Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alicia

Alicia

14-06-2012 om 14:15

Malariatabletten en verzekering

Hierboven in een draadje over malariatabletten komt ineens de vergoeding ervan door de verzekering naar boven. Ik vind eigenlijk dat deze pillen niet vergoed zouden moeten worden. Het gaat namelijk niet om een onvoorzien risicogeval (schade), maar om een keuze die iemand vrijwillig maakt en waarvan de kosten van tevoren bekend zijn. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alicia

Volgens mij vallen dit soort dingen vaak onder de aanvullende verzekering. Dat geldt in elk geval wel voor reizigersvaccinaties, vziw.

En tja, als de aanvullende verekering homeopathie mag vergoeden, waarom dan geen malariamedicijnen of Hep A vaccinatie?

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

14-06-2012 om 15:38

Alicia

dat vind jij en dat is je goed recht. Maar dat is voor iedereen anders. Maar als je het over vrijwillige keuzes hebt en de risico's die van te voren bekend zijn weet ik er ook nog wel een paar. Zwanger worden, sporten, roken en drinken om maar eens een bommetje op te gooien.
En het feit dat als je eenmaal malaria hebt opgelopen je de gezondheidszorg voor een veelvoud aan kosten opzadelt. Voorkomen is beter dan genezen en dat mag van mij uit vergoed worden.

Er zijn zoveel dingen

Waarvan ik vind dat ze niet vergoed zouden moeten worden. Maar goed, malariapillen zitten meestal in de aanvullende verzekering, en ik denk dat je aan een aantal jaar aanvullend verzekerd zijn meer geld aan de maatschappij geeft dan met pillen die je zelf betaalt (al zijn ze wel allemeunig duur, malarone was in 2006 al iets van een euro per pil).

Alicia

Alicia

14-06-2012 om 20:45

Hoho

Iedereen mag van mij naar een warm land en iedereen mag op wintersport. Maar ik vind malariapillen vergoeden net zoiets als zonnenbrandcreme vergoeden of een airbag verschaffen aan iemand die een gevaarlijke gletcher afgaat.,Als iemand huidkanker krijgt, zal ik echt niet zeggen 'had je maar niet' (als het al precies te zeggen is waardoor dat komt). Ook niet als iemand onbeschermd onder een lawine terechtkomt. Natuurlijk moet medische hulp vergoed worden. .

Alicia

Alicia

14-06-2012 om 20:45

Hoho

Iedereen mag van mij naar een warm land en iedereen mag op wintersport. Maar ik vind malariapillen vergoeden net zoiets als zonnenbrandcreme vergoeden of een airbag verschaffen aan iemand die een gevaarlijke gletcher afgaat.,Als iemand huidkanker krijgt, zal ik echt niet zeggen 'had je maar niet' (als het al precies te zeggen is waardoor dat komt). Ook niet als iemand onbeschermd onder een lawine terechtkomt. Natuurlijk moet medische hulp vergoed worden. .

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-06-2012 om 21:10

Hmm

Ik moet zeggen dat ik ook wel even verbaasd was om te lezen dat die dingen door de verzekering vergoed worden, maar dat is wellicht ook omdat ik dat destijds (jaren geleden) niet kreeg. Maar best had gewild
In het kader van de bezuinigingen vindt ik het wel een optie om malariapillen uit het zorgpakket te halen.

Alicia

Alicia

14-06-2012 om 22:00

Dirksmama

Dat het in de aanvullende verzekering zit, maakt inderdaad wel een verschil.

Fiorucci

Fiorucci

15-06-2012 om 07:17

Lezer

Ik kan echt niet tot in detail bepalen wat ik aanvullend verzeker hoor!

Alicia

Alicia

15-06-2012 om 07:37

Lezer

Lezer: "Van een verbrande rug ga je niet dood, van malaria wel!"
Het vaak verbranden van de huid kan bijdragen aan het ontstaan van huidkanker, dat kan wel dodelijk Daar doelde ik op.
Maar terug naar malaria: dat kán dodelijk zijn, maar is dat lang niet altijd. Voorkomen is beter dan genezen – zeg je zelf. Waarom zou de verzekering dan geen klamboe en DEET vergoeden maar wel malarone en/of .Lariam?

Hanne.

Hanne.

15-06-2012 om 08:35

Aanvullende verzekeringen

Aanvullende verzekeringen zijn commerciele pakketten. Volgens mij maakt de verzekeraar daar vooral de rekensom 'wat levert mij het op'. Malaria tabletten vergoeden levert blijkbaar wat op. Of omdat het kosten bespaart, of omdat het klanten trekt...

Er zijn ook verzekeraars die een vergoeding geven als je een specifiek merk boter koopt, of die korting geven op zwemles. Blijkbaar trekt dat klanten, en kost het relatief weinig.

Bij verzekeringen geldt helaas niet dat 'ernstige' zaken wel en kleine dingen niet vergoed worden.

Ja, k kan me wel iets voorstellen

bij de redenering van Alicia...de keus om naar een land te gaan met extra risico's ligt echt bij jezelf, je zonnebrandmiddel betaal je zelf, dus dan zou je die malariapil ook wel zelf kunnen betalen..

Ik ken wel zaken die NIET vergoed worden waarvan ik denk dat het maar bizar is dat dat zo is..

Uitgaand van mijn eigen situatie: ik krijg 3 wekelijks infuus, ik doe dat thuis, bespaar de verzekering duizenden euro's per jaar. Voor mijn infuustoediening heb ik desinfectans nodig, kost maar een paar euro, maar die wordt niet vergoed..

Dat vind ik vreemd, net zo vreemd als het niet vergoeden van maagzuurremmers, veel vreemder dan bijv. malariapillen niet vergoeden.

In dat licht snap ik de redenering van Alicia wel, al gun ik iedereen zijn vergoedingen...(enkele uitzonderingen daargelaten ☺☺)

Alicia

Alicia

15-06-2012 om 19:48

Maar lezer

Je leest niet goed. Ik zeg niet dat je van een keertje verbranden huidkanker krijgt.
En trouwens Lariam en Malarone zijn geen preventieve middelen maar gewoon geneesmiddelen. Mocht je besmet worden, dan slik je dus al het medicijn. De bijwerkingen krijg je er ook al vast bij. Ik ken iemand die in een psychiatrische inrichting terecht kwam door het slikken van Lariam. Maar dat is een andere discussie.

Alicia

Alicia

16-06-2012 om 14:06

Dat is niet mijn punt lezer

Het gaat mij niet om eigen schuld dikke bult. Ik vind ook absoluut dat de ziektekosten vergoed moeten worden (heb ik al eerder gezegd!). Ook van degene die op reis malaria oploopt. Je herhaalt steeds wat je dacht n.a.v. mijn eerste posting, Ik heb niet de indruk dat je mijn postings leest of begrijpt wat er staat. Wij hebben geloof ik amen een communicatieprobleem (en misschien ook een meningsverschil – dat weet ik niet). Ik laat het hierbij.

Sancy

Sancy

16-06-2012 om 20:46

Lezer

Alicia heeft het over preventief malariapillen slikken en dat vergoed krijgen van de ziektekostenverzekering, niet over ge kosten vergoeden van het genezen als je malaria hebt opgelopen.

Alicia

Alicia

17-06-2012 om 12:22

Lezer toch

Kan het niet nalaten toch nog te reageren. Hoge bloeddruk, hoog cholestorol zijn gewoon AANDOENINGEN waarvoor medicijnen worden gegeven. Medicatie om botbreuk te voorkomen krijg je ook alleen maar vergoed wanneer je leidt aan (een ernstige vorm van )botontkalkinG (ook een aandoening.

Lezer?

en wat vind je dan van mijn posting?

waarom zou je malariapillen niet kunnen vergelijken met zonnebrandmiddel, beide zijn preventief, mn als je naar een zonnige bestemming vertrekt.

Ik vind het vreemder dat medicatie die gebruikt wordt als iemand al een aandoening heeft (zoals bijv. die maagzuurremmers) dat die NIET vergoed worden..

Die mensen moeten elke dag die medicatie gebruiken, dus uiteindelijk meer kosten genereren dan een malaria pillenkuur..

mix

mix

17-06-2012 om 21:40

mien ot

ik krijg maagzuurremmers (dagelijks 1, dus niet als bijmedicijn) wel vergoed

Alicia

Alicia

18-06-2012 om 09:59

Lezer

"Hoge bloeddruk op zich geeft geen enkele klacht, het zijn juist de gevolgen van hoge bloeddruk die gevaarlijk zijn." Wil je daarmee ontkennen dat hoge bloeddruk een aandoening is?

"In families met erfelijk hoog cholesterol worden tabletten al preventief voorgeschreven"
Lijkt me sterk dat ze bij die mensen niet eerst het cholestrol meten (en dat blijven doen – preventief) en pas medicatie voorschrijven wanneer dat te hoog is. Deze mensen krijgen wel eerder medicatie omdat eerder wordt aangenomen dat een dieet in zo'n geval weinig tot niets uithaalt.

"voor de ziekte zich openbaart." Op welke 'ziekte' doel je?

"Mijn moeder heeft geen ernstige botontkalking en krijgt vitamine D en calcium voorgeschreven van de huisarts, voor het geval dat, want ze is 81."
Een anekdotisch verhaal. Ook hier denk ik dat de arts bij de verzekering zal moeten aangeven dat er sprake is van botontkalking (bij vrouwen op die leeftijd heel aannemelijk).

" Malaria is ook een aandoening waar je dus tabletten voor slikt."
Maar jij wil hier verdedigen dat tabletten die je slikt VOORdat er sprake is van een aandoening worden vergoed.

"Ik snap het verschil niet."
Dat is duideliik, En nu stop ik echt met reageren.

"Er komt door jouw redenatie een soort medicijnpolitie die gaat bepalen wat wel en niet kan en hoeft."
Die medicijnpolitie is er al hoor.

Wizzy, bril

Verzekeren betekent: je indekken tegen een onzeker voorval. Aangezien 60% van de bevolking op zeker moment hulpmiddelen nodig heeft voor zicht, is het nodig hebben van een bril geen onzeker voorval.

Maar 't is wel gek dat er zaken vergoed worden zoals de rollator van je oma of alternatieve 'geneeswijzen' waarvan bewezen is dat ze niet werken.

skik

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2012 om 10:43

Gek

Ik hoor zoveel 'gekke' dingen. Mijn zoon studeert biologie en labonderzoek, en krijgt dus via school een prik tegen hep.C. Hij sloeg deze over, omdat zijn epilepsie niet stabiel is. In de kerstvakantie wilde hij deze alsnog halen, maar de verzekering vergoed deze alleen....als hij op vakantie gaat naar een risicoland.

Alicia

Alicia

18-06-2012 om 11:08

Precies skik

Skik zegt: "Verzekeren betekent: je indekken tegen een onzeker voorval."

Precies skik, daar draait het voor mij vanaf het begin om. Niet om 'eigen schukd, dikke bult' of 'luxeproblemen'.

Ben het ook met je eens dat een bril geen onzeker voorval is. Geldt ook voor een rollator.
De overheid zou mensen die financieel echt niet in staat zijn tot de aanschaf hiervan wel een financiële tegemoetkoming kunnen organiseren, Die vorm van solidariteit, daar ben ik wel voor.

mix

mix

18-06-2012 om 12:40

Bril

het is ook afhankelijk van je verzekeraar en het aangeboden pakket dat je je kunt veroorloven.
Ik krijg ongeveer 2/3e van het bedrag voor glazen per jaar vergoed. (dan zit ik qua level bijverzekeren op level 5 van de 6 waaruit ik kan kiezen, dus daar betaal je je ook scheel voor....niet gek dat je dan aan de bril moet)

mix

mix

18-06-2012 om 22:50

Wizzy

ik heb ook een sterke afwijking plus sterke cylinderafwijking. Daarbij wisselt mijn sterkte soms binnen korte tijd, daarom is het prettig als ik dan mijn dure glazen deels vergoed krijg.

Pijnstilling: gewone paracetamoltabletten zijn al een jaar of 10 niet meer te krijgen op recept, net zoals bv de neusdruppels.

Hooikoorts: weet je hoelang een seizoen is als je dagelijks moet slikken? Ik slik het hele jaar door omdat ik ook nog andere allergieen te verduren heb. Zolang dat op recept gaat (bellen voor een recept kost ook zo'n 12.50 euro)(eenmalig een afspraak daarna niet meer)maak ik daar gebruik van. Ik bestel voor 3 mnd. Al mijn andere medicatie ook.Daarbij heb je aan hooikoorts vaak niet voldoende aan een tablet. Je gebruikt ook oogdruppels en neusspray.

Het makkelijkste en goedkoopste is eigenlijk als je gewoon niet ziek wordt. Helaas had ik dat niet zelf in de hand en bleef het niet bij een brilletje.

Vic

Vic

18-06-2012 om 23:00

Hooikoorts

Volgens mij zijn de hooikoortspilletjes die je gewoon kunt kopen van de soort waarvan ik binnen een kwartier in slaap val. Daar kan ik niet mee functioneren. Ik heb een tijdje zonder geprobeerd, maar dan heb ik het gevoel dat ik doodga, zo benauwd. Ik heb nu een neusspray en (heel dure) pilletjes. De andere medicijnen die ik heb zijn trouwens ook heel duur. Ben zo door mijn eigen risico heen. Het kan nog erger, mijn moeder slikt ca. 10 pillen per dag. Waarvan ca. 6 nodig zijn om de bijwerkingen van de andere 4 te verminderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.