Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

k. oekje

k. oekje

20-05-2012 om 09:36

Lenzen vraagje

Mijn dochter en ik hebben beide lenzen.

Nu is alleen de sterkte anders, verder is alles gelijk.

Ik bestel al jaren mijn lenzen via internet. Die van haar heb ik ook zo besteld maar het valt me op dat ik voor die van haar meer betaal dan die van mij.

Kan ik zomaar voor haar het dezelfde merk bestellen als die van mij?

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven want ik moet ze vandaag weer bestellen.

Groetjes, k. oekje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Opticien

Laat je je ogen wel 1 keer per jaar testen bij een opticien? Die kijkt natuurlijk naar meer dan alleeen je sterkte en adviseert op basis van z'n onderzoek een merk/soort lenzen. Per merk kan er best wel verschil in zitten ook al lijken merken hetzelfde.
In theorie kun je het proberen (ik heb allerlei merken geprobeerd en nooit echt last van gehad, wel voelde ik verschil en op en duur kan een verkeerder lens wel nadeling zijn) maar even langs een opticien kan geen kwaad lijkt me.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-05-2012 om 12:54

Kan best.

Maar ben het eens met Picasso dat je zo nu en dan je ogen moet laten controleren, al was het maar omdat de sterkte kan veranderen.

Bij lensway kun je kijken

welke merken bij welke fabrikant vandaan komen. Vaak blijkt dat wel hetzelfde. Ik bestel m'n lenzen bij contactlens online, dit is voor mij het goedkoopste.Ik heb nu een nieuwere versie gewoon uitgeprobeerd, zit wel lekkerder.
De controle laat ik 1 x per 1 a 1,5 jaar doen bij onze opticien. Dat betaal ik dan los( 15 euro).
Stelt ook weinig voor, zo'n 5 a 10 minuten later sta ik weet buiten.

Vic

Vic

20-05-2012 om 13:55

Sterkte heeft invloed op de prijs

Dat was toch de vraag? Volgens mij maakte de sterkte wel verschil voor de prijs. Sowieso kun je lenzen tot + of -3 zelfs kant en klaar bij het Kruidvat halen, voor een appel en een ei. Maar die zijn kwalitatief niet geweldig, heb ik gehoord. Mijn dochter heeft in haar bril steeds sterkere glazen en de prijs stijgt evenredig mee. Een simpele enkelvoudige + of -2 krijg je er bijna gratis bij, maar +7 met een ingewikkelde cilinder kost je 180 euro per glas. En het kan nog veel duurder, met varifocus e.d.
Mijn vriend bestelt zijn (maand-) lenzen bij Pearl. Ieder half jaar, en dan wordt ook zijn sterke nagemeten (en dat verandert ook wel eens, dus regelmatig meten is wel aan te raden).

Sancy

Sancy

20-05-2012 om 15:45

Verschil

Ik merk zelf wel kwaliteitsverschil op tussen goedkopere lenzen en 'merk' lenzen. Dat verschil is niet merkbaar op kortere termijn, met goedkopere lenzen een dag (of een week)in merk ik het nog niet. Maar ik heb een maandsysteem waarbij ik dus maandelijks aan een nieuwe lensset begin en dan merk ik dat kwaliteitsverschil wel, met name in de avonden. De goedkopere lenzen verouderen eerder lijkt het, mijn ogen worden er 's avonds droog door en ik blijf maar knipperen. Maar goed, als ik de deur niet meer uit hoef, doe ik gewoon mijn bril op.

Vic

Vic

20-05-2012 om 15:53

Beter om af te wisselen

Het is sowieso niet goed om jarenlang alleen maar lenzen te dragen. Mijn vriend draagt nu, op advies van de opticien, om de dag een bril.

Sancy

Sancy

20-05-2012 om 19:27

Vic

dat moge zo zijn maar met mijn sterkte is het verschil in brandpuntafstand lens/bril in combinatie met sterkte zó groot dat mijn ogen 24 tot 48 uur nodig hebben om weer goed te kunnen accommoderen.
Een bril voor een uur of 2 in de avond gaat wel, een hele dag de bril is een recept voor hoofdpijn. Doe ik dan daarna weer een dag mijn lenzen in, moet ik weer rekening houden met hoofdpijn.

Vic

Is dat zo? Ik draag namelijk al jarenlang alleen maar lenzen, omdat ik een ontiegelijke bloedhekel aan brillen hebben. Er ligt weliswaar een reservebril in de kast, maar die is vooral voor als er bijvoorbeeld een lens kwijtraakt of omdat er nu eenmaal een verplichte bril mee moet als je gaat auto- of motorrijden in Duitsland. Dat ding ligt dus nog vrijwel nieuw te zijn (maar wel op sterkte). Waarom zou je moeten afwisselen?

Vic

Vic

20-05-2012 om 21:01

De precieze ins en outs weet ik niet, maar volgens de opticien was bij mijn vriend te zien dat hij al lang (20+ jaar) lenzen draagt. Ik ken ook mensen die 'opeens' last kregen van hun lenzen en nu alleen nog maar een bril mogen dragen.

Hmm

Het zal vast "te zien zijn" dat ik al meer dan 25 jaar lenzen draag, maar als je er verder geen last van hebt? Zou preventief af en toe een bril dragen helpen tegen problemen die ik nu nog niet heb? Ik zal eens op zoek naar onderbouwing.

Bril?

Ik denk zelf dat de opticien wel weer een bril wilde verkopen ;o). Mijn man en dochter dragen allebi "daylies", dus wegwerp lenzen, geen gedoe met schoonmaken.

Bril voor erbij

Ik zou best een bril voor erbij willen hebben, maar ik heb hetzelfde probleem als Sancy: mijn ogen zijn ook zo slecht dat het veel te lang duurt voordat mijn ogen gewend zijn aan de bril. Ik kan dus niet even snel wisselen tussen bril en lenzen.Volgens mijn opticien zien mijn ogen er nog prima uit ondanks 20 jaar lenzen dragen.

On topic, k.oekje ik zou het gewoon een keer proberen om voor je dochter dezelfde lenzen te kopen.

Chris

GS

GS

21-05-2012 om 17:34

Verschil in vochtgehalte

Wat mij is verteld dat tussen lenzen verschil is in vochtgehalte. Ideaal is zo hoog mogelijk, maar niet iedereen kan dat hebben, want dan zuigt de lens veel vocht op uit het oog. Als je dus ogen hebt die niet zoveel vocht hebben, moet je dus lenzen met een lager vochtgehalte hebben (die zuigen minder vocht op uit het oog). Je kunt dus niet zonder meer jouw lenzenmerk bestellen voor je dochter.

Wist je trouwens dat je als bestuurder van een auto wettelijk verplicht bent om een bril bij je te hebben als je lenzen draagt?!

Inge M

Inge M

21-05-2012 om 20:30

Chrish

Je kunt ook een bril laten aanmeten als je net je lenzen uit hebt. Een opticien is het daar niet altijd mee eens maar jij bent de klant.
Zelf heb ik een reservebril gekocht bij een goedkope brillenzaak (kan even niet op de naam komen) voor 39 euro inclusief glazen. Dit zijn dan wel simpele glazen zonder ontspiegeling, extra laagje, dubbelfocus of wat dan ook. De opticien vond het maar niks, keurde met moeite het model van de bril goed voor mijn dikke glazen. Maar ik was niet te overtuigen. Ik kon immers altijd nog een andere bril kopen als deze echt niet goed genoeg was. Met deze prijs was dat heel haalbaar.
Als reservebril voldoet die prima. Het is maar voor een half uurtje in de ochtend en heel soms even in de avond.

Gs moet dat echt?

ik heb wel een bril maar die komt niet verder dan badkamer-slaapkamer-badkamer
Ik heb -7 en -6 en loop echt nooit met bril rond. Ik heb altijd wel een reservelens in de auto liggen. Ik heb nml daglenzen.

Inge M

Inge M

22-05-2012 om 22:22

Met één lens kan ik best autorijden

Hier ook een flinke sterkte rond de -7. Maar ik kan best autorijden met één lens. Liever niet natuurlijk, het is wel vermoeiend. Maar in nood lukt het best.

Enne...., hebben brildragers dan ook verplicht een extra bril bij zich voor als hun bril kapot valt?

Vic

Vic

22-05-2012 om 23:09

Autorijden

Met vijf wijn kan ik ook best autorijden. Dat hebben we liever niet, en zo zou ik ook liever niet hebben dat iemand met -7 met maar een lens gaat rijden. Ik hoop dat dat ook verboden is (maar ja, hoe controleer je dat? waarschijnlijk pas als het mis gaat).

Met vic eens

Ik had voor ik geooglaserd werd min 6, ik weet uit ervaring dat je wel thuis komt (met meer geluk dan wijsheid) maar dat het echt niet safe is.

skik

Beetje o.t.

Merk lenzen maakt wel uit, ook kijken naar het vochtgehalte van de lens. Het ene merk kan toch fijner zitten ondanks dat de specs gelijk zijn. Controle is eigenlijk wel noodzakelijk,mzonder dat je het doorhebt of af en toe wat klachten hebt, kan het toch slecht voor je ogen zijn lenzen te dragen.
Na jarenlang jaar-, maand-, week- en daglenzen gedragen te hebben, moest ik overstsppen op een bril en wat heb ik daar een gruwelijke hekel aan! Mijn ogen verdroegen geen lenzen meer. Sinds een jaar echter draag ik nachtlenzen (= 's nachts dragen is overdag scherp zicht hebben.) kost een bak geld, maar ik ben zooooo blij dat mijn ogen dit, nog, verdragen. Want ook dat kan tzt veranderen, helaas.

Chris, laseren?

Kan je je ogen niet laten laseren? Kost 20 minuten en een paar duizend euro, maar dan ben je daarna van alle kosten en gedoe af.

skik

Skik

Laseren is ineens veel geld, en ik hoor en lees nog teveel verhalen over mislukte laserbehandelingen of blijvende klachten (extreem droge ogen of juist loopogen). En ik heb er maar twee, dus dat risico loop ik liever, nog, niet

Laseren

Ja, 't is een groot bedrag in één keer, maar je bent dan wel klaar. Nooit meer lenzen, vloeistoffen, controles, reservebril. Nooit meer afhankelijk zijn van zo'n hulpmiddel. En voor mij pakte het nog beter uit: ik zag na het laseren scherper dan ik ooit met lenzen of bril deed. Ik heb het laten doen toen ik 36 was. Veertig jaar lenzen/brilkosten kost meer. Maar je moet dat bedrag wel hebben natuurlijk. En je moet er geschikte ogen voor hebben. Ik geloof dat 60% van de potentiële patiënten afvalt bij de eerste screening. Gek genoeg heb ik nog nooit persoonlijke negatieve verhalen gehoord over laseren, maar er zal een groot verschil zitten tussen gerenommeerde klinieken (ik ben bij VisionClinics geweest) en prijsstunters, al dan niet in het buitenland. Anyhow, ik ben er dolgelukkig mee.

skik

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-05-2012 om 14:21

Laseren

Ik heb mijn ogen vorig jaar laten laseren. Ik had -6.5 en continu Blefaritis, droge ogen en last van lenzen; zelfs de wegwerp-siliconen daglenzen en bewaarvloeistoffen zonder conserveermiddelen. Diverse oogartsen later en heel veel verschillende druppels later bleek dat mijn ogen een intoleratie vertoonden en dat er bloedvaatjes ingroeiden. Volgens de oogarts komt dat best vaak voor na langdurig lenzen dragen; in mijn geval zo'n 25 jaar. Ik zou geen lenzen meer mogen dragen maar een bril zit bij mij pijnlijk vanwege littekenweefsel achter mijn oren, een scherpe neusrug en het ook dragen van hoorapparaten.
Een collega van de laatste oogarts werkte bij EyeScan, een van de beste ooglaserklinieken. Ik heb een vooronderzoek laten doen en tot mijn grote verrassing en opluchting waren mijn ogen geschikt voor laseren. Mijn oogarts zou een medische noodzakelijkheidsverklaring schrijven voor de verzekering. Daar heb ik een persoonlijke brief bijgevoegd en mijn moeder heeft de behandeling betaald omdat ik het nooit zelf zou kunnen betalen.
De behandeling zelf (Intralasik Femtosecond met Wavefront en levenslange garantie) stelde niets voor. De behandeling zorgde ervoor dat ik van alle ellende met mijn ogen af ben en zelfs 120% zicht heb; beter dan ooit! Ik heb het best mogelijke resultaat en dat vind ik een wonder gezien de jarenlange ellende die ik met mijn ogen heb gehad. Iedere dag nog ben ik blij en dankbaar dat ik het kon en heb laten doen. En wat nog het mooiste is: de verzekering heeft maximaal vergoed omdat het echt niet anders kon.
Ik voel me bevrijd en geniet nog iedere dag van het feit dat ik geen bril of lenzen meer hoef te dragen. Als je het geld hebt, zou ik het echt laten doen. Zo niet, zou ik er voor gaan sparen. Het is het waard...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.