Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leesbril - ogen gaan nu sneller achteruit?

sinds deze week ben ik aan de leesbril. Wat een verademing, ik kan weer lezen zonder met mijn ogen te knijpen en ik heb niet het gevoel dat ik te korte armen heb.
Maar gisteren zei een collega tegen me. Je moet proberen de leesbril zo weinig mogelijk te gebruiken. Je ogen wennen daaraan en dan gaat het juist sneller achteruit. Hopelijk is dit een fabeltje....heeft iemand hier er verstand van?

groeten van brilsmurf Purk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

02-04-2010 om 13:46

En wat dan nog?

Bij lezen moet je ooglens zich samentrekken en boller worden om scherp te zien. Bij het vorderen van de leeftijd wordt het lensweefsel stugger en lukt dat boller worden niet meer goed. Je hebt dan een leesbril nodig om het werk van je lens over te nemen.
Het zou kunnen dat door veel te "oefenen" (en erg moe te worden van lezen) je lens iets minder snel stugger wordt. Maar het gebeuren gaat het toch. Waarom zou je jezelf pesten om een half jaartje later pas een puntje meer bij je leesbril nodig te hebben dan zonder oefenen?
O, en dat heeft niets te maken met ogen die achteruit gaan. Het zichtvermogen van je ogen verandert niet, het is de soepelheid van je lens die verandert.
Kari

Puck

Puck

02-04-2010 om 15:53

Gewoon dragen

Je ogen wennen er helemaal niet aan en gaan daardoor echt niet harder achteruit. Zoals Kari al zegt het heeft te maken met de stugheid van je lens. Als die ouder wordt wordt hij stugger en kan minder makkelijk boller en platter worden. Door geen leesbril te gaan dragen wordt je lens echt niet soepeler. Dus gewoon lekker je leesbrilletje op, van dat knijpen met je ogen krijg je alleen maar rimpels.

purk

purk

02-04-2010 om 16:22 Topicstarter

Oei...rimpels

die wil ik natuurlijk helemaal niet!

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

02-04-2010 om 19:15

Wijsheid

Een leesbril is toch een teken van wijsheid?

Tia

Tia

02-04-2010 om 21:48

Je hebt hem toch niet voor niets?

Raar advies hoor. Ik zou hem lekker dragen. Je gebruikt hem toch alleen bij het lezen? Bij het verder weg kijken gebruik je de glazen niet, dus maakt het geen bal uit of je hem wel of niet op hebt.

Er zijn ook leeslenzen. Die draag je ook de hele dag natuurlijk, maar je ogen gebruiken het leesgedeelte alleen als je leest. De ogen van dat type lensdragers gaan ook niet achteruit.

Misschien is ze nog van de oude stempel; lezen in het donker is slecht, en tv kijken met je neus tegen het glas ook

Tia

Toch wel

Ik sta vanwege diabetes onder jaarlijkse controle van de oogarts. 2 jaar terug merkte ik dat het knippen van plaatjes voor het maken van 3 D kaarten niet meer lukte. Omdat ik toch weer aan de controle moest heb ik toen in de oogkliniek in Rijswijk advies gevraagd .
Daar kreeg ik te horen dat een leesbil inderdaad vaak te maken heeft met de leeftijd en dat ik me niets moest laten aansmeren door een opticien.Daar was mijn "afwijking" niet erg genoeg voor . Gewoon de minst sterke halen bij Hema, Blokker, Kruidvat en dat is +1 en zo min mogelijk dragen.
Hij heeft niet letterlijk gezegd dat mijn ogen sneller achteruit zouden gaan maar wel dat hoe langer en vaker ik hem zou gebruiken des te sneller ik helemaal niet meer zonder zou kunnen. Dus er zit wel een kern van waarheid in anders zou een oogarts dat niet zeggen.

Ik heb ook een bril voor veraf. Als ik erg moe ben kan ik de ondertiteling op tv niet lezen en ook in het donker autorijden gaat prettiger met mijn gewone bril.( -0.75 en -0.5)

En dan heb ik ook nog een computerbril. Aangeschaft bij een opticien na advies arbo en daaran afgesteld op mijn werkplek door de arbo dienst.

purk

purk

06-04-2010 om 20:47 Topicstarter

Groentje

wat is dan een computerbril? Ik merk namelijk dat ik op mijn werk vaak veel last heb bij kijken als ik rapporten maak.

Ik probeer de leesbril nu wel minder te gebruiken. Behalve als ik echt een boek lees, dan vind ik het toch wel erg prettig om mijn donkerroze leesbril +1 van de HEMA op te hebben.

groetjes van Purk

Puck

Puck

07-04-2010 om 18:16

Computerbril

Voor lezen van een boek heb je een andere werkafstand dan voor het lezen van je beeldscherm. Dan geeft je leesbril geen scherp beeld, maar je bril voor veraf ook niet. Soort halfwasbril waar je dan wel weer mee schijnt te kunnen lezen van het blad naast je computer. Als je denkt dat je er eentje nodig hebt dan is het handig om eens bij je werk te informeren. Vaak krijg je die via de bedrijfsarts vergoed als je veel beeldschermwerk hebt.

Inderdaad

Is een computer/beelscherm bril geen leesbril. Sterker nog, ik kan er niet mee lezen en als ik op mijn werk lezen en beelschermwerk moet combineren ( komt bijna niet voor ) dan kijk ik of over mijn bril heen of er onder door.
Ik heb mijn bril inderdaad via mijn werk gekregen. Deze geeft opdracht aan intersafe om een meting te doen . Ik mocht ook naar sommige Pearle vestigingen. Voordeel hiervan was dat ik echt enorm veel keuze had uit monturen en dat heb je bij de overige opticiens die mee doen niet.
Wij worden 1x per 2 jaar gekeurd ( is vrijwillig ) en daar constateerde men dat ik aan zo'n bril toe was. Ik had ook vaak branderigeen tranende ogen en vaak aan het eind van de dag hoofdpijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.