Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 15:41

Likdoorn bij kleuter?

Ik denk er opeens aan: mijn dochter (ze is 5) heeft al een maand of twee een - volgens mij - likdoorn onder haar voet. Het begon als een klein rijstkorreltje in de eeltlaag, maar het is intussen groter geworden. Het plekje doet pijn als je erop duwt, maar met lopen heeft ze er geen last van.

Ik heb dat zelf ook regelmatig, ik verwijder dat soort korreltjes met een nagelknippertje, maar bij mijn dochter durf ik dat niet aan: zoveel eelt heeft ze nog niet.

Overigens zit het niet op een knellende plek ofzo, het is spontaan ontstaan. Op internet staat dat dit bij kinderen niet voorkomt. Maar ik denk nu wel beter te weten....

Weet iemand wat ik eraan kan doen? Heeft het zin om de voetzool zacht te maken met lotions, voetenbadjes? Of moet ik naar de pedicure met haar? Kan het weer vanzelf weggaan?

Bedankt voor tips...

Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 16:03

Gelukkig

Eveline, dat klinkt bemoedigend! Ik zag er wel een beetje tegenop om mijn dochter mee te nemen, ben zelf nog nooit bij een pedicure geweest. Ik zal eens rondkijken, ze zitten bij ons in de wijk in grote aantallen, geloof ik.

Dank je. Mamvantwee

mar

mar

08-09-2009 om 18:03

Wrat

bij ons ook zoiets. Wij dachten eerst dat er een splinter of zo in de teen zat, daarna aan een likdoorn. Uiteindelijk naar de huisarts geweest en het bleek een wrat. Daar wilde hij niets aan doen, omdat het heel pijnlijk zou zijn.
De wrat hebben we uiteindelijk weggekregen met een alternatief middeltje.

peper

peper

08-09-2009 om 20:52

Mar

Wat is dat alternatieve middeltje?
Hier ook een zesjarige met een wrat onder zijn voet. Heb 'm verweekt met een likdoornpleister (salicylzuur) en dat hielp wel wat, maar weg is-ie niet. Mijn zoontje heeft er geen last van bij het lopen. Ik weet, wratten gaan uiteindelijk vanzelf weg maar als er een middeltje is om dat proces te versnellen...

Puck2

Puck2

08-09-2009 om 21:17

Peper, geen alternatief middeltje, wel iets dat werkt

Peper, ik weet dan wel geen middeltje, maar wel een zalfje dat goed werkt. Er zit iets van 20%?? salicylzuur in. Dat is hetzelfde als in formule-W, alleen dan sterker. Ik weet niet of het vrij verkrijgbaar is, wij kregen het op doktersrecept. Om de wrat heen plak je een pleister waar je een gaatje in hebt geknipt ter grootte van de wrat. De wrat smeer je een paar keer in met de zalf en dan dek je het af met een andere pleister. Paar weken volhouden en hier zijn de wratten dan weg, met "wortel" en al. Kinderen klagen niet over pijn, jongste vond het jeuken, oudste heb ik er helemaal niet over gehoord.

Guinevere

Guinevere

08-09-2009 om 21:20

Bananenschil

Ik heb pas gehoord dat in de schil van een banaan "iets" zit dat virussen killt. Het schijnt vooral te werken bij nieuwe wratten omdat die makkelijker zijn van structuur. Helaas/gelukkig heb ik het nog niet uit hoeven testen.
http://www.groentenfruitbureau.nl/nieuws/Bananenschil%20goed%20tegen%20wratten
Mijn zoon had trouwens ook zo'n "likdoorn" onder zijn voet. Wrattenspul van de drogist (wrattex? hoe heet dat spul waarmee je het thuis kunt bevriezen?) werkte prima. Kennelijk was het toch een wrat. Zoon bleef er heel cool onder, vooral omdat hij die ronde pleisters zo interessant vond.

mar

mar

08-09-2009 om 22:07

Zalf

Zalf met : Bismuthum met.0,2%/Grafiet0,2%/Stibium met. praep. 0,2% zalf. Merk Weleda, 1 x per dag.

Ook Thuja tinctuur van dr Vogel kan goede resultaten geven (inwendig en uitwendig, 2 verschillende flesjes)

peper

peper

08-09-2009 om 23:09

Het begint met w..

Ha, mooie tips! Bananenschil is nu inderdaad wsch een gepasseerd station, maar die onthou ik zeker. Die Weleda zalf lijkt me het proberen waard. Het middeltje om thuis te bevriezen heet Wartner (even gegoogled). Als Weleda niet werkt koop ik Wartner
Ik heb een nogal nuchtere huisarts die vindt dat je wratten gewoon met rust moet laten, mja. Een zalfje op recept zit er nog even niet in, dus ik ga maar lekker zelf wat experimenteren..voor zover ik er van zoon aan mag komen dan. Bedankt!

Mamvantwee

Mamvantwee

09-09-2009 om 10:11

Geen wrat en afspraak gemaakt

Nee, dit lijkt me geen wrat, die herken ik wel. Uit eigen ervaring en ook in de eeltlaag onder mijn voet. Daar zou ik bij een kind niet zo nodig iets aan doen, dat gaan vanzelf wel weg (na lange tijd, dat wel).
Deze plek begon als karakteristiek huidkleurig rijstkorreltje onder de bovenste huidlaag. En zoals ik alzei: ook dat herken ik van mezelf - ze heeft het niet van een vreemde.

Ik heb intussen een afspraak gemaakt bij een pedicure, kan er volgende week woensdag terecht. Dan horen we de 'diagnose' wel.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.