Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

girls only mom

girls only mom

23-04-2009 om 11:11

Medicijnkastje / ehbo doos in huis

Ik heb vanmorgen het badkamerkastje opgeruimd, waar de pleisters etc. in zitten. Bijna alles was over de houdbaarheidsdatum. Wij gebruiken dus nauwelijks iets. Nou zit ik erg te dubben of ik het allemaal maar weg gooi en weer nieuwe aanschaf, of dat ik sommige dingen nog maar bewaar en toch gebruik als het nodig is. Ik vind het zo zonde van de spullen en mijn geld om alles weg te doen en weer nieuwe te kopen elke paar jaar.

Zouden jullie de Norit, pleisters, Paracetamol, verbandrolletje, steriele gaasjes, Betadine, azaron etc. nog durven gebruiken over de houdbaarheidsdatum? Zo ja, wat wel/niet? en waarom wel?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik zo'n 6 jaar geleden een EHBO doos voor in huis heb gekocht en er nog niets uit heb gebruikt. Mijn pleisters blijken dus 4 jaar over datum te zijn en er zijn er maar 2 uit het doosje gebruikt.

Wat zouden jullie doen?

Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

23-04-2009 om 11:15

Pleisters wel, geneesmiddelen niet

Pleisters en gaasjes (geen zalfgaasjes maar gewone) zou ik rustig nog gebruiken voor dagelijkse ongelukjes.
Voor verbinden na een operatie, of bij bijzondere wonden zoals brandwonden koop je nieuw spul, maar voor een oppervlakkig sneetje zou ik rustig een wat ouder rolletje nemen.
Geneesmiddelen niet, die gaan weg.
Overigens kun je dat spul beter niet in de badkamer bewaren, daar is het warm en vochtig en bederft het dus sneller.
Bijzonder trouwens dat je in al die jaren maar twee pleisters gebruikt hebt, bij ons gaan ze er heel wat sneller doorheen!

Mamvantwee

Mamvantwee

23-04-2009 om 11:56

Betadine

Als de tube (potje) nog helemaal dicht is, kun je betadine volgens mij best nog even gebruiken. De fabrikanten mogen er volgens mij ook niet opzetten dat het middel 10 jaar houdbaar is, er zal wel een maximum op staan. Pleisters vind ik helemaal buiten dit principe vallen, daar let ik echt nooit ophoudbaarheid (tenzij ze voorgeprepareerd zijn met een zalfje opzo).

Pillen en poeders zou ik niet meer gebruiken en wegdoen (of inleveren bij je apotheek).

Norit

Norit is naar mijn weten oneindig houdbaar. Van de rest van de geneesmiddelen zou ik het niet weten. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij huismiddeltjes nooit zo op de houdbaarheidsdatum let. Pas als het heel stoffig of vies is of het etiket is onleesbaar, dan probeer ik te achterhalen hoe oud het eigenlijk is
n@nny

Pleisters over datum?

Nooit gezien dat die een datum hébben. Daar zou ik me in ieder geval niets van aantrekken. Betadine zou ik ook nog wel durven gebruiken (vraag me niet dit te onderbouwen), geneesmiddelen verder niet. Ik heb eigenlijk alleen dingen in huis waarop je niet 2 dagen wil wachten (als je ze op zaterdag nodig zou hebben). Bijv. wormenkuur, neusspray (ben gevoelig voor voorhoofdholte-ontsteking), pijnstillers, pleisters en jodium natuurlijk.

Pippin

Pippin

23-04-2009 om 13:58

Jarloers (ot)

Ik ben echt heel erg jarloers! Heb je echt die doos al vier jaar en hem niet hoeven gebruiken? Wow. Bij ons gaat er denk ik een pakje pleisters per maand door en paracetamol kopen we in grootverpakking.
En on-topic. Ik zou pleisters en verband nog gewoon gebruiken. De medicijnen niet. Betadine zou ik nog wel een half jaartje na de houdbaarheidsdatum durven gebruiken, maar dan alleen als het nog niet eerder geopend is.
Pippin

amk

amk

23-04-2009 om 16:48

Pleistermeisje

niet zo zeer op het meisje, maar de pleisters zitten wel overal. Op de olifant want die heeft een zere slurf, op de pop want die heeft hoofd-, arm-, buikpijn. Op het raam, op de stoel.
En zo gaat het heel hard met de pleisters.

Guinevere

Guinevere

23-04-2009 om 17:09

Kattekrabbel (o.t.)

Kijk maar liever wel uit met kattekrabbels: als dat iets dieper is kun je er een lelijke bloedvergiftiging van oplopen. Weinig dingen zo smerig als de nagels van een kat.

Dropke

Dropke

23-04-2009 om 23:38

Pleisters

Die komen we toch nog steeds weer tekort. Dat over de datum komt hier dus niet voor. Ik denk dan dat het een questie van inschatten is, welke wond je nog met de oude pleisters beplakt. Medicijnen zou ik inleveren,

gr Dropke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.