Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fransien

Fransien

10-03-2013 om 10:31

Korte termijngeheugen

Sinds mijn dochter (5) astma heeft krijg ik op het schoolplein nogal wat verhalen te horen, vooral van waar het allemaal invloed op heeft. Mijn dochter heeft vrij ernstige astma, heeft nu al in twee maanden 3 keer in het ziekenhuis gelegen ondanks dat we de tweede en derde keer er binnen een uur bij waren. Tussen de aanvallen door is ze vrolijk en speelt en huppelt ze volop.
Nou is mijn dochter altijd zo vreselijk vergeetachtig, hopeloos gewoon, vooral voor dingen die ze niet mag en woorden die ik niet wil horen. Ik heb het altijd op eigenwijsheid gegooid, maar weet het niet zeker, ze heeft te vaak 'o ja'. Anderzijds heeft een andere moeder op het schoolplein me vertelt dat bij zuurstof/energie-gebrek de overgang van korte- naar middellange-termijngeheugen het eerste is wat minder goed gaat, dus dat het heel goed kan dat die vergeetachtigheid daarvan komt en dat dat betekent dat ze nog niet goed ingesteld is. Dat ze nog niet goed ingesteld is ben ik het helemaal mee eens, anders hoefden we niet zo vaak terug naar het ziekenhuis. Maar om zoiets nou aan de kinderarts te vragen, dan lijk ik wel zo'n moeder die alles op astma gooit terwijl het ook gewoon haar karakter kan zijn (en enige koppigheid en eigenwijsheid heeft ze absoluut, daar heb ik het tot nu toe op gegooid).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fransien

Wat vervelend voor je dochter! Met astma heb ik geen ervaring. Wel heb ik ervaring met 'klachten' waarvan ik en anderen het vaak maar gooiden op: ach, tis een jong kind, alle jonge kinderen luisteren slecht. Toch zaten een aantal dingen me niet lekker en uiteindelijk (na bijna 7 jaar) bleek dat mijn dochter slechthorend was. Tis dat de kno arts afging op mijn moedergevoel...
Dus ik zou zeggen: vraag het gewoon aan de kinderarts. Misschien zijn er testjes om er wat duidelijkheid over te krijgen.

Deskundig oordeel

Ik zou dit soort 'schoolpleinwijsheden' altijd even checken bij een deskundige. De kinderarts dus.
De relatie tussen vergeetachtigheid en astma lijkt me wel een logische trouwens. Bij de weinige astma-aanvallen die mijn zoon heeft gehad (hij is erg goed ingesteld) was hij minstens een halve dag echt van slag. Overigens is hij van nature ook een leeglopend geheugenvat, maar eerlijk gezegd denk ik dat dit niets met zijn astma te maken heeft
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.