Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lactose intolerantie

Onlangs is er een lactose intollerantie bij me geconstateerd. Afgezien dat ik geen melk, boter, kwark of yoghurt mag zit t echt overal in. Brood zit t ook in, dus zelf bakken of de natuurwinkel. In medicijnen zit t, en in tandpasta. Ondanks mijn strenge dieet heb ik nog klachten dus behoorlijk frustrerend. Wie heeft er tips voor me waar ik nog niet aan gedacht heb?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Producten zoeken

Zoek producten waar geen melk in zit. Lees de etiketten. En mogelijk duurt het ook even voor de reactie gezakt is. Ga voor absoluut lactosevrij, ook niet een beetje melk, dat kan in een acuut stadium, wanneer je veel klachten hebt, alle verschil maken. Misschien blijkt het later wel mee te vallen. Laat zonodig ook uitsluiten of je te maken hebt met darmparasieten. Dat kan ook een oorzaak zijn.
Je kunt ook bij sommige bakkers brood bestellen zonder lactose en die in je vriezer doen. Wajang margarine is zonder lactose, geheel plantaardig en koekjes zoals Bastogne. Maak er een sport van om alles wat je gebruikt te vervangen door melkvrije producten.

Dorry1

Dorry1

30-09-2012 om 19:14 Topicstarter

Anne

Dat heb ik allemaal al gedaan. Maar dan vraag je aan een chefkok waar geen melk in zit en de volgende ochtend vroeg zit je weer op de wc met een groene schuimende massa en dito buikpijn. Ik ben de hele dag al duizelig, net of ik veel te weinig gegeten heb. Gek word ik ervan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Voedingscentrum

Kijk eens op de site van het voedingscentrum, daar staat veel info en daar kun je ook lijsten uitprinten en/of boekjes bestellen.

Of zoek hulp bij een dietiste, die kan ook je ook zeker verder op weg helpen?

Yta Chalne

Yta Chalne

30-09-2012 om 19:23

Wennen

Het went echt, lactosevrij eten. Al vrij snel zul je zien dat je het onder controle hebt, ik beloof het Echt elk product, al lijkt het nog zo onwaarschijnlijk, blijven checken, en even niet buiten de deur eten tot je je weer helemaal okay voelt. Wat wij wel allemaal hebben (hier vier lactoseintolerante mensen in verschillende gradaties) is lactasetabletten op zak. Bij de minste aarzeling (van tevoren) innemen, erg handig.

Overigens is er redelijk makkelijk aan lv brood (supermarkt) te komen kan handig zijn (denk aan vakanties, als je ziek bent, etc.).

Voedingscentrum

Bij het voedingscentrum hebben ze een lijst met producten waar geen lactose in zit. Kostte jaren geleden rond de 10 euro. Ik heb er veel aan gehad voor dochterlief. Gelukkig hoefde zij maar een jaar. Misschien is die lijst voor jou ook fijn...
Groet en sterkte!
Gonzo

Dorry1

Dorry1

30-09-2012 om 19:35 Topicstarter

Moppeke

Ik heb blijkbaar een slechte dietiste getroffen want ik wist er al meer over dan zij....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dorry1

Dorry1

30-09-2012 om 19:38 Topicstarter

Yta

Die tabletten heb ik al, maar om ze nu elke dag te nemen. Morgen naar een allergoloog van t ziekenhuis. Misschien is er meer aan de hand. Boehoe, en ik hou zo van koken en lekker eten.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-09-2012 om 20:26

Kan wel

Lactasetabletten zijn prima geschikt voor elke dag. Kun je ze wel beter in Duitsland kopen, daar zijn ze veel goedkoper.

En ja, je kunt bijvoorbeeld denken aan fructose malabsorptie, gaat heel vaak samen met lactose intolerantie, dus verder zoeken is een goed idee! Maar lekker eten kan gelukkig, ook met beperkingen. Ik kan inmiddels zonder gluten, lactose, ei, de meeste noten, fruit etc. nog heel lekker eten (na de eerste wenperiode dan toch..).

Uit eten

Met een koemelkeiwitvrij dieet gingen we patat halen bij de MacDonalds. Die hadden ook een boek met ingredienten wat waar in zit. Ook de natuurvoedingswinkel had zo'n boek met ingredienten. Ook de chinees bleek koemelkeiwitvrij met de meeste diners.

Uit eten 2

De meeste restaurants hebben geen kaas gegeten van dit soort dieten. Ze denken dat het al scheelt als je geen melk toevoegt en beseffen niet dat veel producten melk bevatten en dat dat ook niet kan. Ziekenhuizen staan er ook niet om bekend dat ze zo handig zijn met dieetvoeding. Ik ging zelf nog weleens iets omruilen en dan schoof zo'n kok gewoon het verdachte voedingsmiddel van het bord om er iets anders voor neer te leggen, zodat er toch resten achterbleven. Ook dochter bleek in het ziekenhuis niet koemelkvrij gevoed te kunnen worden. Mensen die het zelf niet hebben zegt het niets of denken dat het wel mee valt.
Sommige keukens gebruiken geen melk, zoals mexicaans eten of chinees hoewel je altijd moet navragen wat ze in het eten stoppen. Als er met olie gebakken wordt kan het goed zijn.

Dorry1

Dorry1

30-09-2012 om 21:39 Topicstarter

Uit eten

Ik ben er al achter dat Thais eten prima kan. Maar dat komt omdat de meeste aziaten geen melk verdragen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

30-09-2012 om 23:09

Paracetamol

Daar zit vaak ook een behoorlijke hoeveelheid lactose in. Ik gebruik Roter-paracetamol, die is zonder lactose

Dorry

Het kan, ik sluit me aan bij Yta.
Kijk eens op internet, er gaat een wereld voor je open. Echt de mensen bloggen zich suf over dit soort onderwerpen. Zoveel goeie tips en ideeën! Maar ik snap je frustratie maar al te goed.

Wat jij beschrijft is mijn jeugdherinnering aan de trouwdag van mijn moeder. Fresia's op tafel (hun trouwbloemen) en in de nacht het overgeven van mijn moeder. Ik sliep nog niet eens naast de WC! Maar het was een vaste combinatie omdat ze iedere keer weer uit eten gingen en iedere keer weer een kok troffen die niet deed wat hij beloofde, al dan niet per ongeluk of expres.

Wat voorbeelden van blogs:
http://smallnotebook.org/2008/06/04/flavorful-food-without-milk/
http://top8free.com/
maar je rolt van het een in het ander als je eenmaal bezig bent.. gewoon gáán!!!!

MariaV

MariaV

01-10-2012 om 11:25

Vrij simpel

Ik heb geen reacties gelezen, sorry als er tips dubbel komen. Ten eerste: veel mensen met lactose-intolerantie kunnen best wel een beetje lactose verdragen. Geen heel glas melk drinken, maar wel yoghurt eten bijvoorbeeld. Niet alles waar lactose in zit, bevat ook veel lactose. Dus misschien hoef je niet zo streng te zijn, het is een kwestie van uitproberen. Er is lactosevrije melk op de markt, bij AH zelfs van het eigen merk. Valio Zero Lactose heeft ook verscshillende soorten kaas, room, roomboter, yoghurt etc. Brood komt hier uit de broodbakmachine, maar er zijn ook soorten bij de supermarkt zonder melk. Gewoon even etiketten lezen, dat is 1 keer veel werk maar daarna weet je welke soort je moet hebben. Pas ook op met worst, daar zit tot mijn grote verbazing ook heel vaak lactose in.
Als je wilt, kun je ook lactase-capsules gaan slikken. Lactase is het enzym dat jij mist of te weinig aanmaakt. Als je het aanvult, is je intolerantie (tijdelijk) weg. Vraag je huisarts er eens naar. Ik geef mijn dochter elke ochtend 1 capsule en daarmee heeft ze de hele dag geen last, ook niet als ze toevallig een zuiveltoetje op school krijgt. Haar vader heeft een veel ernstiger intolerantie, hij moet verspreid over de dag verschillende capsules nemen om redelijk klachtenvrij de dag door te komen met lactose-houdend eten. Dus hij probeert lactose echt te vermijden. Maar zeker voor een etentje zijn de capsules aan te raden.
Oh ja, soms hoor je mensen vertellen over geitenmelk ofzo: Alle melk van zoogdieren bevat lactose, dus ook geitenmelk. Dat is dus geen oplossing (soms wel bij koemelkeiwitallergie).

Wilma

Wilma

01-10-2012 om 14:00

En livaad

op de site www.livaad.nl kun je ook produkten invullen en zien of ze lactosevrij zijn.

En uit eten zou ik niet doen. Denk niet dat chefkoks alleswetend zijn, helaas.

Succes!

(Janneke67)

(Janneke67)

01-10-2012 om 21:20

Albert hein

Bij AH staat op veel verpakkingen of er lactose in zit. Verder is zo een lijst of boekje ( is er ook) met daarin de producten waar lactose en galactose niet in zit. Wel jaarlijks updaten want fabricanten wijzigen regelmatig hun producten.

Ik heb ook een lactoseintollerantie en kan veel dingen toch wel eten. Wel met mate en niet te laat op de dag. Maar yoghurt kan ik goed eten, drinkyoghurt daarentegen weer niet. In Goudse vacuumverpakte kaas zit geen lactose. Van mayonaise moet je de remia hebben. Bij de AH hebben ze lactosevrij brood.

Echt het is te doen hoor.

Succes!

Dorry1

Dorry1

01-10-2012 om 22:02 Topicstarter

Misschien is t veel meer

Vandaag ben ik bij een allergoloog geweest en hij denkt dat ik voor veel meer dingen allergisch moet zijn. Door mijn hooikoorts is er misschien sprake van kruis allergieen met appel, wortel , etc.
Hij zei me ook dat ik mijn dieet veel te streng maakte omdat je meestal tot een half glas melk kunt verdragen. Ik blijf dus klachten houden en wordt er gek van dat ik niet weet waar ze vandaan komen.
Er zijn 5 buisjes bloed afgetapt en afspraken gemaakt voor meerdere allergie testen. Hij gaat ook testen op o. a. de schilklier. Daar schijn je je ook knap beroerd door te kunnen voelen.
Vandaag had ik rijst als avondeten, en tot nu toe nog geen buikpijn. Ik hoop toch echt niet dat ik er bijv. coeliaki bij heb....
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne

Hanne

02-10-2012 om 10:27

Lidl

Mijn dochter heeft ook een lactose intolerantie. Wij kregen van de kinderarts het advies om 3 maanden streng te zijn en lactose vrij te eten.

Wij slagen goed bij de Lidl. Er staat duidelijke allergie informatie op de verpakkingen.

Op advies van de diëtiste kopen we daar vezelrijk witbrood. Daarin zitten geen mogelijk sporen van melk. En ze verkopen lactosevrije houdbare melk, lekker voor pannenkoeken.

Het is een kwestie van goed lezen en het niet moeilijker maken dan het is.

Wilma

Wilma

02-10-2012 om 11:36

Kruisallergie en coeliakie

Hier ook veel kruisallergie. Als je allergisch bent voor de berk, is er grote kans dat je ook allergisch bent voor veel fruitsoorten. Zo zijn er nog meer kruisalleehieën.

Ik heb ook coelakie. En hoewel t allesbehalve leuk is, is t zooo fijn als je je weer fit voelt!

Sterkte!

lisbeth

lisbeth

02-10-2012 om 12:08

Li en coeliakie

Mijn dochter heeft het beide. Wat me opvalt is dat je denkt dat het meteen over is. Niet dus. Geef het even, bij mijn dochter heeft het echt een paar maanden geduurd voordat de diëten aansloegen. Je lichaam moet zich ook herstellen. Wij waren in het begin heel streng met het LI dieet maar hebben het ondertussen wat versoepeld. Af en toe wat melk gaat wel en ook af en toe yoghurt verdraagt ze. Ik lees niet de verpakkingen na, iets wat ik bij de coeliakie wel doe. Het is trouwens geen allergie maar een intolerantie. LI is naar mijn weten ook niet met een bloedtest vast te stellen, alleen met een blaastest. Die heeft mijn dochter toen ook gedaan, we mochten na twee keer blazen naar huis, zo hoog dat het wel duidelijk was
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hier ook

Jumbo heeft het merk MinusL in het assortiment. Lactosevrije toetjes, kaas, melk en meer hebben ze. En de Alpro soja yoghurt is erg lekker!
Ik gebruik bij etentjes Disolut. Kerutabs doen niet veel bij mij.
Ikzelf heb de pech dat ik vrij snel reageer op lactose.

Hopelijk wordt snel duidelijk waar je nog meer last van hebt.

Dorry1

Dorry1

02-10-2012 om 14:23 Topicstarter

Gen test

Sinds kort is er pas een gen test ontwikkelt die kan achterhalen of je lactose intollerant bent. Het is allemaal via het ziekenhuis gegaan, dus ik vertrouw op de uitslag.

Ik vrees inderdaad ook dat ik door mijn hooikoorst een kruis allergie heb met groente, fruit en bijv. ook tarwe en soya!
De MinusL heb ik inmiddels al gekocht. Ga ik een lekker pannenkoeken mee bakken, kijken wat dat doet. Vandaag heb ik dus geen last. Typisch he? Ik kan er geen peil op trekken.
En disolut? Ken ik niet, kerutabs wel en die helpen en zijn fijn bij uit eten gaan.
Maar als ik ga lezen over schildklier afwijkingen, dan herken ik ook al zoooo veel! Het is een ingewikkeld geheel. Maar ik ben ingewikkeld, dat wist ik al

Dorry

Dorry

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2012 om 14:36

Ja maar ja maar

Dorry:
"Maar als ik ga lezen over schildklier afwijkingen, dan herken ik ook al zoooo veel!"
Wat voor klachten heb je dan?

Dorry1

Dorry1

02-10-2012 om 14:59 Topicstarter

Tinus

Ik heb zoveel klachten; heftige buikpijn, diaree, en me ' niet lekker voelen' , altijd koud, aankomen, droge mond, niessen, snotteren, jeukende ogen, opgezwollen onderbenen, bleke huid, gewrichtsklachten in bekken en handen, lage lichaams temperatuur (35,8), vermoeidheid, duizligheid, altijd koud, lage bloeddruk, opgeblazen gevoel in de buik, haaruitval, kan niet op woorden komen, alles kwijt,etc. etc.
Het zijn symptomen die zowel bij een allergie als bij schildklierproblemen kunnen voorkomen.

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2012 om 20:11

Heu

Er is wel een gentest op lactose-intolerantie gedaan, maar niemand heeft er aan gedacht om TSH/schildklier te testen? En als dat toch gebeurt, doe dan meteen vitamine B12 en D.

Dorry1

Dorry1

02-10-2012 om 20:41 Topicstarter

Tinus

Gelukkig gebeuren al die testen nu. De lactose intollerantie gentest is op mijn initiatief gedaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.