Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

lampje

lampje

03-10-2008 om 10:05

Krentenbaard = binnen blijven?

Mijn dochtertje van 4 heeft krentenbaard. Ze mag nu niet naar school omdat het bij aanraking erg besmettelijk is.
Verder is mij verteld dat ik erg moet letten op hygiene ed en haar speelgoed schoon moet maken.

Mijn vragen:
Hoe ver moet ik gaan met het speelgoed schoonmaken? Ik kan toch moelijk elk duploblokje of elke stift die ze in haar handen heeft gehad af gaan wassen? Daar heb ik een dagtaak aan!
Mag ze even mee naar de bakker of haar broertje van school halen of is dat al teveel?
Moet ik de handdoeken op een hoge temperatuur wassen of is 40 graden voldoende?

We hebben overigens al een zalfje van de dokter

Bedankt voor het meedenken
Lampje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamba

Mamba

03-10-2008 om 10:15

Wat antwoorden

Krentenbaard is al besmettelijk voordat er verschijnselen optreden. Kind kan als zij zich goed voelt gewoon naar de bakker, en mag ook naar school omdat je al bent begonnen met de behandeling. Als ze het heel erg heeft, adviseert GGD vaak wel om het kind thuis te houden. School hoort een (bijgewerkte) map te hebben met de richtlijnen van de GGD.
Ikzelf zou de handdoeken heter wassen en elke keer een schone pakken. Handen wassen met betadinescrub is ook handig. En ja, zoveel mogelijk schoonmaken .

Puck2

Puck2

03-10-2008 om 10:49

48 uur

Volgens mij is de richtlijnen dat een kind met een besmettelijke bacteriële aandoening/ziekte vanaf 48 uur na de start van de antibioticum-kuur (je hebt waarschijnlijk Fucidin gekregen) weer naar school mag. Naar de bakker enz. zou ik gewoon doen, maar het is niet zo'n goed idee om de bakker met haar te laten knuffelen En verder idd zoveel mogelijk schoonmaken. Na die 48 uur zou je bijv. de lego even in de wasmachine kunnen gooien. En de rest heeft Mamba allemaal al keurig verwoord.
Enne: houdt ook jezelf en andere kinderen die veel contact hebben met jouw kind in de gaten. Zodra je verdachte plekjes ziet ook gelijk gaan smeren, hoe sneller je erbij bent des te minder kan het zich uitbreiden.

Pippin

Pippin

03-10-2008 om 11:16

Gewoon naar school hoor

Twee van mijn kinderen hebben behoorlijk krentenbaard gehad. Ze bleven, op aanraden van de huisarts, gewoon naar school gaan. Ze voelden zich niet ziek. De huisarts vertelde dat de bacterie toch al helemaal door de klas verspeid is, dat waarschijnlijk alle kinderen de bacterie al op hun huid hebben. (google maar eens: krentenbaard, thuishouden)
Een kuurtje is lang niet altijd nodig, soms is smeren met zinkoxide al voldoende. Je moet het echter wel goed in de gaten houden. Als de plekken groter worden, terug naar de huisarts.
Verder mag je geen pleisters in de buurt van de plekjes plakken. Als je de pleister verwijdert, kunnen er kleine wondjes in de haarzakjes ontstaan, op die plaats ontstaat dan een nieuwe infectie.
Lego wassen, het is werkelijk niet in mij opgekomen, lijkt me ook een beetje overdreven.
Verder deden we ze niet in bad, maar onder de douche. En de handdoeken na gebruik gelijk in de was. (ik deed gewoon 40 graden)
Pippin

Polly Shearman

Polly Shearman

03-10-2008 om 11:23

Oudste hier

Heeft toen hij in groep 4 zat 3 maanden lang krentenbaard gehad over zijn gehele lichaam behalve zijn gezicht en handen.
Overal grote plekken ( leken op schaafwonden) het begon natuurlijk heel onschuldig met wat kleine plekjes, maar toen de zalf en nog een andere zalf niet bleken te helpen werd het steeds erger. Elke dag deppen met betadine, 3 keer per dag schone kleding aan, elke dag zijn bed verschonen, hij ging wel naar school maar geen gym, niet zwemmen, en naar een apart toilet.
Pas na 3 maanden ging het dmv stevige medicijnen kregen we het eindelijk onder de knie...

ik hoop dat het bij jullie binnen de perken blijft.

groet, polly

Niet naar school, wel wassen

Ik zou alles lekker op 60 graden wassen want bij een lagere temperatuur gaan bacteriën niet dood.

Niet naar school sturen.
Thuishouden, zodat je voorkomt dat die bacterie op school gaat rondwaren!

Dankzij zo'n "stuur ze toch lekker naar school" advies is Dirk flink ziek geworden. Als je eczeem hebt is het namelijk niet zo onschuldig. Ook uit de buurt van zwangeren houden.

lampje

lampje

03-10-2008 om 21:07

Inderdaad

we hebben fucidin gekregen. Naar school mag ze pas als de blaasjes ingedroogd zijn, we hebben 2 weken geleden een nieuwsbrief van school gehad waarin stond dat het heerst en dat ze dus niet naar school mogen.
Inmiddels wat rond gegoogeld en de energie steek in maar in het voorkomen van krabben, handdoeken en beddegoed verschonen en heel veel handen wassen (ze worden nu al gek van me).
Bedankt voor het meedenken

Schrik

Wij zijn amper van de schrik bekomen. Onze dochter heeft in het ziekenhuis gelegen met SSSS, veroorzaakt door de bacterie die ook krentenbaard veroorzaakt. Ze is heel erg ziek geweest. Ik zou dus wel erg voorszichtig zijn in het contact met andere kleine kinderen. We weten dat het domme pech was, maar nogmaals de schrik zit er hier nog goed in.

groetjes Akka

Gewoon naar school hoor

Die fucidin regel is ook al verouderd hoor. Je kind mag met krentenbaard gewoon naar school.
Zoek maar na op google en de GGD richtlijnen.
De bacterie die het veroorzaakt gaat toch al rond in de klas.
Of je het zelf wenselijk vind, is een ander verhaal.

Niet naar school

Hier mogen kinderen met krentenbaard niet naar school, van de leraren dus. Heb het zelf nog niet meegemaakt maar een meisje bij mijn zoon in de klas in vorig jaar terug naar huis gestuurd.

Hetty,*

Hetty,*

04-10-2008 om 21:27

Idd 48 uur

Laatst nog meegemaakt met kind dat op kdv geweigerd werd ondanks antibiotica behandeling. Ik heb de overkoepelende organisatie gebeld en ze zaten idd fout. GGD richtlijn is dat 48 uur na start antibiotica de besmettelijkheid voorbij is en dat ze weer gewoon naar het kdv/school mogen.
De 2 huisartsen vonden thuis houden al helemaal onzin omdat het iderdaad al besmettelijk is voordat het zich uit en als er 1 kind is met symptomen dan lopen er al meer kinderen rond die het ook bij zich dragen.
Groetjes Hetty,*

Nee

Ik zag na weekeinde klasgenootje met piepklein korstje bij de mond "joh is dat geen krentenbaard?"...neuh kind mocht gewoon van dokter naar school, had het ergens anders opgepikt en heeft vervolgens lekker de hele school aangestoken.

En Dirk zat dus van boven tot onder onder, er zijn zeker 4 tubes fucidin doorgegaan.

Eerlijk gezegd: ik geloof er geen biet van dat het meteen niet meer besmettelijk is als je met fucidin gaat smeren, en ik vind het flink asociaal om je kind met krentenbaard naar school of opvang te brengen.

Blaasje

Blaasje

06-10-2008 om 11:31

Zelf gehad

Ik heb zelf als volwassene krentenbaard gehad. Heel fijn. Maar dat het smeren met fucidin verdere besmetting voorkomt geloof ik ook niet. Het indrogen van de blaasjes is een teken dat het niet meer besmettelijk is als je het mij vraagt. Het vocht dat uit de blaasjes komt is de besmettingshaard. En ik als volwassene stikte van de jeuk maar was zo verstandig er niet aan te krabben (wat kinderen denk ik wel doen). Maar het gevolg was dat ik braaf over de intacte blaas heen fucidin bleef smeren, zonder resultaat. Ik las ergens dat je de blaasjes moet openwrijven (met bijvoorbeeld rus washandje) omdat anders de zalf de bactarie niet bereikt. En bij mij klopte dat ook precies zo, de zalf ging pas werken toen de blaas met (zacht) geweld werd stuk gemaakt. En om een lang verhaal samen te vatten, denk ik dus dat er nog wel degelijk besmetting mogelijk is.
Overigens deed ik zelf wel pleisters over de blaasjes heen, maar die van hansplast voor de gevoelige huid. Die kun je redelijk goed aftrekken zonder pijn of wondjes te maken.

Polly Shearman

Polly Shearman

06-10-2008 om 11:49

Mijn ervaring

Als je eenmaal de bacterie draagt komt die pas naar buiten als je een wondje hebt, dat wondje gaat vervolgens niet zomaar dicht en word groter. Het vocht uit dat wondje zorgt ervoor dat je op meerdere plaatsen ook van die wondjes krijgt.. dus zit op op je neus en krab je daar, om vervolgens op je arm te krabben, kruipt daar de bacterie naar binnen om een wondje te maken. Maar val je toevallig ook net op je knie, krijgt dat wondje het ook.
Dus met dat vocht kan je volgens mij alleen jezelf keer op keer op keer besmetten. Maar niet een persoon die de bacterie niet bij zich draagt.
En heb je de bacterie maar duurt het even voordat je ergens een wondje ( opening in je huid) krijgt, kan het dus langer duren voor de krentenbaard zichtbaar word.

Minet

Minet

06-10-2008 om 13:14

Erg besmettelijk

In klassen of kinderdagverblijfgroepen zie je na het eerste kind met krentenbaard (of kinderzeer) meestal meerdere kinderen met dezelfde verschijnselen.
Veel mensen dragen de bacterie in de neus of keel bij zich zonder zelf ziek te zijn. De bacterie kan verspreid worden door hoesten en niezen.Mensen kunnen ook besmet raken door direct contact met vocht uit de blaasjes van iemand met krentenbaard. Dat gebeurt vooral bij kinderen omdat zij elkaar veel aanraken. Door te krabben aan de krentenbaardplekken kan de bacterie op de handen en op speelgoed terechtkomen, hierdoor kunnen andere kinderen besmet raken. Ook kunnen kinderen zichzelf opnieuw besmetten door aan de plekken te krabben. Als de blaasjes zijn opgedroogd en/of 2 dagen na het starten van een behandeling met antibiotica is krentenbaard niet meer besmettelijk.
Groetjes, Minet

Puck2

Puck2

06-10-2008 om 13:51

Blaasje

Fijn dat je zo'n standvastig type bent die zijn eigen mening blijft vasathouden boven wat algemeen bekend is bij het gebruik van antibiotica. En dat het minder goed bij jou werkte zou wel eens te maken kunnen hebben met het afdekken van de blaasjes. In de open lucht creër je een milieu waarin bacteriën zich minder goed kunnen vermenigvuldigen dan onder een lekker broeierige warme pleister.
Bewust openkrabben open schuren van blaasje is trouwens helemaal niet aan te raden: krijg je alleen maar meer littekens van. Heet kan soms best dat de fucidin niet afdoende werkt, maar dan kun je beter om een orale antibioticakuur vragen die van binnenuit het probleem aanpakt dan de blaasjes open maken.
Dus je eigen ervaring vertellen is prima, maar doe het alsjeblieft niet overkomen als de waarheid.

Blaasje

Blaasje

06-10-2008 om 17:02

Onderbouwing

tekst afkomstig van site: www.kids-harmony.nl
"Behandeling
De beste remedie tegen krentenbaard is niet aan de blaasjes krabben. Meestal zal de huisarts in eerste instantie een crème met b.v. fusedinezuur of tetracycline voorschrijven waarmee het besmettingsgevaar binnen 48 uur is verdwenen. Kinderen met krentenbaard kunnen zodoende 48 uur na behandeling weer naar school of kinderdagverblijf, behalve wanneer ze er ziek en hangerig van zijn.
De zalf werkt het beste als de blaasjes of wondjes open zijn en de werkzame stof dus bij de bacteriën kan komen. Het is daarom heel belangrijk de dunne huid op de blaartjes te verwijderen voor het aanbrengen van de zalf. Je kan op plaatsen waar de huid dun is dit het gemakkelijkst doen door er een keer krachtig over heen te wrijven met een ruw, vochtig washandje. Is de krentenbaard erg uitgebreid zal de huisarts een antibiotica voorschrijven. Maar omdat er bij plaatselijke zorgvuldige behandeling dit haast niet nodig is , is dit dan ook geen eerste keus. Als de krentenbaard niet zo ernstig is kan zinkolie worden gebruikt. Dit werkt tegen de eventuele jeuk en helpt ook om de blaasjes te laten indrogen."
Ik hoop hiermee mijn (nick)naam van kwakzalverij te hebben gezuiverd. Bij mij werkte het precies zoals aangegeven. Nogmaals benadrukt, bij mij. Net zoals ik in mijn eerdere posting herhaaldelijk aangaf dat ik iets dacht of geloofde. Niet dat het zo was.
M.vr.gr. Blaasje

Puck2

Puck2

07-10-2008 om 08:54

Blaasje, dat is toch tegenstrijdig dan?

Ik vind het een beetje wazigt tekst hoor Blaasje. Die tekst is toch hartstikke tegenstrijdig. Eerst staat er dat je de blaasjes vooral niet moet openkrabben en verderop staat dat je ze kapot moet schuren met een ruw washandje. Mmmm, wat is het nu. En behalve dat het tegenstrijdig is en littekens geeft: dat doet toch ook nog eens extra pijn (dat zou ik mijn kind in ieder geval nooit aandoen). Maar ook in deze tekst staat dat 48 uur na start van de behandeling het infectiegevaar geweken is dus daar houd jij dus helemaal je eigen mening aan. Verder staat er nog dat als zalf niet goed er dan antibiotica voorgeschreven kan worden. Maar fucidin of tetracyclinezalf ZIJN al antibiotica. Ze bedoelen te zeggen waarschijnlijk dat er dan een orale kuur gegeven kan worden, maar dat staat er niet.
Kortom, door de onduidelijkheden en wazigheden is dit nu niet echt een stukje tekst waar ik een hoog waarheidsgehalt aan vind zitten. Ook de rest van het stukje dat je niet gekopieerd hebt maar wel op de site staat die je noemde komt op mij nu niet echt als betrouwbaar en maatgevend over.
Aanvullend op de tip met zinkolie uit de posting van Blaasje: Nestocyl is ook een goed alternatief: is jeukstillend en ontsmettend.

sjaan

sjaan

07-10-2008 om 22:26

Uit ervaring

Mijn zoontje heeft 2 keer krentebaard gehad. Goeie tip van onze huisarts was insmeren met zinkzalf. Daarvan drogen de blaasjes sneller in. Aangezien je de ABzalf vaak maar 2 keer per dag mag gebruiken.

Bij ons werd trouwens beide keren de ABzalf gecombineerd met een AB kuurtje. Daardoor was de krentebaard snel verdwenen. Als het lang duurt kun je daar natuurlijk ook altijd naar vragen.

De eerste keer mocht hij trouwens niet naar de opvang, 2e keer wel omdat de richtlijnen aangepast waren. Naar school mogen ze hier ook gewoon, alleen niet zwemmen en niet naar de gym.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.