Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lezer

Lezer

11-04-2012 om 11:58

Maagverkleining en niet afvallen

In het kader van lekker belangrijk en inhakend op een oud draadje hier :

Op de website van de telegraaf stond dat Peter Beense in januari al een maagverkleining heeft gehad en nu nog steeds 181 kilo weegt. Hij is er niet van af gevallen.

Waarmee maar weer is bewezen dat alleen een operatie niet helpt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik mis

nog juist veel beweging als kind, puber, prima eetpatroon en acuut vermindering van de lichaamsbeweging.

Er zijn ook zat studies die aanwijzen dat dikke(re) mensen een te efficiënte darmfunctie hebben waardoor elke calorie benut wordt, slanke mensen hebben een veel minder efficiënte darmfunctie.

(een van de redenen waarom een GBP zo goed schijnt te helpen: er wordt gewoon een stuk darm, waar die efficiente huishouding aan de gang is, overgeslagen)

Pluk53

Pluk53

28-04-2012 om 10:31

Mien

"er zijn ook zat studies die aanwijzen dat dikke(re) mensen een te efficiënte darmfunctie hebben waardoor elke calorie benut wordt, slanke mensen hebben een veel minder efficiënte darmfunctie." er zijn nog veel meer studies die simpelweg laten zien dat voor de meeste mensen met overgewicht geldt dat ze meer eten dan goed voor ze is! Even niet concentreren op de uitzonderingen aub, gewoon de meerderheid eet en snoept/snaait teveel, en beweegt te weinig. En dat vaak van kinds af aan.
En een GHB om de efficiency te verminderen. Tsja, zo werkt het wel. Je kunt ook je eten na het kauwen weer uitspugen.
En dik worden "na stoppen met intensief sporten" (en niet je eetpatroon aanpassen!). Dat valt toch gewoon onder de noemer "overgaan op een ongezonde manier van leven"?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

28-04-2012 om 12:43

Pluk53

Ik zie het, jij gelooft in absolute zelfdiscipline als remedie voor alle moderne kwalen. Het toxic food environment is blijkbaar een verzinsel van losbandige wetenschappers. Wat is zo onverdraaglijk aan de gedachte dat mensen hun eigen gedrag niet volledig in de hand hebben?
Ik vind jouw bijdragen wel wat gereformeerd aandoen, ik zie er vaak een schuddend vingertje bij en eventueel een zweepje voor het geval iemand stiekem toch een koekje neemt of een sigaret opsteekt of weet ik wat voor verschrikkelijks onderneemt .

Pluk53

Pluk53

28-04-2012 om 13:14

Mea

welnee, ieder moet doen wat hij/zij goed acht. Maar kom bij mij niet aan dat er geen vrije keus is. Ja, de wereld zit vol verleidingen. En ik denk dat de "weerstand" daar tegen mede moet komen van de opvoeders.

Daar is het wijzende vingertje weer, ik was al verbaasd dat je het met me eens was...
Het blijft een discussie waarin jij betwetert en vooral ALLE verantwoordelijkheid voor het groeien neerlegt bij de dikkere medemens, er zijn echt veel meer nuances dan dat jij bereid bent aan te nemen... Stoopen met intensief sporten staat absoluut niet gelijk met overgaan op een ongezond eetpatroon, wat is dat voor idiote conclusie?

Een lijf dat gewend was veel te verbruiken kreeg plots veel minder te verbruiken bij een ongeveer gelijkblijvende manier van eten (absoluut niet ongezond of idioot veel, ik denk eerder dat ik, bij het intensieve sporten eigenlijk te weinig at)

Het verhaal over die te efficiente darmfunctie is geen uitzondering... Verklaar anders ook eens waarom de ene mens een verzadegingsgevoel heeft na het eten van een halve pizza, terwijl een ander er zonder blikken of blozen er met gemak 2 wegwerkt...?

Maar ik ga niet alnteveel uitweiden, jij blijft de dominee met het wijzende vingertje met oogkleppen en stevige oordoppen, nog net geen nanananana roepend ....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

28-04-2012 om 18:52

Mien

ik noemde de combinatie ongezond: stoppen met intensief sporten, en NIET je eetpatroon wijzigen. Achteraf kijk je de koe in zijn gat, maar ook tevoren had je kunnen uitrekenen hoe snel de kilo's erbij zouden komen. En waarom gingen bij jou de de alarmbellen niet af bij +5kg?
En dat wijzende vingertje van mij? Nogmaals, ieder is vrij te kiezen voor eten/snacken/sporten waar hij/zij zelf voor kiest. Maar aan die keuzes hangen wel consequenties.
En de basis voor die keuzes wordt bij de meeste al in hun jeugd gelegd (+ het overschot aan vetcellen)

Pluk53

Pluk53

29-04-2012 om 12:55

Mien et al

mensen horen graag dat er mbt hun overgewicht "veel" factoren zijn waar ze geen invloed op hebben: genen, de altijd aanwezige verleiders, dat je immers "altijd moet eten" etc. En zodra je durft te zeggen dat er ook nog zoiets is als eigen verantwoordelijkheid, en keuzes die ieder voor zich kan maken, dan is dat een calvinistisch/gereformeerd vingertje

Ely

Ely

29-04-2012 om 12:57

Vroeguh lezer

Zou het niet zo kunnen zijn, Lezer, dat vroeger het eten veel minder overdadige hoeveelheden aanwezig was en dat er automatisch al meer bewogen werd omdat je vaker moest lopen en fietsen? Nog los van het feit dat veel van het werk fysieker was.

Maar misschien is er ook wel wat te vinden in de verandering van het soort voedsel dat we eten en dan met name de additieven en de gemiddelde gewichtstoename.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

29-04-2012 om 13:00

Lezer

vroeguh bewogen de mensen meer in de arbeid, met lopen met fietsen.
En wat betreft je eigen gewicht: het kan wat trager gaan, maar jij wacht toch ook niet tot je 20 kilo te zwaar bent.

Pluk

Als je altijd slank was, je niet bewust van de hoeveelheid lichaamsbeweging, nog nooit van afbouwen hebt gehoord, nooit aanleg om dik te worden, dan denk je (misschien heel naief toen ik 18 was) dat wat vanzelf komt..

Enneh ja, waarom zou je doorroken tot je benauwd in het ziekenhuis belandt??? Dat is toch exact hetzelfde als pas de alarmbel horen als je lichamelijke ongemakken krijgt door je overgewicht?? Wat maakt jou heiliger dan iemand met overgewicht, ik zie het verschil nog steeds niet, behalve dan de arrogantie van iemand die ws geen aanleg heeft om dik te worden en vanuit die positie lekker aan het oordelen is over al die luie, vretende dikkerts, goh dat die nou niet eens eerder beseffen...! Nee, dan ikzelf...

Het gaat mij er niet om dat dikzijn ook iets kan zijn van daadwerkelijk overeten en te weinig bewegen, maar ik wil je ook duidelijk maken dat er MEER redenen zijn om dikker te worden..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pluk53

Pluk53

29-04-2012 om 22:03

Mien

toen ik in het ziekenhuis belande had ik nog steeds geen last van mijn roken. Ik had een zware longontsteking. en het zien van de rochelaars en pruttelaars gaf mij de mogelijkheid om verstandelijk de schakelaar om te zetten. NIET omdat ik van het roken last had.
En nogmaals: mensen horen graag dat de reden voor hun dik zijn "buiten henzelf ligt". Als ze zich daar op willen concentreren: be my guest. Maar volgens mij is er buiten aanleg/omstandigheden/whatever ook nog zoiets als eigen keuzes, eigen verantwoordelijkheid, met de daaraan verbonden consequenties.
En toen jij stopte met sporten had je ook na 5kg kunnen bedenken dat het toch wel heel rap ging met je gewicht.

Commentaar

Leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat. Hoe kun jij zelf op jou manier zorgen dat je gewicht omlaag gaat als dat nodig blijkt. Wie zijn schuld het ook is. Tja, natuurlijk is het veel handiger om overgewicht te voorkomen maar ik kan me er toch echt niet druk over maken. Ik vind het dapper als je gaat afvallen maar voor jij ben je er niet minder of meer mens van.
Als er weer iemand om mij heen met een crashdieet begint dan zeg ik niets. Overbodig commentaar.

Pluk53

Pluk53

01-05-2012 om 09:15

Annej, crashdieet

"Als er weer iemand om mij heen met een crashdieet begint dan zeg ik niets. Overbodig commentaar."
Ligt eraan hoe goed ik die persooon ken. Als je voor jezelf weet dat een CD meer na- dan voordelen heeft, ben je haast verplicht die kennis te delen.

Discussie

Tja, ik probeer maar op mijn manier me afzijdig te houden van die nationale obesitasobsessie die tot nu toe alleen maar leidt tot meer overgewicht en ik adviseer mijn kinderen om zich erbuiten te houden, dat geldt niet voor ons en het risico is dat er teveel aandacht naar uitgaat waardoor je die obsessie ook voor jezelf alleen maar voedt.

Pluk53

Pluk53

01-05-2012 om 16:34

Annej

ben het met je eens dat er teveel aandacht wordt besteed aan (over)gewicht. Maar het kan geen kwaad om als mensen er actief mee bezig zijn, er op een feitelijke manier over te kunnen spreken. Allereerst is al belangrijk dat een (te) dikke persoon zich serieus genomen voelt, en ook dat je duidelijk maakt dat het gewicht mogelijk hem/haar in de weg zit, maar jou niet; hij/zij mag er voor kiezen om af te (willen) vallen, of om (te) dik te blijven, maar dat verandert hem/haar niet als mens.
Maar het lijkt me niet slim om nuttige kennis voor je te houden als dat de ander kan helpen.

Pluk53

Pluk53

07-05-2012 om 16:06

Jamie's eat to save your life

Zag een flits op tv op RTL4 tussen de middag. Op youtube is het (natuurlijk) allemaal terug te zien:


http://www.youtube.com/watch?v=jk05Ti8dVVg
Voedsel, en wat het met ons doet. Maagverkleiningen komen in het programma niet voor, wel een uitermate kritische blik op "onze" eet- en snackgewoontes.

Pluk53

Pluk53

08-05-2012 om 12:08

Patat verbieden in de buurt van scholen

http://www.trouw.nl/tr/nl/8367/Asha-ten-Broeke/article/detail/3252307/2012/05/08/Het-enige-dat-werkt-tegen-al-die-patat-op-school-is-verbieden.dhtml
De enige manier om de jeugd (met haar slecht functionerende hersens) te beschermen is om patat te verbieden in de buurt van scholen.

krin

krin

08-05-2012 om 13:11

Hiha

Hebben we na al die jaren eindelijk in de gaten dat open en eerlijke seksuele voorlichting beter helpt tegen tienerzwangerschappen en andere ongelukken dan net doen alsof het niet bestaat, en dan gaan we de jeugd van tegenwoordig angstvallig uit de buurt houden van wiet, alcohol en vet. Moeten nu alle snackbars verplicht verhuizen? Worden nieuwe scholen voortaan ergens in een weiland gebouwd, ver weg van de verlokkingen van de wereld? En dan in de lente een fotomoment als de kinders de wei in mogen?
Ik snap het echt niet meer.

Pluk53

Pluk53

08-05-2012 om 14:25

Krin

je hebt (ten dele) gelijk. Sex, drugs, alcohol, daarbij werkt de voorlichting en de begeleiding voor de meeste. Maar vet/ongezond eten, daar worden veel kinderen mee grootgebracht; althans ze komen er als kind heel vaak mee in aanraking. En zoals in het artikel wordt uitgelegd, werken de genotscentra in de hersenen heel simpel: eet patat, en je voelt je hemels. Ze kennen het, het wordt al (te) vaak gegeten, en ze kunnen het nu zelf naar eigen wens kopen (voor een lage prijs).
Hetzelfde gebeurt helaas ook teveel met alcohol. Al te vroeg mee kennis gemaakt, en het is makkelijk te krijgen (ondanks alle kreupele maatregelen om misbruik van de jeugd tegen te gaan).

Pluk53

Pluk53

08-05-2012 om 15:39

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst

heel wat postings terug gaf ik al de punten die mijns inziens bijdragen tot de obesitas-explosie.
- een "dikke" omgeving leidt sneller tot overgewicht dan een "dunne" omgeving.

- eetpatronen worden van kinds af aan aangeleerd.

- als je als kind niet hebt geleerd om "gezonde" dingen te eten, wordt het zeker niet makkelijker op latere leeftijd.

- een hang naar zoet is niet aangeboren, maar aangeleerd.

- (overmaat aan)vetcellen gevormd in je jeugd zijn een gevaar voor levenslang overgewicht.

- als eten en zoetigheid van kinds af aan zijn gebruikt als "troost", dan zit dat in je patroon ( en wordt weer doorgegeven aan de volgende generatie)
En in het genoemde artikel wordt ook duidelijk het verband gelegd tussen "genot" en vet-eten. Probeer daar maar eens van los te komen als dat patroon eenmaal is ingesleten.

Eetpatronen

Toch Pluk, heb je een eigen karakter en een eigen wil. Als ik je lijstje naga dan zie ik patronen van mijn ouders die ik wel en niet heb opgevolgd. Ik heb bijvoorbeeld weinig met koek en snoep en toetjes en gebakjes. In mijn jeugd kregen we, naast gezond eten, zoveel snoep en zoete dingen dat ik een hoop gaatjes in mijn gebit had voor ik 18 was. Daarna niet meer.
Het is te deterministisch om dat als absolute waarheid aan te nemen.

Patat

Ik ben er dan ook niet voor om patat te verbieden bij scholen. Het vet waarin het gebakken wordt is sterk verbeterd de laatste jaren en dan is het gewoon een aardappel met goed vet en wat zout. Het is wel handig als er ook wat gezondere keuzes zijn. Zoon nam een periode wel broodjes gezond in de schoolkantine. Er is wel een assortiment aan snoep e.d. maar hij kan blijkbaar goed kiezen en heeft een gezonde trek. Ook in de snackbar kun je kiezen wat je wel en niet neemt of soms neemt. Dat is dat onderzoek van iemand die MacDonalds aanklaagde omdat die hem te dik zou hebben gemaakt. Maar iemand anders toonde aan dat je ook kon afvallen met een andere keuze bij MacDonalds. De aanwezigheid van keuze lijkt me dan ook beter dan het niet aanbieden van wat je minder geschikt acht, dat is toch ook vaak arbitrair.

Pluk53

Pluk53

09-05-2012 om 08:14

Patat

de frieten zelf zijn nog niet zo slecht; het is de mayo die de finishing touch geeft.
Ik ben ook geen voorstander van verbieden; dat maakt het mogelijk nog aantrekkelijker. Ik haalde het artikel aan omdat het de link legt tussen eten en genot. "Lekker" eten kan uit de hand lopen.

Tinus_p

Tinus_p

09-05-2012 om 11:02

Patat

Pluk:
'de frieten zelf zijn nog niet zo slecht; het is de mayo die de finishing touch geeft."
Nee. Vet is niet erg, het zijn juist de koolhydraten die het probleem zijn.

Hoe dan ook, het probleem ontstaat vooral, als die pubers wel vreten, maar niet bewegen. Brommers (en de Wii) verbieden is wat dat betreft effectiever dan patat verbieden.

Pluk53

Pluk53

09-05-2012 om 14:30

Tinus

ik dacht ook te weten dat koolhydraten "gevaarlijk" zijn, omdat ze makkelijk verteren, eventueel snel opgeslagen kunnen worden als vet, en minder verzadigingsgevoel geven. Maar bij de "overdag/middag"-patat is denk ik de totale calorie-inname het grootste probleem. En de mayo draagt daar zwaar aan bij.
Maar het "niet bewegen" is natuurlijk een hele grote factor in de weg naar overgewicht.

Wisse

Wisse

12-05-2012 om 02:27

Mayonaise is gezond

Goede mayonaise is gezond, want vol met gezonde vetten (koudgeperste zonnebloemolie of olijfolie e.d.), verdund met water, azijn/citroensap, mosterd e.d. Veel gezonder dan het (verborgen) vet in vlees. Je kunt ook beter mayonaise (of olijfolie) op je brood smeren dan boter of margarine.

Hoewel, er zijn ook stemmen die zeggen dat juist al die onverzadigde plantaardige vetten slecht zijn en dat het "ouderwetse" menu met overwegend verzadigde vetten (vlees, boter, volle melkproducten) gezond is.

http://www.fourhourworkweek.com/blog/2009/06/06/saturated-fat/

http://www.lewrockwell.com/miller/miller38.1.html
http://naturalbias.com/12-reasons-why-saturated-fat-is-good-for-you/

http://www.spacedoc.com/saturated_fat_is_good_for_you_1

etc.: http://www.google.nl/ saturated fat good for you

Dus toch maar roomboter op brood? In ieder geval bakken in roomboter, niet in olijfolie!

Er lijkt me ook niets mis met af en toe patat eten gemaakt van versgesneden aardappels gebakken in goede olie. Alleen het teveel zout lijkt me dan wel slecht, maar kun je ondervangen door te vragen er geen extra zout op te strooien.

Als je kinderen leert om voedsel van hoge kwaliteit te eten, zoals zulke verse patat en delicate mayonaise (geen troep van goedkope olie aangelengd met zetmeel), dan lusten ze later de inferieure, meer gangbare varianten niet en dat heeft vast een sterk preventief effect...

Kieskeurigheid en smaakontwikkeling als gezonde eetstrategie dus.

Voor mij werkt het: ik lust echt geen doorsnee patat meer, sinds ik de patat van enkele goede adressen ken...

Lekkere, goede patat kun je trouwens makkelijk zelf maken door reepjes verse aardappel in een wok met een laagje zonnebloemolie te bakken (mits je de stank in huis verdraagt...). Een keer bakken is genoeg. Recept van Sylvia Witteman.

Wisse

Leuk, die links. Die "12 reasons" begint met dezelfde twijfel die ik ook al een tijd voelde: hoezo is verzadigd vet de duivel als we het al miljoenen jaren eten?

Eigenlijk dacht ik zelf zo: er wordt nu overal geroepen dat het Mediterrane dieet zo gezond is en dat we allemaal aan de olie moeten, maar vroegere generaties Nederlanders aten volgens mij vrijwel alleen maar verzadigd vet: zuivelproducten en varkensvlees en -vet. Er werd wel gefrituurd (de oliebol is al oud), dus olie zal wel gebruikt zijn, maar vziw was het vet voor de massa iha reuzel of boter. En vrij veel ook. Dat werd vervolgens allemaal weer verbrand bij het turfsteken of weet ik wat

Gingen Nederlanders in die tijd en masse jonger dood dan Italianen en Spanjaarden? Dat heb ik nooit ergens gehoord. De huidige generatie hoogbejaarden zag olijfolie vroeger alleen maar bij de drogist.

Dus vroeg ik me ook al af: als verzadigd vet zo ongezond is, waarom zijn er dan nog zoveel hoogbejaarden in Nederland?

En iets anders: in het boekje "wat is nu gezond" van Katan, dat ik hier om de haverklap aanhaal omdat ik het zeer lezenswaardig vindt, bepleit hij meen ik om margarine met onverzadigde vetten te gebruiken, voor jezelf en voor je kinderen. En we moeten aan de halfvolle melk. Dierlijk vet is slecht.

Moedermelk bevat toch ook hopen dierlijk vet, bedacht ik me toen. En in éen van die linkjes die jij noemt wordt ook dat genoemd.

Hè, prettig, hoef ik me toch niet schuldig te voelen over het feit dat wij slechts roomboter gebruiken (gezouten ook nog) en geen margarine

Groeten,

Temet

Temet

ik ben weer op een missie.
Katan kan je inwisselen voor Michael Pollan. Google maar eens. krijg je geen spijt van! dit is al/pas het 2de draadje waarin ik die tip geef.
hij gaat ver mee in jouw gedachtes.

Rodebeuk

Ik zal eens in de bieb kijken. Ik heb de naam wel gehoord en ook wel eens iets over dat boek gelezen. Heb een beetje moeite met die grootmoeders . Aan de ene kant spelen er in dit gezin oma's uit twee werelddelen mee die elkaars eten vermoedelijk nauwelijks herkend zouden hebben. En verder is er een hoop spul op de markt waarover de aanhangers van eerlijk eten hun wenkbrauwen ernstig zouden fronsen maar wat niettemin onmiskenbaar eten is: het ziet er zo uit, het ruikt zo en het smaakt i.h.a. heel behoorlijk. Dat is nu net het punt.

Maar goed, ik zal eens kijken. Kan ik me daarna weer schuldig gaan voelen over alle bagger die wij hier eten

Groeten,

Temet

Temet

moet je op die website kijken.
het boek is ook echt super. maar er staat heel veel op de website, supergoed. Echt iets voor jou. www.michaelpollan.com.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.