Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mieke4

Mieke4

27-01-2012 om 09:34

Medicatie adhd en voordeel arts

Ik weet even geen andere titel. Sinds kort ben ik voor behandeling voor Add achtige klachten bij een gezondheidsorganisatie. De test was net afgerond (duurt 2 uur). Ja je hebt Add en medicatie nodig. Volgende afspraak werd er alleen maar verteld over hoe nodig de medicatie is. Ik heb me over laten halen om het te proberen (conserta). Voelde me er helemaal niet goed bij en ben na 1 maand gestopt. Dit omdat ik tics kreeg (kuchen en keel schapen). Verder voelde ik me angstiger en opgejaagd / gespannen. Nadat ik gestopt was voelde ik me meteen stukken beter. Meteen wou de arts een andere medicatie voorschrijven. Nee, ik wil geen medicatie! Maar hij blijft er maar over praten dat het mijn behandeling niet goed doet en dat dit echt helpt. Grrr, het voelt alsof hij er een voordeel aan heeft om mij medicijnen voor te schrijven. Dat kuchen en keelschrapen komt echt niet door de concerta volgens arts. Nou mooi dat ik het zelf ervaren heb wat het met mij doet. Nu mijn vraag, verdient de arts geld aan het voorschrijven van de medicatie of ben ik te wantrouwig ????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

27-01-2012 om 09:50

Ook geen idee

maar uitleg van Joyeux klinkt ook wel logisch. Wel hoor ik vaker van volwassenen die voor het eerst met medicatie starten dat zij inderdaad dit soort bijwerkingen en gevoelens ervaren. Ik wijt dat mede aan het feit dat volwassenen jarenlang in de ADD modus hebben gefungeerd. Een moeder bij school is overigens met Ritalin gestart, dat ging goed, toen over naar Concerta met dezelfde bijwerkingen als jij noemt, nu weer terug op Ritalin en dat gaat goed. Ook bij haar pas op latere leeftijd de diagnose, aan het licht gekomen omdat haar beide zoons gediagnosticeerd zijn en zij vervolgens bepaalde dingen herkende bij haarzelf.

Karmijn

Karmijn

27-01-2012 om 11:45

Tip

Mieke, er is een forum voor volwassenen met adhd. Het heet adhd-xtra.nl. Daar schrijven mensen met veel ervaringen in de hulpverlening en met medicatie. Misschien kun je daar wel heel veel herkenning vinden?

Ik lees er weleens, omdat mijn zoon adhd heeft en het heel leerzaam voor mij is, om te lezen hoe volwassenen hun stoornis ervaren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-01-2012 om 13:32

Medicatie

Mijn zus werd op haar 42e gediagnosticeerd met ADD. Naast therapie kreeg ze eerst ook Ritalin. Gedurende een aantal maanden werd er geexperimenteerd met verschillende doseringen. De Ritalin beviel uiteindelijk toch niet zo goed dus stapte ze over naar Concerta. De laagste dosering, 18mg, werkte goed met minimale bijwerkingen die na 2 maanden verdwenen.
Ze slikt het nog steeds tot volle tevredenheid en ze is een compleet ander mens geworden; ze is eindelijk gelukkig, kan dingen afmaken, relaties behouden en is zelfs een opleiding gaan doen en is nu zelfstandig ondernemer. Eindelijk is ze zichzelf en wordt ze niet in de weg gezeten door de ADD.
Mijn zoon heeft ADHD en slikt Concerta 27mg. Ook hij is opgebloeid. We zijn heel dankbaar dat er ADHD medicatie bestaat; de medicatie doet niets meer of minder dan datgene wat er "fout" is in de hersenen reguleren en normaliseren. Natuurlijk ben je er niet alleen met medicatie en bij sommige mensen slaat geen enkele vorm van medicatie aan, maar het kan absoluut een "life savior" zijn. Therapie, aanpassen van de omgeving, structuur, vermindering van prikkels etc. kan ook helpen maar het is een kwestie van en-en en niet of-of.
Iedereen reageert anders op medicatie en vaak is het even zoeken welk medicijn en welke dosering voor jou het beste is. Bijwerkingen horen erbij, zeker in de eerste 4-6 weken. Je hersenen hebben tijd nodig om zich aan te passen. Geef niet te snel op!
Hier trouwens een link naar een site voor volwassenen met ADHD/ADD gemaakt door een vrouw met ADD. Haal eruit wat je kan gebruiken maar verwerp niet zomaar alle medicatie. Uiteindelijk heeft het grote merendeel van de mensen er veel baat bij. Succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-01-2012 om 13:33

Link adhd volwassenen

Moet ik wel de link geven
http://hersenstorm.antenna.nl/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.