Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Luizen bestrijden.

Hoi. Ik wil weten of het kwalijke gevolgen heeft om hoofdluis te bestrijden met anti vlooien middel welk bedoeld is voor kittens?

Nou

Misschien gaan je kinderen maauwen maar is ook schattig toch? Vraag het anders aan de dierenarts?
Sini

@Emma

@Emma

01-02-2019 om 06:03

Iemand moet de eerste zijn

Wees de eerste en vertel ons hoe het was.......

Yanea

Yanea

01-02-2019 om 07:22

Nee

Volgens mij doe je de luizen daar geen kwaad mee, hoor.

Fransien

Fransien

01-02-2019 om 09:37

Niet zo flauw!

De luizen die een kat heeft zijn anders dan die van een mens. Op het eerste oog (google) lijken de bestrijdingsmiddelen voor een kat ook andere spullen te bevatten dan die voor mensen. Ik denk niet dat het kwaad kan voor je kind om kattenspul in kinderhaar te smeren, maar ik denk dat je beter even langs de apotheek kunt lopen.
Overigens is de beste methode om van luizen af te komen kammen. Iedere dag en tot twee weken na de laatste luis.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2019 om 10:18

Fransien

De vraag was of hoofdluizen (dus bij mensen lijkt me) bestreden kunnen worden met antivlooienmiddel bij dieren. Zijn toch heel verschillende beestjes dus de vraag is echt heel raar. In mijn ogen dan hè... Ik snap de reacties dus wel.

Yanea

Yanea

01-02-2019 om 10:37

Fransien

'Overigens is de beste methode om van luizen af te komen kammen. Iedere dag en tot twee weken na de laatste luis.'

Nee hoor, de beste manier is om het eigen merk luizenspul van Kruidvat te halen en daar drie weken achter elkaar je haar mee te wassen. Geen grap.

Overigens denk ik dat een vlooienpipetje in de nek van je kind echt geen serieuze vraag kan zijn.

Pirata

Pirata

01-02-2019 om 10:52

Ik dacht dat ze een kind een vlooienbandje wilde omdoen.

Je hebt voor honden ook een pil,is ook nog een optie voor t kind

zijn ze meteen tegen teken beschermd

@Emma

@Emma

01-02-2019 om 16:16

Tja...

Waarom geen muggenspul?

MammaVan2.

MammaVan2.

01-02-2019 om 20:17 Topicstarter

Lieve mensen

Ik stelde deze vraag omdat mijn dochter inderdaad luizen had.
Toen ik haar vorige week naar haar vader bracht na haar met luizen shampoo van de Kruidvat behandeld te hebben en haar elke dag gekamd te hebben.
Ik heb haar vader gevraagd haar te blijven kammen.
Echter toen ik haar na een week weer terug kreeg hoorde ik van haar dat ze "behandeld" was met anti vlooien middel voor kittens. Dit spul is op maandag in haar haar gegaan en vrijdag mocht ze het pas uitwassen.
Ze voelt zich al heel de week niet zo lekker en heeft ook al heel de week pijn in haar keel.
Ik begrijp dat het grappig overkwam en ja ik heb er zelf ook maar grapjes over gemaakt naar haar(mooi haksbandje) maar ik ben gewoon heel erg ongerust. Huisarts heeft me vandaag advies gegeven contact met dierenarts op te nemen.

Pirata

Pirata

01-02-2019 om 20:20

Meen je dat nu...

Het lijkt me nooit aan te raden dierlijke medicatie zomaar op een mens te gebruiken. Of andersom.
Wat zei dw dierenarts dan? Misschien beter de HAP bellen...

MammaVan2.

MammaVan2.

01-02-2019 om 20:26 Topicstarter

Pirata

Helaas heb ik geen contact met de dierenarts kunnen maken. Ik weet ook niet precies welk middel ze gebruikt hebben. Ik denk Frontline maar weet dit niet zeker.

Pirata

Pirata

01-02-2019 om 20:36

Eerst nagaan

Kan je ex de naam van het middel niet geven?
Ik zou dan toch even overleg willen met de HAP... lijkt me met een gif niet gezond, er zolang mee op.je hoofd lopen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2019 om 20:39

MamaVan2

In dat geval had het echt geholpen als je het concreet gemaakt had in plaats de vraag zo vaag te stellen.

Bijzonder vervelende situatie die je beschrijft. Onvoorstelbaar dat iemand dat bedenkt. Ik zou denk ik informatie inwinnen bij de HAP.

Sterkte.

Aagje

OND

OND

01-02-2019 om 21:47

In beide gevallen gaat het om insecten.

In het geval van die katten- en hondenbehandelingen gaat het in de regel om synthetische pyrethrinoïden die bij insecten (en bij vrijwel alle dieren) de signaaloverdracht in de zenuwen inhiberen door het blokkeren van de acetylcholine-cholinesterasecyclus.
De werking daarvan, even in het Nederlands: als een zenuwvezel een impuls moet doorgeven aan een spiercel, gebeurt dat door de aanmaak aan het spiervezeloppervlak (aan de zgn. "motorische eindplaat" van de zenuw) van een kleine hoeveelheid van een stof: acetylcholine. Onder invloed daarvan trekt de spiervezel samen.
Als dat niet langer nodig is, wordt aan het spiervezeloppervlak een kleine hoeveelheid van een enzyme: cholinesterase, aangemaakt. Die breekt de acetylcholine af en de spiervezel gaat weer naar de rusttoestand.
Als de aanmaak van cholinesterase geblokkeerd wordt, blijven de betrokken zenuwvezels in samengetrokken toestand, waardoor vitale functies erg snel in het gedrang komen.
Dat is het werkingsprincipe van vrijwel alle insecticiden en van vrijwel alle zenuwgassen, die overigens afgeleid zijn van insecticides.

Die huisdierenmedicatie is nauwkeurig berekend en acute vergiftiging van een mens ligt niet meteen voor de hand, maar er is meer: sommige mensen reageren allergisch op pyrethrinoïden met uitslag, bobbels en bulten en van die dingen. Dat gaat allemaal snel over, maar een pretje is het niet.
En dan is er ook nog dit: als middelen genre die uitknijptubetjes gebruikt worden, bevatten die niet alleen pyrethrinoïden, maar ook een uitvloeier: een stof die ervoor moet zorgen dat het spul zich zo snel mogelijk over het volledige lichaam verspreidt. Dat zit niet goed, als de kleine toevallig allergisch is...
Ik zou gewoon de spullen bestemd voor mensen gebruiken, maar het staat iedereen vrij om een nieuwe generatie moppen over "zuinige Nederlanders" in het leven te roepen...

@Emma

@Emma

01-02-2019 om 22:08

Vraag

Ja de vraag in de eerste post was een beetje bijzonder geformuleerd.
Waarom neem je geen contact op met de vader om te vragen wat er gebeurd is? Hoe oud is je dochter?
En verder: neem dat spul mee en ga meteen naar een arts. Geen dierenarts natuurlijk, het gaat om een een mensenkind.

OND

OND

01-02-2019 om 22:24

"Huisarts heeft me vandaag advies gegeven

contact met dierenarts op te nemen.".

Juist... Een huisarts hier die zoiets flikt, zit binnen de maand zonder patiënten.

Yanea

Yanea

02-02-2019 om 07:07

Raar

Hoeveel pipetjes van frontline had je ex in huis dan, dat hij haar hele haar ermee kon behandelen?

Jeetje...

Ik vind mijn grapje nu ongepast, sorry. Ik zou contact opnemen met een dierenarts inderdaad. Dit soort spul is vaak neurotoxisch voor de mens. Als ik mijn hond geneesmiddelen toedien of behandel tegen vlooien MOET ik van de dierenarts latex handschoenen aan.
Rare zet van je ex.
Sterkte
Sini

OND

OND

02-02-2019 om 11:28

Neurotoxisch

Ja, zo kan je het ook samenvatten...
Bij veel van die producten staat op de verpakking ergens: "opgelet, dit product heeft een lichte anticholinesterasewerking". Dan wordt je als consument geacht te weten wat daarmee bedoeld wordt .
Die uitvloeier is overigens een verhaal op zich: vaak wordt daar Tween (een synthetisch detergent) voor gebruikt, maar soms ook DMSO (dimethylsulfoxide).
DMSO is een bijzonder performante uitvloeier: binnen een ademzucht verspreid het zich (en de stoffen die meegevoerd worden) naar buiten- en binnenkant van handschoenen, huid, kledij enz.
Handschoenen helpen dus niet veel, vandaar ook dat het gebruik van DMSO op de terugweg is.

OND

OND

02-02-2019 om 11:40

Leuk overigens

het actief bestanddeel van "Frontline", "Amflee", "Broadline", "Effipro" en meer van die "pour-on/spot-on" medicatie is fipronil.
De stofnaam doet misschien hier en daar een belletje rinkelen...

Terug naar huisarts

Ik val niet snel een collega af maar als dit echt gezegd is door de arts is dat stom.

Artsen hebben toegang tot een online gifwijzer en een advieslijn. Jij moet de vader van het kind vragen wat er gebruikt is en je arts kan dat in de gifwijzer opzoeken. Allles staat daar in van twee en viertakt olie tot vaatwastabletten en wastabs. Behandeling, effect en aangeraden onderzoek staat er allemaal in.

Beterschap!

mirreke

mirreke

04-02-2019 om 19:20

En laten luizen nou net steeds resistenter worden

tegen fipronil.
Ik weet alleen niet hoe dat zit met mensenvlooien, waar fipronil niet voor wordt gebruikt.

Misschien wist vader niet dat luizen geen vlooien zijn en andersom?
Ook absurd dat dochter het pas na zo'n lange tijd mocht uitwassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.