Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Annika

Annika

04-02-2013 om 11:05

Lui oog afplakken - en zo niet?

Peuter loopt al een tijd met een pleister 2 uur per dag op zijn oog ivm "lui oog". Bril houdt hij braaf op maar die pleister dat is een drama en het wordt elke dag alleen maar erger, hij vindt het écht heel vervelend. Het lukt nog steeds. Maar...

Ik vraag me af, tot hoever moeten we gaan? Wat als hij écht niet meer wil? Hoe vervelend is dat dan op langere termijn voor hem en zijn oog?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

04-02-2013 om 11:55

Toch volhouden

Mijn dochter vond het ook ontzettend vervelend maar we hielden voet bij stuk en ik ben daar nu wel blij mee. Ze heeft geen lui oog meer. Dus wat gebeurt er als je het niet doet: dan houdt hij een lui oog.
Als het op deze manier niet te doen is, kun je een paar dingen proberen:
- leuker maken door elke dag een tekening naar keuze te maken op de pleister.
- als het pijn doet, koop speciale pleisters voor een gevoelige huid.
- er is ook tape dat je op de binnenkant van de bril kunt plakken. Onze oogarts vond dat over het algemeen niet zo geweldig, omdat je dan wellicht erlangs kunt kijken. Het gaat erom dat je echt niets ziet met je goede oog. Maar dochter had een vrij grote bril en bij haar ging dit goed.
- overweeg er tijdelijk mee te stoppen, omdat hij nog zo klein is. Tot je zevende jaar is een lui oog te verhelpen met afplakken, heb ik begrepen. Wel natuurlijk eerst overleggen met de oogarts.
Ik heb zelf dit allemaal gedaan, behalve het laatste.

Merel

Merel

04-02-2013 om 13:04

Volhouden inderdaad

Hier ging ik tijdens het plakken veel 'doen' met mijn zoontje, waardoor hij genoeg afleiding had om de pleister er niet meteen af te trekken. Je kunt er ook kadootjes als beloning voor geven. Wij deden het zelfs samen, in bijzijn met 'hulp' van zoon een heleboel van zijn dinkytoys inpakken (gewoon die hij al had, en we hadden ook een lading oude van zijn vader van vroeger) en die hadden we ingepakt in een grote pot gedaan. Iedere dag mocht hij na het plakken als beloning een kadootje uitpakken. Vond hij hartstikke leuk en had helemaal niet in de gaten dat het gewoon zijn eigen autootjes waren

Annika

Annika

04-02-2013 om 15:45

Haha merel..

Sigaar uit eigen doos, haha. Maar cadeautjes zijn altijd leuk (-;

Hier mag hij altijd even op mijn iPad spelen, dat vindt hij geweldig. Als het zit zit het, maar het is het moment dat het ding er op moet, dat is heftig (IK WIL NIET ipadden want ik wil geen pleister...) Weet niet of het komt omdat hij dan minder ziet, dat het niet fijn zit of dat het pijn doet als het er weer af moet.

Annika

Annika

04-02-2013 om 19:02

Maar...

Hoe erg is het om een lui oog te hebben? Wordt het slechter? Beter? Er zit nu een verschil van 1 punt (+2.5 en +3.5)

Tineke

Tineke

04-02-2013 om 19:56

Volhouden

Als ze klein zijn hoef je niet zo lang af te plakken, hoe later je begint hoe meer uren je moet afplakken. Een lui oog wordt niet vanzelf beter, het kan beslist wel slechter worden. Kenmerkend is dat een lui oog niet te corrigeren is met een bril. Het kan leiden tot scheelzien, veel struikelen, diepte slecht inschatten, problemen met alles waarbij zicht belangrijk is, in het verkeer, bij leren lezen, etc.
Hoe jonger het kind is, hoe makkelijker het te verhelpen is. En zo klein als ze zijn, daar kun je afspraken over maken. Er wordt niet gehuild, dat is nergens voor nodig, en daarna volgt de beloning. Nu lijkt het gewoonte te worden om er een drama van te maken. Dat moet je zien te doorbreken.

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2013 om 19:58

Annika

Als je een lui oog niet behandeld, zal het steeds slechter functioneren en kan ook scheel gaan staan.
Daarbij zie je slecht diepte. Vanzelf beter worden zal het zeker niet.

Fiorucci

Fiorucci

04-02-2013 om 20:00

En...

Ik weet uit ervaring wat je doormaakt. Pakken pleisters gingen er hier doorheen, want ik bleef plakken ondanks het feit dat mijn zoon de pleister eraf trok. De aanhouder wint, en dat was ik. Er kunnen overigens ook pleisters voor een gevoelige huid voorgeschreven worden, en het feit dat mijn zoon zelf stickertjes mocht kiezen op zijn pleister hielp ook redelijk.

Annika

Annika

04-02-2013 om 21:33

Oke dank

oke dank, dat wild eik horen. Wij zetten door....

Kari1

Kari1

05-02-2013 om 10:28

Mijn duit

Het is al gezegd en ik sluit me er helemaal bij aan: doorzetten! Nu kan het nog met 2 uur plakken per dag, bij een latere behandeling wordt dat rap veel langer en de kans op volledig herstel neemt net zo rap af.
Een lui oog wil zeggen dat het oog niet meer goed werkt (eigenlijk werkt het oog wel maar het bijbehorende hersengedeelte niet meer, het resultaat is hetzelfde: slechter zien). Dat is op latere leeftijd niet meer te herstellen. Het dieptezien is dan ook niet optimaal, want daarvoor heb je twee goed werkende ogen nodig. En je bent extra kwetsbaar, want als er iets met je goede oog gebeurd ben je mooi in de aap gelogeerd, je hebt immers geen goed "reserve-oog" meer. Zo'n situatie wil je niet voor je kind en jij als ouder kunt dat nu voorkomen.
Drama, daar zijn peuters goed in. Belonen kan helpen, en verder niet teveel aandacht aan schenken, het is zoals het is en sommige dingen moeten nu eenmaal.
Sterkte!
Kari

Tink

Tink

05-02-2013 om 14:36

Zelf geen ervaring mee

Maar wel gezien bij een nichtje. Die had een enorme poster in de kamer met een prinses erop, op de rok van de prinses werden elke dag de gebruikte pleisters geplakt en zo werd het een prachtig kleurig geheel. Volgens mij is er ook een jongetjesversie van (een draak als ik het goed heb). Misschien werkt dat als mooie beloning voor je dwarse peutertje . De poster kregen ze voor zover ik weet gewoon bij de pleisters.

mijk

mijk

06-02-2013 om 16:40

Mijn dochter

had saaie bruine hypoallergene omdat broer overgevoelig werd voor de pleisters en ik het zekere voor het onzekere wilde nemen..
Zij vond het heel leuk om er zelf met stift een tekening op te maken! Zelf er aftrekken scheelde ook!

En de sterkte maakt eigenlijk niet uit. Een lui oog kan technisch wel zien maar de informatie wordt in de hersenen niet gebruikt.

Behandel je niet ziet je kind dus eigenlijk maar met 1 oog terwijl er 2 ogen zijn. Zonde dus!

Mijk

Varodi

Varodi

07-02-2013 om 17:09

Oogdruppels

Ik weet niet hoe oud je peuter is. Hier een kind van nu 6 jaar waarbij we sinds november 2011 moesten gaan plakken. Hij vond het verschrikkelijk. Iedereen zag het (op school). en hij kreeg er, ondanks de hypo-allergene pleisters, toch last van in zomer. Nu hebben we oogdruppels gekregen. Dit vergroot de pupil en heeft dezelfde werking als een pleiser. Dit gaat gelukkig wel goed. Misschien heb je er wat aan.

Annika

Annika

07-02-2013 om 19:34

Varodi

Is dat niet pijnlijk, die druppels? Ik kan me voorstellen dat jouw zoon er op school "voor schut" mee denkt te lopen maar dat speelt bij ons nog niet. Hij is nu 3 en een half.

Wel vond hij het druppelen bij de oogarts heel naar.
Het aftrekken en opplakken ook, als het eenmaal zit en hij over de ergste boosheid heen is hoor ik hem er niet zo over.

Kinne

Kinne

08-02-2013 om 10:07

Zoon ook

Zoon heeft eerst tijden met een afgeplakt oog gelopen, was wel iets ouder, 4 dacht ik.

Dat hielp helaas onvoldoende en we moesten druppel, dat vond hij veel vervelender. Het prikt iets. Is wel snel weer over. Zoon wilde altijd in het schemer zitten tijdens het druppelen anders deed het pijn aan zijn ogen. En leg een tissue klaar want het traant erg als je net hebt gedruppeld.

Maar het heeft wel geholpen want hij is er vanaf en hoeft pas over een jaar terug te komen en anders zaten we er elke 3 maanden

Succes

Varodi

Varodi

11-02-2013 om 21:39

Oogdruppels

Hoi,

Hier hoor ik zoon er nooit over dat het pikt. Was die wel heel bang voor, daarom duurde het ook wel even (en maandje) voordat die echt wilde dat de druppel erin ging.
Wat ik begrepen heb is dat deze druppels een dunnere concentratie hebben dan de druppels die ze bij de oogarts krijgen.

Doorzetten hoor

Wat als je het niet doet? Dan word je aan één oog blind.
Helaas werd het vroeger niet gedaan of niet ontdekt. Dat heeft grote gevolgen gehad.

Roosje

Roosje

27-02-2013 om 21:22

Hier

zijn we met onze zoon met plakken begonnen toen hij bijna 4 werd, 3 uur per dag, gedurende 2 hele jaren. In die tijd was het al een drama. Toen hij 6 was had ik het helemaal gehad met die stickers en dat heb ik toen ook aangegeven bij de orthoptiste. Maar nog moesten we door blijven gaan; het afbouwen zou ook nog een jaar gaan duren. Eerst 6 dagen, toen 5 dagen enz. Nu is hij 7 en is hij er eindelijk vanaf.
Ik heb me vaak geergerd aan de houding van de orthoptiste. Vanuit haar optiek was de oogfunctie natuurlijk het belangrijkste. Maar dat je jaren moet plakken en daarmee de relatie met je kind onder druk zet, komt totaal niet ter sprake. Het ene kind is er gewoon niet zo makkelijk in dan het andere kind, maar wij hadden altijd conflicten met onze zoon. Als het afbouwen dus niet was begonnen, hadden we het zelf stop gezet.

Fiorucci

Fiorucci

28-02-2013 om 08:20

Roosje

Ik snap je reactie, maar toch...ik vind oogfunctie wel heel belangrijk. Ik ken het gedoe met afplakken, al was onze zoon een stuk jonger destijds. Hij begon met afplakken toen hij 9 mnd. was, is twee keer geopereerd.
Zijn zus is nu 13, heeft nooit hoeven afplakken maar haar ogen werken niet optimaal samen. Ze heeft nu een bril met zeer geringe sterkte, maar man wat een verschil maakt dat!
Minder hoofdpijn, minder moe, noem maar op.
Ik vind oogfunctie dus echt heel belangrijk.

Effectief?

Ik vraag me wel af of er cijfers zijn over het effect van dat afplakken. Mijn beide broers hebben vroeger ook jaren afgeplakt of een sticker op hun bril gehad. Toch hebben ze beiden een vorm van intern scheelzien die mijn dochter ook blijkt te hebben. Dat is niet verholpen. Bij mijn dochter is dat pas vorig jaar ontdekt door de optometrist. Niet bij het cb, niet bij de schoolarts, niet bij de oogarts. Maar als ik dat zo hoor denk ik dat we misschien een hoop gedoe zijn misgelopen dat mogelijk weinig effect zou hebben gehad.

Fiorucci

Fiorucci

28-02-2013 om 17:59

Anne

Afplakken helpt niet tegen scheelzien. Afplakken is om een lui oog aan het werk te zetten. Je kunt een lui oog hebben zonder scheel te kijken. Mijn zoon moest afplakken, en daarna werd hij geopereerd om het scheelzien te verhelpen.
Het afplakken heeft hem heel goed geholpen, hij heeft geen lui oog en ziet goed, nog steeds zonder bril. (hij is bijna 21) Hij kan alleen geen diepte zien, dat is een gevolg van deze operatie.

Tineke

Tineke

28-02-2013 om 19:01

Anne

Therapie-ontrouw veroorzaakt slechtziendheid die niet met bril te corrigeren is. Of: volledig blind.

Tineke

Tineke

28-02-2013 om 19:19

Vervolg

Sorry, ging mis zie ik nu.
Blindheid geldt natuurlijk alleen voor het luie oog. En ja, daar is best wat onderzoek naar gedaan, maar ik kan ze helaas niet zo gauw op internet vinden. Behalve dan deze:
http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?nieuwsartikelID=1286
http://www.erasmusmc.nl/5663/177341/211028/1283738/1283744/pag._20-21_Pleisterpret.pdf

Vic

Vic

01-03-2013 om 09:07

Scheel zien

Mijn kinderen kijken allebei scheel, maar alleen de oudste heeft een lui oog gehad. Gelukkig nooit last gehad met het afplakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.