Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Chantelle

Chantelle

21-06-2009 om 21:03

Lagere skeletleeftijd

Mijn zoontje is bijna zeven en klein voor zijn leeftijd. Qua skeletleeftijd loopt hij ongeveer 1,5 jaar achter. Dat is een goed teken. Hij gaat gewoon wat later groeien (of groeit langer door). Dus geen zorgen... maar hangt die lagere skeletleeftijd mogelijk ook samen met andere dingen? Bijvoorbeeld motorische ontwikkeling? Of emotionele, sociale of cognitieve ontwikkeling? Ik zie niet direct grote problemen, maar bv wel een speelse houding, geen geweldig handschrift, makkelijk afleidbaar, etc. We hoeven pas weer over 1,5 jaar naar de kinderarts, dus ik kan het haar niet 123 vragen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-06-2009 om 21:10

Bellen

gewoon even bellen, dan kunnen ze je het precies uitleggen.

Chantelle

Chantelle

21-06-2009 om 21:24

Amk

Zo'n big deal is het niet. Ik vroeg het me gewoon af. We kunnen er toch niets aan veranderen (hoeft ook niet!!!) maar ik ben benieuwd of zijn handschrift er bv iets mee heeft te maken.

Jakiro

Jakiro

21-06-2009 om 21:46

Nee

Tenminste, voor zover ik weet
Mijn dochter heeft/had ook een skeletlijftijd die 1,5 jaar achterliep op haar kalenderleeftijd, maar is bv wel redelijk vroeg in de puberteit gekomen (11 jaar)
De skeletleeftijd is alleen maar de mate van verkalking van kraakbeen stukken wat ooit wel bot zal zijn, niks meer en niks minder.
Jakiro

Primavera

Primavera

22-06-2009 om 00:34

Nee, en het hoeft ook geen goed teken te zijn

Ik heb twee kinderen met een groeihormoonstoornis, waardoor ze een veel lagere skeletleeftijd hebben dan hun kalenderleeftijd. De rijping van het skelet heeft helemaal niets te maken met cognitieve en motorische rijping van het kind.
Het komt wel voor dat er (vaak erfelijke) aandoeningen zijn die zowel voor een achterstand in de groei als een achterstand in de rest van de ontwikkeling zorgen. Dat komt dan echter niet doordat de botgroei achterloopt, maar doordat beiden een gezamelijke oorzaak hebben.
Achterlopen in skeletleeftijd hoeft niet persé un goed teken te zijn. het geeft alleen aan dat de ontwikkeling van het bot bij jouw kind langzamer gaat dan gemiddeld. Dat kan zijn omdat hij genetisch geprogrammeerd is dat zijn botten wat langzamer, maar wel langer doorgroeien dan gemiddeld. Het kan echter ook zijn dat er een oorzaak aanwezig is die de groei van het skelet tegenhoud of onvoldoende stimuleerd, bijv: groeihormoon tekort, schildklierhormoon tekort, coeliackie, enkele genetische mutaties, stofwisselingsziekten, tumor, enz. Dan wordt de achterstand in groei als die oorzaak niet op tijd wordt weggehaald of behandeld kan worden later nooit meer ingehaald.
Groetjes Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-06-2009 om 14:00

Skeletleeftijd

Een lagere skeletleeftijd hoeft niets ergs te betekenen; het kind groeit dan gewoon wat langzamer en zal de achterstand waarschijnlijk later in de puberteit inlopen maar als het goed is moet er wel worden gekeken of er een lichamelijke oorzaak (ziekte, hormonale problemen, chromosoomafwijking) is. Ik zou dus wel even contact opnemen hierover met de kinderarts.

Noelia

Noelia

24-06-2009 om 21:29

Grappig

Grappig. Mijn kinderen hebben dus ook een lager skeletleeftijd. Zijn ook vrij klein. Was hun vader ook tot zijn 15e maar die is ook uitgegroeid tot een vent van 1.92m Heeft wel veel groeipijn gehad. Echt heel veel. Dat moet straks dus goed begeleid worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.