Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Egel

Egel

20-12-2012 om 21:25

Krampen en trillingen

Hallo allen, ik maak me een beetje bezorgd om mijn gezondheid.
Eerst had ik zo'n 2 weken wat pijn bij/rond mijn hart. Maar ik hoor vaak dat dat dan je hart meestal niet is, dus ik negeerde het voorlopig maar.
Vervolgens (en dat heeft er misschien wel niets mee te maken) kreeg ik een week geleden telkens vervelende trillinkjes, vooral in mijn gezicht. Van die tics zeg maar. Ooglid, maar ook op mijn wang, soms mijn arm of zo ook, maar meestal gezicht. Heel irritant, maar ik heb het wel eens (minder erg) vaker gehad, meestal als ik moe was. Sinds gisteren -en dat is vandaag rap erger geworden- heb ik echt pijn en grotere krampen: vooral in mijn voet, zelfs als ik loop. Maar nu ook in mijn handen, vingers. En dan trilt het weerin mijn onderarm of doet het pijn in mijn been, of ineens mijn andere voet. De hele dag op mijn werk veel last. En nu deze avond, voelen mijn armen inmiddels helemaal vermoeid, alsof ze slapper zijn, beetje trillerig.
Ik begin me echt zorgen te maken, zoiets heb ik nooit gehad - en afgezien van overgewicht (ok en wat astma) ben ik gezond en zelden ziek. Ik denk meteen aan een enge ziekte.
Iemand een idee? Je hoeft me niet slechts gerust te stellen.
O ja, ik dacht dat het raar was om morgen direct naar een huisarts te gaan (pas kort echte klachten). Ik vind het wel raar dat het in 1 dag zoveel erger is geworden.
Groeten, Egel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gaan!

Aan Egel!! Morgen meteen bellen en zeggen dat je je zorgen maakt over je hart!

Egel

Egel

20-12-2012 om 21:59

Maar...

Bedankt Vertigo! Maar....ik dacht niet eens echt aan mijn hart, het is meer dat ik aan iets met zenuwen denk. Hopelijk is het onverklaarbaar en is het ineens ook weer onverklaarbaar weg.... maar ook deze avond: telkens weer een trillinkje hier, een kramp daar, een steek zus en zo, soms echt pijn: en dan dus niet bij mijn hart maar vooral ledematen. En ineens wat slappere armen (beide). Trillerig. Ik ga als eerste maar eens vroeg naar bed en dan ben ik voor morgenochtend benieuwd of er nog meer ideeen zijn! Bedankt alvast! Groeten, Egel

amk

amk

20-12-2012 om 22:19

Gaan, morgen!

de symptomen van hartproblemen bij vrouwen blijken heel anders te zijn dan het bekende riedeltje.
Zeker omdat je klachten zo snel erger worden is reden voor zorg.

Neurologische problemen

Ik lees je bericht vooral als een neurologisch probleem Egel. Ik zou er mee naar de huisarts gaan. Het kan varieren van een Vit. B12 tekort tot ALS, maar ik zou niet in de zorgen willen blijven zitten en er is voorlopig alleen nog maar een vraag wat het is en wat de huisarts er mee kan. Anders door naar de neuroloog.

mix

mix

20-12-2012 om 22:30

Altijd gaan want

dat je hier post is omdat je ongerust en onzeker bent.
Een groot deel van het werk van een huisarts is het geruststellen van mensen.
Veel huisartsen zijn volgende week vrij ivm de kerstvakantie, dus ik zou morgen (vrijdag) bellen omdat je zeker wilt weten dat er niets ernstigs aan de hand is. Nergens voor nodig om met onzekerheid/angst te blijven zitten en het is je gezondheid niet waard om risico's te nemen door te wachten. Daarmee wil ik niet zeggen dát of wát het kan zijn, maar dat je je lichaam serieus moet nemen en er zuinig op moet zijn.
Beter 10 keer voor niets dan de 11e keer te laat bij de dokter.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2012 om 01:40

Heb je al een afspraak gemaakt?

Ik ga niet meegissen over wat het kan zijn. Daarmee maak ik je alleen maar ongeruster en bovendien heb ik er niet voor geleerd. Maar ik vind ook dat je het lang genoeg hebt afgewacht en nu moet gaan.

Rafelkap

Rafelkap

21-12-2012 om 09:37

Alleen

Alleen de huisarts kan je geruststellen. Dat is vnl. zijn beroep Als klachten erger worden is het sowieso een reden te bellen. Probeer maar voor het weekend nog gezien te worden, al is het maar voor onze gemoedsrust

Egel

Egel

21-12-2012 om 11:55

Wat aardig, nog niet gegaan

Beste allen, wat aardig van iedereen. Ik was gisteren doodnerveus. Ik dacht de hele tijd dat ik vast een zeker ALS had, vroeg me af hoe dat nou moest als ik over 1,5 jaar dood zou zijn, en de kinderen hebben ook al een heel oude vader (nu een supergoede vader en geweldige man voor mij, maar over 10 jaar misschien minder?). Ik kon totaal niet slapen, schrok telkens weer wakker.
Soms dacht ik ook even dat ik misschien een hypochonder was geworden, maar dan krampte mijn voet weer samen, trilden verschillende spieren weer ongecontroleerd, etc.
Toch gaat het vandaag beter. Hier en daar trilt wel eens wat en ik heb ook wel eens een steek in de buurt van mijn hart gehad, maar ik vind het raar om in deze toestand de dokter te bellen. Wel balen inderdaad dat het weekend eraan komt, en mogelijk meer vrije dagen van de huisarts. Maar zondag besluit ik dus of ik maandagochtend bij de telefoon zit om te proberen erdoor te komen (lukt lang niet altijd trouwens). Voor nu probeer ik mijn zorgen opzij te zetten en dit keer wel beter te slapen. Hoe dan ook hou ik jullie op de hoogte (zodat jullie ook weten of het een storm in een glas water was, of dat ik misschien toch binnenkort doodga).
Hartelijke groeten van Egel

Hier snap ik oprecht niets van

Ik snap echt niets van wat er hier nu gebeurt, Egel... Je schrijft een bericht met behoorlijk wat alarmerende tekenen en dat je je zorgen maakt. Vervolgens krijg je een heleboel serieuze reacties die je aanraden naar de HA te gaan. En dan reageer je dat je het zo aardig vindt van iedereen maar dat je het nog even aankijkt.

Dat is je natuurlijk goed recht, maar wat ik niet begrijp ik wat nu de bedoeling van je (eerste) bericht was. En wat nu de bedoeling is. Wat was je vraag? Wat wilde je horen? En wat verwacht je nu? Nog meer aardige en bezorgde reacties dat je toch echt naar de HA moet gaan...?! Wij met zijn allen in touw? En wat levert dit je op?

(En wat vaart er in mij dat dit me zo triggert..?!)

Gaan!

Of je klachten afnemen of toenemen, ga naar je huisarts Egel ! Je maakt je zorgen, wat heeft het voor zin om nog langer te wachten. Neem je gezondheid serieus !

Als onwaarschijnlijk

bij ALS zijn je hart en oogleden niet betrokken. dus je hoeft niet meer of minder bang te zijn hiervoor dan elk ander. maar steken in je hart+je andere klachten kan wel van alles zijn waarvoor je beslist naar de dokter moet.
misschien is er iets met hart of bloedvaten waardoor je spieren minder zuurstof krijgen en da
ardoor kramp, trillingen en zwakte vertonen. of je schildklier is van slag. of je hyperventileert. of je hebt een akellige virus of bacterie onder de leden. GAAN. niet panieken of doemdenken.

Rafelkap

Rafelkap

21-12-2012 om 18:43

Kiespijn

Je kent toch wel die verhalen dat iemand met kiespijn naar de tandarts gaat en eenmaal in de wachtkamer doet het spontaan niet meer pijn
Dit zijn wel klachten waarbij je je huisarts lastig mag vallen. Moet lastig vallen
Niet zelf diagnoses proberen te vinden en zeker niet op het internet, je maakt je bang voor niets.
Als het maandag niet helemaal over is zou ik zeker even bellen.

Egel

Egel

31-12-2012 om 15:57

Update (toch naar ha gegaan)

Beste allen, hier de beloofde update. Ik ben net toch naar de huisarts gegaan. Helaas niet mijn eigen (vakantie) maar wel een prima vrouw. Ik was vrij zenuwachtig dus was bang dat het daardoor niet zo serieus genomen zou worden, had daarvoor alvast mijn (rustige en verstandige) man meegenomen. Ze heeft naar mijn hart geluisterd (niets raars), mijn pols (beetje hoog van de spanning), bloeddruk (uitstekend), zuurstof in bloed bij vinger (leek even raar maar bij de tweede meting toch OK). Ze snapte dat ik na internetraadpleging bang was voor ALS. Ze vond er zo geen speciale aanwijzing voor maar kon het (natuurlijk) ook niet uitsluiten. Als het toch ALS is, hoef je niet snel een diagnose, vond ze (dan ga je hoe dan ook snel dood?). Het deed haar even denken aan teveel vitamine D, maar ik slik nooit vitaminesupplementen.
De eerste stap is een bloedtest. Check op vanalles, toch die vitamine D, en bijschildklier, misschien laag kalkgehalte. Ze verwachtte dat daar niets uit zou komen trouwens en dat er dan (bij aanhoudende klachten) weer verder gezocht moest worden.
Het kan nog altijd van alles zijn dus. Maar er is nu een begin.
O ja, Serra, ik weet niet waarom ik niet zoals jullie adviseerden direct naar de huisarts ging, en wat mijn bericht dan voor bedoeling had. Ik heb erover nagedacht maar ik klapte er een beetje van dicht. Ik wilde misschien toch van jullie horen dat het echt nooit ALS kon zijn (ondanks mijn oproep dat ik heus niet gerustgesteld hoefde te worden....). Nou ja. Alsnog geweest, dat wel.
Hartelijke groeten en fijne jaarwisseling, Egel

mix

mix

31-12-2012 om 17:47

Goed van je!

het is namelijk ook fijn eens te horen dat bepaalde zaken prima in orde zijn. Ik hoop dat ze niets (bijzonders) vinden en dat je snel van je klachten af zult zijn en ze niet meer terugkomen.

Angst

Je lijdt het meest onder dat wat je het ergste vreest.. Maak je nou maar niet druk om ALS. Jouw symptomen lijken hier niet op. Zoals ik al eerder schreef:

"bij ALS zijn je hart en oogleden niet betrokken. dus je hoeft niet meer of minder bang te zijn hiervoor dan elk ander."

Niet over wakker liggen, dus.

Egel

Egel

01-01-2013 om 21:42

Maar...

...bedankt, maar Zofia, ik zie nu weliswaar dat ik midden december schreef dat ik allerlei trillingen had waaronder bij ooglid, maar eerlijk gezegd herinner ik me dat niet, alleen heel erg op mijn wang, daarna heel lang bij mijn vingers/hand, en voeten. En daarna overal waar je het maar kunt verzinnen. Nu nog vooral in mijn voeten, maar nog steeds overal, het is wel iets minder. Ik heb ook een soort klemmend gevoel bij mijn kaken. En spieren in vooral handen en voeten zijn soms pijnlijk, soms wat in een kramp.
Dat vind ik wel allemaal passen bij ALS eerlijk gezegd...
Dat gevoel bij mijn hart was er maar soms, en kan natuurlijk bij toeval er ook zijn, er niets mee te maken hebben.
Vertel me gerust nog een keer dat ik irrationeel ben. Vandaag lukte het om het van me af te zetten, maar ik heb een heel moeilijk oud en nieuw gehad, dacht telkens: volgend jaar zit ik dan in een rolstoel en het jaar erop ben ik dood. Dit wil ik niet voor mijn kinderen.
Het lukt het me het best om het van me af te zetten als ik niets voel en als ik even iets anders te doen heb. Maar zodra mijn hand krampt of er weer iets trilt, gaat er een angstvlaag door me heen. Ik ben nog steeds heel bang dat het per ongeluk toch waar is.

Vic

Vic

01-01-2013 om 21:50

Wat ook kan

Ik herken wel wat van de klachten. Ik heb altijd al last van verhoogde spierspanning, maar in een stressvolle periode heb ik ook regelmatig last van tintelingen. Vooral in mijn armen, maar het straalt ook wel eens door tot in mijn wang of naar mijn benen. Dat gecombineerd met symptomen van hyperventilatie, levert bij googelen de meest vreselijke aandoeningen op. Ik heb echter al jaren last van die klachten (gelukkig gaan ze ook wel weer weg, het is een signaal dat ik even 'zen' moet), en ik leef nog steeds. Het zal dus wel geen ernstige ziekte zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-01-2013 om 21:54

Teveel vitamine d?

Teveel vitamine D? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Afgelopen jaar bleek ik een tekort te hebben. De huisarts vertelde mij dat eigenlijk ALLE volwassenen die een bloedtest krijgen tegenwoordig een tekort aan vitamine D blijken te hebben.

Toch anders

bij ALS is er sprake van zenuwen en spiercellen die steeds verder wegkwijnen. een van de symptomen daarvan is fasciculaties, beweginkjes van de spieren. je ziet de spier constant onder de huid bewegen, alsof er een salamandertje onder kruipt. de fasciculaties blijven totdat er overduidelijke verlammingen zijn. dan worden ook de fasciculaties minder. typerend zijn tongfasciculaties. ik geloof niet dat er sprake is van een sterk wisselend beeld zoals jij beschrijft, van fasciculaties die komen en gaan in een bepaald lichaamsdeel. de combinatie met kramp en hartklachten, of tenminste ook een naar gevoel op de borst en vooral ook ;lachten van kramp en tintelingen in je handen, zou wel eens een angstaanval met hyperventilatie kunnen zijn.

;lachten moet klachten zijn..

Rafelkap

Rafelkap

02-01-2013 om 08:17

zijn nog zoveel andere ziekten waar je geen weet van hebt, Egel. En die minder ernstig zijn. En het kan ook nog vanzelf over gaan. Het is goed dat je naar de huisarts bent geweest. Natuurlijk kruip je het liefst onder je stekeltjes maar daar wordt je angst niet minder om.
Heel veel sterkte met alle onderzoeken en ik hoop dat er gauw iets uit komt dat goed behandelbaar is!

Goed

Goed dat je naar de HA gegaan bent Egel. En dat je nog terugkomt en -kijkt nav mijn reactie. Ik kan me je angst en behoefte aan geruststelling goed voorstellen en ook hoe dat door kan werken in je berichtje. Mooi inzicht weer...
En duimen voor een heldere uitslag voor je!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.