Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

eline

eline

15-01-2010 om 14:41

Medicijnen van anderen...

Grrr, moet het even kwijt. Gisteren was mijn dochter bij opa en oma. Ze was wat ziek, hoesten, koorts en kreeg bij opa en oma een aspirientje. Dat is natuurlijk prima. Maar opa zit aan de puf, dus dat hadden ze bij mijn dochter ook geprobeerd!
Ongelooflijk. Gelukkig werkte ze niet mee, dus was het niet gelukt, maar dat doe je toch niet? Ook al is het iets van ventolin, wat vrij standaard voorgeschreven wordt, je geeft toch niet zomaar medicijnen aan iemand anders?
Ik ben af en toe een zeikmoeder, die nogal koppig is met wat haar kinderen wel en niet mogen, maar volgens mij overdrijf ik hiermee toch niet, als ik dit afkeur.

Eline

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
inge123

inge123

15-01-2010 om 14:56

Niet gebruiken

Ik sta met mijn ogen te klapperen. Ventolin onschuldig? Heb je de bijsluiter al gelezen? Kan hartkloppingen veroorzaken. Nee, het zou niet zo gauw schade brengen aan je kind maar ik heb zelf ervaring met ventolin en ik wil het nooit meer gebruiken. Ik werd er angstig door. Nee, je overdrijft niet hoor. het is toch algemeen bekent dat je niet zomaar de medicijnen van een ander moet gebruiken.

Nee hoor

Dat recht heb je helemaal.

Soms denken mensen totaal niet na en zien er geen kwaad in. En al denken de beste mensjes dat zij er geen kwaad in zien, jij ziet dat wel. En zelf doktertje spelen over je kind kun je zelf heel goed, dus ik zou het nog even met ze overleggen. Geef aan dat je de goede bedoelingen waardeert, maar het eigen initiatief van medicijnen niet.

Je kind kan wel een allergische reactie vertonen, ze hebben even niet helemaal nagedacht.....

Nee hoor, je overdrijft niet.

Annet

Annet

15-01-2010 om 16:31

Ik ben niet tegen het zelf uitproberen van medicijnen

maar dan wel bij mezelf of bij mijn kinderen.
Het is absoluut niet de bedoeling dat anderen (of het nou Oma is of iemand anders) dat doen. Ze hadden op z'n minst even kunnen bellen voor toestemming. Dat hadden ze voor mijn gevoel ook moeten doen voor die asperine. Mijn oppas thuis mag volgens de regels ook geen medicijnen toedienen op eigen initiatief.
Waar ik wel makkelijk in ben, is bepaalde medicijnen uitproberen op mezelf of kinderen. Voorbeeld: Kind leek last te hebben van hooikoorts. Vader heeft antihistaminica hiervoor. Ik zoek dan uit of ze geschikt zijn voor kinderen en probeer het dan uit. Toen het inderdaad werkte, ben ik naar de huisarts gegaan voor medicijnen voor kind zelf.
Een puf mag je niet uitwisselen met anderen. Dat is niet hygiƫnisch.

eline

eline

15-01-2010 om 17:34

ze hebben het vast met de beste bedoelingen gedaan, dat houd ik dan ook maar heel sterk voor ogen.

Een aspirine geven vond ik vrij logisch; dochter was naar school geweest, werd in de loop van de middag steeds zieker. Dan hoeven ze me niet te bellen voor een aspirine. Maar dit...

Ik heb het ook direct sterk veroordeeld, dus ik hoop maar dat dat aangekomen is. Ook gezegd dat ze best een aspirientje mogen geven, maar niet zomaar andere medicijnen.

Voel me toch wel gesterkt dat jullie er ook zo over denken.

Groetjes, Eline

Guinevere

Guinevere

15-01-2010 om 17:47

Aspirine? beetje ot

Ik neem aan dat je geen aspirine bedoelt, maar gewoon paracetamol?

eline

eline

16-01-2010 om 20:12

Aspirine

Ja, ik bedoel sinaspril, en ik zie dat dat paracetamol is. Voor mij is aspirientje een soortnaam geworden (heet dat zo, als ik alle pijnstillers aspirine noem en niet specifiek aspirine bedoel?)

Eline

Tinus_p

Tinus_p

17-01-2010 om 13:31

Gevaarlijke verwarring

Eline:
Ja, ik bedoel sinaspril, en ik zie dat dat paracetamol is. Voor mij is aspirientje een soortnaam geworden (heet dat zo, als ik alle pijnstillers aspirine noem en niet specifiek aspirine bedoel?)"
En dat is een gevaarlijke verwarring. Kinderen onder de 16 mogen namelijk geen echte aspirine (acetylsalicylzuur) gebruiken.

amk

amk

17-01-2010 om 14:15

Tinus

Sinds wanneer is dat en belangrijker waarom?

Leona

Leona

17-01-2010 om 21:26

Aspirine

Daarnaast heeft acetylsalicylzuur, de werkzame stof uit aspirine, een bloedverdunnende werking, wat een risico is als je kind bijvoorbeeld valt.
Het wordt in lagere hoeveelheden gebruikt tegen trombose.
En dat is nu precies waarom je nooit medicijnen van anderen mag gebruiken, vooral als je niet veel kennis over medicijnen hebt. Dat geldt ook voor zelfzorg medicijnen. Bij het gebruik voor kinderen is een advies van huisarts of apotheek heel informatief en verstandig.

Leona

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.