Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

08-02-2010 om 15:07

Litteken verzorging

Ik behoor tot de 'geluksvogels' die met dit slechte weer een paar weken extra thuis mogen blijven; ik zit in een gipsspalk na lelijk te zijn gevallen met mijn fiets. Was toch iets gladder dan ik dacht..)
Het bleek een gecompliceerde breuk te zijn, die d.m.v. een operatie hersteld moest worden. Inmiddels is de operatie zo'n 3 weken geleden en ben ik weer thuis, in die gipsspalk dus, die er 3x per dag af mag om vast (heel voorzichtig) oefeningen te doen. Dan kan ik ook het litteken zien; er zit een ritssluiting van zo'n 30 cm van mijn scheenbeen tot mijn bovenbeen (had een 'tibia plateau fractuur', voor wie dat iets zegt).
De korstjes van de hechting (van die krammetjes) beginnen te verdwijnen, maar het litteken zelf lijkt niet heel mooi te genezen. En ik wil toch ook nog wel in korte broek kunnen..) Is er iets wat ik zelf kan doen om er voor te zorgen dat het zo mooi mogelijk geneest? Zit er waarheidsgehalte in die TV-reclames van Bio-oil of zo?

groetjes Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra-

Petra-

08-02-2010 om 15:50

Als je maar smeert

desnoods met boter , het smeren op zich is al goed, ik heb zelf goede ervaringen met Biodermal littekencreme!

Beterschap!

Puck

Puck

08-02-2010 om 16:16

Idd smeren

Gewoon smeren is idd al voldoende, maar besef gewoon dat het minstens een jaar of 2 duurt voor een litteken echt mooi genezen kan zijn. Dat het er nu niet uitziet zegt helemaal niets over het eindresultaat dus maak je daar niet te druk om. Volgens de chirurg die mij ooit opereerde geven die krammetjes het mooiste eindresultaat dus daar bof je alvast mee. Ik heb overigens nooit echt gesmeerd omdat het litteken toch op een in het algemeen onzichtbare plek zat en het is nu ook zonder smeren zo goed als onzichtbaar. Ik hoor overigens ook goede verhalen over PCLE-creme van biodermal.

Vaseline

Het gaat idd om het smeren. Doordat je smeert, masseer je het weefsel waardoor de kans op verdikkingen minder word. Het belangrijkste is echter hoe je eigen huid omgaat met littekens. De een maakt mooie littekens en de andere gaan trekken.

Hepij

Hepij

09-02-2010 om 20:52

Bio-oil

werkt echt, hier wel!
Mijn dochtertje heeft een schisis, toen ze bij ons kwam was haar lip al gesloten maar was het litteken heel stug. De arts in het ziekenhuis adviseerde toen bio-oil en inderdaad wordt het zachter en minder zichtbaar! En nu ze weer geopereerd is zijn we ook weer gaan smeren en ze vindt het heel prettig, het ruikt lekker.

Is ook niet zo duur en zuinig in gebruik

Hepij

grappig. Mijn zoon heeft een schisis en de plastisch chirurg zei juist tegen ons dat we gewoon vaseline moesten gebruiken. Alles wat duurder was was zonde van het geld.

Puck

Puck

09-02-2010 om 22:28

Maar lies, vaseline

Vaseline is toch hartstikke dik en stevig spul (tenminste de pot die ik heb staan). Daar kan je toch niet lekker soepel mee smeren en masseren? Ik vind het ideaal voor droge lippen en bescherming van gezicht in de kou, maar ik zou er niet zo snel een nieuw, gevoelig litteken mee insmeren denk ik.

Appel

Appel

10-02-2010 om 13:15

Schisis

Lies S. heeft het over een schisis, dat is maar een relatief klein litteken op de bovenlip, lijkt me ideaal met vaseline. Een groter litteken op een andere plek zou ook wel kunnen als je de vaseline wat warm bewaard. Als mijn lippenbalsem in mijn broekzak zit wordt het ook heel soepel.

Hepij

Hepij

10-02-2010 om 20:11

Ik heb

het ook over schisis, bij mijn dochter (zie hierboven) en juist omdat het in het gezicht is kregen we die bio-oil aangeraden

Kadonaj

Kadonaj

11-02-2010 om 10:31

Ik heb er weer geen baat bij gehad...

maar ja, ik ben ook weer zo'n vreemd geval waarbij huidweefsel na een operatie gaat woekeren en de hele medische molen eraan te pas moet komen, dermovate creme, zooi andere cremes en injecties...

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-02-2010 om 23:27

Smeren smeren smeren

met wat je maar voor handen hebt. Neem een stukje huid met litteken op en rol dit tussen je vingers om de doorbloeding te bevorderen. Ik heb zelf geen goede ervaringen met speciale cremes, wel met het voortschrijden van de tijd .

Arawen

Arawen

12-02-2010 om 15:52

Strakgespannen huid

Inmiddels heb ik toch maar een flesje Bio-oil gekocht, op aanraden van de apothekersassistente (de apotheek is het dichtste bij huis en ook die kan ik alleen bereiken in rolstoel met hulp van iemand anders). Ik weet niet zeker of het helpt om een mooier genezen litteken te krijgen, maar ik merk althans dat het helpt bij de fysio-oefeningen. Ben inmiddels zover dat de gipsspalk af en toe af mag en dat ik in een stoel met mijn voet over de grond mag schuiven, om het been onbelast te buigen. Dat geeft het gevoel alsof er een strakgespannen plastic zak vol water om je knie zit. Niet dat er al een knie te zien is trouwens; mijn been is nog 1 geheel...). Met de Bio-oil wordt de huid iets soepeler en ik heb het idee dat dat helpt bij het opnieuw leren buigen.

groeten Arawen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.