Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maagzuur tijdens zwangerschap

De afgelopen nachten heb ik (32 weken zwanger) enorm last van maagzuur. Ik heb het idee dat de baby heel hoog zit, omhoog schopt en het maagzuur daardoor omhoog komt.
Een hoger kussen en iets rechtop proberen te slapen helpt onvoldoende. Af en toe loop ik een rondje en drink ik water en neem een Rennie en dan zakt het. Andere goede tips? Het liefst om maagzuur te voorkomen. Ik heb mijn nachtrust hard nodig .

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-01-2013 om 20:36

Vanillevla

Bij mij helpen een paar hapjes vanillevla altijd wel goed. Water doet volgens mij niets.

Tink

Tink

19-01-2013 om 20:53

Antagel

Als ik me goed herinner heette het goedje dat ik van de gynaecoloog kreeg voorgeschreven tegen maagzuur, Antagel. Dat was geloof ik het enige dat echt mocht tijdens een zwangerschap.
Het smaakt pepermuntachtig.
Advies was wel: bij elke maaltijd nemen, niet wachten tot je weer last hebt.
Sterkte, tis een rotkwaaltje.

Rennie en maalox kunnen allebei ook

Ik heb ze allebei gebruikt tijdens mijn laatste zwangerschap, Maalox op recept van de gyn overigens, in siroop vorm. Helpt prima.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2013 om 01:09

Melk

Als je melk lust kan een slokje melk ook al verlichting geven.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

20-01-2013 om 11:13

Rennie

Oh wat een herkenbaar probleem!! Zo smerig en dé manier om niet te kunnen slapen

Ik hou het nu redelijk in de hand door bepaalde etenswaren te vermijden: koffie, tomaat, paprika, kiwi, sinaasappel. Verder neem ik zodra ik het een klein beetje voel opkomen meteen 2 rennies. Niet wachten tot het erger wordt, dan ben je te laat.

Mocht het hier erger worden, ik moet tenslotte nog 6 weken, vraag ik wel een recept aan de gyn. Zelfzorgmiddelen zijn nou eenmaal niet zo sterk en ik ga niet meer lopen aanklooien tot het einde. Heb ik de vorige keer wel gedaan en dan begin je uitgeput aan de bevalling.

Hoe is het trouwens met je stoelgang? Verstopping van mijn darmen zorgt hier ook geheid voor meer last van maagzuur.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

20-01-2013 om 11:17

Melk

Melk en vla helpen bij mij trouwens wel in de eerst instantie. Daarna gaat het de maag vooral irriteren waardoor het probleem juist groter wordt. Dus eigenlijk zouden melkproducten ook op de 'verboden' lijst moeten staan! Hetzelfde geldt voor cola.

bibi63

bibi63

20-01-2013 om 16:09

Cola!

Bij mij hielp Cola. Ook tegen misselijkheid.
Gr. Bibi

Punnikdokter

Punnikdokter

20-01-2013 om 19:58

Pas op voor verstopping bij antagel

Ik had ook een fles Antagel bij de hand, dat hielp erg goed. Ik had echter wel het idee dat het tegelijkertijd als een soort cement werkt. Ik raakte er erg verstopt van. Met verschrikkelijke aambeien tot gevolg.

Vic

Vic

20-01-2013 om 22:31

Maalox

Ik heb op het laatst van beide zwangerschappen half geleefd op zakjes Maalox (met toestemming van de gyn). Die nam ik standaard in voor elke maaltijd en dan ging het goed. Het meest bijzondere was dat ik de eerste maaltijd na de bevalling nergens last meer van had. Het komt dus echt doordat je organen in de verdrukking zitten.

Maanve

Maanve

21-01-2013 om 13:09 Topicstarter

Hoe het nu is

Bedankt allemaal voor het meedenken. De afgelopen nachten heb ik bij het eerste maagzuur meteen twee rennies genomen. Slokje water erbij en het zakte weer en ik kon weer slapen. Dus niet doorgemodderd met eerst een rondje lopen, slokje water, weer even liggen en als dat niet hielp één rennie. Deze modus lijkt tot nu toe genoeg te helpen, maar ik houd Maalox en Antagel in gedachten als het erger wordt.
Nicky, vervelend dat jij er ook zo last van hebt! Ik heb nog geen voedingsmiddelen kunnen ontdekken waar het aan ligt. Net licht geluncht met een helder soepje, vruchtensap en een broodje, en nu komt het ook weer enorm op.
Ik weet niet meer wie het inbracht, maar ik heb nu geen last van obstipatie. Heb het idee dat het echt door de grote bewegingen van de baby komt.
Vic, ik hoop dat het werkt zoals jij aangeeft en het na de bevalling direct over is. Overigens was ik over mijn eerste maaltijd na de vorige bevalling erg teleurgesteld. Er stonden twee boterhammen met kaas en een beschuitje klaar (om 17.30 uur) na een bevalling van iets van 18 uur. Dan verdien je toch wel even een lekkere en goede maaltijd .

Vic

Vic

21-01-2013 om 13:50

Dat kan erger

Na allebei mijn bevallingen in het ziekenhuis kreeg ik bloemkool! Dat vind ik al helemaal geen gerecht wat je iemand voorzet die zo'n prestatie heeft geleverd, en daarbij lust ik helemaal geen bloemkool ;-(

Tijgeroog

Tijgeroog

21-01-2013 om 13:58

Twee boterhammen

Die kreeg ik ook, maar ik moest wel wachten tot de volgende ochtend. Zoon is s avonds laat geboren, toen kreeg ik alleen een beschuitje.
Maar, nu ik daar een jaar of 7 later op terugkijk denk ik, dat als ik er gewoon om gevraagd had, vast wel een extra boterham had kunnen krijgen. E vast ook al 's avonds. Dat kwam toen gewoon niet in me op. Dus toch maar vragen, de volgende keer. of laat dat je man doen! (Ik had toen een briefje gemaakt voor m'n man, met alle dingen die ik belangrijk vond, maar die ik wel eens zou kunnen vergeten (zoals hij in m'n rug moest drukken bij rugweeen, dat was ik bij de eerste ook vergeten) Daar zou ik zoiets ook op kunnen zetten) (het briefje hielp goed trouwens, gaf mij ook een hoop rust, van te voren al.)
De tweede is thuis geboren, iets vroeger in de avond en toen heb ik volgens mij laat in de avond nog een bord macaroni op.

Merel

Merel

21-01-2013 om 15:14

Gaviscon

Ik had tabletten van Gaviscon en dat werkte bij mij heel goed.(mag je gebruiken tijdens de zwangerschap)

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2013 om 17:51

Haha bloemkool

Ik kreeg ooit bleekselderij na een bevalling...zucht....

Vruchtensap kan ...

de boosdoener zijn.
Daar kun je echt t zuur van krijgen zeker met een baby die lekker schopt en draait.

Ik kreeg na de bevalling van dochter ook 2 boterhammen na flink vragen, het was half 8 savonds in het ziekenhuis( na een beschuit met muisjes, die kreeg ik wel...erg onhandig als je plat op je rug moet blijven liggen haha. )
Bij de 2e had ik weer een flinke bloeding maar ik heb toch eerst thuis gauw ontbeten, mij fopten ze niet meer

Maagklepje

Als je zwanger bent verweekt er het een en ander in je lijf. Da's handig bij je bekken en bekkenbodem zodat dat kind er straks iets makkelijker uit kan, maar het betekent ook dat bijvoorbeeld je maagklepje, dat voorkomt dat eten van je maag terug je slokdarm instroomt, ook verweekt. Je kan dus brandend maagzuur hebben onafhankelijk van wat je eet of wat je baby daarbinnen uitspookt. Ik had in de derde zwangerschap al in de tweede maand brandend maagzuur. Slap klepje.

skik

Maanve

Maanve

22-01-2013 om 10:28 Topicstarter

Maaltijd na de bevalling

Haha, wel een grap om nu vast na te denken over een maaltijd na de bevalling! Ik teken wel in voor een lekkere carpaccio of sashimi of iets anders echt lekkers. Goed idee Tijgeroog om dit te bespreken met man (eeeh, niet die carpaccio of sashimi, maar gewoon een normale voedzame maaltijd en als het kan nog een beetje lekker).
Dank skik voor de aanvulling over verweking van het maagklepje. Ik kan me heel goed voorstellen dat het daardoor komt, vooral omdat de ergste maagzuur 's nachts is. En dan komt het dus niet door bepaalde voedingsmiddelen want heb ik al uren niet gegeten. De afgelopen nachten gaat het wat beter, dus ik houd hoop!

Maaltijd na de bevalling

Van mijn eerste ben ik bevallen in het kraamzorghotel. Het water loopt me weer in de mond bij de herinnering aan de maaltijden daar. Je kon daar a la carte uit het restaurant bestellen (voor slechts een kleine vergoeding), dus ik nam de ene dag een flinke biefstuk, de andere dag een moot zalm en dat acht dagen lang.

skik

Nicky Lohs

Nicky Lohs

23-01-2013 om 12:53

Gelukkig!

Je mag best veel rennies op een dag, al kom ik zelf nooit aan het maximale. Ik geloof dat je er 16 mag ofzo.

Momenteel neem ik er standaard 2 voor ik ga slapen. Zodra ik ga liggen voel ik al lucht opkomen (charmant, naast het snurken nu ook boeren in bed) en dat is bij mij het eerste teken.

Gaviscon heb ik ook in huis. Dat werkt net zo goed maar ik vind die tabletten zoooo vies! Het blijft aan je tanden plakken en schuimt helemaal in je mond. Ben daar toch wat te gevoelig voor nu ik zwanger ben. Misschien is het drankje dan beter?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nicky

het drankje is ook vies
(maar...t schuimt niet)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.