Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiki

Kiki

19-12-2009 om 14:32

Lage lichaamstemperatuur bij dreumes

Mijn zoontje heeft geregeld een lage lichaamstemperatuur en het vaak koud.
Nou zit er geen vlees aan zijn botten.

Maar laatst had hij dus een lichaamstemperatuur van 35.1, gewoon 's nachts in zijn eigen bedje onder zijn eigen dekentje en dikke lodger er bovenop. Dat was wel extreem hoor, maar hij zit vaak onder de 36, vaak zo rond de 35,8 of 35,9
Als hij het warm heeft heeft hij 36,6, dus sowieso erg laag.

Hij heeft met deze temperaturen altijd een trui en een vestje aan en een maillot onder zijn broek.
Hij heeft een dikke jas, handschoenen en een muts op. Er zit een trappelzak in de wagen waar hij in kan.
Maar hij bibbert van de kou.

We waren laatst in de sneeuw aan het spelen en dat is dan leuk voor een half uurtje en dan zien zijn lipjes al blauw en bibbert hij echt oncontroleerbaar. Wij zijn toen echt naar binnen gegaan om weer op te warmen.

Ik heb de huisarts opgebeld en hij doet het af met geen vetreserves en dat ik nou eenmaal een koukleumpje thuis heb. Binnen heeft hij het ook vaak koud, hij voelt nooit lekker warm aan. Altijd koud, zijn handen zijn echt ijsspegeltjes

Zou het echt aan die vetreserves kunnen liggen? Of moet ik gewoon een consult afdwingen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 15:16

Hoe weet je dat?

Die temperatuur? Temperatuur je hem iedere dag?

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

19-12-2009 om 15:23

Wollen onderkleding

Hoe meet je de temperatuur? Als je de thermometer in de anus steekt scheelt dat vaak een paar graden. Pas als je een constante lichaamstemp hebt van onder de 35 spreek je pas van onderkoeling, dacht ik. Het is dus (nog net) een gezonde temperatuur. Heb je wel eens gedacht aan wollen onderkleding? (bijv. www.schaapskleren.nl) Het is nu ook verschrikkelijk koud!!!
Wollen dekentje op de bank? Bedje opwarmen met een kruik? (heb je vast allemaal al gedaan) Als hij verder fit en vrolijk is zou ik er niet mee naar de huisarts gaan. Dan hoort het gewoon bij hem. (je kan hem natuurlijk altijd gaan vetmesten )

Puck2

Puck2

19-12-2009 om 15:30

En hoe meet je dat

Net als Tirza: hoe weet je zijn temperatuur. Mijn ervaring is dat bij sommige kinderen een oorthermometer ook niet goed werkt. Al staan mijn kinderen in de fik van de koorts, de oorthermometer zal door hun smalle gehoorgangetjes nooit boven de 38 komen. En wat is de reden om te meten? Het ene kind is nu eenmaal meer een koukleum dan de andere en het enige dat je eraan kan doen is goed kleden: veel dunne laagjes en het hoofd bedekken.

Vic

Vic

19-12-2009 om 16:09

35,5

Hier hetzelfde euvel bij mijn jongste. Zodra ze een dag koorts heeft gehad heeft ze steevast de volgende dag een lage temperatuur. Volgens mijn huisarts mag die niet onder de 35,5 komen. Als ik merk dat ze kouder is, moet ik haar warm aankleden, en dan moet binnen drie uur de temp weer gestegen zijn. Anders moet ik contact opnemen met de huisarts.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-12-2009 om 17:03

Hij heeft vast van zichzelf een lage temp

Vroeger hadden we een kennis die van zichzelf een lichaamstemperatuur van 36 graden had. Dat was dus normaal voor haar. Toen ze een keer in het ziekenhuis kwam, probeerden de artsen haar op te warmen, maar dat pakte zoals te verwachten, niet zo goed uit (kon geen kwaad, maar was errug warm voor haar). Dat komt ook voor.

En verder: kleine kinderen koelen sneller af dan volwassenen, en ook mijn goed-doorvoede, met ruim voldoende vet op de botten kinderen hebben na een half uurtje in de sneeuw ook blauwe lippen en witte vingers...ikzelf heb het dan ook wel weer gehad.

groet, Mamvantwee
(het is nu -10 graden hier!)

Zoals je weet

...ben ik van de wollen onderkleding Kiki.

Dus mijn preek kun je elders op dit forum vinden. Ik vind het echt ideaal voor kinderen, en naar mijn smaak zijn veel kinderen te kouwelijk gekleed. Dan zijn er gewoon te grote verschillen over de dag heen tussen binnen en buiten, avond en dag. Met een laagje wol (hoeft niet eens 100% te zijn, kan ook goed gemengd met wol of zijde) houden ze veel makkelijker hun temperatuur.
En het ademt prima.
Mijn oudste van acht wil niet meer zonder. Eén laagje wol is wel zo lekker in de winter, en als dat de onderste laag is kan hij daarboven gewoon de stoere capuchonvesten aan die horen bij een stoere groep 5-er. Dus ik ga nu na mt 128 zelfs mt 134 bestellen!

Draag zelf ook minimaal één laagje wol bij dit weer. Gisteren had ik een sjieke borrel op 10 km fietsen, met een dik wollen colbertje onder een behoorlijk dunne winterjas kwam ik heel comfortabel thuis. Ik was zelfs een beetje ongelovig toen ik -6 op zo'n bord langs de weg zag staan...

'te kouwelijk'- nuanceren

Brrrr (zit hier in de tocht van het ventilatierooster) - ik bedoelde niet dat ik vind dat alle kinderen iets anders aanmoeten!
Klinkt dwingender dan ik het bedoelde. Ik bedoel alleen maar dat als je je kind wat meer laagjes en zeker een laagje wol aandoet, dan kan het weer ze gewoon minder uitmaken. Dan kunnen ze bij iedere weersgesteldheid lekker buiten zijn zonder dat ze het na een tijdje koud krijgen.

Kiki

Kiki

19-12-2009 om 22:43

O jee, moet ik nou gaan uitleggen

hoe ik de temperatuur van mijn dreumes weet?

Mijn dreumes wil het zelf, hij is helemaal fan van de oorthermometer en dan met name het piepje wat hij geeft als hij klaar is. Ja het is een rare, ik weet het, Maar het is vaste traditie. Ik haal hem uit bed, ik kleed hem aan, hij krijgt zijn druppeltjes en hij pakt de oorthermometer.

Nou, ik haalde hem dus een keer uit bed en hij voelde ijskoud aan. Terwijl het gewoon 15 graden was (nu hebben we de thermostaat op 18 staan daardoor) hij een slaapzak droeg en onder een deken lag (is nu deken met lodger)
Hij pakt de oorthermometer en dat ding geeft 34.7 aan, ik denk dat ik het niet goed doe en ik doe het nog een keer en weer 34,7. Ik schrik me wezenloos (want dat is het neurotische in me) en pak de gewone thermometer en die geeft 35,1. Hij wijkt dus een half punt af, maar goed. Ik kind dik aangekleed, kruikje gepakt, verwarming hoger en toen klom zijn temperatuur weer.
Maar goed, dat was een eenmalig uitschieter naar beneden, maar hij zit wel regelmatig onder de 36 graden dus

Kiki

Kiki

19-12-2009 om 22:52

Reacties:

Rode Beuk: Wollen onderkleding, goed idee. Ga ik direct aanschaffen. Ik zat al op de site van Schaapje of zoiets te kijken
Mamvantwee: Mijn man heeft ook vaak rond de 36, dus dat kan ook wel. Maar dan is een temperatuur van onder de 36 toch wel erg laag
Pelle, de oorthermometer wijkt iets af. Ik heb altijd wel rond de 37 graden met dat ding
Vic: Dat zei mijn huisarts ook. Gewoon warm aankleden
Puck2: Ik dacht eerst ook dat de oorthermometer fout zat, daarom nog met een gewone thermometer geprobeerd
Rafelkap, hij zit niet constant onder de 36, maar wel regelmatig. In ieder geval sinds het kouder is en nu met deze temperaturen helemaal Vetmesten proberen we, maar hij wordt in februari 2 en het is tot dusver niet gelukt

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 23:23

Wat je ook nog zou kunnen doen

Is hem zijn ding met de oorthermometer lekker laten doen en dat jij er vervolgens niet op kijkt Scheelt een hoop stress. Als hij koud aanvoelt, dan heeft-ie het waarschijnlijk koud. En anders niet. Overigens is het voor zo'n jong kind heel normaal om na een halfuurtje blauwe lipjes te hebben.

Tirza

Oorthermometer onbetrouwbaar

Bij mij is een oorthermometer uiterst onbetrouwbaar, en bij mijn zoontje werkt het ook niet goed. Wij gebruiken dat ding dus niet.
Als je serieus bezorgd bent, meet dan rectaal.
Maakt het niet uit hoe warm je je zoon kleedt of toedekt? Een pyama en een warme slaapzak in lagen (katoen, wol, zijde en/of dons) kunnen al veel schelen... En overdag een wollen romper en maillot, en een wollen trui, en vooral weer: laagjes.

http://shop.lotties.de/products/Schlafsaecke/Allround-Schlafsack-Baumwolle-Seide.html

Mooi verhaal in dit verband

.. kijk mijn enthousiasme over wollen onderkleding blijft staan... maar nog even die oorthermometer.

Mijn schoonmoeder lag in het ziekenhuis na een operatie en mocht nog niet naar huis vanwege koorts. Ze was echt heel ongelukkig daar, wilde zoooo graag weg. Toen heeft ze bij het meten met de oorthermometer gevraagd aan de verpleegkundige of die ook het andere oor even mee kon nemen. Wat denk je? Scheelde meer dan een graad! Het was echt het laatste verzet van een patiënt die verder niets te vertellen of te kiezen had. Uiteindelijk bleek ze toch ontstekingen te hebben en heeft ze vijf hersteloperaties en een tijdelijk stoma gehad (na een kleine gynaecologische ingreep).. maar ik dwaal af. Ik vond het iig een ijzersterke vondst van haar.

Ook nog even een link: als je voor wol gaat zou ik in eerste instantie niet 100% nemen maar een mengsel zoals
http://www.winterlok.nl/Webwinkel-Product-1407278/Mouwloos-hemdje.html (erg sympathieke eenmanszaak) of http://www.schaapskleren.com/groep/kinderondergoed/product/158_hemd_katoenwolzijde_korte_mouw (favo bij mijn oudste zoon).

Toen ze klein waren had ik daarnaast ook nog 100% voor de koude dagen omdat wij alles op de fiets doen.

Oh ja niet in de machine op fijne was wassen maar alleen op het wolprogramma. Het hoeft ook niet dagelijks gewassen te worden, een keer per paar weken is genoeg. Wol blijft lang schoon.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-12-2009 om 08:26

Warme kleertjes

Onze peuterdochter heeft van zichzelf juist een hoge lichaamstemperatuur (standaard boven de 37 graden), maar ze heeft het ook altijd koud. Ze is erg tenger en heeft duidelijk papa's Mediterrane bloed. Ik trek haar gerust vier lagen kleding aan met dit weer: hemdje, T-shirt, shirt met lange mouw, vest. En van onderen onderbroek, maillot, gevoerde lange broek, extra sokken. En als we buiten gaan spelen ook nog een skipak. Het klinkt erg overdreven, maar anders loopt ze te klappertanden en gaat ze zelfs huilen van de kou.
Die wollen hemdjes van Rodebeuk zien er schitterend uit, ik ga ze ook bestellen. Bedankt voor de tip, rodebeuk.
Groetjes
Massi

Niet in de machine gooien hoor!

.. ik benadruk dat nog even. Er is hier in de stad een winkel zelfs gestopt met verkopen (zat in de grootste yuppenstraat, de huppeldepup-gans voor de kenners, omdat al die yuppen terugkwamen met kabouterhempjes omdat ze ze in de machine hadden gegooid.

Alleen de echt softe sofenwinkels hebben klanten die terugkomen voor meer omdat ze ook weinig of in ieder geval voorzichtig wassen.

Rafelkap

Rafelkap

20-12-2009 om 09:08

Oorthermometer (nog een keer)

Pas geleden wilde ik ook een oorthermometer kopen voor mijn jongste, dat leek me wat makkelijker. Verkoopster (had hiervoor in een ziekenhuis gewerkt zei ze) raadde dit af. Onbetrouwbaar. Gewoon een digitale kopen en rectaal meten. De dokter meet wel via het oor, maar die heet een supersonische, niet zo'n ding voor consumenten. Ik denk dus niet dat het zorgerlijk is. Wel kunnen (wollen) laagjes helpen.

Anonix

Anonix

20-12-2009 om 09:47

Rectaal

Meet 'm eens een keer rectaal nadat je de oorthermometer hebt gebruikt en je weet of hij inderdaad zo koud is (zou ik doen voor je met kruiken en wollen ondergoed aan de slag gaat).

Bij mijn oudste (die is 10!) werkt de oorthermometer niet (goed) door een combinatie van een kleine gehoorgang en riante hoeveelheden oorsmeer. Ook bij de huisarts lukte het niet. Rectaal is dan een stuk betrouwbaarder.

Overigens heeft hij ook weinig spek, is wat kouwelijker dan z'n broer. Maar zolang hij niet klaagt en niet ziek is, ga ik 'm echt niet temperaturen!

Yta Chalne

Yta Chalne

20-12-2009 om 09:49

In de serie ' wol wordt niet vies'

..dat doet me dan weer denken aan al die Argentijnen die samen hun maté drinken uit een kalebas, allemaal door hetzelfde rietje maar wél een verzilverd rietje, want 'daar zitten geen bacteriën op'.
Waarmee ik niets wil afdoen aan wollen ondergoed, wat perfect is. Vroeger kocht ik het een tijdlang bij Bonaparte maar ook zij zijn ermee gestopt omdat het te lastig te wassen is. Gewoon op de hand gaat prima. En neem ook zo'n leggingachtig geval (http://www.asterra.nl/product_info.php?cPath=30_39&products_id=50) erbij, dat is heerlijk in de winter. Ook voor jezelf!

Mamvantwee

Mamvantwee

20-12-2009 om 10:55

Oorthermometer

Ik heb een tijd geleden een onderzoekje gelezen waarbij de ziekehuisthermometer, een (consumenten-)oorthermometer, de ouderwetse rectale thermometer en een stripje voor tegen je voorhoofd werden vergeleken; die laatste kwam er zoals te verwachten was, uit als niet betrouwbaar. Maar de andere drie gaven heel acceptabele en vergelijkbare waarden. Ik vertrouw sindsdien op onze (braun) oorthermometer. Nu hebben we weinig zieken hier, maar als het echt serieus wordt en ik de oortemp wil dubbelchecken, zou ik de rectale nog even erbij halen. Maar verder nooit.

groet, Mamvantwee

liora

liora

20-12-2009 om 12:47

Kiki

Hoi Kiki,

Ik zou stoppen met elke dag temperaturen, gewoon omdat dat niet goed is, krijg je stress van.

Ik zou alleen nog rectaal temperaturen als je denkt dat de temp te hoog of te laag is.

Kleed je zoontje lekker warm, koop lekker thermisch ondergoed wat in de machine kan (sorry rafelkap), Petit Bateau heeft ook winterrompers met lange mouwen en lange pijpen. Warme sokken, veel laagjes inderdaad.

Mijn zoon heeft vaak ondertemperatuur gehad als hij herstelde van een ziekte, maar dat schijnt vaker voor te komen. Ik zou als het ook rectaal vaak onder de 36 is, er wel naar laten kijken door een kinderarts.

Liora

Kiki

Kiki

20-12-2009 om 15:45

Ik temp niet elke dag

dat doet dreumpje dus zelf Er niet op kijken is inderdaad een optie, was nog niet in me op gekomen, heel simpel.

Ik vind trouwens onze Braum-termometer redelijk betrouwbaar hoor, althans hij wijkt een halve punt af maar dat weet ik. En mocht ik echt mijn twijfels hebben meet ik inderdaad altijd rectaal bij.

Maar goed, niet schokkend dus dat hij een lage lichaamstemperatuur heeft. Dat is mooi!
Ik heb van die site van Rodebeuk maar twee van die hemdjes besteld.
Ik heb dus gewoon een kouwelijk mannetje. Overigens lijkt de baby net zo kouwelijk te worden. Die begint ook al te piepen als hij geen dekentje over hem heen heeft.
Nou ja, ze hebben het helaas van geen vreemde, ik heb het echt altijd koud.

Bedankt in ieder geval!

Hmm yta

Misschien wol met een zilverdraad meegebreid?

Gat in de markt!

mirreke

mirreke

20-12-2009 om 19:30

Kriebel?

Het klinkt lekker warm, zo'n 'wolletje', maar kriebelt het niet heel erg? Zelf ben ik echt allergisch voor wol, en de kinderen worden al helemaal iebelig van een merkje achter in de nek, of een los draadje bij de naad.
Zo'n lekker warme wollen legging lijkt me heerlijk voor het spelen in de sneeuw, zoals vandaag, maar ik vraag me af of die van ons ze überhaupt aan willen.
Vandaar mijn vraag: kriebelt het?

Mirreke

De moderne wollen kleding is voorbehandeld waardoor het oude kriebelen niet meer voorkomt. Ik weet niet of er modern kriebelen bestaat.. misschien wel.

Wij hebben vooral veel gemengd ondergoed, wol/zijde of wol/zijde/katoen, en dat voelt helemaal niet kriebelig. Het 100%-spul dragen wij alleen maar als het heel erg koud is, sterker nog, ik heb het zelf niet eens. Oudste is er dol op.

Jongste die een heel gevoelige exceemhuid heeft draagt wel graag de combinatiespullen maar de fout gewassen (mijn man had het in de machine gegooid) 100% wol kriebelt bij hem wel.

Zeker de wol/zijde/katoen voelt heel erg zacht.

Hihi moet ik zelf een boetiekje beginnen hier?... Ik voel me wel een beetje een Woladviseur onderhand.

Nog meer webshops en op zoek naar dunne wollen sokken

Ik heb laatst warme onderkleding voor mijn zoontje gekocht bij deze webshops:
www.ecologicfashion.nl
www.natur-el.nl
In oktober waren er een paar aanbiedingen...
Ook vond ik een keer toevallig een 100% merino wollen romper (met lange mouwen) en legging bij H&M voor een lage prijs. Was een echte toevalstreffer, want ik heb het verder nooit daar gezien.
Ik ben trouwens op zoek naar dunne wollen (of wol/katoenen) sokken voor mijn zoontje (maat 23-24), maar kan alleen katoenen of dikke wollen vinden - iemand een tip? Ik bedoel sokken net zo dik als normale katoenen, hoeft dus niet superdun te zijn. Ik vind zelf (gemengd) wollen sokken van een normale dikte zo prettig...

Sokken inderdaad

..die was ik nog vergeten.

Kan je krijgen bij Tjardi van wolletjewinterlok (www.winterlok.nl).

Zijn heel gebruikelijk in antroposofische kringen. Ze voelen veel warmer, ook de dunste wollen sok. Ik denk dat je ze eerder in de sofische hoek vindt dan in de eco-hoek ... historisch zo gegroeid ofzo, geen idee waarom.

Balen, ik ga mijn restjes aan Mayte geven en ik heb die sokken nog heel lang apart gehouden.. dat wordt een hele zoekklus in huis, zo'n klein ding.

amk

amk

21-12-2009 om 08:40

Rode beuk (ot)

Ze komen vooral in de sofische hoek voor omdat die ouder is. En de eco volgers zijn nogal van dingen niet dubbel doen. Daarbij is de sofische hoek meestal al behoorlijk eco.

Bedankt rodebeuk! (dunne wollen sokken)

Dank rodebeuk! Ik heb meteen dunne wollen sokken en kniekousen besteld!

magdalena

magdalena

23-12-2009 om 22:12

Herkenbaar

mijn zoontje van 7 heeft ook zo'n lage temperatuur. geen idee eigenlijk of het schadelijk is? Weet iemand dit?
Hij is verder goed gezond dus ik zag nooit aanleiding om daar mee naar de dokter te gaan.
Het gekke is dat hij wel heel snel zweet.

De action heeft thermo leggings

Even daar kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.