus ook een bevruchting kan wel plaatsvinden, alleen kan het eitje niet innestelen. Overigens schijnt de eisprong vaak ook wel onderdrukt te worden, en de zaadcellen kunnen niet meer zo gemakkelijk binnenkomen. Maar de betrouwbaarheid van anticonceptie zit hem in het feit dat het baarmoederslijmvlies niet meer wordt opgebouwd.

groet,
Mamvantwee

Mamvantwee

Dan heb ik dat altijd verkeerd begrepen, dat is jammer, ik vind dat nl best een beetje een vervelend idee, ik ga dat zeker mee laten wegen in de beslissing om over twee jaar een nieuwe spiraal te nemen, of een sterilisatie te laten doen.

Jesse_1

Jesse_1

10-02-2009 om 10:58

Jee mamvantwee

Dat heb ik ook altijd verkeerd begrepen, maar ik zie dat het waar is! Bij sommige vrouwen wordt (als 'bijeffect') de eisprong ook onderdrukt...
Hmmmm, was voor mij eigenlijk ook een belangrijke reden om de Mirena te gebruiken.
Jesse

Mamvantwee

Mamvantwee

11-02-2009 om 15:53

Huisarts

Mijn huisarts legde me destijds "alles" over de Mirena uit voordat ik ervoor koos. En toen ik hem vroeg of ik dus eigenlijk elke maand een mini-miskraam kon krijgen, zei hij: "Ja...nu je het zegt, dat heb ik nooit zo bekeken, maar dat is wel zo denk ik". Hij wist het dus ook niet...

Mamvantwee

Therese

Therese

11-02-2009 om 16:39

Positief verhaal koperspiraal

Jarenlang een koperspiraal gehad en ben er altijd erg positief over geweest. Voor het spiraal kort de pil geslikt en zelfs nog de nuva-ring gebruikt, maar bleef last van de hormonen houden. Het grote voordeel van het koperspiraal is dat je cyclus intact blijft en er geen kunstmatieg hormonen je lijf in worden gepompt met alle mogelijke bijwerkingen vandien. Mijn menstruaties werden wel wat zwaarder dan in vergelijking met de pil, maar het valt me nu op nu ik geen voorbehoedsmiddelen meer gebruik mijn menstruaties nagenoeg niet veranderd zijn. Het belangrijkste bij de spiraal is dat deze goed wordt ingebracht en ik zou dit bij voorkeur bij een gynaecoloog doen en niet bij de huisarts. De gynaecoloog kan met de echo gelijk controleren of deze op de goede plek zit, waardoor krampen na het plaatsen tot een minimum worden beperkt.

De werking van het koperspiraal berust op het feit dat het milieu van de baarmoeder zo wordt verstoord dat zaadcellen langzamer gaan zwemmen en de kans op bevruchting nihil is. Mocht er onverhoopt toch een bevruchting optreden nestelt het eitje niet in (en dit gebeurt slechts zelden). Een mini-miskraam vind ik persoonlijk erg ver gezocht, aangezien je nog niet eens van een zwangerschap mag spreken en op geen enkele manier vergelijkbaar is met de fysieke en emotionele kant die gepaard gaan bij een echte miskraam. Sowieso gaan alle bevruchte eicellen in 50-80% gevallen ten gronden op moment van innesteling. Bij een spiraal ligt dit percentage gewoon hoger.

Succes met het maken van een keuze!

Gr. Therese

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.