Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

31-08-2009 om 10:42

Lyme

Ik maak me zorgen. Mijn dochter heeft ziekte van Lyme. Ze heeft een antibioticakuur van de huisarts gekregen, maar ik ben bang dat het niet genoeg is. Ik vind Lyme zo'n enge ziekte! Wie op het forum heeft ervaring met kinderen en lyme? Wat kan ik doen om haar weerstand te verhogen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

31-08-2009 om 21:17

In welk stadium?

Dat maakt nogal uit. Ik ben eerder dit jaar door een teek gebeten en heb meteen preventief een antibioticakuur gevolgd. Wat me toen duidelijk werd, via dokter en internet, is dat er nog heel veel onduidelijk is over lyme.

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 08:50

Precies starry night

En de richtlijnen in Europa zijn heel anders dan de veel zwaardere richtlijnen in Amerika. Ik heb vorig jaar ook lyme opgelopen die de huisarts eerst afdeed als een rare allergische reaktie op een insektenbeet. Het zag er ook bepaald niet uit als een "standaard" rode ring. Toen na een maand (ik was ondertussen op vakantie) weer terug kwam werd het wel als Lyme gezien en heb ik voor nederlandse begrippen een zware kuur gehad: het dubbele van het standaardadvies, ik weet niet meer precies hoeveel dat was, maar ik kreeg doxycycline voor een 2 keer zo lange periode als normaal. Ik weet ook niet zeker of het weg is, als je erop googelt kom je idd heel verschillende dingen tegen: van absoluut effectief tot "er zijn vormen van spirocheten die alle a.b. overleven". Tja, ik kan daar verder nu niets mee. Toen ik later in het seizoen vage lichamelijke en psychische klachten had hebben de neuroloog, cardiollog en psychiater alle 3 een andere neuroloog ernaar gevraagd en alledrie zeiden die dat een a.b. afdoende is. Daar moet ik dan maar op vertrouwen want blijven twijfelen heeft geen enkele zin.
Bellefleur: waarom twijfel jij eraan of het wel voldoende is? En wat zou je willen?
Starry Night: hoe kreeg jij het voor elkaar om preventief een a.b. te volgen, ook dat druist in tegen de richtlijnen die in het algemeen in Nederland gevolgd worden.

Zoontje

Heeft toen hij 2 was Lyme gehad. Hij heeft een kuur gehad, maar de ring was nog niet weg. Toen heeft hij nog een kuur gehad en waren alle uiterlijke kenmerken van Lyme verdwenen. Omdat partner vermoedt dat hij het ook heeft en een hypochonder is weet ik dat dit niet hoeft te betekenen dat de ziekte inderdaad voorbij is, maar de afgelopen jaren heeft zoontje geen andere ziektebeelden vertoond.

Coco

Coco

01-09-2009 om 13:31

Preventief?

Starry Night: "Ik ben eerder dit jaar door een teek gebeten en heb meteen preventief een antibioticakuur gevolgd"
Ik word ierder jaar wel een paar keer door teken te grazen genomen, evenals mijn oudste zoontje. Ze zijn echt dól op ons (mijn man en de jongste laten ze met rust).
Als we iedere keer preventief antibioticakuren zouden gaan volgen zou dat echt meer kwaad dan goed doen.
Ten eerste verhoog je de kans op resistentie. Ten tweede is een antibioticum een paardenmiddel, dat je weerstand dramatisch verlaagt. Misschien dat bactieriën er niet dol op zijn, maar andere organismen, zoals schimmels hebben dan wel vrij spel.

Preventief

Deze zomer door een teek gebeten, maakt op zich niks uit. Toen er na twee weken een kring kwam met een mooie bult erop ben ik naar de dokter geweest. Een vrij zware antibioticakuur gehad (zei de dokter...)en de kring trok weer weg. Heb nu nog iets van een blauweplek-achtig iets over. De dokter vertelde mij dat dit een gewone ontstekeing kon zijn maar ook het begin van de ziekte van lyme...daarom preventief een antibioticakuur. Onze kinderen en wij zelf worden regelmatig gebeten door teken in de zomer maar zolang er geen kring komt is er niks aan de hand. Gelukkig krijg je nog niet van elke tekenbeet Lyme.
Wel vraag ik mij af, hebben ze het bloed van je kind gecontroleerd want daar is lyme toch in aantoonbaar?

Puck2

Puck2

01-09-2009 om 14:37

Bloedtest

Wat ik begreep van huisarts en internist is dat de bloedtesten eigenlijk niet veel toevoegen. Ook na een adequate behandeling blijf je nog lang antistoffen houden terwijl je dan geen lyme-infectie meer hebt. Verder geeft de test ook een vrij groot gedeelte aan zowel vals-positieve als vals-negatieve uitslagen. Niet erg betrouwbaar dus.

Coco

Coco

01-09-2009 om 16:41

J@ost

"Toen er na twee weken een kring kwam met een mooie bult erop ben ik naar de dokter geweest. Een vrij zware antibioticakuur gehad (zei de dokter...)en de kring trok weer weg".
In jouw geval is de behandeling niet preventief te noemen. Er waren sterke aanwijzingen dat het hier om de ziekte van Lyme ging en hoewel je dat pas zeker weet na een bloedtest (en zelfs dan heb je nog geen 100% uitsluitsel), en dan lijkt een antibioticakuur me inderdaad op zijn plaats.
Preventief is als er na iedere tekenbeet maar klakkeloos een kuur wordt aangeboden want je zou besmet kunnen zijn.

Klopt coco

Was van plan in mijn berichtje duidelijk te maken dat je niet na elke tekenbeet een antibioticakuur hoeft te halen....maar dat is er niet helemaal uitgekomen

Starry Night

Starry Night

02-09-2009 om 17:05

Puck en coco

"Starry Night: hoe kreeg jij het voor elkaar om preventief een a.b. te volgen, ook dat druist in tegen de richtlijnen die in het algemeen in Nederland gevolgd worden."

Ik heb geen idee. Ik belde om te vertellen dat ik een teek had verwijderd waarvan ik niet wist hoe lang hij daar gezeten had en of ik daar iets mee moest doen. Ik werd gesommeerd onmiddellijk langs te komen. Toen mocht ik kiezen: wachten op een eventuele kring (die je niet gegarandeerd schijnt te krijgen), of meteen een kuur volgen. Ik koos voor het laatste, omdat ik me de vorige antibioticakuur niet kon heugen, dus zo immuun zal ik nog niet zijn. Ik vond het wel een rustgevende gedachte.

Coco

Coco

03-09-2009 om 08:57

Starry night

Zo zie je maar wat en verschil er is tussen huisartsen.
Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst een teek ontdekte bij mijn zoontje, heb ik in paniek de huisartsenpost gebeld (het was natuurlijk in het weekend). Die zeiden me dat ik die moest verwijderen en de plek in de gaten moest houden tot ongeveer twee weken na de beet (maar wel een beetje op zo'n toon van "val je ons daarvoor lastig?").
Twee jaar later had hij na een bezoek aan de Hoge Veluwe maarliefst zeven teken (ik had er zelf inmiddels ook een paar gehad). Ongeveer vier dagen later had hij wat verhoging. Normaal is het dan even aankijken en als het erger wordt een paracetamolletje en naar bed, maar met die teken in mijn achterhoofd belde ik toch ongerust de huisartsenpost (want ja, het was avond). Kreeg weer een beetje geïrriteerd te horen dat ik het maar even aan moest kijken (van die zeven teken waren ze niet onder de indruk). En inderdaad, de volgende ochtend was hij weer het mannetje (de termijn klopte ook niet helemaal, maar toch..).
Sindsdien weet ik bij teken de oplossing: verwijderen en het even aankijken (want dat is het duurbetaalde advies dat ik altijd krijg).
Een keer had ik een teek niet goed verwijderd (de kop bleef zitten). Toen ben ik wel naar de HA geweest en die heeft dat ding eruitgepulkt (met een naald). Mijn arme zoontje kreeg zowat een rolberoerte toen hij met die naald kwam. Maar wederom is het woord "antibiotica" niet gevallen.
Het gaat er trouwens niet om dat jij immuun wordt voor die antibiotica (die zijn er om jou beter te maken en immuun ben je als je, bijvoorbeeld omdat je al antistoffen hebt, een bepaalde ziekte niet kunt krijgen), maar dat allerlei bacteriën resistentie opbouwen door verkeerd (kuur niet afmaken) of overbodig gebruik. In jouw individuele geval is het geen ramp, maar als voortdurend iedereen kuren krijgt voor ziektes die ze misschien zouden kúnnen krijgen, krijgen bacteriënstammen de kans te muteren. Het is een heel ander systeem dan een vaccin tegen een virale infectie. Daarbij wordt bijvoorbeeld een verzwakte vorm van het virus ingespoten, waardoor het lichaam alvast antistoffen kan aanmaken, zodat het eigenlijke virus effectief bestreden kan worden. Dat gebeurt dus wél preventief. Een antibioticum is gewoon een vergif voor bacteriën (allerlei soorten, dus ook de goede bacteriën, waardoor weer tijdelijk je weerstand verlaagd wordt).

Starry Night

Starry Night

03-09-2009 om 18:47

Ik denk...

... dat 'ze' het gewoon eigenlijk niet weten. Lyme is een mysterieuze ziekte en iedere keer als men denkt een aanknopingspunt gevonden te hebben (rode kring bijvoorbeeld), dan wordt het weersproken door een ander geval. Die onzekerheid aangaande teken en lyme lijkt internationaal.

Wel grappig dat ik inderdaad juist veel lakonieker was dan onze huisarts, wat haaks staat op jouw ervaring. Heb de mijne overigens met mijn nagels verwijderd en goed ook: hij leefde nog

Weet eerlijk gezegd niet wat ik een volgende keer zou doen. Sluit niet uit dat ik al veel vaker door teken bezocht ben, evenals mijn gezinsleden. We zijn fervente wandelaars...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.