Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

pammetje

pammetje

11-12-2009 om 20:34

Langdurig gebruik van lorazepam

Hallo
Ik gebruik al enkele maanden (op voorschrift van de psychiater) Lorazepam. Hoofdzakelijk voor de nacht om te kunnen (door)slapen, maar ook voor andere klachten die ik liever niet wil toelichten hier.
Ik heb een paar keer geprobeerd om te minderen of te stoppen of elke 2e avond een tabletje te nemen, ik weet dat je een soort van "verslaafd" kunt raken aan Lorazepam (stond in de bijsluiter).
Maar dat lukt dus steeds niet. Ik ben een beetje bang dat ik straks helemaal niet meer zonder dat tabletje kan slapen. Heeft iemand hier ervaring mee en/of heb je ook Lorazepam gebruik en hoe lang?
Alvast bedankt voor de reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2009 om 21:17

Pammetjes

Al dit soort middelen zijn verslavend en meestal wordt het voorgeschreven voor kortdurend gebruik (max. 2 weken). Als de klachten dan nog aanhouden kan je beter voor iets op natuurlijke basis kiezen (valeriaan, melatonine) of antidepressiva (als de klachten te maken hebben met stemmingsstoornissen en/of angststoornissen). Uiteraard in combinatie met therapie. Ik heb zelf ooit vanwege chronisch slecht slapen Temazepam gekregen voor 2 weken en zelfs toen vond ik het al lastig om ermee te stoppen. Heel veel mensen zijn helaas verslaafd aan slaap- en kalmeringsmiddelen en/of pijnstillers. Gebruik ze met verstand en met mate. Ik zou overleggen met je psychiater over hoe je het best kan afbouwen. Misschien kan je tijdelijk een iets minder sterk/verslavend middel gebruiken. Succes!

Veel langzamer afbouwen en i.o.

ik weet dat je lorazepam veel langzamer kan afbouwen, bv. elke derde avond een halve. En dit per week langzaam verder afbouwen.Van elke 2de en 5 de avond een halve. Tot je zover bent om weer n stapje te minderen, maar juit dat het langzaam gaat is belangrijk.Als je een zware week hebt minder je niet, blijf je hetzelfde houden en die week daarna weer verder minderen...
Op de avond dat je niets neemt zou je een rood wijntje kunnen nemen?(uur voor het slapen).
Je kan iets nemen wat niet verslavend is, bv Turyl (apotheek).
Maar altijd in overleg.

Hanne.

Hanne.

12-12-2009 om 21:05

Wil je wel op eigen houtje stoppen?

Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat je het dagelijks mag slikken en al een paar maanden lang. Je slikt het toch voor slapeloosheid. Volgens de bijsluiter mag je het dan max 4 weken achter elkaar gebruiken.

Ik heb ook voorgeschreven gekregen, maar dan om de dag, en voor 2 weken. Zelf vond ik het middel bijna erger dan de kwaal (had de volgende dag tot halverwege de dag nodig om me weer een beetje mens te voelen), dus heb het alleen geslikt als het echt niet anders kon (bv als ik weer 4 nachten achter elkaar wakker had gelegen). Met stoppen heb ik dan ook geen enkel probleem gehad.

Als je het al maanden slikt zou ik eerlijk gezegd niet op eigen houtje gaan minderen, maar in overleg met de arts. Misschien dat je een lichtere versie kan krijgen, of bv als tussenstap op een lichtere medicatie kan overstappen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.