Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kroon noodkroon

Even een administratieve vraag voor de tandartsexperts.
Judithman heeft vorig jaar november een kroon laten plaatsen. Eerst een noodkroon en twee weken later de echte.
We hebben een rekening gekregen voor iets van 450 euro en die doorgestuurd naar de verzekering. Volgens de verzkeringsvoorwaarden wordt 250 euro per kroon vergoed dus wij rekenden op 200 zelf betalen. Verzekering betaalt toch 450 euro omdat op de rekening twee kronen staan. Wel op hetzelfde element. Op zich zou dit positief moeten zijn maar de verzekering geeft wel aan maximaal 6 kronen per 2 jaar te vergoeden en dat er nu al twee kronen gebruikt zijn. Dus dat is minder positief
Zou het kunnen dat de rekening van de tandarts niet goed is? Het lijkt mij raar als zowel de noodkroon als de echte kroon als kroon geldt. Het een is toch onlosmakelik met het ander verbonden. De tandarts is momenteel met vakantie dus daar worden we niet veel wijzer. Weet iemand miscchien hier iets meer over
Groeten, Judith

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

24-02-2009 om 22:06

Mijn kroon

kostte ook zo rond de 450 euro, dat was inclusief de noodkroon zeg maar...ik kreeg niet alles vergoed overigens....

Desiré

Desiré

25-02-2009 om 09:09

Vorig jaar november

Als de kroon en noodkroon vorig jaar november zijn geplaatst, dan is de rekening ook van vorig jaar. Dit jaar heb je dan gewoon weer recht op 6 kronen. En zou je dus juist "mazzel" hebben. Ik neem aan dat je niet in november/ december nog even 4 andere kronen hebt laten plaatsen

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 13:21

Ik ben zelf ook net achterover geslagen van de rekening

Dat is toevallig, gisteren net mijn kroon gekregen. Ik weet geen antwoord op je vraag, ben zelf ook aan het puzzelen. Kan iemand ook met mij meedenken?

Er staat op de nota: 1 zirconium kroon 225,00 en techniek/materiaalkosten 299,00. Wat mag dat laatste zijn??

Verder natuurlijk nog andere kosten zoals o.a. de foto's. Totale kosten: 700 euro Bah!

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 17:04

Hier de specificatie

Ro-foto intra oraal 14,00, verwijderen oude kroon 26,00, studiemodellen tbv de kroon 26,00, eenv.beetregistratie middelwaarde 77,00, zirconium kroon 225,00, techniek/materiaalkosten 299,00, applicatie expasyl 5,00.

Kijk, alleen dat laatste bedragje staat me aan!

Optelsom: 672,00 (oke dat is ietsje minder maar toch zowat 700,00).

En weet je waar ik pas écht van baal. Let op daar komtie. In deze kies heb ik al reeds 1x een gaatje gehad, 2x een wortelkanaalbehandeling, 1x een kroon, 1x een nieuw gaatje ónder de kroon en daarom moest de oude kroon er dus af en heb ik dus nu een nieuwe....Die kies heeft me een kapitaal gekost.

Is hier nou sprake van prutswerk van een veel te dure tandarts of heb ik gewoon pech......(

Holiday

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 20:40

Ik wil mijn noodkroontje terug..

Dank voor je uitleg!!

Ik kan het niet allemaal deze tandarts aanrekenen. De oude kroon is door een ander geplaatst (nog maar een jaar of 2 tot 3 geleden) maar het ding sloot meteen al niet goed aan. Altijd last van mijn tandvlees. Achteraf had die dat moeten herstellen vind ik nu maar ik ben zo stom in die dingen. Ik heb wat afgezeurd over dat ding tegen de oude en later tegen de nieuwe tandarts want dat ding bleef pijn doen.En ik snapte niet waarom. En zij beiden ook niet.

Ik had inderdaad ook nog eens de pech dat de ontsteking na de WKB niet geheel is weggegaan. Er is dus nogmaals een WKB gedaan, dwars door de oude kroon heen. Maar de pijn bleef. Ja, door dat hij niet goed aansloot denk ik nu.

Prutswerk is inderdaad ietsje kort door de bocht. Laat ik stellen dat de oude kroon er niet netjes op heeft gezeten en dat ik dus daardoor nu een nieuwe nodig had, er kon een gaatje onder ontstaan blijkbaar.

Ik heb me suf betaald aan die kies, maar ik heb nu mijn les heel goed geleerd. Ik zal volgende keer een indicatie vragen van de kosten.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat tandartsen zo hun eigen prijskaartje hebben. Mijn oude tandarts verhuisde en dus zoek je een nieuwe. Weet ik veel dat ik een hele dure heb uitgezocht!

Appl. expasyl, ik had al geen idee wat het was, dacht dat het de lijm was om mijn nieuwe kiesje vast te plakken haha!

Ik heb nu 3 weken met een noodkroon gelopen, heerlijk!! Een verademing, weg pijn. En nu zit de definieve kroon en het zal toch niet waar zijn he, ik voel mijn tandvlees weer....nee he.

Mag ik wat vragen over n kroon?

hoe gaat het plaatsen daarvan in zijn werk?
Ben in november bij de ta geweest en ik moet n kroon.
Doet dat zeer? Komt daar standaard n wkb bij kijken? Is het eerst altijd n noodkroon en daarna n vaste kroon?

7 kleuren dus ben nog niet teruggeweest en heb destijds niet goed geluisterd vanwegen de schrik en de stress.
Weet wel wat het gaat kosten, en daar wordt je ook niet vrolijk van, idd iets van 700 euries

gula

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 22:11

Geen pijn, wel lange zit

O jee gula jij ook! Wat een geld he..
Nee het doet geen pijn hoor, en als er eerst een wkb moest dan had hij dat er wel bij gezegd lijkt mij. De tandarts slijpt een mooi stompje van je kies. Misschien is de zenuw al wel dood? Anders wordt het wel verdoofd, don't worry.
Er wordt een afdruk gemaakt (happen) en je gaat dan naar huis met een noodkroon want de boel kan niet zo open blijven liggen. In de tussentijd (paar weken) wordt de echte kroon gemaakt. Dan ga je terug, wordt de noodkroon eraf gewipt en de nieuwe erop geplaatst.

Geen pijn dus, wel een erg lange zit. Ik heb anderhalf uur in de stoel gelegen bij de eerste behandeling en een half uur bij de tweede.

Zeg ik het goed 100%mama?

Holiday

Holiday

25-02-2009 om 22:14

O wacht

Er schiet mij nog iets anders te binnen. Ik heb nog een kroon, die zit op mijn voortand. Maar die is anders bevestigd dan die op mijn kies. Die heeft namelijk een staafje, soort pinnetje dat gaat door de echte tand naar boven.

Dat is trouwens een geweldig mooie kroon, daar ben ik zo blij mee! Niet van echt te onderscheiden. Daar is een tandtechniker heel druk mee geweest voor mij, om hem helemaal perfect te krijgen en als twee druppels water gelijkend op de tand ernaast.

Lys Lionne

Lys Lionne

25-02-2009 om 22:17

Vandaag definitieve kroon

En ik ben vandaag verlost van mijn twee metalen noodkronen, wat een opluchting!! Drie weken een zilversmaak in mijn mond, voortdurend bloendend tandvlees (heb ook een verminderde bloedstolling, helpt niet mee natuurlijk) en ook veel pijn aan het tandvlees. Ik zag als een berg tegen de behandeling van vandaag op, was als de dood voor wéér die pijnlijke verdovingen voor het tandvlees, maar die bleken gelukkig niet nodig. Oude kronen trok hij er zo af en na nog wat poetswerk plakte hij de nieuwe kronen er zo weer op. Sluiten prima aan (stukken beter dan de noodkronen) en het voelt meteen goed in mijn mond. Mensen, ik durf weer te lachen!!! Ben echt blij, wat is dat opgeknapt zeg. En de kosten, geen idee, heb er niet naar gevraagd van tevoren, ik had weinig keus. Maar ik ben gelukkig goed verzekerd; ik krijg 85% tot een max van 1000 euro/jaar terug.

Lys Lionne

Lys Lionne

25-02-2009 om 22:21

Gula, er is nog een manier!

Ik hoorde toevallig vandaag van een andere manier dan die waarop ik mijn kronen heb gekregen (en die Holiday beschrijft):
Tandarts doet wkb indien nodig (onder verdoving uiteraard), slijpt de kies netjes af en meet dan met een instrumentje digitaal op hoe de kroon moet worden. Je hoeft dus niet te happen! Een half uurtje geduld hebben terwijl de kroon gefrabiceerd wordt en je gaat 2½ na binnenkomst een mooie kies weer naar buiten. Super hoor!

Thx

voor de reacties.
Zal toch maar eens een afspraak gaan maken........Heb nu geen last maar kan natuurlijk altijd komen.
Niet alleen ben ik bang voor de pijn maar die lange zit trekt me ook niet, denk niet dat ik mijn mond zo lang open kan houden (kaakatrose) maar goed, daar moet die fijne vent maar rekening mee houden

Wordt vervolgd dus..... (helaas)

gula

Holiday

Holiday

26-02-2009 om 18:47

Gula bijtblokje, 100%mama thanks

Barbara bedankt voor je tip om nog eens bij de tandarts te rade te gaan over die ouwe kroon. Dat ga ik doen. Al te vaak heb ik gedacht laat maar. Je hebt helemaal gelijk. Ik ga hem bellen!

Gula, ik heb altijd moeite met het lang openhouden van mijn kaken. Ik krijg dan een rubberen blokje tussen de achterste kiezen geplant. Dan kan ik de boel lekker laten hangen en blijft mijn mond toch ver open.

Nog meer goeie tips

zal ze zeker meenemen bij het maken van de afspraak, ooit
Wat hier allemaal verteld wordt, is dus niet verteld door mijn ta..............
Van de week maar eens de tijd nemen om de ass te bellen voor meer uitleg en deze tips met haar bespreken.

thx dames
gula

Monique D*

Monique D*

01-03-2009 om 12:30

Ander vraagje: zilversmaak van noodkroon in mond..

Het kan toch nooit gezond zijn om zo'n 3 weken een zilversmaak te hebben van het metaal van een noodkroon? Ik denk aan die amalgaamvullingen die ook slecht voor je gezondheid zijn en waarvan je niets proeft..

Lys Lionne

Lys Lionne

01-03-2009 om 19:39

Geen idee

Ik weet niet of het slecht is, ging er vanuit dat mijn ta mij niks in de mond stopt dat daadwerkelijk schade aan mijn gezondheid geeft....... Smerig was het wel, dat is iets wat ik wel zeker weet

Lys Lionne

Lys Lionne

03-03-2009 om 13:49

Aha

Niet erg patientvriendelijk van mijn tandarts dan Nou ja, misschien dat deze metalen kronen goedkoper zijn en de factuur dan straks toch nog wat mee valt haha.

naomie p

naomie p

03-03-2009 om 14:45

Hier garantie

Ik heb 3 jaar geleden een kroon laten zetten, ik vond het niet nodig tandarts wel. Ik heb er zoveel last aan gekregen,2 keer wortelkanaalbehandeling, heeft wel een half jaar geduurd voor ze hem defenitief hebben vast gezet. Zat ie net vast, weer een ontsteking, toen hebben ze door mijn kroon heen geboord voor weer een wortelkanaalbehandeling (voor die tijd nooit geen last). Een jaar later nog steeds aan het klungelen, toen naar de kaakchirurg, die heeft de ontsteking uiteindelijk kunnen verwijderen.
We waren een klein jaar verder, knapt mij een stuk van de kroon af (er was al weer in geboord) ben terug gegaan naar de tandarts en net in januari een gloednieuwe kroon gekregen, die eindelijk ook goed zit, de vorige sloot nooit mooi aan.
Dus!!! bellen voor garantie!!! vreemd dat je "nieuwe tandarts het niet heeft aangekaard

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.