Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

boch

boch

19-08-2009 om 02:49

Kromme rug

Mijn zoon van 18 j heeft toch wel een opvallend kromme rug...wat hier best mee doen ? Welke behandelingen zijn daarbij mogelijk ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

19-08-2009 om 09:15

Huisarts

Naar de huisarts gaan of naar een fysiotherapeut? Zij kunnen zien wat er aan de hand is en evt. aangeven wat er aan gedaan kan worden.

mar

mar

19-08-2009 om 10:55

Huisarts

Ga z.s.m. naar de huisarts. Mogelijk heeft hij M. Scheuermann, een groeistoornis van de wervelkolom. Dit komt vnl voor bij jongens in de puberteit.

Het is dmv van fysio/cesar/mensendieck en gerichte bewegingsadviezen doorgaans goed onder controle te krijgen.

Maar het kan uiteraard ook gewoon een slechte houding zijn....

lottie

lottie

19-08-2009 om 14:52

Dokter

Eerst naar de dokter, waarschijnljik worden er foto's gemaakt en zal hij doorgestuurd worden naar orthopeed. Geen enge dingen in je hoofd halen, want het kan misschien (zoals bij mij) ook door een manueel therapeut rechtgezet worden.!

Scheuermann

Boch, als het scheuermann is dan ben je waarschijnlijk te laat: hier is alleen tijdens de groei effectief iets aan te doen. Hopelijk is het dus iets anders. Scheuermann is ook erfelijk, dus dan zou je de aandoening al eens gezien moeten hebben bij jouw familie of die van je man/vriend.
Ik sluit mij aan bij de voorgangers: ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een orthopeed. In elk geval kan therapie helpen bij een slechte houding.
Succes ermeee!
n@nny

mar

mar

20-08-2009 om 20:33

Niet waar, nanny

Het is niet bewezen dat m. Scheuermann erfelijk is. Er kunnen wel in een familie meerdere gevallen voorkomen, maar de erfelijkheid is tot op heden niet bewezen. Bovendien, ook al zou het erfelijk kunnen zijn, dan nog kun jij de eerste in de familie zijn.

Ten tweede de uitrijping van de wervelkolom duurt langer dan die van de pijpbeenderen. Wat dan aangaat heeft Boch dus nog tijd zat. Behandeling an sich is trouwens zo goed als onmogelijk, voor braces wordt praktisch nooit gekozen omdat je jaren met zo'n ding moet lopen en het resultaat te wensen over laat. Men richt zich meer op de gevolgen. Afgezien van het cosmetisch aspect is de aandoening niet zo ernstig dat je daar heel veel klachten aan over houdt.
Maar ik hoop voor Boch dat het gewoon een slechte houding is. Echter, de tekst in haar berichtje over de opvallend kromme rug doet het lijken alsof het niet gewoon of alleen maar een slechte houding is en dan is het toch verstandig om langs de huisarts te gaan.
In het geval van alleen houdingsproblematiek kun je de huisarts omzeilen en gelijk naar een therapeut.

Dank je mar

Mijn kennis is blijkbaar niet up to date. In mijn geval was ik dderig jaar geleden met 14 jaar al te laat om mijn scheuermann behandeld te krijgen, maar blijkbaar zijn de inzichten veranderd. Gelukkig maar.
Toch nog een aanvulling (en up to date ditmaal, want opgezocht in medline): Behalve braces en therapie is het ook mogelijk je kromme rug te laten opereren. De afwijking moet dan overigens wel zeer ernstig zijn.
Groet, n@nny

mar

mar

23-08-2009 om 20:32

Over 15 jaar

houden ze er vast weer een andere visie op na. Ik hoop niet dat je er erg nadelige gevolgen aan over hebt gehouden.

En opereren wordt inderdaad niet snel gedaan. Dan moet de afwijking inderdaad dramatisch zijn. Over het algemeen gaat men voor de conservatieve benadering: dus houdings/oefentherapie en - adviezen.

Ik heb ook scheuerman

en heb dus wel 2 jaar een brace gedragen, deze heeft de kromming er niet echt uitgehaald. Ik vond het verschrikkelijk!!( en deed m dus zelf stiekum uit na die 2 jaar terwijl ik nog een jaar moest, de kromming was het zelfde gebleven als in het begin....)
Opa en moeder hebben het trouwens ook.

En toen was mn berichtje onderweg

maar wat ik nog wilde zegen is dat ikmeer baat had bij de rek en strekoefeningen. Dat heplt de stijfheid er wat uithalen. Ik zou dus even langs de huisarts gaan en de fisio.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.